Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing En idé för ett säkrare åk ? eller kanske helt fel.

  • En idé för ett säkrare åk ? eller kanske helt fel.

    Publicerad av rrd_z på 14 maj, 2013 vid 19:53

    Förra året va jag o en polare ute o körde , Va de en som körde själv ganska långt ut… Jag har alltid haft respekt för vatten o krafterna en kite ger…
    Efter tänkte jag ” Va fan skulle man göra om man kraschar allt får panik i något slag. Rätt svårt o höra någon som ropar på hjälp också… och Ja jag vet att man lär sig self rescue…. En idé som slog mig va en visselpipa som finns i många flytvästar.
    Hittade snäpplås med visselpipa med ett bra tjut i 😉 som jag sedan gjorde till ett armband av paracord / armé armband av som blev riktigt bra….

    Vet att man inte får nämna namn på sakerna här så gör inte de….
    Kanske en bra idé eller dålig ? I min värld är tycker jag de är bra. andra kanske misstycker.

    Surf Safe

    rrd_z svarade 10 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • axelh

    Medlem
    15 maj, 2013 vid 11:48

    Tycker jag låter klokt. Vi brukar ta med visselpipa på längre downwinds. Även mobil i vattentätt skal om vi ska långt. Men det viktigaste för att vara säker är nog att hålla ihop och hjälpa varandra.

  • blizzy

    Medlem
    15 maj, 2013 vid 13:14

    På vilket sätt skulle detta vara dåligt?
    Och varför skulle man inte få nämna namn på saker, vi är inte SVT =)
    Posta länk till prylen, finns säkert massvis med folk som uppskattar ditt tips!

  • rrd_z

    Medlem
    15 maj, 2013 vid 17:18

    de är faktum jag själv som gör dom…..
    Alla dom armbanden går göra med eller utan visselpipa…. har några med och ett gäng utan.
    Pipan låter högt iallafall o finns i XL , L , M , S och kan göra i XS.
    De kanske ger en tryggare körning när man är ute på egenhand. De är trots allt vissa som fått droppa kiten o fått ta sig in i land utan. Check it out o säg vad ni tycker. Finns en hel del att välja mellan i utseende och form , även dom ser bra ut så fyller dom en viktig funktion som kan vara användbar.

    https://www.facebook.com/smackitt?ref=stream

    Ber om ursäkt om denna tråden borde postats i något annat forum.

  • blizzy

    Medlem
    17 maj, 2013 vid 09:32

    Aha, fattade inte att det var ett armband och att du gjorde dom. Trodde du menade att du hade hittat visselpipa som du ville tipsa om…

    Jag o 3 andra fick göra self rescue igår pga byig vind som vred sig. Som tur var va dom andra kajtarna uppmärksamma o kunde hjälpa till med att få in brädor osv, men annars hade man verkligen behövt ett sätt att tillkalla hjälp på. Så en visselpipa som man kan fäsa bak på sin sele hade ju varit guld!

  • rrd_z

    Medlem
    17 maj, 2013 vid 18:56

    En visselpipa av något slag , som sitter i selen eller liknande… säger inte att just denna idén är optimal för att jag gjorde just denna….. de jag menar är att de kan vara till användning i någon form. Förhoppningsvis långt ifrån ofta. men i nödfall kan nått i denna stilen eller liknande göra skillnad ?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing En idé för ett säkrare åk ? eller kanske helt fel.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.