Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfaren paddlare avled i Vänern

  • oaxen

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 11:22

    I söndags blev jag rejält överriggad och klotade i första gippen. Seglade 5 minuter och simmade/vattenstartade(försökte) i 31 minuter. Jag var aldrig i närheten av någon nedkylning, blev heller aldrig rädd. När jag tröttnade på att ligga därute så tog jag av linan jag altid har lindad runt hängselekroken och knåpade ihop ett upphalsskot till mitt (förbannade) cambersegel med superbred mastficka. 200 meter från land blev det vindskugga så jag fick ta simborgarmärket med grejerna på släp sista biten.

    “Kläder efter väder”

    Med tanke på hur viktig rörligheten är för kanotisterna tror jag inte de var lika välklädda som vi vindsurfare vanligtvis är så här års.

    Men visst, när det är kallt krävs det lite större säkerhetsmarginaler.

  • lars_k

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 11:37

    “De var båda ordentligt klädda. De hade speciella våtdräkter utformade för paddling, som går från fötterna till naveln. Rappe hade dessutom kraftigt underställ, jacka och flytväst.”
    En långbyxa av neopren eller? Bra för att hålla de viktiga genitalierna varma iaf. Men det de hade på överkroppen räcker ju knappast när iskalla vattnet tränger in.
    En riktig våtdräkt håller värmen!

    Trist att han strök med. 🙁

  • ozman

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 14:40

    Tänkte mest om det händer något oförutsätt (man vet bevisligen aldrig) så är säkerhetsmarginalerna som sagt betydligt mindre. Jag menar inte att skrämmas, men man borde ha respekt för kylan.

  • enkan

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 14:59

    Fruktansvärt tråkigt. Förvånad att kajaken sjönk, finns ju alltid flytkroppar i dessa? Eller åtminstone stuvutrymmen som är täta. Dessa personer hade ju säkerligen sjysst utrustning dessutom. Läste fel först, Christoffer Rappe, släkt?, det är ju inte så många Rappe i Sverige. Nu en färre tyvärr.

  • Knatte

    Gäst
    20 mars, 2007 vid 16:59

    @Lars_K 371203 wrote:

    “De var båda ordentligt klädda. De hade speciella våtdräkter utformade för paddling, som går från fötterna till naveln. Rappe hade dessutom kraftigt underställ, jacka och flytväst.”
    En långbyxa av neopren eller? Bra för att hålla de viktiga genitalierna varma iaf. Men det de hade på överkroppen räcker ju knappast när iskalla vattnet tränger in.
    En riktig våtdräkt håller värmen!

    Trist att han strök med. 🙁

    Skulle tippa på att de hade Lång-Byxor som paddlare ofta har. Man kan inte paddla i en vanlig våt/torrdräkt av neopren. Det går bara inte, då det blir för trögt för överkropp/armar.

    Själv har jag en torrdräkt typ Kite-typen för paddling som är rörligare och som du fyller med lämpliga underkläder.
    Det är stor skillnad på paddling, där du klär dig för en eventuell plurrning och skall överleva en viss tid i vattnet.
    Som surfare är du klädd för att tillbringa tiden i vattnet.:grin:

  • the_novice

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 17:05

    Hemskt tråkigt som sagt, men bör man inte åtminstånde vara klädd för att klara en rullning och varför sjönk den?
    Skall väl inte sjunka även om man kravlar ur?

  • Knatte

    Gäst
    20 mars, 2007 vid 17:20

    @The_Novice 371270 wrote:

    Hemskt tråkigt som sagt, men bör man inte åtminstånde vara klädd för att klara en rullning och varför sjönk den?
    Skall väl inte sjunka även om man kravlar ur?

    Utan att veta mera, så misstänker jag att de paddlade en multisport eller tävlingskajak, som antagligen inte hade vattentäta skott mm. De är extrema lättviktsbyggen, om det nu var en sådan kajak.
    Vanliga kajaker har ju vattentäta skott och det skall ju vara ett jävla oflyt för att en sådan skall sjunka. Dock har de inga flytelement inbyggda.

    Du kan knappast klä dig tillräckligt varmt, om du paddlar snabbt/tränar hårt. Då brinner du upp och får värmeslag helt enkelt. Det blir en kompromiss, så att du skall klara ett dopp och snabbt upp i kajaken igen.

  • johnjrambo

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 17:25

    Patrik låter ju helt klart som en riktigt hård isbjörn

  • the_novice

    Medlem
    20 mars, 2007 vid 17:38

    @Knatte 371278 wrote:

    Du kan knappast klä dig tillräckligt varmt, om du paddlar snabbt/tränar hårt. Då brinner du upp och får värmeslag helt enkelt. Det blir en kompromiss, så att du skall klara ett dopp och snabbt upp i kajaken igen.

    Det är väl ungefär som när man surfar, klär man sig för varmt så är det ju bara att hoppa i och kyla av sig 😉

    Han som överlevde hade tydligen haft “överlevnads dräkt”, kan väl ha varit en torrdräkt kanske…

  • rasmus_w

    Medlem
    21 mars, 2007 vid 00:16

    @Oåxen 371200 wrote:

    I söndags blev jag rejält överriggad och klotade i första gippen. Seglade 5 minuter och simmade/vattenstartade(försökte) i 31 minuter. Jag var aldrig i närheten av någon nedkylning, blev heller aldrig rädd. När jag tröttnade på att ligga därute så tog jag av linan jag altid har lindad runt hängselekroken och knåpade ihop ett upphalsskot till mitt (förbannade) cambersegel med superbred mastficka. 200 meter från land blev det vindskugga så jag fick ta simborgarmärket med grejerna på släp sista biten.

    Det här blir jag inte riktigt klok på. Vad hände egentligen?

    För det första brukar du alltid verka så klok och förnuftig. Ändå seglar du utan upphalslina. Okej, jag gjorde jämt det förr i tiden men för en gångs skull har jag blivit lite klokare. Att jag kör med lina handlar inte bara om nödlägen utan om att det i många situationer helt enkelt går fortare att dra rigg än att vattenstarta. Dessutom har jag märkt att ju jobbigare position riggen ligger i ur vattenstartsynpunkt, desto perfektare ligger den för att dras upp. Om du oroar dig över att linan ställer till det ur aerodynamikhänseende, gör som formulakillarna och använd ett spännband som upphalslina och rulla ihop/knöla in det i mastfickan när du inte använder det. Eftersom spännbandet alltså inte är fäst vid mastfoten blir det dessutom en mer ergonomisk ställning när du drar upp seglet.

    För liten bräda? Med perfekt teknik kan du dra rigg på en 60 liters bräda. Med mindre perfekt teknik gör du som vi andra i det läget, drar upp seglet och river det över dig så du hamnar i vattenstartsläge, med mastfickan tömd på vatten.

    Nästa fundering: Vet du inte hur man vattenstartar cambersegel med bred vattenfylld mastficka? Det går faktiskt att göra, simma bort till masttoppen och lyft den en aning så rinner vattnet så sakteliga ut ur mastfickan om det är hopplöst. Annars brukar knepet vara att hålla i masten och sakta simma mot vinden snarare än att trycka upp seglet högt upp. Till och med formulaseglen brukar lyfta om man gör så.

    Om det handlade om att du var så toköverriggad att du åkte på däng så fort du ens tänkte vattenstart har jag ingen lösning. Dra rigg eller simma är vad som gäller i det läget. Är man tillräckligt överriggad gäller bara simma, men det har bara hänt mig en enda gång.

    Men som sagt: skaffa upphalslina!

  • oaxen

    Medlem
    21 mars, 2007 vid 07:27

    @Rasmus_W 371359 wrote:

    Det här blir jag inte riktigt klok på. Vad hände egentligen?

    För det första brukar du alltid verka så klok och förnuftig. Ändå seglar du utan upphalslina. Okej, jag gjorde jämt det förr i tiden men för en gångs skull har jag blivit lite klokare. Att jag kör med lina handlar inte bara om nödlägen utan om att det i många situationer helt enkelt går fortare att dra rigg än att vattenstarta. Dessutom har jag märkt att ju jobbigare position riggen ligger i ur vattenstartsynpunkt, desto perfektare ligger den för att dras upp. Om du oroar dig över att linan ställer till det ur aerodynamikhänseende, gör som formulakillarna och använd ett spännband som upphalslina och rulla ihop/knöla in det i mastfickan när du inte använder det. Eftersom spännbandet alltså inte är fäst vid mastfoten blir det dessutom en mer ergonomisk ställning när du drar upp seglet.

    För liten bräda? Med perfekt teknik kan du dra rigg på en 60 liters bräda. Med mindre perfekt teknik gör du som vi andra i det läget, drar upp seglet och river det över dig så du hamnar i vattenstartsläge, med mastfickan tömd på vatten.

    Nästa fundering: Vet du inte hur man vattenstartar cambersegel med bred vattenfylld mastficka? Det går faktiskt att göra, simma bort till masttoppen och lyft den en aning så rinner vattnet så sakteliga ut ur mastfickan om det är hopplöst. Annars brukar knepet vara att hålla i masten och sakta simma mot vinden snarare än att trycka upp seglet högt upp. Till och med formulaseglen brukar lyfta om man gör så.

    Om det handlade om att du var så toköverriggad att du åkte på däng så fort du ens tänkte vattenstart har jag ingen lösning. Dra rigg eller simma är vad som gäller i det läget. Är man tillräckligt överriggad gäller bara simma, men det har bara hänt mig en enda gång.

    Men som sagt: skaffa upphalslina!

    Toköverriggad var bara förnamnet.

    Nog vet jag hur man vattenstartar ett cambersegel, men i söndags var det lite för stökigt. Ovanligt stora och fina vågor. Med facit ihand skulle jag ha seglat mina vågprylar istället för att speeda.

    Jag skrev ju att jag knåpade ihop en upphalslina… Den är alltid med!

    Från 6.2 och uppåt kör jag med snöre.

    På de mindre, framför allt vågseglen, mer sällan.

    Det var lugnt, men tråkigt att simma.

  • rasmus_w

    Medlem
    21 mars, 2007 vid 13:02

    Som sagt, jag drar ofta rigg med 4.5 och vågis för det går ofta fortare och ger mer segling och mindre simmande.

    Men alright, jag gissade att det handlade om vidöppen dörr i ditt fall.

  • the_novice

    Medlem
    21 mars, 2007 vid 20:25

    Var ute idag med formulan i ca två timmar bara någon km ifrån olycksplatsen, läbbig känsla. Det saknas dessutom en till snubbe i samma område som inte kom hem efter en fest på hammarö, har varit riktigt stort pådrag i sökandet efter honom… 🙁

    Tillbaka till ämnet, det var rikigt varmt i solen idag (blev helt genomsvett med sedvanlig vågseglingsklädsel) men vattnet är fortfarande väldigt kallt och isen ligger inne i vikarna, gissar att vatten tempen är nära nollgradigt… 😮

  • Knatte

    Gäst
    22 mars, 2007 vid 13:48

    @The_Novice 371527 wrote:

    Var ute idag med formulan i ca två timmar bara någon km ifrån olycksplatsen, läbbig känsla. Det saknas dessutom en till snubbe i samma område som inte kom hem efter en fest på hammarö, har varit riktigt stort pådrag i sökandet efter honom… 🙁

    Tillbaka till ämnet, det var rikigt varmt i solen idag (blev helt genomsvett med sedvanlig vågseglingsklädsel) men vattnet är fortfarande väldigt kallt och isen ligger inne i vikarna, gissar att vatten tempen är nära nollgradigt… 😮

    Har du skaffat dubbelboende numera ? Att Surfa i den kalla pölen som heter Vänern är väl ingen tillfällighet eller :smirk:

  • the_novice

    Medlem
    22 mars, 2007 vid 14:40

    Ja det stämmer, veckopendlar sedan 1 jan, man vågar ju inte släppa Gbg helt.
    Karlstad verkar annars grymt sjöbrissäkert, perfekt för formula…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfaren paddlare avled i Vänern

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.