Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Din kite erfarenhet och dina tipps efterfrågas här

  • Din kite erfarenhet och dina tipps efterfrågas här

    Publicerad av are-aret-runt på 8 maj, 2011 vid 09:53

    Hej nästa väcka så beställer jag antagligen min kite.
    Det är en 2011 Slingshot Rpm 12 kvm med en Crazyfly bräda på 135 cm.
    Selen jag har spanat in är en Mystic Warrior III Jamystic.
    Jag har aldrig åkt förut och det värkar vara snålt med instruktörer här i Åre över sommaren.
    Har kontaktat några möjliga kiteboardare men har inte fått svar än om dom är kvar i sommar eller inte.

    Vad jag undrar mest är vilka vind förhållande är bäst och börja träna i.
    Jag har hört att det ska blåsa sidvind och det ska vara mellan 5-6 m/s om jag ska öva.

    Sen så undrar jag är det nån ide att blåsa upp kiten innan man har fått selen?
    Om jag har förstått det hela rätt så är det helt idiotiskt etftersom den blir för tung och den kommer bara blåsa iväg.

    Jag skulle uppskatta alla tipps jag kan få och allt som ni tycker man borde tänka på.

    Det är inte så lätt att ta en kurs när det inte finns några instruktörer i närheten.
    Utan behöver åka runt halva landet för att få ta en kurs.

    Därför ber jag alla er om hjälp. Vad det en är som har med ktieboarding och göra så är jag tacksam för svar.

    Ha det kungligt!

    larssa svarade 12 år, 8 månader sedan 21 Medlemmar · 84 Svar
  • 84 Svar
  • regfellow

    Medlem
    8 maj, 2011 vid 10:16

    Du kan ju blåsa upp kiten och testa rigga den på marken och hantera kiten utan linor i lite vind på marken.

    Sen kan du ju börja fundera på hur du skall kunna få upp den i luften och landa den utan att dina investerade pengar skall blåsa iväg och rivas isönder, eller du får en rejäl åktur och landar på huvudet eller ryggen och kiten rivs isönder.

    Ett tips är att googla på vindfönster eller wind window och lär dig vad det är utan och innan teoretiskt och hur kiten reagerar i det.

    Ett annat tips är att köpa en leksaksdrake/övningsdrake med 2 linor och träna med.

    Lär dig säkerhetssystemet. Finns säker massor av videor på Slingshots hemsida.

    Vänta på att du har din sele.

    Se för jävlen till att du har fritt ett par hundra meter nedanför dig i vind och att aldrig någon står nedanför dig i vind.

  • Kjello

    Gäst
    8 maj, 2011 vid 10:16

    Jag med nybörjare, privatkurs 2004 eller -05 Cabs, har inte åkt med kite än, trots flera ofarliga övningar på land.
    Jag tar mitt vindsurf istället som vanligt sedan 1978-79, då är jag säker.
    Ruggigt, insjö med ojämn vind och iskallt vatten, försök inte utan någon (helst tung) som håller i dej i bak på selen.
    finns möjlighet att säkra selen baktill, med rep ner till något fast / hundkrok nej, den kan ryckas upp / stubbe eller stor sten eller gräv fram runt en rot, räkna med hårt ryck.
    Köp till stela tampen (tror den heter något typ handlepass..) passar från öglorna på sidorna, runt baktill på selen. (min Mystic firestarter saknar handtag).

  • are-aret-runt

    Medlem
    9 maj, 2011 vid 07:45

    Tusen tack killar har spejat lite på det här med vindlucka nu.

    Stämmer det att mina höger hand alltid är kl 3 och att min vänster han alltid är kl 9?

    Är det olika säkerhets system till olika bommar?

    Är det nån som vet om Jamystic’en går att beställa nånstans från sverige lr måste jag beställa den från utlandet?

    Tur att du sa att jag inte ska använda en sån hundkrok trodde den skulle räcka. Men om det inte finns några stubbar och sånt i närheten går det bra om man sätter snöret i dragkroken på bilen?

    Jag är en väldigt konstig människa och jag har oftast väldigt konstiga lösningar till mina problem. Men jag antar att det är så för att jag inte vet bättre och tänker att det löser sig.
    Men desto mer jag läser om det här desto mer värkar det som att alla avråder mig från att lära mig själv.

    Finns det verkligen inga väderförhållande som passar att börja i själv. Jag skulle säkert kunna hitta nån och gå igenom några videos hur man startar den när jag håller i bom och hur man ska landa. För om jag har förståt det rätt så bör jag ha nån som startar kiten åt mig och tar emot den när ja ska sluta stämmer det?

  • Kjello

    Gäst
    9 maj, 2011 vid 12:26

    Bil Funkar säkert, det tar bort radslan av att bli “lofted”,
    om det inte kommer en stormby som sliter sönder något.

    inte helt nödvändigt med någon som startar eller landar kiten åt dej,
    om du läser lite av 999 trix, här på forumet.

  • regfellow

    Medlem
    9 maj, 2011 vid 13:34

    Den blinde skall nog inte ge råd åt den döve!

    Angående klockslagen så får du nog läsa på klockan innan du börjar lära dig vindfönstret! Om du har vinden i ryggen så är klockslagen var kiten är förhållande till dig. Har du inte gjort militärtjänst eller sett en dålig amerikansk krigsfilm?!

    Start och landning och vägen ut och in på vattnet är de mest riskfyllda momenten. Om du inte har någon erfaren som startar och landar dig, riskerar du även att skada dem med kiten.

    Hur vet du HUR mycket det blåser då? Hur avgör du om det är 5 m/s eller 10 m/s?

    Om du brallar på med helt ny kite/bräda och sele, har du råd att gå kurs! Åtminstånde 2-3h där någon går igenom teori och låter dig kontrollerat prova en kite. Du kanske tycker det är det tråkigaste du någonsin gjort…

  • Kjello

    Gäst
    9 maj, 2011 vid 15:57

    Ursäkta, för många öl och ord igår,.
    I play safe, with windsurf, and take risks with kite.

  • are-aret-runt

    Medlem
    9 maj, 2011 vid 20:12

    Jag fick inte göra lumpen och är inte mycket för krigsfilmer jag gillar mer komedi =P
    Så kl 3-9 beror på vart jag har vinden?

    Sen så har jag tecknist sätt inte råd med kiten men när man kan betala lite varje månad i ett tag för att få den då anser jag det är värt det.

    Selen kommer jag få köpa i slutet av månaden sen men det är ju som vanligt den som väntar på nått gott väntar alltid för länge.

    Är det nån här om kring som är självlärd alltså helt självlärd kollat på lite filmer läst lite sen startat med nån som aldrig har åkt förut?
    Finns det sånna människor?

  • richard-m

    Medlem
    10 maj, 2011 vid 09:35

    Gå en kurs, det blir den bästa investeringen av din tid och pengar (och den bästa för din och andras hälsa).

  • regfellow

    Medlem
    10 maj, 2011 vid 16:50

    Fixa Progression – Beginner video

  • are-aret-runt

    Medlem
    10 maj, 2011 vid 20:55

    Jag har Kiteboarding Progression Beginner och Kiteboarding Progression Advanced
    Tycker första filmen är mycket ingående och bra har inte hunnit kolla på hela än dock men tänkt och kolla på dom några ggr iaf så det fastnar.

    Jag har förstått att det bästa jag kan göra är att ta en kurs men det värkar inte som att det kommer bli så även om jag hade velat. Har jag tur så kanske Marti eller Max tar sig tiden och lär mig lite men jag antar att jag kommer vara själv lärd i värsta fall.

    Finns det inga andra som är helt självlärda?

  • Kjello

    Gäst
    11 maj, 2011 vid 06:38

    Jag har tidigare läst om många här som har lärt sej själva (inte tagit kurs i början),
    men alla har sen tagit ICO cert eller liknande, för att ha jobb på utlands-spoten.
    Jag kommer troligast fortsätta själv, tog pension vid 61 i somras, inte ens råd att ta bilen.
    skickliga enbenta instruktören i Cabs, visste teoretiskt mindre än mej,
    han höll uppsikt när jag övade/bodydraggade, viftade/skrek när jag va för nära korallrevet.
    Och talade om för mej att aldrig gå i vattnet efter solnedgång, muränor, barracudor och småhajar jagar då.

  • loken

    Medlem
    11 maj, 2011 vid 07:01

    Köp en begagnad kite till ca halva priset av en ny så har du råd med kurs och får pengar över

  • lima-ko

    Medlem
    11 maj, 2011 vid 07:15

    Exakt, en kurs kommer göra dig så gott och spara dig pengar, eftersom du kommer förkorta inlärningstiden och spara dina grejor.

    Finns många bra exempel på begagnade prylar:
    Grym bräda för 1500 http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=32218&title=xelerator-132&cat=10
    Grym kite (Slingshots andra kite tillsammans med RPM i kategorin crossover, självklart outar jag min brorsas kite som jag säljer, finns mycket annat bra också, kan dock eventuellt fixa transport till Åre) http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=32003&title=2010-slingshot-octane-11-9-7-m&cat=9

    Då är du uppe i 7500, kan gå en kurs för 2k (högt räknat) och har 3500 kvar att köpa sele, eventuell våtdräkt och kiteweekend för.

  • lima-ko

    Medlem
    11 maj, 2011 vid 07:15

    Exakt, en kurs kommer göra dig så gott och spara dig pengar, eftersom du kommer förkorta inlärningstiden och spara dina grejor.

    Finns många bra exempel på beg. prylar:
    Grym bräda för 1500 http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=32218&title=xelerator-132&cat=10
    Grym kite (väldigt lik 2011 RPM som du tittat på, självklart outar jag min brorsas kite som jag säljer, finns mycket annat också, kan dock eventuellt fixa transport till Åre) http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=32003&title=2010-slingshot-octane-11-9-7-m&cat=9
    Då är du uppe i 7500, kan gå en kurs för 2k (högt räknat) och har 3500 kvar att köpa sele, ev. våtdräkt och kiteweekend för.

  • Kjello

    Gäst
    11 maj, 2011 vid 07:57

    kitesurf kan man aldrig vara 100 på, olyckor händer.

    har 3 dubbla uppblåsta orange simdynor i handtaget på shinnen.
    simdynorna syns och vänder brädan rätt, och driver snabbare till dej.
    drar man fast dom med breda kardborrband, så sitter dom stelt rätt,
    Inte ivägen mellan fötterna,inget problem att greppa handtaget heller.

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Din kite erfarenhet och dina tipps efterfrågas här

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.