Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video DV kamera

  • Knatte

    Gäst
    10 februari, 2005 vid 16:10

    vet inte hur många pixlar en videokamera skall ha cool.gif
    Men jag sätter definitivt en döskalle på pixmanias support/service mad.gif crazy.gif

    Efter snart 3 månader har jag fortfarande inte fått en fungerande hårddisk i utbyte för en dokumenterat trasig hårddisk …
    Efter drygt 5 veckors väntan fick jag en ny hårddisk, med exakt samma fel som den jag reklammerade blush.gif
    Med andra ord! UNDVIK pixmania!!

  • danne2

    Medlem
    10 februari, 2005 vid 17:04

    Svar till:


    Hur många pixlar bör en digital videokamera ha?? jag hittade en ganska billig här: http://www.pixmania.com/se/se/48402/art/mustek/digital-videokamera-mpeg4.html?srcid=206&mctag=se_13959#

    Men är den helt oduglig eller???

    [/ QUOTE ]

    Man brukar få vad man betalar för. Låter det för bra för att vara sant så är det oftast det.
    Jag har aldrig testat den modellen eller ens märket, men skulle tro att den är totalt kass. När det gäller kameror så kostar bra saker. Det kostar med bra sensorer och optik, så jag skulle nog sparat lite till och köpt en DV-kamera från en erkänt duktig tillverkare.

    /Daniel

  • danne2

    Medlem
    10 februari, 2005 vid 17:09

    Läste den tekniska specen nu. Ingen(!) optisk zoom och bara 1.5″ (3.5 cm) LCD display. Det är ju sämre än på en riktigt dålig digitalkamera…
    Så jag skulle tro att den är helt oanvändbar för allt utom användning som webbcam, där den möjligtvis kan duga…

    /Daniel

  • patrikol

    Medlem
    10 februari, 2005 vid 18:07

    Man anger inte pixlar som upplösning på videokameror ett tips är att kolla efter 3ccd så får du väldigt mycket bättre bildkvalité.
    Själv har jag panasonic NV GS 120 den är väldigt billig i förhållande till kvaliten på filmen.
    Den har dock inte så mycket inställningsmöjligheter.

  • bohm

    Medlem
    10 februari, 2005 vid 21:38

    Jo, jag tror säkert att kvaliten är bättre på den, fast för mej är det orimligt att köpa nåt som kostar lika mycket pengar som jag får per månad…shocked.gif (är student). Därför finns det två alternativ: Antingen en billig kamera, (naturligtvis med sämre kvalite), eller ingen kamera alls…crazy.gif

    Vad betyder 3ccd? vad benämner den?

  • mag

    Medlem
    10 februari, 2005 vid 21:48

    Kolla på SONY kameror. Även de billiga modellerna ger bra kvalitet och de håller i längden. Tillförlitligare än det mesta. Känner du någon i USA som kan ta hit den så blir det riktigt billigt.
    /Magnus

  • patrikol

    Medlem
    10 februari, 2005 vid 22:49

    Charge Coupling Device, fotondetektor. 1-CCD tar emot de tre grundfärgerna rött, grönt och blått (RGB) i en enda CCD, medan 3-CCD har en CCD för var och en av dessa färger. En märkbar kvalitetsskillnad i klarare färgåtergivning.

    Tidigare var det svårt att hitta videokameror under 30000:- med 3 CCD men nu i och med Panasonic släppt billigare kameror med 3 CCD så kan man få en för runt 7000-8000:-

    Man brukade tidigare ha 3 CCD som gräns för Broadcasting kvalité alltså så bra att man kan visa den direkt i TV.

    Dagens alla videokameror håller generellt bra kvalité så du kan nästan inte handla en dålig videokamera nu för tiden.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 februari, 2005 vid 06:58

    Svar till:


    En märkbar kvalitetsskillnad i klarare färgåtergivning.

    [/ QUOTE ]

    Hm Nja skilnaden mellan DV och tidigare inspelningsformat är bra mycket större än skilnaden mellan 3 & 1 ccd, breror förstås med vilken videokamera man jämför med, jag tror iofsig att alla kameror kommer använda den här tekniken så småning om…..

    Valde mellan denna och en Sony, det blev Sony eftersom panasonic kameran inte hade A/V ingång (ett måste för headcam)

    Annars en grym kamera för pengarna……

    [/ QUOTE ]

  • basse

    Medlem
    11 februari, 2005 vid 13:00

    Jag ångrar lite att jag inte handlade en 3ccd’are direkt. Man vill alltid ha bättre kvalle efter ett tag. Kollade på sony 330 men handlade en 33’a istället. Den är rätt bra men man kan lika gärna handla den lite billigare som inte har färg i sökaren..

  • bohm

    Medlem
    11 februari, 2005 vid 17:35

    vad är det ungefär för prisklass vi pratar om? nytt? Begagnat?

  • ola_p

    Medlem
    12 februari, 2005 vid 16:56

    3ccd felar absolut inte!
    Men ordentlig optisk zoom är också ett krav för surffilm…
    Kika på canons MV-750i… Filmat en del med dom å det är helt ok kamera för att filma surf, saknar manuell skärpa å lite annat som e trevligt när man gör intervjuer och liknande men ingenting man saknar varje dag. är det bra ljus så blir bilderna klart ok, men det är klart att man inte matchar en riktig dvcam kamera med 3ccd… Men så är det ju helt andra slantar också…
    Framförallt så behöver du ett hyggligt stativ också. Att filma med skräpstativ e inte roligt…
    Två förslag, ett billigt och ett dyrt:
    http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/camcorders/314829/details
    http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/camcorders/192657/details

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video DV kamera

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.