Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Det här med att segla urkrokad?

  • Det här med att segla urkrokad?

    Publicerad av garage på 31 augusti, 2007 vid 08:37

    Hej!

    Har kört nåra år och har rätt fin koll på att ligga och bränna, gippa osv. Vill börja lite mer hopp och vågor när tillfälle bjuds.

    Jag får dock ingen direkt skön känsla av att segla urkrokad, det känns på det hela taget ganska fel. Ändrar man sin setup lite för detta?

    Jag kör normalt med rätt låg bom och har sitt sele, när jag ställer mig mer upprätt på brädan urkrokad och skotar känns det mer som man trycker ner brädan än skotar.

    Inbillar mig att mycket högre bom skulle kännas bättre eftersom det är lättare att hänga. Är det kanske läge att gå över till midjesele? Hög bom och sittsele ger oftast mig känslan att lyftas ur stropparna så det blir automatiskt rätt låg bom när jag kör, motverkar midjesele detta? Bör påpekas att jag är 190cm + med.

    Nåra tips kanske?

    Mvh Andreas

    rasmus_w svarade 16 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • jeppo_f

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 08:55

    Upp med bommen! Det mesta blir lättare då. Vet iofs att vissa kör med lite lägre bom i vågor för att kunna få fram/ner riggen ordentligt i bottensvängen, men det får nog räknas som överkurs. Jag är 1.88 lång, och har alltid bommen högst upp.

    Hur långa tampar har du? Jag har inte kört med sittsele på flera år, men det känns som man vill ha lite längre tampar då.

    /jeppo

  • garage

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 09:05

    @Jeppo_F 410309 wrote:

    Upp med bommen! Det mesta blir lättare då. Vet iofs att vissa kör med lite lägre bom i vågor för att kunna få fram/ner riggen ordentligt i bottensvängen, men det får nog räknas som överkurs. Jag är 1.88 lång, och har alltid bommen högst upp.

    Hur långa tampar har du? Jag har inte kört med sittsele på flera år, men det känns som man vill ha lite längre tampar då.

    /jeppo

    Hej!

    Jag har rätt långa tampar, justerbara så jag vet inte exakt men iaf rätt långa! Jag brukar köra medelbom ungefär, sittsele och långa tampar, känns fint för att “tyskspeeda” sämre för att göra nåt annat dock, det är lite det som är problemet! Men hög bom och sittsele får jag inte ihop alls om jag skall va ärlig! Får som sagt känslan att lyftas ur stropparna.

    Mvh Andreas

  • simpa

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 09:11

    @garage 410315 wrote:

    Hej!

    Jag har rätt långa tampar, justerbara så jag vet inte exakt men iaf rätt långa! Jag brukar köra medelbom ungefär, sittsele och långa tampar, känns fint för att “tyskspeeda” sämre för att göra nåt annat dock, det är lite det som är problemet! Men hög bom och sittsele får jag inte ihop alls om jag skall va ärlig! Får som sagt känslan att lyftas ur stropparna.

    Mvh Andreas

    Inget låter vettigt, hade du haft långa tampar skulle det inte kännas som att du lyfter ur stropparna om du höjer bommen, dem lär vara för korta. Är du 190cm+ lång så bör din sittsele nästan vara som en midjesele för en kortare person? Mitt tips till dig är att höja bommen, längre linor eller att höja bommen och köpa en midjesele.

  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 09:54

    Jag känner igen det där. En gång för länge sen (vi snackar tidigt 90-tal) lånade jag ut min sittsele en stund och provade att köra utan, och upptäckte att jag inte ens kunde få brädan att plana. Vi snackar fullt drag med 3.5 här!

    Grejen är att man helt enkelt blir lite lat av att köra med sittsele, den fixar så man automatiskt har massor av tryck neråt i bommen så brädan ligger platt i vattnet hur man än bär sig åt. Min setup var väl ungefär som din, typ 32-34″ linor och bommen en bra bit under axelhöjd, fast jag är liten och lätt. Utan sele får man antingen höja bommen eller lära sig att pressa neråt rejält med armarna och skota in hårt.

    Efter det bestämde jag mig för att segla en stund utan sele minst en gång per år, som en slags säkerhetsövning. Det känns bra att veta att man kan ta sig hem även om selen pajar.

    Numer har jag dessutom kommit underfund med att det kan vara bra att kroka ur när man är toköverriggad, av nån anledning får jag bättre kontroll om jag inte använder selen i de lägena.

  • svenne

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 10:04

    …och för att komma med en lämplig höjd på bommen, någonstans mellan axel och näsan ska bommen vara. Jag kör med 26″-linor, men till exempel tüschkarna jag surfade med i våras körde lika hög bom, sittsele och 22″. Behöver jag säga att det gick fort?

    Och sen kan jag ändå nämna den gamla klassikern, har du linorna på rätt ställe? Jag har mina på en tredjedel av bommens längd, och där är det perfekt. Sitter linorna där de ska så är det mycket lättare att “stänga” när det börjar gå fort och då blir bommen för låg om den redan från början sitter lågt.

  • rasmus_w

    Medlem
    31 augusti, 2007 vid 10:12

    @Svenne 410339 wrote:

    Och sen kan jag ändå nämna den gamla klassikern, har du linorna på rätt ställe? Jag har mina på en tredjedel av bommens längd, och där är det perfekt. Sitter linorna där de ska så är det mycket lättare att “stänga” när det börjar gå fort och då blir bommen för låg om den redan från början sitter lågt.

    Här tycker jag definitivt att Guy Cribb har kommit på ett genidrag: Genom att lägga masten bakåt och använda tailen som mått på bomhöjden så får man ett direkt värde på den effektiva bomhöjden. Ju längre fram masten sitter, desto mer kommer ju bommen “ner” när man lutar riggen bakåt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Det här med att segla urkrokad?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.