Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dålig passform i fenboxen

  • Dålig passform i fenboxen

    Publicerad av Aquario på 6 augusti, 2017 vid 07:21

    Köpte en Lessacher Chameleön 320 till min Simmer Freemove 110 och upptäckte att fenbasen sjunker in ett par millimeter i aktern när man spänt skruven. Är detta ett problem och vad gär man i så fall åt det? Andra fenor sitter perfekt, så man vill ju inte göra åverkan på brädan.

    Attachment Image
    fjant svarade 6 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • billie

    Medlem
    6 augusti, 2017 vid 10:53

    Lägg lite tape på bakre kanten av fenan så sjunker den inte in.

  • fjant

    Medlem
    6 augusti, 2017 vid 12:17

    En enkel lösning g sombjag gjort på ett par fenor;
    Maskera fenan och måla fenboxen med ett par tunna lager sprayfärg. Måla alltså på sidorna av kasetten, inte botten. När du sen sätter i fenan kanske det tar emot för mycket, då kommer du se vart färgen skapats av och sandpappra lite. Sen blir det riktigt bra passform. Om färgen efter en tid släpper så är det bara att göra om processen.

    Gör inte nåt ingrepp på fenkasetten i brädan. Det är oåterkalleligt om det går snett.

    Mackan

  • john1

    Medlem
    6 augusti, 2017 vid 12:58

    Mitt förslag är att inte röra fenboxen för att nya fenan skall passa. Tycker det är bättre att modifiera varje fena som skall passa in. Målar du i boxen för den nya fenan så passar kanske inte dom andra fenorna.
    JJ

  • fjant

    Medlem
    6 augusti, 2017 vid 14:07

    Begreppsförvirring från min sida i inlägget ovan med risk för missuppfattning. Måla alltså på fenan som inte passar. Gör ingenting på brädan.
    Jag har rört ihop vad som kallas kasett och box helt enkelt.. Riktigt korkat. 🙂

    Mackan

    • Detta svar ändrades 6 år, 7 månader sedan av  fjant.
    • Detta svar ändrades 6 år, 7 månader sedan av  fjant.
  • john1

    Medlem
    6 augusti, 2017 vid 15:17

    Om fenan sjunker djupare in i bakändan hjälper det inte att färga framdelen på fenan, då vill fenan komma för djupt i sin helhet. Att färga fenan i bakändan hjälper jo inte heller, där är den redan för smal.
    Ta heller lite epoxy, fyll på lite i bakre sektionen, den blir då lite för tjock, och då kan du färga och slipa till.
    JJ

  • fjant

    Medlem
    6 augusti, 2017 vid 15:37

    Jag rekommenderar att lägga lite färg på hela kasetten, dvs både sidor och fram/bakkant. Ett mycket tunt lager räcker oftast. Då kommer samtliga ytor att hjälpa till med att jämna ut det hela och man fokuserar inte enbart på fram eller bak kant.

  • sannum

    Medlem
    6 augusti, 2017 vid 16:06
    • Detta svar ändrades 6 år, 7 månader sedan av  sannum.
  • Aquario

    Medlem
    6 augusti, 2017 vid 18:58

    Tack för alla svar, hade själv funderingar på att sätta lite tejp på bakre delen av fenan, men då finns kanske risken att den börjar glappa i sidled istället. blir nog att testa med lite klarlack på fenbasen och se vad som händer, annars får det bli lite epoxy i bakre övankant som man kan slipa till perfekt passform.

  • rillestark

    Medlem
    6 augusti, 2017 vid 22:44

    Det är nog sidorna på fenhuvudet som ska skapa passning i boxen. Fram, bak å ovankant ska det vara ett litet glapp, om jag fattat rätt.
    Jag brukar använda tunn alutejp eller tjockare plasttejp beroende på hur mycket som behövs. Tejpen håller dock inte så länge, så man får göra om det, så inslipad lack eller färg är nog en bättre mer permanent lösning.

    frid!

  • fjant

    Medlem
    6 augusti, 2017 vid 22:59

    Rille, helt rätt. Sidorna är avsmalnande och tar upp största delen av lasterna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dålig passform i fenboxen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.