Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Defekt ny bräda

  • Defekt ny bräda

    Publicerad av dane på 26 maj, 2015 vid 12:23

    Hej.

    Jag köpte för ett par veckor sedan en ny freestyle wave. Den kom i kartong och såg riktigt fin ut. Men efter andra surfet noterade jag avlånga blåsor på undersidan, ungefär som fibrerna rest sig. Det verkar som blåsorna försvinner när den får torka. Jag har mailat affären, men de vill inte riktigt hålla med om att det är något fel på brädan. Bifogar foton. Någon som vet hur pass allvarligt detta är?

    bjorn-daniels svarade 8 år, 7 månader sedan 13 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    26 maj, 2015 vid 12:55

    Det där är ett känt problem på många brädor.

    Sök på “osmosis” och vindsurfingbrädor så kommer du att få flera träffar och mer info.

    Låt den torka ordentligt och se om det försvinner. Förvara aldrig blöt/fuktig bräda i stängd boardbag.

    Nu tycker jag att det ser ut att vara lite mer än annars på din bräda, brukar mest bli prickar, Men försök fortsätta dialogen direkt med butiken än på ett öppet forum är mitt tips.

  • the_novice

    Medlem
    26 maj, 2015 vid 13:04

    Det där ser mera ut som träfibrer som reser sig. Det är inte osmosis problemet i färglagren (vattenfyllda blåsor mellan de översta färglagren) utan det är vatten som når längre in och väter träfibrer i brädan.

    Det kan tyvärr bli lite sådant här på brädor med träfaner, särskilt om man lämnar brädan i en blöt boardbag, men det ser lite extra mycket ut på bilderna tycker jag. Hör som sagt direkt med butiken om detta…

  • dane

    Medlem
    26 maj, 2015 vid 13:41

    Tack för svaren.

  • sailortrash

    Medlem
    26 maj, 2015 vid 15:13

    Inte ok på en ny bräda, skolboksreklammation ser ett ut som På en beggad skulle jag bara slipat ner och dragit på ett lager epoxispackel eller ngt annat vattentätt…

  • gregerkj

    Medlem
    28 maj, 2015 vid 13:30

    ((Jag har mailat affären, men de vill inte riktigt hålla med om att det är något fel på brädan.
    Någon som vet hur pass allvarligt detta är?))

    Om inte butiken vill känna till problemet får du gärna tala om vilken butik det gäller så att man
    kan undvika att handla där i framtiden.

    Allvarligt eller inte det är väl ungefär som att köpa ny bil eller mobil e.dylikt med repor,bucklor
    vid leverans påverkar ju inte funktionen nämvärt men 100% finish vill man ha på nya
    prylar såklart !
    Stå på dej och reklamera.

  • erree

    Medlem
    28 maj, 2015 vid 14:25

    Det är ju uppenbarligen något fel, och det ser ut att vara mer än bara färgblåsor av bilderna att döma. Det går säkert att åtgärda själv men poängen är att du inte ska behöva göra det, nya brädor är dyra nog som de är! Deras huvuduppgift är att klara vatten, gör den inte det är det ett stort fel. Tycker jag. Tråkigt med affärer som försöker slingra sig ur

  • Aquario

    Medlem
    29 maj, 2015 vid 04:43

    Det är butikens skyldighet att åtgärda, byta ut eller återköpa brädan och sedan i sin tur återkoppla mot tillverkaren. Vägrar de samarbeta är det allmänna reklamationsnämnden, uthängning här på forumet och tips till SVT Plus som gäller. Ingen nåd åt handlare som inte kan hantera reklamationer så att det slutar med en nöjd kund.

  • swe-496

    Medlem
    29 maj, 2015 vid 05:55

    Solklar reklamation. Ser inte alls bra ut

  • john1

    Medlem
    29 maj, 2015 vid 18:08

    Jag hade en bräda köpt i Lund för flera år sedan, butiken finns inte nu. min bräda hade mindre “bubblor” än din. Brädan blev bytad utan något bråk eller diskussion. Då fann inte internet med WEB sidor som Surzone som allmänt kan hänga ut en butik, tycker dom bör ha lite mera goodwill, också för deras egen existens.
    JJ

  • sailortrash

    Medlem
    29 maj, 2015 vid 19:19

    Får man gissa på surfkeppler? Var en snubbe som la ut likadan tråd förra året…

  • dane

    Medlem
    24 augusti, 2015 vid 17:54

    Lång process det här. Har haft flera samtal och mailat med såväl lokala handlaren som brädproducenten. Nu har brädproducenten sagt att det är ett fabrikationsfel och givit interna order (jag har fått cc på mailen) att brädan bör repareras, samt att jag ska kompenseras med 30% reduktion på priset. Så långt låter det ju bra. Men nu är det stopp, handlaren driver inte saken vidare och brädproducenten svara inte på mail. Jag tror jag ger upp. Det enda handlaren ställer upp på är att reparera brädan, men efter alla turer litar jag inte på honom och vågar helt enkelt inte skicka brädan. Jag vill häva köpet, men det vägrar han gå med på.

    Så nu undrar jag om någon på forumet kan ge mer detaljer på hur man enkelt fixar denna typ av fel? Tänkte om jag skulle pensla på ett lager epoxi och sedan slipa med fint sandpapper. Tacksam för förslag på epoxi eller annat lämpligt.

  • sundheden

    Medlem
    24 augusti, 2015 vid 18:51

    Antar att du har sökte igenom internet angående reklamation…
    Fick en hint om att det inte var i Sverige butiken höll till?
    Isf. hittade jag denna tex.
    http://europa.eu/youreurope/business/sell-abroad/client-guarantee-redress/index_sv.htm

  • vindsokaren

    Medlem
    24 augusti, 2015 vid 20:43

    Aldrig haft problem med blöt bräda i boardbag en men brukar iallafall öppna baktill.
    Såg dessa bubblor sist jag körde.
    Det var en annan surfare bräda som hade bubblor på undersidan men dom försvann i solen.
    Vi skrapade lite på brädan och det var bara ett lager färg som fick bubblor alltså OK under.

  • dane

    Medlem
    24 augusti, 2015 vid 21:24
  • calle

    Medlem
    25 augusti, 2015 vid 06:11

    @dane 735308 wrote:

    Nu har brädproducenten sagt att det är ett fabrikationsfel och givit interna order (jag har fått cc på mailen) att brädan bör repareras, samt att jag ska kompenseras med 30% reduktion på priset. Så långt låter det ju bra. Men nu är det stopp, handlaren driver inte saken vidare och brädproducenten svara inte på mail. Jag tror jag ger upp. Det enda handlaren ställer upp på är att reparera brädan, men efter alla turer litar jag inte på honom och vågar helt enkelt inte skicka brädan. Jag vill häva köpet, men det vägrar han gå med på.

    Vilken affär är det? Vill inte råka köpa av dom.
    Om du skall laga själv borde du väl få mer än 30% tillbaka, tycker jag.

    / Calle S

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Defekt ny bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.