Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En till bräda kanske? Storlekstips

  • En till bräda kanske? Storlekstips

    Publicerad av consigliere på 10 januari, 2015 vid 01:27

    Är lite småsugen på en mindre bräda nu när man äntligen behärskar vattenstart. Kort fråga… Finns det någon tabell eller riktlinje hur man väljer sin brädlinje i storlek? 114 nu… Vad ska jag titta efter? Vill inte ha allt för svårgippade saker för de sätter jag bara 10% av gångerna med min 114. (väger runt 67kg)

    herr-pelegrin svarade 8 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • ramrob

    Medlem
    10 januari, 2015 vid 09:17

    Hej Consigliere! Varför inte en Cross 94? 7cm skillnad i “width” gör att den känns mycket mindre än 114 – och så får du samma karaktär. Passar bra till alla dina segel utom 7,5an. Har själv denna uppsättn i äldre varianter och tycker det är en kanonkombo. Annars kommer jag att sälja min Fanatic Eagle 100 LTD (245×63) – en underbar freeride, nästan FSW, lättseglat bräda. Plug & play!

  • mag

    Medlem
    10 januari, 2015 vid 09:23

    Nej, de flesta som är osäkra läser nog vad tillverkarna rekommenderar, de brukar ange vikt och nivå. Är du erfaren har du ofta egna preferenser på vad du gillar.

    Seglar du kust eller sjöar, har du jämnare eller byigare vindar påverkar också. Men 90-100 l ska räcka till dig, då kan du i värsta fall dra rigg om vinden dör.

    Beroende på hur gammal din bräda är kan det räcka att byta upp sig till en något modernare bräda i 100 l klassen. Eller byt till en en mindre modell av samma typ som du har nu. 114 kan du enkelt sälja, de går som smör. Du ska köpa så nytt du har råd med, och inte äldre än 5 år tycker jag.

  • consigliere

    Medlem
    10 januari, 2015 vid 15:12

    Alltså jag älskar min cross 114 och ska behålla den… Tänkte mer som komplement som jag byter till när vinden tillåter. Än så länge är det inga större vågor där jag surfar… Mest chop. Men skulle jag göra ett val mellan FS o W så blir det nog vågsegling som är dit jag dras till. Surfar både i Stockholm och på Koster.

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • mag

    Medlem
    10 januari, 2015 vid 16:48

    Om du behåller den stora, Då kan du gå ner mot 90 -95 liter.

  • surfing_is_great

    Medlem
    10 januari, 2015 vid 17:47

    Du har PM!

  • svensson61

    Medlem
    12 januari, 2015 vid 16:52

    Jag skulle gå på en freestylewave runt 85 liter. Då får man en riktigt kul bräda som även tar lite större segel. En bräda att utvecklas på. Går du för nära 100 liter tror jag du inom kort kommer att tycka de ligger för nära. Det finns jättemånga bra märken i den storleken som är riktiga kameleonter. Körde själv på RRD under många år och nu senast har jag kört Patrik i den storleken. De flesta märken har utmärkta Freestylewavebrädor. Tycker dock du ska prova några olika om tillfälle ges för de har lite olika karaktär. Det kan även skilja mellan årsmodeller av samma märke. Bara för att göra det lite svårare i valet av bräda 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 07:59

    går du ner i storlek går du även upp i vindstyrka, och då vill du ha en bräda som klarar ner mot 4.5 ca. “100” l FSW är ju en universell storlek, som passar alla seglare (klart känns den lite större om man väger 67 än om man väger 85 kg). vissa av dem går att köra lite vågor med, och oftast kan du köra segel från 4.5 till 7.0 på samma bräda (men vid 6.5 byter du nog till din cross).

    går du ner ända till 85 liter får du fler-feningar att välja på också..

    vad gäller gipparna så blir det svårare ju mindre brädan är, men å andra sidan är man ju bara ute i 10 m/s eller mer med brädor mindre än 100 l, och då får man bra tryck i seglet hela vägen runt i vilket fall. Räkna med mycket vattenstart i början=)

    Märke…

    spelar ingen roll så länge du håller dig inom samma kategori, dvs freestyle-wave eller freemove..personligen är ju sugen på en quatro fsw eller goya one (typ samma bräda tror jag…), tycker de ser väldigt rappa ut på vattnet.

  • dr-masse

    Medlem
    13 januari, 2015 vid 08:17

    Med tanke på din vikt skulle jag säga en fsw runt 85-90 liter. Kommer bli najs med 5.6 och 5.0, skaffa en 4.5 eller 4.2 för dagar med mer vind så eru “all set” med dina brädor för ett bra tag och olika förhållanden.

    Du kommer att få jobba mer, men har den större brädan att träna teknik på och skillnaden i att lära sig segla 95 eller 85 liter är inte så stor ändå, med din vikt.

  • sailortrash

    Medlem
    14 januari, 2015 vid 09:29

    jo med din vikt kan du nog gå ner till 85-90 direkt. Ju mindre ju roligare, så kör så litet det går. Men det kan va värt att tänka på att en sån liten bräda kan bli svår att ta sig hem på om vinden droppar till “knapp” vattenstart. har du runt 100 l i flytkraft går det alltid att ploga sig (och ta höjd) hem bara man kommer upp och står. inte lika enkelt på en 85 l, då är det mer planing eller inget. fast jag väger in på 80, kanske går på 67 kg.

  • ramrob

    Medlem
    14 januari, 2015 vid 09:52

    Instämmer helt med Sailortrash. Väger själv 67 kg och sålde min 85 L FSW (som var min favoritbräda i flera år) just pga det att det var jobbigt att ta sig hem på den när vinden inte räckte till för att bibehålla planing. Gick up till en 63cm brädd 100 L istället – stor skillnad. När det blåser upp såpass att jag är säker på att kunna plana hela tider, växlar jag till en 76 L FSW – ännu roligare.

  • spinl

    Medlem
    14 januari, 2015 vid 10:04

    Gjorde själv bytet från 115 l freeride bräda (som jag kört på i 2 år) till en 85 l rrd FSW (58 cm bred) till årets säsong. Var orolig att det skulle vara ett för stort hopp i volym för min del (väger lite över 85 kg) men det har absolut inte varit några problem. Det kräver dock som många här har sagt att det finns tillräckligt med vind då jag inte kan dra rigg på den.

    Med din låga vikt skulle jag inte vara oroliga för att gå ner i storlek. Kände själv att man gjort ett hopp i utvecklingen med en mindre bräda framför allt i gipparna.

  • consigliere

    Medlem
    14 januari, 2015 vid 23:28

    Gud så många fina svar jag fått. Tackar ödmjukast för tipsen… Nu har jag tid på mig att botanisera och sondera. Återkommer säkert i tråden om jag hittar något kul. Kommer förmodligen spana extra mkt på saker mellan 85-90L. Tack 🙂

  • svensson61

    Medlem
    20 januari, 2015 vid 11:39

    Om du kikar på köp o sälj ligger en trevlig Patrik bräda:wink:

  • consigliere

    Medlem
    19 juli, 2015 vid 23:48

    Väcker min gamla tråd till liv för att ge ett stort “tack” till er som guidade mig fram till min 84L JP FSW PRO. Jag passar på att göra en liten summering för den som pallar att läsa. Vem vet… det kanske finns fler som sitter i samma läge som jag gjorde.

    Har surfat som en tok de senaste dagarna och det här är något nytt! Provade den redan på Haga på Krilleballonghelgen men då trodde jag att jag gjort mitt livs största felköp för allt kändes fel och svårt. Brädan sjönk ömsom i nos och tail och stroppar var bara att glömma. Var livrädd för att hamna på för djupt vatten då jag inte ens lyckades få vattenstarterna att funka. “jahapp när ska jag våga använda den här nästa gång?”

    I förrgår blåste det 14,5-19,8 i min lilla vik och då nötte jag 4.2 fram och åter. En hel del bad men en och annan jipp satt. (inte vackra men ändå) Vattenstarter var en lek i den vinden. Idag blåste det 8-11 och 5.6 fungerade grymt. Provade även lite andra fenor och även “thrustersarna”. Kul med så mkt respons i svängar men det verkade gå trögare att få upp den i planing med dem på? Lyckades faktiskt dra rigg även om det måste sett helt sjukt ut från sidan för brädan var under vatten.

    Jag har förstått varför det är roligt med en liten bräda. Att gå från min första 135>114 var roligt men från 114>84 var magiskt! Nackdelen är väl att man nu kanske bangar surf de dagar det blåser mindre än 8.5

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 juli, 2015 vid 12:15

    Intressant läsning! Kul med att höra utvecklingen över tid. Skulle gärna följt med på “resan” om jag varit yngre!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En till bräda kanske? Storlekstips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.