Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Eluppvärmd bom?

  • calle_kuling

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 19:21

    Ännu en superintelligent idé:

    -Detta är en värmare/bom och är en model som värmer händer utan handske. En “värmegenerator” byggs in i bommen på båda sidor och förser ett skönt värmegrepp med ström som leds genom nått litet hål direkt till handtagen. Handtagen ska även kunna “slajda” ca 20 cm för rätt positionering!

    Bommen har alltså ett inbyggt batteri och laddas med adapter från bilens cigg-uttag.

    Kanske är nått att suga på?! Kanske blir en dyr historia dock. Bättre är kanske att “slajda” på värmehandtag direkt på bommen med varsin värmegenerator inbyggd?

  • mr-pink

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 19:22

    Eller egentligen, den enklaste lösningen!

    Fler kärnkraftverk runt våra kuster!
    Då kan vi njuta av tempererat vatten året runt..

    wink.gif

    ha det!

  • stickan

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 19:24

    Claes-Olsson har flera sorters laddningsbara högprestanda (Ni-MH) batterier med då är det lösa celler, men om man vill bygga sitt eget batteri så är det billigare än att gå till en hobby affär. Och 10 priset är ännu bättre! från 42kr/cell(1500mAh) till 195kr/cell 7500mAh.

    Obs ELFA är inte billiga på batterier.

    Mvh Stefan

  • surferboy

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 20:36

    Skulle värmen vara tillräcklig om man lossar greppet på bommen och virar koppartråd -> plastar in med tejp och limmar på greppet igen??? Då skulle man kunna bygga två system med switch på varje sida. Batteriet fäster man på bommen och vattensäkrar med tejp eller kanske något mer proffsigt inplastad hållare.

    Behöver man uppgradera ditt system med en starkare strömkälla eller vad tror du?

    /Gustav

  • pajas

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 21:02

    finns ju sulor att lägga i slalompjäxor med värmeslinga, kanske vore nått man kunde modifiera
    fast dom är säkert svindyra ….

  • markram

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 21:17

    Med en kolbom funkar det nog, men med aluminium krävs det god effekt!
    Aluminium är ett av de material som leder värme och kyla bäst.
    det finns dock en fördel med aluminium i minusgrader -det pallar mer då (tvärtemot kompositer, stål och annat)
    Men det är klart om man parkerar ett bilbatteri på Formulan så går det nog bra..

  • calle_b

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 21:57

    Underbar läsning men fick ett hemst minne framför mej nyss:

    Jag, 12 år gammal, sitter och bygger min nya, tok feta, RC bil från Kyosho eller vad dom heter. Vänster näve tar tag i i en smal, isolerad, plus-kabel i nåt virrvarr och pekfingret började ryka. Inte roligt.

    Strömkällan var ett AC(kan det ha varit 12 volt?) som vart brännhett det med. Jaja. Ska inte krossa några idéer, men för faan, ta d lugnt, speciellt nära vatten…. crazy.gif

    Ha d gott!

  • stickan

    Medlem
    25 oktober, 2002 vid 07:45

    Om man ska linda tråd runt bommen behövs nog lite tjockare tråd för att den inte ska gå av, även om man tejpar in den. Den jag använde 0,01mm går nästan av bara man tittar på den. Problemet blir då att den får för låg resistans och detta gör att det blir ganska stor ström. Det kan ju lösas med att använda en mycket längre tråd men då blir ju effekten lägre på längdenhet. För hög ström gör att batteriet tar slut fort och det blir för varmt….

    Lämpligare är i så fall att använda kanthal tråd som har högre resistans och som bl.a annat används i elelement, kupevärmare m.m. Man får då titta vilken tjocklek och längd som är lämplig. Effekt=Spänning*Ström, Ström=Spänning/Resistans

    En uppvärmd bom skulle ju vara smidigt men det blir ju grymmt mycket effekt som går till spillo. Och det blir ju bara effektivt om man inte har nått på händerna vilket kanske behövs om det är riktigt kallt. Att koncentrera effekten där de behövs är nog bättre….men visst som nån nämde….har man en formula så är det ju bara att spänna fast ett bilbatteri…då kan man ju även sätta en lampa i masttoppen….kanske hänga på en lite eldrivenbåtmotor om vinden skulle ta slut…

    Nä nu spåra det ur tongue.gif

    Mvh Stefan

  • tabi

    Medlem
    25 oktober, 2002 vid 09:00

    galet många softa ideér ju…!! det e ju många som skulle funka tokbra, den där med handskarna tror jag mest på faktiskt, med acc på ryggen!
    om det blir något mer surf i år måste jag ta och fixa nåt sånt! skitgrymt ju!!

    Tcrazy.gifbban

  • mx-iggesund

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 20:15

    Väcker liv i en gammal tråd, eftersom jag har väldigt frusna händer.
    Några nya ideer ?
    Jag tänkte mig en vindsnurra i masttoppen som energikälla och
    typ handtagsvärmare på bommen…

  • mr-jibe

    Medlem
    12 juli, 2010 vid 12:59

    Asså om man som någon sa ta en tjockare kabel/tråd skulle ju resistansen minska tror jag va??? 😛 elektronerna som färdas genom tråden bildar ju värme när de strömmar genom och om man tar en tjockare tråd får ju elektronerna “bråka” lika mycket och därmed bildas ju inte lika mycket värme så man får väl ta och ta reda på/räkna på skiten så att man får rätt mängd i landet lagom 😉 Vet inte om det funkar, men om man bygger “vidare”, åter igen som nån sa att linda tråd runt bommen skulle man vell kunna göra nån spole av massa tråd som i sig bildar ett magnetfält och sedan “fånga upp det” i handsken…… Fast om Sickan fixat något som fungerar på ett mycket bättre och lättare sätt bojkottar vi det jag sa 😛

  • olandersson

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 12:23

    http://www.smartasaker.se/grabber-ta-eller-handvarmare-p-1268-c-116.aspx

    Kanske kunde vara något att utnyttja den kemiska principen

    //Henke

  • olandersson

    Medlem
    31 juli, 2010 vid 12:35

    http://www.coolstuff.se/Varmepasar

    Kanske går att utveckla även denna

  • rickard_nr1

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 21:34

    finns ju lite olika lösningar… solceller på seglet? behövs inget batteri, men handagen på bommen blir ju dels långa och dels en på varje sidan och de vetefan om de går att lösa, skulle kanske vart bättre med 2st kontaktytor på bommen och nån tunn typ trädgårdshandske med element i och 2 poler.. finns ju oändliga dumma lösningar med, vattenfyll bommen å sätt i en liten elpatron som som värmer vattnet i bommen så bommen lir varm osv…

  • mr-jibe

    Medlem
    28 augusti, 2010 vid 16:06

    Men du behöver väl inte värma upp hela långa bomen utan det borde väl räcka med att värma upp de ställen som du oftast håller på 😉

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Eluppvärmd bom?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.