Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En ny surfshop med inköpspriser

Taggad: 

  • En ny surfshop med inköpspriser

    Publicerad av sixor99 på 1 februari, 2016 vid 21:30

    Tjena,
    blev lite sugen på att dra igång en hemsida som samlar alla konsumenter inom surfbranschen. Företaget ska ej vara vinstdrivande utan företaget ska bara para ihop köpare av samma produkt så dessa köpare kan få sin produkt för inköpspris eller iallafall ett billigare pris.

    Nu undrar jag om det finns någon efterfrågan av denna affärside och vad ni tkr om ideen.

    sailortrash svarade 8 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • pedersen

    Medlem
    2 februari, 2016 vid 11:30

    Mycket jobb med eget företag för att ha det som hobby. Måste ha bokföring, momsinbetalningar m.m. Kan nog vara svårt att köpa in från tillverkare om man skall dumpa marknaden 😉

  • Surf4Life

    Medlem
    2 februari, 2016 vid 12:18

    Vad menas med Inköpspris eller billigare? Jag trodde att avsikten var en prisjakt/pricerunner variant för surfers. Dock får man nog inrikta sig globalt om man ska få någon vettig volym antar jag. Känns något smalt för en svensk marknad kanske?

  • sailortrash

    Medlem
    2 februari, 2016 vid 20:05

    Go
    Skadar knappast med en bra översikt. Blir det billigare är det ju bara trevligt…

  • sixor99

    Medlem
    2 februari, 2016 vid 21:14

    Jag tror jag vart lite dålig på att formulera mig…
    Hemsidan ska ej vara som pricerunner. Den ska fungera såhär, tex om jag köper en fanatic stubby 88 lägger jag en order på denna hemsida och efter ungefär 2 veckor får jag ett svar om min order gick igenom eller inte beroende på hur många andra som köpte fanatic stubby 88 på hemsidan. Vi säger att företaget har en deal med fanatic så om vi beställer 20 brädor får vi inköpspris. Så om vi har fått in minst 20 ordrar på fanatic stubby 88 kommer alla ordrar gå igenom. Och på så vis kommer vi pressa priserna enormt.

    Funderar på att finansiera domänavgift osv med reklam på hemsidan.

    Hoppas det var lite bättre formulerat denna gång:wink:

  • tws

    Medlem
    3 februari, 2016 vid 03:14

    Om du bestiller 20 brett til innskjøpspris så tjener fortsatt ikke importøren noen penger så han kan betale for lager, bensin til/fra lager, ekspeditører etc.

    Om du bestiller 2000 brett til dine kompiser så må du ta fri fra jobben/skolen i ett år for å ta deg av belingen, hente/bringe, forklare på kveldstid hvorden brettet fungerer til din kompiser, ta imot produksjonsfeil, ta bilder sende emails til fabrikken etc, etc.

    Forstår du egentlig hva du begir deg ut på? But what the heck, go for it. Du lærer masse 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    3 februari, 2016 vid 19:22

    Affärsmodellen med agentur, leverantörer mm är ju helt värdelös för konsumenter. Det är ju egentligen bara artigt/snällt av tillverkarna att inte sälja direkt till kund-tjäna mer och ge lägre priser. Gun Sails är väl det närmaste man kommer fabriksförsäljning av vindsurfing, och de är ju lite billigare.

    Switch kites är ju halva priset mot andra märken.

    Tilllverkarna kan lika gärna ta emot reklamationer från kund, det är ju ändå de som avgör om ersättning. De enda som tjänar på återförsäljare är de som driver den, som kan få köpa alla prylar till fabrikerna priser + moms. Och det är väl därför det finns så många småaktörer i Sverige, de riktigt drivna hittar ett sätt att kaps priserna åt sig själva: bli återförsäljare…

  • kinetic

    Medlem
    4 februari, 2016 vid 17:04

    Mja…Ofta så har lite större tillverkare/leverantörer/aktörer “krav”. Var själv i kontakt med just Gun, 1992. Jo det gick bra o få agenturen för Sverige, det enda man (då iaf!) behövde göra var att beställa 100 segel (kan minnas fel, det var kanske bara 50, men ni hajjar principen). Så den som tar in prylarna till Sverige (agenten) tar ofta en “risk”, dvs kommittar sig att sälja en viss volym, i gengäld så säljer tillverkaren/leverantören/aktören inga segel direkt till kunder i det berörda landet (får man väl hoppas på iaf). gissar jag… Det finns säkert undantag men jag gissar att det fungerar ungefär som jag beskrivit när det rör sig om större/kända tillverkare/leverantörer/aktörer.
    Jag tror att det är en win-win-win som marknaden ser ut idag. Tillverkaren kan dra iväg större volymer, till “säkrare” köpare. Agenten/butiken säljer med vinst o kan således finnas kvar, vilket kan vara bra den dag du behöver nåt akut. Slutkunden kan klämma o känna på produkten, kanske till o med testa? Skulle man behöva reklamera så gäller (väl?) svensk lag, och det är något lättare att kommunicera på svenska jämfört med säg tyska för den genomsnittlige köparen, gissar jag, igen 😀

  • sailortrash

    Medlem
    5 februari, 2016 vid 21:00

    Jag ser inte hur det på ngt sätt gynnar konsumenten, med undantag för klämma och kännabiten. Sen tror jag inte på ngt sätt att det är fett och vara leverantör. Det är en uppoffring för att kapa priserna för privat bruk…

    Att vara leverantör för just Gun måste ju va helt värdelöst. Det går ju att beställa direkt från dem till redan låga priser, lägsta på nya grejer av alla märken. Kan ju knappast bli billigare av ngn svensk mellanhand.

  • kinetic

    Medlem
    6 februari, 2016 vid 07:09

    Jag fick betydlig lägre pris 1992 för 100 segel, så visst fanns det marginal. O dealen var att de skickade inga segel till SE från DE om de fick in en beställning, man lovade att hänvisa till den svenska agenten…Minns jag rätt låg “investeringen” i storleksordningen ca 1700 SEK per segel, o ta det gånger 100 så… En svensk agent skulle ha marginal o kunna sälja seglen för i praktiken samma pengar som GUN själva. Jag köpte själv ett “gäng” GUN 2006 från svenska agenten, fick samma pris, om inte lite billigare till o med, än vad det hade kostat från DE…

  • ludde_l

    Medlem
    6 februari, 2016 vid 09:17

    Är inte detta vad som kallas gråimport? Om nu nån av varorna har lokal distributör. Eller har jag missuppfattat nåt.

  • sailortrash

    Medlem
    6 februari, 2016 vid 16:31

    @kinetic 738162 wrote:

    Jag fick betydlig lägre pris 1992 för 100 segel, så visst fanns det marginal. O dealen var att de skickade inga segel till SE från DE om de fick in en beställning, man lovade att hänvisa till den svenska agenten…Minns jag rätt låg “investeringen” i storleksordningen ca 1700 SEK per segel, o ta det gånger 100 så… En svensk agent skulle ha marginal o kunna sälja seglen för i praktiken samma pengar som GUN själva. Jag köpte själv ett “gäng” GUN 2006 från svenska agenten, fick samma pris, om inte lite billigare till o med, än vad det hade kostat från DE…

    precis, tillverkarn lovar att inte sälja till privatpersoner, knappast ngn vidare för konsumenten att tvingas till en agentur. jag säger ju att modellen är värdelös för konsumenten, det blir inte billigare, i bästa fall samma pris

  • surfing_is_great

    Medlem
    6 februari, 2016 vid 20:12

    Om man nu pratar Gun segel och deras upplägg så har jag kört på dom ett bra tag och gjort ett antal beställningar direkt från dom.

    Man kan köpa dom till samma pris i Sverige (ex moms, svenska momsen är högre) om man vill det, så där har ju den svenska generalagenten ett lägre pris än vi slutkonsumenter.

    Eftersom jag har ett Aktiebolag och regelbunden köper inom Europa så försökte jag få en faktura på 2016 grejerna, (inom EU så läggs ingen moms på fakturan som den gör när svenska bolag fakturerar varandra). Detta gick inte utan där vill dom att man ska vara återförsäljare, troligtvis av flera anledningar. Det är lite jobbigare att att lägga upp en momsfri kund men alla bolagsnummer osv och inte så förmånligt för svenska ÅF om alla skulle göra så.

    Men jag hade oxå lika gärna kunna köpa dom från svenska ÅF men har genom åren fått en bra relation med Gunsails, kanske det viktigaste av allt?

    Har som sagt köpt några segel från Gunsails iår, men även ett segel och bräda från skidsport som hämtas nästa vecka!

    I framtiden så kör jag nog på min lokala skidsport handlare för mina vindsurfprylbehov, de e kul att snacka gemensamma intressen och skapa kontakter på hemmaplan än klicka hem prylar på hemsidor.

  • bicless

    Medlem
    6 februari, 2016 vid 20:24

    Olika aktörer har olika kompetens så rätt vanligt att man delar upp handelskedjan i 2-3 aktörer. Antingen kan man som producent försöka sig på att kunna betjäna slutkonsumenten typ Dell och Gunsails. Men det kostar också pengar ha slutkonsument kontakt och service. De flesta väljer att ha en partner i respektive land som sköter servicen med slutkonsumenten. Oavsätt vem som gör det så kostar det en slant. Många konsumenter föredrar att kunna vända sig till ett lokalt företag vid problem men alla värdesätter kanske inte det. Vi som jobbar med surf i Sverige skär sällan guld med smörkniv utan jobbar ofta klart mer än 40h/v med att svara på frågor, hjälpa till med reklamationer, lagerhålla förbrukningsartiklar mm så nått tillför vi förhoppningsvis.

  • g_l

    Medlem
    7 februari, 2016 vid 09:00

    Tack Mattias och ni andra som ser till att det finns fysiska surfbutiker i Sverige, och som även ordnar diverse “event” med “testa-på” möjligheter.

  • raggarn

    Medlem
    7 februari, 2016 vid 09:53

    @G_L 738175 wrote:

    Tack Mattias och ni andra som ser till att det finns fysiska surfbutiker i Sverige, och som även ordnar diverse “event” med “testa-på” möjligheter.

    Japp ……håller fullständigt med….tack Danne me personal….Mackan me personal…Mattias me personal och era föregångare och alla andra shopägare som jag inte träffat …..som orkar me oss “shoppare” och kör hårt me event mm…. it´s a lifestyle.. not only $$$$$…… 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En ny surfshop med inköpspriser

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.