Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2

  • jonasdv

    Medlem
    25 februari, 2017 vid 15:43

    Jättekul med intresse för långa brädor! Efter ett par säsonger med D2-prototyper är jag nu helt inne på att starta tillverkning av brädor. Efter Europamästerskapet 2016 utvecklade jag designen ytterligare. På Franska mästerskapen kändes den bra. Just nu jobbar jag tillsammans med hydrodynamikern Kåre Ljung(bl.à designer av M32) på finjusteringar. Basdesignen från Franska mästerskapen 2016 är kvar och Kåre har analyserat/modifierat kölkurva, släppkanter, volymfördelning och rundning i förskeppet. Tanken är att med hjälp av Göran Marström bygga några Davidson board i Nomex honeycomb och kolfiberprepreg som ger låg vikt, styvhet och lång livslängd. Jag har skrivit lite om projektet på internationella D2-gruppen på Facebook. Glädjande nog finns det en hel del intresse. 2017 är Europamästerskapen på Balatonsjön. Det finns en cup med några tävlingar i Europa och det planeras klassmästerskap i Sverige. /Jonas

  • mag

    Medlem
    25 februari, 2017 vid 20:59

    Mer svenska brädor åt folket! Lycka till!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    5 mars, 2017 vid 18:59

    Kör hårt!

  • rmz

    Medlem
    12 mars, 2017 vid 13:40

    Finns det nåt intresse av att träffas på Haga park kristiflygarehelgen och segla ihop, div 2 +raceboard, bra ställe med många likasinnade, (alla vindsurfing discipliner) , camping, stugor, vandrarhem, hotell på gångavstånd från riggplatsen?!
    /Per

  • jlhp

    Medlem
    13 mars, 2017 vid 09:43

    Låter härligt! Bra initiativ 🙂

    Jag har ingen koll, är det tradition med vindsurfing på Öland på Kristi himmelsfärd?

    Det jag funderar på annars är om just Kristi himmelsfärd är den bästa helgen? De flesta av oss har väl numera familjer att ta hänsyn till och de vill väl gärna hitta på något en långhelg. Många passar väl också på att resa iväg. Min D2 kamrat tex skall till Danmark då, och min egen bättre hälft gjorde inte vågen när jag nämnde Ölandssurf den helgen…

    Jag har också haft tankar på en majträff men någon av de föregående helgerna. Tydligen ska Kona ha nåt någon av de helgerna och jag har inte fått besked om vilken än, så därför har jag inte kommit vidare med det.

    Ett alternativ kan ju också vara att ha två träffar, tex Ölandsträff på Kristi himmelsfärd och Västkustträff antingen tidigare i Maj eller i Juni. Stockholmarna kanske vill ha något på hemmaplan någon gång också?

    Jag är sugen på att få träffas och segla tillsammans så jag hoppas det blir intresse för åtminstone något alternativ!

    Skickat från min D6603 via Tapatalk

  • rmz

    Medlem
    13 mars, 2017 vid 15:10

    Jo det är stort på Haga, då brukar vara ca 50 kitare på södra delen, 20-30 slalomtävlande på badstranden, sen ett 50-80talet Freeride /freestyle på surfstranden, sen gott om plats till speed/race i norr, bojar finns till slalom och race, jag har varit där dom senaste 10 åren, förra året för första gången med långbräda(kona one), var med en dag på konaträningen, skitroligt att träna/jämföra sig med andra, har inte hört om kona kommer i år men jag hoppas det, kan tillägga att det är många barnfamiljer som är där och surfar, jag bor nog i husbil, men om man ska bo på vandrarhem /stugor så gör det tid!

  • bicless

    Medlem
    13 mars, 2017 vid 20:38

    Öland och Haga på Kristihimmelsfärd är inte fel, det kommer bli massvis med folk i år tror jag. Bokningssituationen tyder på det också. Vi och många andra surfbutiker har med oss prova på grejer också som man kan testa gratis.

    Ett roligt hobbyrace som kanske kan vara kul för er longboardare att mötas upp på senare i sommar (Augusti) kan vara downwinder, vi funderar på att dra dit en hel drös från mitt vindsurfnätverk.
    http://thedownwinder.se/

  • jlhp

    Medlem
    15 mars, 2017 vid 20:58

    Låter spännande och bra med Öland på Kristi himmelsfärd!

    Vill “alla” D2-are åka dit då och ha en D2-träff också? För min egen del är det tveksamt om det går för familjen…

    Eller finns det intresse för en västkustträff, antingen tidigare i maj eller senare i juni? Hör av er så att jag får reda på vad vi skall satsa på!

    Angående thedownwinder, he, he, för oss D2-seglare är det ju alldeles tvärtom, det är kryssen som är det avslappnade och sköna medan undanvinden är utmaningen (och ibland pinan)!

  • mes

    Medlem
    16 mars, 2017 vid 20:46

    Västkust 🙂

  • jlhp

    Medlem
    20 mars, 2017 vid 16:44

    Då får vi se hur det urartar… 😉

    Det låter kul med Öland på Kristi flygare så hoppas det blir ett gäng D2-or där då, även om jag inte räknar med att kunna komma själv (men man vet ju aldrig…)

    Åsså satsar vi på en träff på västkusten också, förslagsvis i mitten av maj, antingen här i Halmstadtrakten eller varför inte uppe i Kungsbackatrakten (skärgård har ju sina fördelar för D2…)

    Vad sägs?

  • jp307

    Medlem
    20 mars, 2017 vid 17:04

    Hej!
    Tänkte delge er min säsongspremiär med några foto från 11/3.
    En strålande dag med solsken och lite vind.
    När dimman drog in från havet blev det ett speciellt ljus.
    Vet inte om bilderna helt kan beskriva detta. Men fräckt var det.

  • barkis

    Medlem
    20 mars, 2017 vid 19:41

    Nu blev man surfsugen igen. Ser härligt ut!

  • jlhp

    Medlem
    20 mars, 2017 vid 21:02

    Ser ut som Jaws…

    Skickat från min D6603 via Tapatalk

  • jlhp

    Medlem
    20 mars, 2017 vid 21:09

    Själv gick man hemma med förkylning och det verkade vara alldeles vindstilla hela dagen. Sen fick man höra att det kommit någon sekundmeter när JP307 stack ut, som sen ökade till 2 – 2,5 m/s, då han kunde segla ikrokad med fötterna ute på kanten – det vill säga med tryck!!! Helt fantastiskt 🙂

    Skickat från min D6603 via Tapatalk

  • jlhp

    Medlem
    21 mars, 2017 vid 21:01

    Nu finns det ett dedikerat longboardforum på surfzone! 🙂

    Jag tycker vi fortsätter där, och då med separata trådar för olika ämnen. T.ex. har jag startat en tråd om träffar och tävlingar, och sen kan vi vartefter starta nya trådar om t.ex. brädor, riggar, seglingsteknik, centerbord, o.s.v.

    Hoppas att det kan bli lite mer överskådligt så jämfört med att försöka ha allt i samma tråd som hittills.

    Skickat från min D6603 via Tapatalk

Sida 7 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Div II, Rundbottnad, Div 2, D2, DII, Division 2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.