Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Eluppvärmd bom?

  • Eluppvärmd bom?

    Publicerad av maverick på 24 oktober, 2002 vid 08:58

    Jag baklagade mig över kalla surfarhänder för mina motorcykelburna vänner. Dom berättade för mig att det finns handtagsvärmare som man lindar runt styret och sätter handtaget över.

    Kanske någon uppfinnare här på konfen blir intresserad av att utveckla det hela.

    Läst på:
    http://www.mcpoolen.se/tbh/handtagsvarmare/duells/5-163.shtml

    2 stycken lösa värmeelement som du lindar på styret och sätter egna handtag över. 15 Watts effekt och det finns dessutom 20 Watts.
    Värmer händerna effektivt i kyligt väder.
    Importör Duells. Tillverkare Magura.
    170:-

    Någon intresserad?

    Kjello svarade 13 år, 8 månader sedan 18 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • mr-pink

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 11:33

    Hade nog varit en toppengrej om man får det att funka… Måste dock bara säga att jag känner mig lite tveksam till kombinationen el/väta. Fast det är kanske ingen fara vid såna små effektuttag.

    Men, men, inte jag som är ingenjör.. säkert fler som har synpunkter på detta.

  • tubert

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 11:42

    Om man gjuter in alla skarvar på kablarna i epoxi är det nog ingen fara för kortslutning där, värst blir nog vid batteriet, och hur ska du fästa det för att det inte ska vara ivägen eller skapa obalans?

    Ett skovelhjul i aktern är ju annars ett bra alternativ wink.gif

  • markram

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 12:35

    Super!
    Du är kreativ! -Komihåg det.
    Vad fan kom inte jag på detta för? -full respect alltså, du har löst ett 12-årigt problem (tror jag).
    Jag skall omedelbart införskaffa element, men kommer att testa dem i handskarnas ovansida med ett accumulatorpaket i en ficka som jag syr in i sportflytvästen på ryggen.
    Accen är snabbladdningsbar och genom att ha 2st kan man alltid ladda en via cigguttahet i bilen när man är ute och ger järnet.
    Och visst det kommer att paja en del och fingarana kanske blir för varma, men det skall väl gå att få ordning på.
    Varför gör jag inte detta med bommen?
    Tja jag känner inte för att skala den, dessutom går det åt mycket effekt att väma en alubom, som är rena rama kylflänsen. Och dessutom har man flera bommar.
    Och sist men inte minst, Om jag tvingas simma hem eller badar mycket, behöver jag värmen ännu mer.
    Maverick- du gör skäl för namnet, ikväll skall jag leta upp mina gamla elektriska RC-prylar..

  • kungdenknege

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 12:38

    Är inte Markram eller vad han heter ingenjör??

    Edit: Jo titta, det var han! Och snabb med att svara också! =)

    Markram: Skriv gärna och berätta hur det går!! Får du det att funka är det kanske något att själv försöka sig på… =)

  • stickan

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 13:03

    Effekten är spelar inte så stor roll däremot leder sötvatten ganska dåligt vid låga spänningar som det handlar om här, 6-8 volt om man använder valiga accar. Så det är nog inte nån fara. Är det däremot salt så kan det bli lite värre.

    Fick precis några ideér på hur man skulle kunna göra ett eget värme element att stoppa i vantarna….återkommer…

    Mvh Stefan

  • stickan

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 14:36

    Så där….då har man knåpat ihop ett litet värme element som är ca 10X6 cm och ca 0,25mm tjock. För de som har tillgång till en laminerings maskin för papper är det lätt ganska lätt. Man behöver även supertunn lackad koppartråd (0,01mm) en stump lite tjockare koppar tråd (0,25) en lödkolv och lite tejp.

    Börja med att ta ca 70-80cm av den tunna kopppar tråden och ta bort lacken på ändarna.Gör lika på två bitar av den tjockare tråden och löd ihop bitarna så den tunna får två tjocka ändar.Ta lamineringsplasten och klipp en lagom stor bit så men se till att den båda halvorna fortfarande sitter ihop. Vik sär de två halvorna så det blir som en öppen bok. Tejpa nu fast den ena tjocka änden några cm så den även sticker ut några cm, detta blir sedan själva anslutnigen. tejpa nu den tunna tråden med små små tjepbitar så den ligger fram och tillbaka över hela ytan och tills hela den tunna tråden sitter fast. Tejpa nu fast den andra tjocka änden på samma sätt så den sticker ut några cm. Vik nu igen laminerings plasten och kör genom laminerings maskinen och vipps så har du ditt lilla värme element!!! laugh.gif

    Lagom effekt är ca 6-8 W och med den tråd längden blev det 7-8 volt och så ca 1 amp. Det kanske behövs mer när det är kallt men 7-8W blev ändå ganska varmt när man har det i handen.Det är nog dock bäst att testa ut en lagom längd innna sätter igång för att få lagom effekt.

    Hoppas det gick att fatta beskrivningen

    Åter kommer med bild i morrn då jag kan komma åt en kamera!

    Mvh Stefan

  • adde

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 14:43

    akta dig.

    Skriv inte sånthär på konfen. Du kommer bli överöst med förfrågningar om att sälja värmehanskar och kommer tvingas till att sitta inne och löda hela vintern…

    Vad kommer dom kosta? Leveranstid?

    /adde (önskar Bosse kunde se dethär)

  • stickan

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 14:53

    Aj då ja den kanske inte var så smart…; )
    Nu när det ändå är för sent så kan jag ju lägga ut en bild som jag precis tog…

    Kan ju tillsägga att jag la trådarna rakt och fint i början men när det var lite för mycket trå på slutet så tryckte jag bara dit det med en tejp vilket kanske syns på bilden

    Mvh Stefan

  • kungdenknege

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 15:20

    Fan va coolt! Ska genast höra om någon jag känner har en laminerigsapparat 😀 Men hur löser du det med strömförsöjning när du är ute på vattnet??

  • stickan

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 15:31

    Som tidigare nämts så skulle ju ett laddingsbart batteri som de man anväder till radiostyrda bilar m.m vara ett lämpligt alternativ men det kan nog vara en god ideé att sätta den i nån tät låda. Det finns Sådana “accar” med 3 Ah och det skulle ju betyda att de skulle räcka ca 1-1,5 timme för två element. Dock kostar de 600-700 kr. En switch kan ju också vara bra att ha så man kan stänga av vämen när det inte behövs, vilket i sin tur skulle göra att batterierna räcker ännu längre!

    Mvh Stefan

  • kungdenknege

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 15:40

    Ska genast börja kika runt på ELFA. Tack för tipsen!

  • mr-pink

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 16:54

    Skulle efter lite eftertanke vilja gå runt problemet på ett annat håll. Varför inte köra med nåt liknande de handvärmare man har när man åker skidor? Små påsar som man kokar och sedan, vid behov av värme, böjer en metallbit i.

    Enkel konstruktion, inget som går sönder och relativt billigt. Tänkte mig en vante med extra “tygflärp” som man kan lägga in en sån påse i. Tar man sen med sig en tio såna små ut kan man ju surfa dygnet runt….

    nästan… laugh.gif

  • kungdenknege

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 16:59

    Fan va coolt det låter (också) =) Du vet inte var man kan köpa såna dära? Och om dom funkar fast dom e våta?

  • jpeter

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 18:11
  • anders_hoffman

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 18:14

    Annars kan man dra in en fet högspänningskabel i bommen och sen ha en liten “släpkärra” bakpå med ett fetingstort batteri eller en kompressor!! Då ska ni se att ni bara blir glad när ni plumsar och får kyla av fingrarna.

    Bara en liten tanke wink.gif laugh.gif

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Eluppvärmd bom?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.