Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2

  • jlhp

    Medlem
    9 november, 2016 vid 15:58

    @Barkis
    Utan att känna till racescenen så håller jag helt med dig i allt! Jag betvivlar inte för ett ögonblick att en duktigare D1-seglare slår en sämre D2-seglare. Och det hade varit jättekul med ett longboardfleet. Kan bli kul! Lättvind till alla!:smile:

  • jlhp

    Medlem
    9 november, 2016 vid 16:01

    @McRill
    Ok, kan jag förstå.

    Tror att Jonas Davidson håller på att rätta till just den bristen med sina nya prototyper…

    Det var ju dom vi skulle fått testat på träffen om det inte blivit vinterkallt. Men, som sagt det får komma nya tillfällen…

  • mcrill

    Medlem
    10 november, 2016 vid 19:45

    Vore kul om det blir kappseglingar med de gamla bräderna. Får jag i så fall föreslå fri riggning. Alltså att varje seglare får fritt välja segelstorlek vid varje segling. Förr var segelstorleken max 6,2 m2 och tunga seglare kunde bara hävda sig i hårdvind.

  • jlhp

    Medlem
    11 november, 2016 vid 13:32

    Jo, vi får se vart det barkar hän. Till att börja med hoppas jag att vi kan bli några stycken som kan träffas lite regelbundet, segla tillsammans och ha trevligt. Nästa steg är väl att det införskaffas några bojar… För egen del är jag som sagt total nybörjare på det här så de närmaste åren handlar det bara om att ha kul, gärna tillsammans med andra:smile:. Med andra ord så passar ett blandat longboard fleet mig alldeles utmärkt. Och då seglar vi ju med dom segel vi råkar ha.

    Blir vi sen ett gäng som vill rejsa D2 aningen mer seriöst så gärna för mig. Då finns det ju 3 segelklasser. Dels typ A: gamla 6,5 trekantsegel, dels typ B: med lite modernare 7,3 segel (genomgående lattor och CI tillåtet), dels typ C: max segelyta enda begränsning och då 8,5 för lättvikt och 9,5 för tungvikt. Det sista är nog ganska bra vad du efterlyser, ger tyngre seglare ett handikapp, men vi slipper formulaeländet med gigantsegel och svindyra master och bommar (kan föresten bli alldeles tillräckligt dyrt ändå…)

    Typ B-seglen kan nog förresten vara ett riktigt bra budgetalternativ på gamla brädor om man råkar snubbla över ett. Blir mycket stabilare att hålla i än de gamla trekantseglen utan att bli för stora för de gamla brädorna.

  • jlhp

    Medlem
    11 november, 2016 vid 13:47

    Kanske dags att börja fundera i de här banorna…
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?95900-Torrdr%C3%A4ktserfarenheter

  • badjanne

    Medlem
    13 november, 2016 vid 17:53

    Tack kom till Öland vi ligger där hela sommaren

  • jlhp

    Medlem
    14 november, 2016 vid 06:29

    Tack, gärna, låter trevligt!

    Min dröm är att vi kan bli några gäng som träffas och seglar tillsammans ngn gång/månad eller så, tex västkusten, Stockholm osv. Och så ett par nationella träffar/år, förslagsvis vår/försommar och sensommar/höst.

    Min jobbarkompis och jag siktar på att börja segla en till två gånger i veckan till våren när vi äntligen fått ordning på våra utrustningar, om någon mer vill vara med oss är den givetvis mer än välkommen 🙂

  • jlhp

    Medlem
    17 november, 2016 vid 11:26

    @McRill funderat lite till, har visserligen inte lusläst klassreglerna för D2 men tror att D1-brädorna kan klassa in i D2 också. Tvärtom går däremot inte eftersom D2: orna är för tjocka.

    Med andra ord så tror jag inte det går att stänga dig ute ens om någon hade velat, men nu vill vi ju dessutom gärna ha dig, och andra, med 🙂

  • jlhp

    Medlem
    28 november, 2016 vid 21:48

    Det finns fler som önskar få tag i en D2, eller en bättre D1 typ Järvinen 385, så du som har en bräda du kan tänka dig att sälja är varmt välkommen att höra av dig.
    Antingen här på tråden eller via PM direkt till mig så kan jag förmedla kontakten.

    Jag vill också passa på att tacka de snälla människor som möjliggjort att min kompis och jag nu har varsin likadan Lechner, tack! Lite småfix nu över vintern så kan vi vara redo att börja segla regelbundet till våren 🙂

  • jlhp

    Medlem
    11 december, 2016 vid 12:16

    Sådär, igår blev det äntligen Lechnerpremiär för min kompis och mig. Superkul att få segla tillsammans på likadana grejer! +8° i luften och milt – hur varmt och skönt som helst!

    Brädan känns jättefin och nu har jag fått uppleva riktig kantsegling med tryck i grejerna – hårigt men härligt. Minns fortfarande känslan första gången jag planade iväg ikrokad och med fötterna i fotstropparna på min Mistral Hookipa 260, den här upplevelsen var rätt lik fast förståss annorlunda ändå.

    Trekantseglet är jag mindre förtjust i. Instabilt och vingligt som f-n och ett h-vete att dra upp när det blåser aldrig så lite (mitt NP V8 8,5 med 4 CI är betydligt lättare att dra upp tack vare 30 cm kortare bom), men det är väl bra träning… särskilt med handskar… Ser verkligen fram emot att få Doyleseglet i ordning, då kommer det bilder på det också.

    Igår kväll fick jag så äntligen tummen ur det där stället där den inte skall vara och monterat 35 cm fenan, OM jag är sugen på att få segla igen!!!

  • barkis

    Medlem
    13 december, 2016 vid 12:32

    Ser härligt ut.
    Fina brädor ni har!

  • jlhp

    Medlem
    17 december, 2016 vid 23:20

    Några bilder från dagens session med premiär för mitt Doyle 8,5 som visade sig fungera mycket bättre än både de gamla trekantseglen och mitt NP V8 8,5-1998.

    Ja jag blev faktiskt förvånad att det låg is i strandkanten, det var ändå uppåt 5 plusgrader.

    Doyleseglet är ju ett riktigt raceboardsegel, om än från 1990, medan NP V8 är ett “modernt” freeride/freeracesegel designat för fart och stabilitet istället för drag. Jämför med mina bilder på NP V8:an tidigare i tråden och det är ett helt annat segel.

    Doyleseglet är ett ganska extremt segel i vissa avseenden, det är bland annat Gundevarning på att det saknas lattändar! Men så väger det också bara 3,9 kg vilket nog är svårslaget än idag, drygt ett kvartsekel senare, för den storleken med 3 cambers! Tex. NP V8:an väger 5,0 kg och jag ser att Avanti Condor 8,2 skall väga 5,4 kg – och då skryter de om att de gör ultralätta membransegel idag!

    Det gick dock åt lite silvertejp för att kunna segla med det den här gången så det får bli en tur till segelreparatören för lite översyn inför nästa säsong.

    Sen håller det väl så länge det håller – det är ju den första lövtunna och prassliga monofilmen… men förhoppningsvis kan jag använda det tills jag blivit lite varm i D2-kläderna i alla fall.

  • mes

    Medlem
    24 december, 2016 vid 07:27

    Härliga bilder och text 🙂

  • jlhp

    Medlem
    1 januari, 2017 vid 21:54

    @mes-tack 🙂

    God fortsättning alla!

    Idag fick jag en fin början på det nya året!

    Ca: 5 grader i både luften och vattnet = hur varmt som helst, och därtill sisådär en 3 m/s 🙂

    Hoppas bara att hälsan och allt annat står bi så kan det bli ett fantastiskt år!

  • barkis

    Medlem
    11 februari, 2017 vid 20:22
Sida 6 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.