Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Den Stora Vågbrädetråden

  • pure

    Medlem
    16 september, 2011 vid 13:53

    hur förhåller sig denna diskussionen till rekomenderade segelstorlekar.. ? Tex en 75 (55cm) liters bräda är mer lämpad för ett 4.2 segel än en 85l (58cm) bräda?

    Så om jag väljer 4.2 pga vinden så borde jag gå på 75:an ..

  • doc

    Medlem
    16 september, 2011 vid 13:56

    Är det inte dags att sluta prata volym på små vågisar? Det är ju bara intressant när man inte planar. Min minsta vågis är en quad på 225×58,5. Jag vet inte vad den har för volym. Kanske 80-82 liter? Grym med 3.7-5.6 utan att kompromissa. Skulle kunna ha den som endabräda.
    Twin88 på 232×58,5 bredare OFO. Funkar från 4.2
    Quad 98, 227×64,5, funkar med överriggad 4.7 antagligen med 4.4 också. Där är volymen intressant eftersom jag drar rigg bekvämt och guppaseglingen inte kostar så mycket i ansträngning.
    Jag saknar inte min minsta twin. Den var 228×55, 77 liter, alltså tillräcklig volym för guppaseglingen men planade för dåligt i vindhålen. Jag kör mycket hellre bredare bräda och mindre segel. Med mina Riot klarar man sig ju dessutom med 4.8 som största segel på västkusten. På 370-mast! Gött.
    Kommande säsong blir det tre segel o tre brädor.

  • jesper-b

    Medlem
    16 september, 2011 vid 15:16

    Den mesta tid jag ägnar på mina vågseglingsbrädor, oavsett om det är på Hookipa eller Torö, planar jag inte på. Men visst är volym enbart en grov indikation på hur stor en bräda känns. /JB

  • surfslusken

    Medlem
    16 september, 2011 vid 19:37

    Ja jobbar som fan på att hitta en ursäkt till att skaffa ännu en FLIKKA men de svårt när 58a breda (typ 85liter??) Quaden funkar fint på alla segel ja har(5,3-3,7)

  • pure

    Medlem
    16 september, 2011 vid 19:55

    Slängde upp en del quadar i ett kalklyblad bara för att kunna jämföra dess egenskaper. Lite intressanta mönster som man kan se.

    Det framgår ganska tydligt att fanatic använder ett cad program för sina modeller eftersom korrelationen mellan volym, bredd o längd är så exakt.

    Det verkar också som en del märken kommer upp till en vist max längd och sen stannar där på sina större volymer.

  • doc

    Medlem
    16 september, 2011 vid 19:56

    För att alla killar drömmer om två flikkor?
    😉

  • surfslusken

    Medlem
    16 september, 2011 vid 20:14
    Doc;670095 wrote:
    För att alla killar drömmer om två flikkor?
    😉

    Been there done that, o de kändes fan inte alls dumt!!!

  • surfslusken

    Medlem
    16 september, 2011 vid 20:16
    pure;670094 wrote:
    Slängde upp en del quadar i ett kalklyblad bara för att kunna jämföra dess egenskaper. Lite intressanta mönster som man kan se.

    Det framgår ganska tydligt att fanatic använder ett cad program för sina modeller eftersom korrelationen mellan volym, bredd o längd är så exakt.

    Det verkar också som en del märken kommer upp till en vist max längd och sen stannar där på sina större volymer.

    Hur i helvete orkar du?? Eller de här me ett RIKTIGT liv kanske inet är din grej??

  • pure

    Medlem
    16 september, 2011 vid 20:31
    surfslusken;670098 wrote:
    Hur i helvete orkar du?? Eller de här me ett RIKTIGT liv kanske inet är din grej??

    För att det är kul med statistik, samband och sånt. vissa saker kan man inte hjälpa att man gillar. Det är intressant att försöka förstå skillnaderna mellan dom olika brädornas egenskaper och hur det påverkar brädan. Mycket av det som den här tråden handlar om.

    Vad är ett riktigt liv egentligen?

  • jesper-b

    Medlem
    16 september, 2011 vid 20:52
    surfslusken;670097 wrote:
    Been there done that, o de kändes fan inte alls dumt!!!

    Är du säker på att det inte var en äkta dubbelsandwich du hade… och gillade så mycket?

    /JB

  • styret

    Medlem
    16 september, 2011 vid 21:27
    surfslusken;670098 wrote:
    Hur i helvete orkar du?? Eller de här me ett RIKTIGT liv kanske inet är din grej??

    Du är medveten om att du precis la två inlägg efter varandra och samtidigt påstod att någon annan inte har ett riktigt liv…

    Embrace it Ila!

  • rrd

    Medlem
    17 september, 2011 vid 17:54

    Nu är artikeln, som Dr Masse refererar till, släppt hos Boardseekermag för er som inte har läst den…

    http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/2011/90-litre-multi-fin-introduction-2011.html

  • rrd

    Medlem
    18 september, 2011 vid 08:59

    Hur väl kan man känna igen en brädlinjes olika egenskaper i olika storlekar i samma linje? När man tex jämför 75 l med 92 l-modellen från RRD i testen (för att ta ett närliggande exempel…) testresultaten skiljer sig åt. Det går naturligtvis inte att generalisera men tanken bakom en linje borde vara att egenskaperna ska följa linjen. Är det inte ofta så att dom mindre modellerna skiljer sig från dom större i fråga om egenskaper?

    När man tar fram en linje, utgår man från en speciell klassisk storlek, (som nu alla har sin egen uppfattning om var den ligger) och skalar upp eller ner? Blir det alltid en favoritstorlek där shapen blev bäst enligt shaperns egen uppfattning?

    – När får vi testa olika brädor helt blanka, utan att se grafik, känna till shaper/varumärke och sen bestämma oss för vilken som kändes bäst?

    För övrigt ser det ut att bli en bra vecka…

  • ola-h

    Medlem
    18 september, 2011 vid 19:07
    Lars_K;670045 wrote:
    Jag väger 84kg, så ca 90 liter tror jag är ganska lagom i volym för en allround bräda och ganska långt ifrån +25liter. Jag har en annan planka också som är ungefär samma volym men 62cm bred. Bred och tunn. Helt åt andra hållet alltså. Den skulle inte funka i mer vind än 4.7, dock funkar den bättre i riktig lättvind. Men jag skulle inte tjäna mkt på ännu mer volym, över 100 liter. Plankorna flyter redan som korkar i stillastående vilket underlättar mkt varje gång man ska kajka ut genom bryten.

    Du är så smärt och snygg att jag trodde du var lättare, Rille. 90l på 84kg är inte direkt jättestort.

    Däremot berör du en annan intressant sak, nämligen att det mycket oftare än man tror kan vara relevant med två olika brädor med rätt lika volym. Där är jag helt på samma linje. Välj en volym du är komfortabel med och ta sedan två brädor med olika karaktär (några liter +- spelar givetvis ingen roll) istället för två av olika storlek och samma karaktär.

  • dr-masse

    Medlem
    18 september, 2011 vid 21:15

    Ja, det är dit jag tror jag är på väg med mina vågplankor. En ~59 bred sak, lite rakare, lite snabbare å bredare bak. Vill kunna köra den som twin. 85-90 liter. Åsså en ~56 bred sak, mer böj, mer kontroll. Förmodligen quad. 78-82 liter?

    Två brädor som rent volymmässigt kan hamna rätt nära varandra…men där egenskaperna är rätt olika.

    Vad tros?

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Den Stora Vågbrädetråden

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.