Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2

  • barkis

    Medlem
    31 augusti, 2016 vid 11:33

    Bifogar en bild på mitt Tushingham XR Race 9.5.

  • barkis

    Medlem
    9 september, 2016 vid 08:58

    Nu är snart min andra D2 (en Davidson jag köpte i somras) seglingsklar.
    Har bytt flaps i mylar (med väv på ena sidan) köpta på One Design Center, fäste med PL400 lim, samt gjort lite plastlagningar.
    Det mesta i gott skick förutom några mindre delamineringsbubblor i botten som jag kommer att åtgärda.
    Bara byta pinnbult och joint på mastfoten, sen blir det en första tur.
    Vore kul om fler kunde skriva på tråden så vi håller liv i D2 så gott det går.

    Funderar också lite på fenor med de större seglen.
    På min Lechner har jag bytt till en 34cm freeride fena som känns bättre än originalet.
    På Davidson är det 80-talsfenan.
    Tror det behövs en djupare för mitt 9.5 segel, men frågan är hur stor fena US boxen klarar utan att paja: nån som vet?

  • mes

    Medlem
    10 september, 2016 vid 12:39

    Segelinventering… Har lurat ut att det är typ A-segel. Är det bättre med RDM cc21 än orginalmasten (Tornado alu)? Hur mycket ska hag dra i ned-/uthal? Sakta närmar jag mig jungfruturen 💪. Är seglen same same? Elvström röd mast, Dynamic blå mast och Raudashl med fina färgerna.

  • mes

    Medlem
    10 september, 2016 vid 13:08

    Wtf..,ska bommen fästas med tamp som passar clam cleaten? Jädrigt tunn tamp att fästa bommen med isf…jag kommer inte ihåg hur man gjorde på tepåsetiden..,knyta fast bomme upp mot masttoppen och sen bända ner den tjoff så går masten av…var det inte så på den gamla goda tiden!?

    Jag bifogar bild. Hur ska jag knyta? Nära nervöst sammanbrott…

  • rillestark

    Medlem
    10 september, 2016 vid 15:29

    Tampen ska ett par 3-4 varv runt masten för att det ska funka, om jag minns rätt. 🙂

    Frid!

  • barkis

    Medlem
    10 september, 2016 vid 19:23

    Skulle nog satsa på original alu masten som borde passa seglen bättre och kanske även originalseglet i mitten.
    På dessa gamla segel gäller:
    Nedhalet skall inte spännas åt särskilt mycket i lättare vind: spänn bara så pass mycket att horisontella rynkor försvinner vid segling. Uthalet skall vara ganska löst i lätta vindar: seglet får gärna nudda bommen lite vid segling. En fördel om uthalet kan justeras under segling så man kan sträcka lite mer på kryssen och släppa ut på öppna bogar.
    Även bra att ha justerbart nedhal: dessa segel är väldigt formbara med sin gummiaktiga duk och behöver trimmas om när vinden ökar eller minskar.
    Bommarna är ju lite old-fashion, men som du säger lägger man upp den parallellt med masten (bomnocken mot toppen) och virar runt masten och fäller sedan ner bommen.
    Bifogar några bilder på hur jag gör på min gamla cat A rigg.
    Sen måste jag säga att gamla cat A segel är helsköna att köra med i vindar upp till 4m/s: de har en härlig känsla och är lättriggade.
    Manövrarna blir lite lättare.

  • mes

    Medlem
    11 september, 2016 vid 10:07

    Jag hittade en tamp med kula på masten…det är bomspännargrejen… vissa saker var sämre förr helt kalrt. MEN….mastdiametern är varken sdm eller rdm så jag kan inte använda standardmasten eftersom orginalmastfoten saknas. Jag har dessutom plastat i en modern insert så att jag kan använda mina vanliga mastfötter. Det får bli min rdm-mast. Återstår att se om den är för smal för att bommen ska sitta bra.

  • jlhp

    Medlem
    12 september, 2016 vid 06:46

    Tror det kan funka med rdm-mast.

    Har kört med några olika 430 vågmaster + lite förlängning i några olika typ A segel nu och seglen både står och känns utmärkt.

    De gamla trekantseglen är en absolut hit att rigga!!! Inga genomgående lattor eller, bevare mig väl – cambers, som kivar och stretar emot utan det är bara att kasta i masten! Slipper trä nedhal genom en massa trissor också, spänningen är så liten att det räcker att bara gå igenom öljetten och direkt ner i cleaten! Riggen blir väldigt lätt också, så upp till några m/s är det inte så dumt alls:smile: En nackdel är att det är en utmaning att vika ihop det blöta seglet ensam efteråt, men det kanske bara handlar om träning det som så mycket annat…

    Fick tag i en beg alubom, som går upp till 270, med snabbkoppling för 500:-, det var det värt… Den är inte styv, men i de vindarna som trekantseglen funkar så spelar det nog ingen roll.

  • jlhp

    Medlem
    12 september, 2016 vid 06:50

    @mes 741272 wrote:

    Det får bli min rdm-mast. Återstår att se om den är för smal för att bommen ska sitta bra.

    Det går ju alltid att lägga emellan…

    Det är värre med kompisens gamla Rocker originalmast som är för tjock för den moderna snabbkopplingsbommen:frown:

  • jlhp

    Medlem
    12 september, 2016 vid 06:57

    @Barkis

    Jag är mycket nyfiken på hur flapsen funkar!

    Klarar de att hålla tätt även i lite fart?

    Hur ser det ut på land? Är de tillräckligt följsamma för att sluta tätt runt cb?

    Har för mig att jag läst någon/några trådar här på forumet om största lämpliga fenstorlek i us-box. Har också för mig att runt 30 cm kan gå bra, men kanske inte så mycket mer. Sen belastar man kanske fenan mindre på en D2 än på en slalombräda?

  • jlhp

    Medlem
    12 september, 2016 vid 08:02

    Fick 4 D2-dagar förra veckan 🙂

    3 lättvind och 1 “hårdvind”. En kväll var det nästan helt vindstilla ett tag innan landbrisen kom med sisådär 0,2 m/s och då började det porla om stäven… En dag blåste det 5-7 m/s och lite vågor, fick badat massor och även seglat en del, jösses vad det brakade iväg i planing på halvvind och slör med cb uppe! Helt okontrollerat, säkerhetsavstånd 100 m eller så, men otroligt kul. Tror inte att jag planat med 6,9 och 110 l freestylewaven så detta var minst 100 ggr roligare!

    Tänk om jag kommit på detta för 25 år sedan. Då på den tiden hade man verkligen kunnat köra varje dag och utvecklas som vindsurfare, vilken balans och teknikträning! Tänk att kunna hårdvindsgippa en D2… Ja, ja, nu får man se fram emot pensionen istället…:wink:

    Måste fixa flaps på Davidsonbrädan, men det gick som sagt lite bättre med cb helt uppe eftersom det då fyllde större delen av centerbordstrumman och fontänen minskade med ca 2/3.

  • barkis

    Medlem
    12 september, 2016 vid 08:20

    Halloj John,

    Låter som en härlig segling!
    Det är lätt att bli biten av D2 när man väl testat!
    Vad gäller mina flaps, har jag inte vågat sätta i centerbordet än (vill vara 100% att PL400 har härdat fullt ut). Tänkte prova ikväll.
    Har lite bilder som jag kan lägga upp när jag kommer hem från saltgruvan.
    Upplever flapsen som mycket styvare än de gummiflaps jag har på Lechnern och där har jag inga problem med vatteninträngning.
    De är något tunnare än original, så det blir en låg kant vid urgröpningen för flapsen i brädan, men det tror jag inte är några problem. Har lagt på den gamla klassiska D2 tejpningen med packtejp runt denna kant och då jämnas den till fint.
    Nu vill man ut på vattnet: siktar på nästa helg.

  • hawkeye

    Medlem
    12 september, 2016 vid 09:19

    Hej på er,

    Har själv gjort flärpar av säkerhetsbälten (för bil) till min Davidson. Lagom tjocka i urtaget och hal yta mot centerbordet. Har kört samma concept på olika jollar också. Limmade dit dem med vanligt kontaktlim. Funkar väldigt bra!

  • barkis

    Medlem
    12 september, 2016 vid 16:48

    Så har man då dragit i centerbordet och flapsen ser bra ut i stort sett.
    Eftersom remsan jag köpte var 7cm bred och brädan kräver 8cm bredd på flapsen, blev jag tvungen att skära remsan på mitten.
    Blev 2st 4cm remsor som jag fäste med PL400: en ganska kletig historia, men den går att tvätta bort med bensin om man får den på brädan. Men: se för guds skull till att inte få ner bensin på limbädden.
    Efter 4 dagars härdning provade jag som sagt centerbordet idag: Flapsen är definitivt följsamma, men det finns en akilleshäl: skarven längst fram mellan de två halvorna får hög belastning, vilket gjorde att jag fick lite släpp i limmet närmst centerbordet längst fram. Misstänker starkt att jag fick ner lite bensin i skåran längst fram när jag tvättade bort kladd efteråt. Får se om jag limmar en förstärkning tvärs längst fram. Får fundera lite. Ideer mottages gärna.
    Det går lätt att sätta i CB, lätt att fälla upp och ner CB, samt ta ur det.
    Bifogar lite porrbilder på det hela.
    Bilder : framifrån, bakifrån och med CB infällt.

    Sen ser man här att min D2 tejpning inte är helt lyckad: tejpen krullade sig i skarven, förmodligen för att limmet inte var 100% härdat när jag satte den 2 dagar efter limningen: får göra om den.
    Hoppas på ett seglingstest i slutet av veckan så får vi se hur det funkar där det räknas…..
    Kom ihåg min Lechner som krävde 3 flapsvändor innan jag blev nöjd ( då körde jag gummi).

  • hawkeye

    Medlem
    12 september, 2016 vid 17:48

    Bilder på mina “bilbältesflärpar”:

Sida 3 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.