Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2

  • jlhp

    Medlem
    7 augusti, 2016 vid 20:42

    @mes 740565 wrote:

    Skulle vara kul att få lite visdom om vilka riggar från denna sida år 2000 man kan använda. Jag har ju de gamla seglen med bommen som sträcker sig ända till horisonten…

    Varför inte från förra årtusendet när brädan ändå är det?:wink:

    Nä, men skämt åsido, just den saliga blandningen av segel tyckte jag var en av de saker som såg så härligt ut i den franska filmen, så det är kanske inte så kinkigt?

    När jag läst lite segeltrådar för longboards så verkar det som att gamla racesegel från 80- och 90-talet rentav kan vara att föredra eftersom de hade mer buk upptill och lite/mycket tajtare akterlik =mer bottendrag. Modernare segel är mer sydda för att “släppa” och ha litet luftmotstånd när det går riktigt fort, vilket inte är aktuellt här.

    Ett tips jag sett och kanske kommer att prova själv vad det lider är att tunna de övre lattorna i framkanten för att få fram mer buk upptill i seglet.

    Själv fick jag med ett gammalt (typ 15 år) NP V8 8,5 med dåliga cambers som jag skall börja med att se om jag kan få ordning på. Gratis = bra…

    Värt att tänka på är vikten (din egen:wink:): över 78 kg och du får använda upp till 9,5, under 78 kg = max 8,5. Förvisso känns seriös tävling milt uttryckt som en utopi för min egen del men man skall väl aldrig säga aldrig…

  • barkis

    Medlem
    8 augusti, 2016 vid 16:15

    Kör som sagt med ett Tushingham XR 9.5m2 raceboard segel. Ett väldigt trimbart segel 1-10m/s. Man kan lätt sätta upp seglet med stängt akterlik för lättvind och rejält twistat för hårdvind.
    Viktigt förstås att ha tillhörande mast. Det jag kan känna att alubommen jag kör med är lite tung (chinook). Skulle vilja ha en lättare i kol för bättre manövrering. Som jämförelse är originalriggen Serfiac V1 och Blixtsegel 6.5 och superlätt bom mycket lättare att hantera vid slag och gippar.
    Det känns dock som om Raceboardseglet är överlägset i fart.
    Väger runt 87kg.
    Intressant med Jonas prototyp. Hoppas det kan bli nån typ av produktion. D2 brädor är som klippta och skurna för våra farvatten och vindstyrkor.

  • raggarn

    Medlem
    10 augusti, 2016 vid 15:36
  • swe2

    Medlem
    16 augusti, 2016 vid 12:55

    Hej!
    om någon är intresserad så har jag en Lechner i fint skick som jag kan tänka mig att sälja.
    Mvh
    Stefan

  • jlhp

    Medlem
    16 augusti, 2016 vid 16:12

    @SWE2 740868 wrote:

    Hej!
    om någon är intresserad så har jag en Lechner i fint skick som jag kan tänka mig att sälja.
    Mvh
    Stefan

    Du har pm

  • barkis

    Medlem
    22 augusti, 2016 vid 08:45

    Ohoj,

    Nu drar D2 EM igång nere i Brest.
    Man kör parallellt med Raceboard EM.
    Vi får hålla tummarna för di 2 Svenske.

    Länk:
    http://europeans2016.raceboard.org/

  • barkis

    Medlem
    26 augusti, 2016 vid 19:49

    Hittade en linjeritning på Lechner A390.
    Man ser att det är ganska rejäl rocker på denna bräda jämfört med exempelvis Davidsson.

  • jlhp

    Medlem
    27 augusti, 2016 vid 09:10

    @Barkis – intressant och kul info. Skulle man kunna bygga en kopia utifrån den linjeritningen?

    Vad är för- respektive nackdelarna med Lechners koncept jämfört med Davidsons?

  • barkis

    Medlem
    27 augusti, 2016 vid 09:16

    Jo: det finns folk som fräst sig en “Lechner” mha dessa ritningar.
    På denna chatt finns både ritningen och en fräst bräda: tror han minskade rockern något och beklagade sig att brädan inte railar lika lätt som originalet:
    http://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/General/Division-2-board/

  • jlhp

    Medlem
    27 augusti, 2016 vid 09:31

    @Barkis 740605 wrote:

    Kör som sagt med ett Tushingham XR 9.5m2 raceboard segel. Ett väldigt trimbart segel 1-10m/s. Man kan lätt sätta upp seglet med stängt akterlik för lättvind och rejält twistat för hårdvind.

    Det är nog ett riktigt bra segel, vad jag förstått är det nära släkt med Demon vg7. Färre cambers, enklare material och mycket lägre pris.

    Jonas och Rikard kör Demon vg 7 och det är de finaste segel jag sett! Ganska högt och smalt för att få mycket segelarea högt upp, där det blåser mer… Buk ända upp i toppen, för att ta vara på vinden där uppe och cambers på alla lattor för att få stabilitet i hårdvind och buk i lättvind. Inte en rynka någonstans! Funkar som du säger från 1 – (minst) 10 m/s.

    Vad är egentligen tanken med moderna segel (från 90-talet och framåt)? 1/3 – 1/2 seglet är ju inte till någon nytta (helt plant)!

  • barkis

    Medlem
    27 augusti, 2016 vid 09:43

    När jag tittar på bilderna från Brest tycker jag precis som du att Demonseglen är förhållandevis bukiga.
    Dock: Tushinghams segel går att göra relativt bukigt i toppen. Man får släppa upp nedhalet och sedan spänna topplattorna ( de camberlösa) rätt hårt för att skapa form.
    Sen gillar jag Aerolite seglen skarpt (se bilder på Nicolas Huget som är överlägsen i Raceboardklassen).
    Vet inte vad som gäller i windsurfing, men trenden i kölbåtssegling är “flat sails are fast”
    57c04aa3d8fb3_w1600.jpg
    57c04aa596b76_w1600.jpg

  • jlhp

    Medlem
    29 augusti, 2016 vid 21:19

    @Barkis 741059 wrote:

    http://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/General/Division-2-board/

    Där fanns det ju mycket intressant läsning!

    Jo, Aerolite seglet ser ju också fint ut. Intressant att de klarar sig med bara fem lattor.

    “Plana segel är snabba”, jo, jag tänkte mest att jag tycker många segel ser så gott som helt plana ut i toppen och det får mig att undra.

  • jlhp

    Medlem
    29 augusti, 2016 vid 21:35

    Lite uppdatering: nu har både min kompis och jag äntligen lyckats bli D2-ägare, så nu vill vi få träffa likasinnade och segla tillsammans. Hör gärna av er så kan vi bestämma tid och plats 🙂

  • jonasdv

    Medlem
    30 augusti, 2016 vid 07:31

    Jättekul att det finns intresse för rundbottnade brädor. Jag har nyss kommit hem från Europamästerskapet i D2. Totalintrycket är mycket positivt. Vi var 15 deltagare i åldern 34-58 år. Majoriteten var duktiga seglare som tränar massor och har erfarenhet även av andra klasser. Vi seglade alla mot alla dvs lättvikt och tungvikt i samma start. Deltagande brädor var mina två Davidsonprototyper, två franska Gemmaprototyper, två franska nybyggda Jaguarprototyper, några Lechner och några gamla prototyper från 80-90-tal. Deltagande segel var framförallt Aerolite, Demon, Lefebvre och Tuschingham. Vindarna var mestadels lätta förutom sista racet. Pumpning är inte tillåten i klassreglerna men ett stort diskussionsämne. Alla seglare pratade ihop sig och kom överens om att vi får pumpa en hel del på undanvinden men ska vara återhållsamma på kryss vilket fungerade jättebra. Alla segel och brädor mätte in enligt reglerna utan problem. Seglarna vägdes innan racen och reglerna säger: 8,5 segel för lätt klass och 9,5 för tung klass dvs över 78 kg. Spanjoren som vann tunga klassen vägde in på 76,6 men valde ändå att köra 9,5-segel. Många tyckte att han skulle byta till 8,5 eller bli diskad men i sista änden fick han ok av juryn, troligen för att vi var så få och att man ville vara välvillig vid första tävlingen på många år. Jag blev trea i lätt klass och fyra totalt(kändes som trea totalt eftersom spanjoren inte vägde in). Jag vann ett lättvindsrace och ett hårdvindsrace. Jag var först vid kryssmärket ganska många gånger men blev inledningsvis omseglad på undanvinden av de med lägre och bredare segel. Efter ett par dagar började jag skära upp högre än de andra på undanvindarna och då hängde jag med mycket bättre. Sista racet seglades i 8-10 m/s och jag vann överlägset. Jag hade något bättre fart än övriga på kryssen och helt fantastisk fart på undanvinden. Vid målgång var jag ett och ett halvt slörben före tvåan. Efter regattan testade jag och Rikard segel och brädor med nyblivne Europamästaren Alain Cadre. Vi bytte segel och brädor med varandra för att hitta snabbaste kombinationen. Brädorna gick ganska lika på kryss men känslan var att Davidsonprototypen var lite lättare att hålla stabilt på kant. På undanvind var Davidsonprototypen både snabbare och mer lättseglad. När det gäller seglen så är väl ett högt och smalt segel snabbare i teorin men i praktiken är ett lägre och bredare mer lättseglat. Tävlingen gav mersmak och jag ser redan fram emot någon liknande. Intresset fanns för min design så jag ska nu kolla upp möjligheterna att göre an liten serie.

  • jlhp

    Medlem
    30 augusti, 2016 vid 12:37

    Tack Jonas för den intressanta EM infon! Inte minst om seglen, där fick jag och mina teorier så vi teg 😉

    Jag vill ha en D2:a till! Min kompis likaså.

Sida 2 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.