Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Enklaste handle passen?

  • Enklaste handle passen?

    Publicerad av perl på 5 juni, 2011 vid 08:15

    Tjipp.

    Börjar få ordning på urkrokade raily, back och front rolls. Skulle vilja prova på enklare handle pass. Försöker hålla kiten i 45, kroka ur, kanta mot och ha “rak vinkel” mellan höft bommen och kiten, och sedan i “flyget” dra bommen mot höften och rotera. …. men icke, känns som händerna är klistrade på bommen, (provat rotera både back och front men utan resultat hittills.)

    Vad gör jag för fel, känns mycket som en mental låsning… (Kanske man vill “för mycket”.)

    Hur började ni, vilket handle pass kom först för er?

    (Tyvärr sitter det inte i grejjerna, kör olika kites (tex. Torch) med samma usla resultat, hade ju varit som enklare om man kunnat investera sig ur problemet.)

    Jag har googlat en del och kollat filmer, men där jag vi kör (Luleå) är det ont om wake-style experter att fråga… men ni kanske har bra tips.

    MVH
    Per

    perl svarade 12 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • pepa

    Medlem
    5 juni, 2011 vid 09:11

    Okaj nu är ju detta inte något svar på din fråga, men! Gör de tricken som du tycker ser goast och fetast ut, eller de tricken som ligger till grund till de samma. Då är man som mest motiverad och har oftast tänk igenom dem mest, och därför är de också lättast. Klart och betalt.

    Annars var det back to blind, raley to blind och slim chance som kom först för mig.

  • vicky

    Medlem
    5 juni, 2011 vid 10:08

    Manga borjar nog med en raley2blind.
    Gor en go raley -> slapp bakhanden och titta BAKAT!

    Sen nar du nott in den kan du borja passa den i luften men da lar du fraga nan som kan

  • pepa

    Medlem
    5 juni, 2011 vid 10:16

    Grabbar du nåt då? Med tanke på att “händerna är som klistrade vid bommen”. Om inte kan det vara läge att vänja sig vid det.

  • stebe

    Medlem
    5 juni, 2011 vid 15:29

    Railey2blind och back2blind. Gå inte efter passet för tidigt, vänta till kiten slutat dra och försök få ner bomen mot höften innan du släpper bakhanden. (att ha depowerlinan mellan pekfinger och långfinger underlättar)

  • snygging

    Medlem
    5 juni, 2011 vid 18:52

    Har du testat surface handelpass?
    har du testat att bara poppa till blind?
    Man får ta det i små steg! Som Shanon Best säger 1,2,3 inte 1,3 :)!
    Just nu sitter jag fast på ett väääldigt långt steg

  • wakenils

    Medlem
    5 juni, 2011 vid 19:27
    Vicky;657970 wrote:
    Manga borjar nog med en raley2blind.
    Gor en go raley -> slapp bakhanden och titta BAKAT!

    Sen nar du nott in den kan du borja passa den i luften men da lar du fraga nan som kan

    vicky är tillbaka, fan vad gött!!

  • jakobb

    Medlem
    6 juni, 2011 vid 07:48

    av med fenorna och kör flat 3’s! Annars var blindlandningarna och de första passarna ett grymt stort steg för mig, så bli inte förvånad om du måste lägga ner mycket tid och jobb på att sätta dem

  • perl

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 10:08

    Tack för alla tips, ut och prova igen i dag då 😉

    /Per

  • mjersen

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 10:20

    flat3 ut för en vågkicker om vinden ligger rätt. lika lätt som att hoppa o snurra ett varv på land.

  • perl

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 10:56
    Pepä;657971 wrote:
    Grabbar du nåt då? Med tanke på att “händerna är som klistrade vid bommen”. Om inte kan det vara läge att vänja sig vid det.

    Kan ju vara en ide… Har inga problem med att grabba ikrokat, men urkrokat har jag inte provat på, det kanske löser upp den mentala låsningen…..

    Tackar för tips…

    /Per

  • above_the_law

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 11:25
    perl;657960 wrote:
    Tjipp.

    Börjar få ordning på urkrokade raily, back och front rolls. Skulle vilja prova på enklare handle pass. Försöker hålla kiten i 45, kroka ur, kanta mot och ha “rak vinkel” mellan höft bommen och kiten, och sedan i “flyget” dra bommen mot höften och rotera. …. men icke, känns som händerna är klistrade på bommen, (provat rotera både back och front men utan resultat hittills.)

    Vad gör jag för fel, känns mycket som en mental låsning… (Kanske man vill “för mycket”.)

    Hur började ni, vilket handle pass kom först för er?

    (Tyvärr sitter det inte i grejjerna, kör olika kites (tex. Torch) med samma usla resultat, hade ju varit som enklare om man kunnat investera sig ur problemet.)

    Jag har googlat en del och kollat filmer, men där jag vi kör (Luleå) är det ont om wake-style experter att fråga… men ni kanske har bra tips.

    MVH
    Per

    Tänk på att initiera rotationen rätt sent (så du får slack), dra bommen mot den höft du vill rotera mot och VRID bommen (upp och ner) samtidigt som du vrider huvudet i rotationsriktningen. Dra upp benen om du vill rotera mer… o s v…

    Öka dina chanser att lyckas:
    Köp mina Flexifoil Hadlow Pro kites (uttagna 2010). Lättare blir det inte och knappast billigare heller:-):
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=32830&title=komplett-3a-flexifoil-hadlow-pro-11-och-9-kvm-uttagna-2010&cat=9

  • perl

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 22:38

    Hej

    Öka dina chanser att lyckas:
    Köp mina Flexifoil Hadlow Pro kites (uttagna 2010). Lättare blir det inte och knappast billigare heller:-):
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=32830&title=komplett-3a-flexifoil-hadlow-pro-11-och-9-kvm-uttagna-2010&cat=9

    Tack för tipsen, tyvärr sitter det nog inte i kiten, och Torcharna funkar ju på film i alla fall. Men när Hadlow satt sin 900, får jag väl byta upp mig, haha.

    /Per

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Enklaste handle passen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.