Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Drift launch

  • matsbohlinsson

    Medlem
    4 maj, 2015 vid 18:28

    @********* 732490 wrote:

    Det kan gå såhär med lite oflyt.
    https://www.youtube.com/watch?v=iaD9nZlvItM

    Snyggt! Med board leash dessutom 🙂

  • pripps

    Medlem
    5 maj, 2015 vid 18:29

    @Maramas 732475 wrote:

    Yes it is shallow. What do you propose as a safer metod than doing a drift launch?

    Om det är grunt kan du väl bara skaffa en boj som du gör fast kiten i !
    Typ samma sätt som man gör med hundkrok,så gör vi i våran vik om man är själv !
    Gör fast kiten, gå ut och ställ, den sen tillbaks och launcha !
    /Tommy

  • *********

    Gäst
    6 maj, 2015 vid 04:07

    @pripps 732566 wrote:

    Om det är grunt kan du väl bara skaffa en boj som du gör fast kiten i !
    Typ samma sätt som man gör med hundkrok,så gör vi i våran vik om man är själv !
    Gör fast kiten, gå ut och ställ, den sen tillbaks och launcha !
    /Tommy

    Det brukar funka fint, men det har hänt att vågorna har fått kien att lägga sig och driva ner i vind.
    Det är en bra benträning i knädjupt vatten.

  • martin

    Medlem
    7 maj, 2015 vid 07:22

    Nu var det länge sen, men i början av min karriär körde jag ofta driftlaunch. Då var det ju med gamla c-kites som inte hade någon form av depower knappt och dessutom var de svåra att vattenstarta. Men det funkade ganska bra. Jag brukade linda upp linorna på en vanlig plasthink efter riggning och sen släppte jag ut linorna enligt samma princip som en haspelrulle i fiske.

    Är det dåligt med plats på stranden och långgrunt tycker jag att det klart bästa är att fixa en egen stabil boj som man kan använda. I alla fall så länge det inte är sjögräs, för då funkar ju inga metoder som innefattar att linorna ligger i vattnet.

  • maglu

    Medlem
    7 maj, 2015 vid 09:52

    Såg nåt klipp på någon som släppte iväg kiten i luften som flög lugnt och fint tills linorna var sträckta =) Kanske vore en produktide med en typ större fiskerulle, så man kunde flyga ut kiten med lite lagom broms i linan. Det svåra blir att få till någon styrning och kraftreglering samt hur manicken frigörs från linorna. Vore snyggt annars att kunna ställa upp den kl 2, med typ två meter långa linor och sen släppa ut den till full linlängd.

  • maramas

    Medlem
    11 maj, 2015 vid 07:10

    @matsbohlinsson 732538 wrote:

    Snyggt! Med board leash dessutom 🙂

    Precis det där jag inte vill ska hända! :smirk:

  • maramas

    Medlem
    11 maj, 2015 vid 07:13

    @pripps 732566 wrote:

    Om det är grunt kan du väl bara skaffa en boj som du gör fast kiten i !
    Typ samma sätt som man gör med hundkrok,så gör vi i våran vik om man är själv !
    Gör fast kiten, gå ut och ställ, den sen tillbaks och launcha !
    /Tommy

    Kan nog faktiskt vara bästa metoden… Ska kolla om det kan funka. Ligger lite båtar bojjade nära stranden som kan göra det besvärligt. Men ett väldigt bra förslag!

  • maglu

    Medlem
    12 maj, 2015 vid 14:48

    Är det bra botten funkar hundkroken bra till bojen också

  • _dave

    Medlem
    19 maj, 2015 vid 08:00

    There is a safer way, but its a bit slow. I’ve used it a few times.

    If there is a buoy in the water or some post then you can use that. Otherwise you need to make a strong launching bag that you can fill with rocks. The idea is to set up for a tethered launch like you do on land with a dog-leash. Feed the lines out like on the drift-launch video. Instead of letting the kite go, connect the chicken loop to the post/bag/buoy and walk out with the kite 90 degrees to the wind. When the lines are tight put the kite sideways on the water. If the wind is steady it will stay there just like on land. If gusty it might fall in the water and head downwind. Either way you don’t let the kite go until you see that there are no line tangles. Get to the bar and launch.

    There are aways things that could go wrong of course…

    [oops Tommy already gave the same answer…]

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Drift launch

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.