Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Digitala videokameror & headcam

  • Digitala videokameror & headcam

    Publicerad av gurra1978 på 27 december, 2004 vid 19:59

    Jag tycker det är en djungel där ute. Vad ska man tänka på om man ska köpa DV-kamera?

    1. Hur många megapixlar ska det vara om kamera ska vara bra respektive grym?

    2. Hur litet luxtal ska man ha för att den ska vara bra resp. grym?

    3. Vad menas med Tv-linjer?

    4. Jag har sett att visa kameror har 520 TV-linjer och om man då köper en headcam med 380 tv-linjer så kan man bara få 380 som max då, eller hur? Så om man har en kamera med typ 400 TV-linjer så är det ingen idé att köpa en headcam med 480 TV-linjer eftersom kameran inte kan nyttja dem då????

    Svara gärna.

    Knatte svarade 19 år, 3 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • patrikol

    Medlem
    27 december, 2004 vid 22:49

    Denna kameran har jag och den har blivit löjligt billig trots att det är en av dom få med 3CCD vilket endast proffskameror har varit utrustade med tidigare otroligt bra kvalité på filmerna. http://www.cyberphoto.se/pana/gs120.php

    Megapixlar är något du har till stillbildskameror inte videokameror min har stillbildsfunktion med 1,7 Megapixlar helt värdelösa bilder blir det.

    För stillbilder behöver du minst en Nikon D70 för att få bra bilder. Speciellt om du vill ta sport bilder med fart i.

    Kolla runt lite på Cyberfoto där finns många tips sen såklart digitalvideo tidningen som brukar ha bra tester. Lycka till! Ps om du kan tänka dig att lägga lite mer pengar så ta inte 200 utan 400 istället. Förlite skillnad på 120 och 200 för att betala flera tusenlappar mer.

  • Knatte

    Gäst
    29 december, 2004 vid 09:20

    Vad bör tänka på att du har en AV-ingång på DV-kameran, annars så kan du inte föra över bilden från headcam till Dv-kameran.

    Detta (AV) är den vanligaste anslutningen för en headcam.
    (Tror det finns vissa kameror som ansluts via DV-in)
    Batteripacken som förser headcammen med ström är en problemkälla. Sabbat två stycken hitills…
    Köpte följande prylar : 21 CWS-HS Paket 2.995,00:-

    * Vattentålig hjälmkamera 21CWS-HS 480 tv-linjer
    * 2-meters kamerakabel
    * Mikrofon med 1,5-meters kabel
    * Batterihållare för 8 st AA-batteri
    * BNC till RCA/phonokontakt
    * Stöttålig väska
    * X-tra kraftigt kardbordband
    Köpt på: http://www.w-motoracing.se/catalog/product_info.php?cPath=4_5&products_id=14

    Jag har inga direkta synpunkter på DV-kamera. Jag köpte en mellandyr variant från JVC som hade 16 ggr Zoom, DV in/out och AV-in. Är själv nöjd med kvaliten grin.gif
    vattentålig hjälmkamera som i detta fallet, var att den motstår vatten på 1 m djup under 30 min. Har inte vågat testa själv cool.gif
    Men vattenstänket hitills har det funkat för.
    Note. 4.3 mm lins som ingår som standard är inte optimalt. Har numera beställt en 3.6 mm lins för mer vidvinklig upplevelse wink.gif

  • Knatte

    Gäst
    29 december, 2004 vid 17:07

    Denna kameran köpte jag :
    http://www.pixmania.com/se/se/42705/art/jvc/videokamera-minidv-gr-d53.html?srcid=85

    Men vet inte ifall jag kan rekommendera pixmania pga deras service frown.gif
    Har snart väntat 4 veckor på en havererad hårddisk, som jag försöker reklammera och få en fungerande dito istället. Annars bra priser när prylarna funkar….. crazy.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Digitala videokameror & headcam

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.