Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2

  • barkis

    Medlem
    12 september, 2016 vid 19:25

    De ser kanon ut!
    Önskar jag sett Din lösning innan jag drog igång! :tongue:

  • barkis

    Medlem
    17 september, 2016 vid 16:10

    Så är premiärturen med Davidsonbrädan avklarad. Vinden låg mellan 3-5m/s vid Österskär.
    Tushingham 9.5 seglet.
    Flapsen fungerade utmärkt: ingen vatteninträngning och allt såg bra ut efter 2 timmars segling.
    Brädan var en fröjd att segla: underbar kryssbräda jämfört med Lechner L3: mycket lättare att lägga upp på railen och tar bättre höjd (kanske delvis pga ett modernare, kraftfullare centerbord).
    Uppskattar att man kan skjuta fram masten på kryssen med skenan.
    Den större volymen i förskeppet gjorde att brädan löpte fint i skvalpet på Trälhavet, till skillnad mot L3, som går mer genom vågorna,
    Den gamla mastskenan var dock inte helt lättmanövrerad: man får trycka rejält på “knappen” för att flytta masten: men man vänjer väl sig. Centerbordet manövrerades lätt, kanske lite för lätt: skall sätta lite mer filttassar i CB trumman.
    Vinden något för svag för att köra med centerbordet infällt på slör. Körde CB planing istället. Testade att fälla in nån gång och fick ingen vatteninträngning.
    Flapsen får godkänt, brädan får mer än godkänt.
    Sen måste jag säga att det är underbart att kunna segla i Shorty i mitten av September.

  • detskavakul

    Medlem
    17 september, 2016 vid 19:24

    Är det någon som är intresserad av en Lechner Olympic board i utmärkt skick förutom cb-flapsen? Helt tät och inga skador förutom någon liten ding fram på ovansidan. Finns även en extrastor fena till. Anders

  • jlhp

    Medlem
    21 september, 2016 vid 12:51

    @detskavakul
    Du har PM!

  • barkis

    Medlem
    22 september, 2016 vid 16:26

    Hej,

    Har fått frågan från folk i tråden hur man laddar upp bilder till inläggen.
    Då menar jag bilder man har på sin egen dator/mobil
    Jag gör så här:

    1. Tryck på Svara om du vill svara på ett inlägg
    2. Gå till avancerad
    3. Högst upp: tryck på gemet: bifogade filer
    4. Uppe till höger i pop-up fönster: + Lägg till filer
    5. Klicka på Bläddra
    6. Välj filen du vill bifoga
    7. Tryck på Ladda upp
    8. Väntaaaa…..(beroende på filstorlek)
    9. Längst ner: klicka på Infoga inline
    10. Skriv ev text
    11. Tryck på skicka svar

  • jlhp

    Medlem
    23 september, 2016 vid 14:10

    Snabba ryck från one-design center. Beställde flaps igår, kom idag:-)

    Skickat från min D6603 via Tapatalk

  • jlhp

    Medlem
    30 september, 2016 vid 08:47

    Några bilder på mitt segel, ett NP V8 8,5 (från 1998, tror jag).

    Funkar nog till det är tänkt för, men jag använder det ju (vanligtvis) i långt mindre vind än avsett så jag tycker det är lite för platt både i toppen och den bakre delen av seglet. Jämfört med trekantseglen upplever jag inte så stor skillnad i drag som 1/3 större segelyta borde ge.

    I de 3 första bilderna ligger segeltoppen på marken vilket trycker upp akterliket där och gör att toppen ser bukigare ut än den är, i den 4:e bilden hänger toppen fritt.

    Ska börja med att prova med en annan, mjukare, latta i toppen för att se om det går att få till lite mer buk där.

    Sen såg jag att Tushingham själva rekommenderar att man kan byta lattorna i deras XR för att få mer buk bakåt i seglet vid extrem lättvind (de säljer till och med såna lattor). Kanske något för dig Barkis?

  • jlhp

    Medlem
    30 september, 2016 vid 08:50

    @Barkis 741237 wrote:


    På min Lechner har jag bytt till en 34cm freeride fena som känns bättre än originalet.

    Nu är det kanske inte akut aktuellt men det kan vara bra att veta att det inte är tillåtet att använda djupare fenor än 300 mm på tävling.

  • jlhp

    Medlem
    30 september, 2016 vid 08:54

    Aktuella (2016) klassregler för D2:

  • barkis

    Medlem
    1 oktober, 2016 vid 06:47

    Tack för tipsen!
    Speciellt lät det där med Tushinghams lättvindslattor intressant.
    Vad gäller fenor, vet jag att det pågår diskussioner inom D2 organisationen att öka max fenlängd till 42cm. Vet ej status på detta. För oss med gamla US boxar tror jag 42cm är i överkant vad gäller hållbarhet. Dessutom har jag inte lyckats hitta längre än 34cm. Har faktiskt nyss införskaffat en 34cm freeride fena till min Davidson. Blev en sådan här:
    progress-freeride.jpg

  • jlhp

    Medlem
    1 oktober, 2016 vid 19:43

    http://www.tushingham.com/windsurfing/sails/xr-race
    “In extreme light winds consider replacing the two central battens with softer rod sections (available from your dealer). This will pull the draft back giving a little more ‘belly’ and better pumping.”

    42 cm fenor! Ok, det hade jag inte en aning om, bra att du har koll. Nu är jag inte så förtjust i djupa fenor eftersom jag mestadels seglar i Falkenberg och där är så långgrunt… Det är en starkt bidragande orsak till att jag spolat Formula, har inte lust att bära en formula + 12,5 kvm segel halvvägs till Danmark innan man kan sjösätta och så samma visa tillbaka när man seglat sig trött :-(. Men även vid skärgårdssegling är det ju bra om man kan slippa en del grund i alla fall…

    Det här var det första som dök upp när jag sökte på max fenlängd i us box:
    http://joewindsurfer.blogspot.se/2012/03/fins.html
    ” Chinook or A box – single bolt from the bottom – max about 30 cm
    Power box – single bolt from the top – max about 50 cm
    Tuttle box – 2 screws from the top – slalom fins – and freeride
    Deep Tuttle box – 2 screws from the top – Tuttle box fit here with longer screws
    max length about 70 cm – wide boards like Formula
    Trimm box – single screw from the top – old fins from BIC and Fanatic – max about 66 cm”

    Har som sagt för mig att jag sett på andra trådar här på Konfen som också ger 30 cm som ungefärligt max i standardbox.

    Borde det inte finnas specialfenor till D2 och raceboards? Precis som med seglen borde det väl vara optimalt med lite andra profiler och tjocklekar på fenorna?

  • barkis

    Medlem
    2 oktober, 2016 vid 14:41

    Raceboards kör med långa fenor, kring 52cm och de har säkert relativ tunna.
    Möjligen har de tjockare lättvindsfenor.
    Tror som du att en D2 skulle må bra av en lite tjockare fena, då ju farten är lägre och man inte vill stalla fenan så lätt.
    Men: var hittar man en fyllig fena som är djupare och som dessutom passar US box?
    Kanske den gamla fenan trots allt är bättre åtminstone i lätt/mellan vind.

  • barkis

    Medlem
    2 oktober, 2016 vid 14:45

    Här är mina båda D2’or med sina fenor och familjebrädan….

  • jlhp

    Medlem
    3 oktober, 2016 vid 04:42

    @Barkis 741573 wrote:

    Här är mina båda D2’or med sina fenor och familjebrädan….

    Vackert 🙂

  • jlhp

    Medlem
    3 oktober, 2016 vid 04:47

    @Barkis 741572 wrote:

    Kanske den gamla fenan trots allt är bättre åtminstone i lätt/mellan vind.

    Hittills har jag upplevt originalfenan som bra med trekantseglet. Med 8,5 däremot behöver den lite hjälp av centerbordet på halvvind och lätt slör för att inte ekipaget skall glida sidledes i vattnet. Med din 9,5 borde det bli ännu värre, så jag tror på 34 fenan där.

Sida 4 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.