Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Den sista dagen för säsongen!

  • Den sista dagen för säsongen!

    Publicerad av herr-pelegrin på 11 mars, 2012 vid 16:55

    Tänkte att det kunde vara kul med en tråd där vi redovisar vilken som var sista dagen för säsongen på isbrädan. Nu har i alla fall jag packat ihop grejerna och väntar på första dagen på vattnet.

    SOLIG HORSAN SÖNDAG 120311 – Bra is som var lagom hård och gav bra grepp. Inget vatten på isen. Slät och fin, frånsett vissa partier som var lätt knöggliga. Sprickorna var inte större än det gick att bränna över. Det gick att köra över hela fjärden till rännan. Vind runt som bäst 5 m/s ute på fjärden, sämre nära Muskölandet.

    herr-pelegrin svarade 17 timmar, 50 minuter sedan 11 Medlemmar · 43 Svar
  • 43 Svar
  • radius

    Medlem
    12 mars, 2012 vid 20:15

    Värtan/Näsaäng Söndagen den 11 mars 2012
    Fick en smärre chock när jag kom ner till Näsaäng när det stod 40-50 tävlingsugna isfiskare och stirrade på mig som om jag var ett UFO (läs inkräktare; ). Fick en kort israpport av mannen som sköter den officiella israpporteringen för Värtan. Sol från en klarblå himmel och riktigt bra vind på 6-10 meter per sekund som kom från Nord Väst. Mer än lovligt byigt precis som på sommaren. Toppade drygt 35 knop (GPS logg). Hård och fin is på morgonkvisten, betydligt mjukare framåt lunch. Begynnande vindbrunnar på sina håll, mycket tack vare gamla borrhål som hjälper vind och sol på traven. Har träffat många trevliga människor (profiler) och haft otroligt roligt ute på isarna. Precis som på sommaren var det en salig blandning av bomkörningar alá Rasta och riktiga höjdare alá Södertälje och Muskö. Det här var min första säsong på is och det kommer definitivt bli fler. Vi ses, hälsningar Claes

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 mars, 2012 vid 07:24

    Radius – Grattis till en fin avslutning och hög speed! Vad gäller israpportören vid Näsaäng så har även jag träffat den mannen. Han gjorde verkligen ett gediget intryck och var mycket informativ, precis som sig bör av en f d högre officer med god lokalkännedom.

  • maglu

    Medlem
    13 mars, 2012 vid 09:16

    Samma upplevelse med en hel skog av pimplare på isen i söndags. Fick i alla fall köra en vända med 4-medars till i år. Bara varit Pirate förutom en vända vid jul (pga snö). Men snön var borta på ett stort område på en av fjärdarna här. Knöligt och skakigt, men det gick att köra iaf. Alla pimplar-farbröder såg inte helt glada ut, smattrande i isen och segel som vibrerar och låter som åskväder =)
    Men jag försökte hålla mig på lite avstånd…

    Kan nog bli ett par repor till i år innan man kan räkna med vattenpremiär…

  • stoorfaen

    Medlem
    13 mars, 2012 vid 14:45

    Jag och Stefan fick damma av Erken ostörda på söndagen med fin vind och till en början hård is. Efter att ha korsat sjön och lekt lite slalom på andra sidan siktade vi tillbaka mot södra sidan någon timme senare. Vi fick en hyffsad överraskning när vi i en djup slör med bra fart dammade takt ner i en djup pöl som bildats mellan samma två öar som vi passerat på ditvägen. Det var 30-40 djupt och resulterade i årets första kastfall. Värmen kom snart tillbaka efter att ha fått kört lite mer. Man fick sig en liten tankeställare och nog kommer budgeten för skydd öka något till nästa år! Men nu är det dags att bli blöt på riktigt! Ses på vattnet!

  • stoorfaen

    Medlem
    13 mars, 2012 vid 14:45

    Eller var det på lördagen?! Jo det var det…

  • classic

    Medlem
    15 mars, 2012 vid 17:26

    I Uppsala stängde jag säsongen idag. Ytan höll bara till kl 11 och jag fick problem att komma iland (isen släpper helt nära strandkanten) och flera besvärliga råkar tvärsöver Ekoln. Bilden är från i går onsdag. Blev en helt ok säsong med 24 dagar på isen.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    15 mars, 2012 vid 20:20

    Ja, Classic, nu sjunger vi verkligen på sista versen. Jag känner igen det där med att ta sig in och ut på isen. 24 dagar måste göra denna till en av de bättre säsongerna, antar jag.

  • marden

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 17:37

    undra om inte jag också stängde säsongen ikväll….?
    synd att jag inte insåg att isen var så hård som den var fören jag gick ner på drevan efter jobbet
    annars skulle man nog åkt till mälaren lite tidigare på dagen för satan vilket tryck det var i vinden.
    fast drevan bara är 500m bred där jag bor och isen är rejält knölig på sina ställen så gick det ganska fort…42 kn med öppen dörr utan att skota in
    för om isen varit större lite jämnare och brädan hållt hela säsongen ( nu glappa den o gick bara att svänga åt ena hållet) då hade 50 kn legat löst till…?

  • vindsokaren

    Medlem
    19 mars, 2012 vid 19:58

    Trodde du lagt isgrejorna på hyllan och börjat med segla på vattnet men icke.
    kallt att köra 42k med lite vatten här och där.
    asså det måste gå otroligt fort eftersom jag tyckte mitt pb 35 känndes riktigt fort.
    ska bli kul med gps i sommar gissar att tidigare kört på vattnet i ca 30 knop.

  • stoorfaen

    Medlem
    22 mars, 2012 vid 10:05

    [ame]http://youtu.be/KnaxzlBSIoQ[/ame] här kommer en filmsnutt från den 10/3 på Erken med Roslagens Brädseglare som Stefan fixat ihop! Soundtracket kanske tar tankarna till något vågigare förhållanden! 🙂

  • herr-pelegrin

    Medlem
    22 mars, 2012 vid 11:21

    Riktigt snygga timingar i gippar, duckar, 360, helitacks mm! Den först gippen är perfekt Snygg ingång och bomhantering med flytt av masthanden och fotskifte mitt i flippen! Nästa säsong kanske kompletteras med backvindgybe som inte är något märkvärdigt på något sätt.

  • stoorfaen

    Medlem
    22 mars, 2012 vid 15:33

    Ja för tusan Herr P! Då får vi skärpa oss på RBS och ta oss till Ice Cupen! Då får du visa vad en backwind gybe är! 🙂

  • jr555se

    Medlem
    26 mars, 2012 vid 19:43

    det märks att ni åker i vågor på sommarn. Sjukt snygga riggflippar! det enda jag saknade träning på med piraten. (för feg)
    Ja det andra var snyggt det med givetvis.. Ser så enkelt ut..

    -johan

  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 mars, 2012 vid 13:21

    stoorfaen – Vilka är de snitsiga åkarna? De är ju helt i klass med värstingarna från Uppsala. Till nästa års Icecup kanske det vore läge för ett nytt moment med freestyletävling?

  • stoorfaen

    Medlem
    28 mars, 2012 vid 18:38

    Det är jag och Stefan som kör! Nästa år kommer vi och visar var skåpet ska stå! 😉

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Den sista dagen för säsongen!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.