Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2

  • jlhp

    Medlem
    3 oktober, 2016 vid 05:09

    Hej alla D2 vänner!

    Snackade med Jonas DV igår och han föreslog en D2-test-träff i höst. Det tyckte jag lät jättekul!

    Tanken är att det är öppet för alla intresserade, JonasDV tar med sina prototyper och vi andra tar med vad vi har. Den som är nyfiken och inte har någon bräda själv är också välkommen att vara med och prova på.

    Min D2-kompanjon känner de som har Steninge vandrarhem. Det ligger inom bäravstånd från havet så där har vi själva utgått ifrån ibland. Sen har jag en liten sommarstuga i närheten. Så boende finns…

    Så jag föreslår en D2-test-träff i Steninge om några veckor (och kanske en träff i Stockholm till våren?). Kompisen håller på att kolla upp när vandrarhemmet är ledigt. Och sen är frågan när det passar oss?

    JonasDV föreslog v44 (höstlovet), just den veckan är min kompis bortrest. Mig passar det alla helger men sämre på veckodagarna.

    Jag antar att det blir svårt att hitta några dagar som passar alla. Som jag ser det är det ett absolut måste att JonasDV är med och sen handlar det om när det passar så många som möjligt av oss andra.

    Vad säger ni?

  • barkis

    Medlem
    3 oktober, 2016 vid 19:29

    Låter kanonkul! Skulle gärna komma med. För mig är det kört på vardagar. Höstlovshelgerna är uppbokade så det kan bli svårt att ta sig ner den föreslagna tiden. Ett jättebra initiativ! Stockholm till våren låter finfint.

  • jlhp

    Medlem
    11 oktober, 2016 vid 16:05

    Så, nu har jag varit i kontakt med JonasDV igen så förslaget är helgen 12-13/11.

    Föreslagen plats är Steninge, strax norr om Halmstad. Visar det sig vara många intresserade runt någon annan ort, och inte så många runt Halmstad, är det givetvis möjligt att vi samlas där istället. Vädret kan ju också komma att påverka val av plats när det väl drar ihop sig.

    Tror det blir enklast om intresserade anmäler sitt intresse här till att börja med, så kan vi ta detaljerna om plats, boende och sådant lite senare, eventuellt via telefon eller mail.

  • jlhp

    Medlem
    4 november, 2016 vid 08:46

    Hej! Nu räcker långtidsprognoserna över nästa helg. Ser ut att bli både vind och “värme” lagom till helgen. Ca: 10 m/s, 5-8 plusgrader, en hel del regn. Smhi tror det blir ostligt och windguru västligt så är väl inte helt att lita på… Ser väl ändå så bra ut som man kan begära i mitten av november så jag skulle säga att läget är på tills vidare.

    Skickat från min D6603 via Tapatalk

  • barkis

    Medlem
    5 november, 2016 vid 11:33

    Hej,

    Kan bara imponeras av att surfa när snön ligger vit utanför dörren.
    Tycker det känns lite väl kallt och ruggigt.
    Men det är ett bra initiativ.
    Laddar till nästa säsong istället.

  • jlhp

    Medlem
    5 november, 2016 vid 12:16

    Oj, har ni sånt väder! Här är det 7 plusgrader och höst istället för vinter så surf känns inte alls avlägset.

    Vi laddar också för nästa säsong 😉

    Skickat från min D6603 via Tapatalk

  • badjanne

    Medlem
    5 november, 2016 vid 13:58

    Så himla kul att fler gilla rundbottnat. Jag har en Alpha Phantom från 1980 original med knyddebom och allt. Ok ny mast och fenan sjögräsanpassad. Har lagt extra halkskydd på den och kör mycket SUP.

  • jlhp

    Medlem
    7 november, 2016 vid 22:12

    @Badjanne, varmt välkommen på tråden 🙂
    Härliga bilder! Blå himmel, sol och shortssurf i Sverige! En bortglömd sida av vindsurfingen som vi kan få återuppleva tack vare longboards.
    Jag längtar redan som en tok till nästa sommar. Hoppas verkligen att vi kan få till ett par D2-träffar då:-)

  • jlhp

    Medlem
    7 november, 2016 vid 22:22

    Hej! Dåliga nyheter angående D2-träffen till helgen, prognoserna ser allt sämre ut med minusgrader större delen av helgen. Varit i kontakt med JonasDV och vi tycker det blir lite väl kallt så vi ställer in i helgen och skjuter fram det. Får nog ta det helg för helg med kort varsel och hoppas att det går att få till något innan vintern, annars får vi satsa på vårträffen istället.

  • mcrill

    Medlem
    8 november, 2016 vid 07:20

    Hej! Varför talas det enbart om div. 2? Jag seglade både div. 1 och 2 på den gamla goda tiden och föredrog div 1. (Era bilder ser ut som div. 1 bräder tycker jag). Eller har jag missuppfattat något och är välkommen med min Mistral superlight från 1983? (-;

  • jlhp

    Medlem
    8 november, 2016 vid 17:49

    @McRill du och din Mistral är givetvis också varmt välkomna 🙂

    Hmm, jo utseendemässigt är det väl bara bottenformen som skiljer av betydelse, och i fallet Järvinen 385 (div 1:a) så är den också ganska rundad undertill så ganska liten skillnad mot en 2:a.

    2: orna var väl mer renodlade tävlingsmaskiner, så generellt mer påkostat byggda och mycket dyrare. Bla något lättare och styvare, ofta ihåliga, och bättre finish. Förseddes med tiden med mastskenor och helt infällbara cb. Cb var också mer påkostade med bättre finish, ofta i trä eller laminerade med lätta kärnor.

    Eftersom fokus var enbart på tävling på elitnivå så var shapen befriad från komforthänsyn, någonstans har jag läst att det enbart är självplågare som ens kommer på tanken att segla dom utanför tävling… 😉 Att dom är ömtåliga som äggskal och kräver ständig tillsyn och underhåll var ju heller ingenting som konstruktörerna låg sömnlösa över.

    Div 1 brädorna hade generellt en bredare målgrupp. Ofta mer av karaktären nybörjarbräda som man också kan tävla med. Windsurfer original var tydligen världens största seglingsklass under ett antal år:shocked:! Rätt häftigt, och rent häpnadsväckande när man ser hur få vi är som vindsurfar idag.

    För mig personligen hade säkert en div 1:a rent seglingsmässigt varit ett mycket smartare val, men jag gillar själva utmaningen med en svårseglad bräda och har heller aldrig påstått att jag är särskilt smart.

    Väl mött

  • jlhp

    Medlem
    8 november, 2016 vid 18:22

    Tycker det här var otroligt häftigt att se, man kan alltså köpa en sprillans ny Windsurfer original – blir nästan lite sugen men skulle i så fall hellre vilja ha ett riktigt originaloriginal komplett med teakbom och allt.

    http://www.originalwindsurfer.com/mm5/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=OW&Category_Code=WSRFR

    Apropå träbom tycker jag Caj Britschgis kommentar i Surfsports jubileumsnummer från 1990 är obetalbar -“några smarta killar kom på att kränga på en cykelslang eller limma på gummi på bommen och SEN KUNDE MAN HÄNGA BEKVÄMT EN HEL KRYSS”! Detta var på 70-talet och innan hängselen var uppfunnen!

    Det här var också härlig läsning som gav mig en härlig Aha-upplevelse. Aha, det var ju så här det var, det var därför vindsurfing slog igenom och blev så stort:

    http://www.originalwindsurfer.com/site/main_1967.html

    http://www.originalwindsurfer.com/site/why.html

    Och just enkelheten och kravlösheten gäller ju faktiskt fortfarande när det kommer till longboards, så himla avspänt och skönt – underbart!

    “it could be stored almost anywhere. It’s portability and convenience of use didn’t require a lot of planning or preparation to head out sailing. All anyone needed to do was load it onto their cars roof rack and unload it anywhere there was wind and water. No boat ramp, no trailer, no government registration, no hassle. New locations for windsurfing were only limited by imagination.”

    Den sista meningen var väl det som ledde till funboards och hårdvinds- och vågsegling, som i sin tur uteslöt den stora massan av utövare och sportens nära nog utdöende. Väldigt vad filosofisk och nostalgisk jag känner mig just nu…

  • jlhp

    Medlem
    9 november, 2016 vid 05:25

    @McRill igen. Jo, hmm, jag gick väl igång lite där angående div l och ll, ursäkta. Hade varit roligt att få höra mer om din erfarenhet och varför du föredrog div l. 🙂

    Skickat från min D6603 via Tapatalk

  • barkis

    Medlem
    9 november, 2016 vid 12:36

    Jag kom ihåg att det fanns många vassa D1 seglare på 80-talet.
    Inte alls ovanligt att de bästa piskade många D2 seglare.
    Men för likvärdiga seglare var alltid D2 snabbare och lite av Formel-1: det experimenterades mer,
    byggdes prototyper och det var stora startfält.
    Finns fortfarande många fina klenoder ute i garagen: skulle vara jättekul om man kunde bygga en longboardfleet i Sverige och köra lite enkla race.
    I vår tid tycker jag D2 och D1 adresserar samma lucka inom windsurfingen: lättvindsseglingen och är nära besläktade.

  • mcrill

    Medlem
    9 november, 2016 vid 13:36

    Varför jag föredrog div 1.
    Jag bytte till Div 1 för att den brädan var mycket roligare på slör och läns. Speciellt om det brallade i. (Kom ihåg att på den tiden hade man en bräda till all segling, från lättvind till hårdvind).

Sida 5 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.