Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Erfarenhet av SA

  • Erfarenhet av SA

    Publicerad av svinet på 15 november, 2011 vid 07:52

    Tänkte kolla om ngn här har erfarenhet av SA? Jag är ute efter plattvatten. Finns det några bra spots? Hur är det med vinden säkert? Jämn eller byig vind?
    Var är lämpligt att ha som bas om man stannar där i 3 v?

    svinet svarade 12 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • zeke

    Medlem
    15 november, 2011 vid 09:37

    Langebaan.
    Vindsäkert, jämn vind, platt till superplatt, varmt i vattnet (för att vara SA).
    Hils
    Jens

  • mjersen

    Medlem
    15 november, 2011 vid 10:03
    Svinet;675391 wrote:
    Tänkte kolla om ngn här har erfarenhet av SA? Jag är ute efter plattvatten. Finns det några bra spots? Hur är det med vinden säkert? Jämn eller byig vind?
    Var är lämpligt att ha som bas om man stannar där i 3 v?

    VI va där hela januari detta året. bodde i Langebaan.
    Riggade 9a varje dag strax efter lunch sen ca 2h senare fick man köra 7a.
    vinden va lite byig men inget man störde sig mycket på. rak sideshore.
    main beach tyckte jag va ganska choppigt, men bakom sandkudde piren va det helt platt.
    kallt i vattnet, funkar att köra shorty ett tag men vill man va helt varm ta med 3/2a heldräkt.

    Bästa spoten vi körde på var withsands, ligger typ 4-5h söder om kapstaden. spegelblankt vatten som e varmt, dock inget annat att göra där än att kitea. finns kanske 3-4 resturanger och nån liten affär.

    kolla här: [ame=”http://vimeo.com/22040883″]Habo Locals in South Africa on Vimeo[/ame]

    langebaan första delen, sen bigbay o sist withsands.

  • i96dansa

    Medlem
    15 november, 2011 vid 12:10
    zeke;675396 wrote:
    Langebaan.
    Vindsäkert, jämn vind, platt till superplatt, varmt i vattnet (för att vara SA).
    Hils
    Jens

    Vinden är ju sjukt ojämn i Langebaan.
    Värdelöst.

  • alohasurfer

    Medlem
    15 november, 2011 vid 15:50

    Kan bara hålla med ovanstående talare, förutom 96dansa, jag tycker inte alls vinden var speciellt ojämn i Langebaan! Måste vara en tillfällighet eller bero på vilket spot i så fall. Det är många, inklusive de flesta av proffsen, som tycker att Kapstaden och runt omkring där är det bästa stället för kiting i världen, just för att det är så vindsäkert och att det finns alla typer av förhållanden på hyfsat kort avstånd. Dessutom är ju folket och maten och naturupplevelser där nere helt underbara!
    Det är en stor artikel om det i senaste numret av Kiteworld förresten, köp den! Det finns också en bra artikel online i iksurfmag här: http://www.iksurfmag.com/issue16/?page=71
    Jag åker om 2 veckor och stannar i 3 månader!! 😀 Kom ner så kör vi Martin!!

  • nundy

    Medlem
    15 november, 2011 vid 20:53

    Jag var där oktober – december 2 år sen. Kan bara instämma om Langebaan, ojämn vind och inte speciellt imponerande.
    Whitsand är riktigt nice.. Du kan nästan köra dit på prognos från CT, ca 4t i bil. Inget annat att göra dock.

    Ännu mer najs är Cape St Francis. Bra vågsurf när det inte blåser, skön stämning. Bra vågkiting side-sideoff när det blåser SE. Plattvatten plattare än paddor på mid-high tide i en flodmynning.

  • svinet

    Medlem
    15 november, 2011 vid 22:55

    Stort tack alla som har hjälpt mig här. Jäkligt snällt att ni tar er tid att skriva om detta!!!!
    En sista fråga vad hade ni valt om det stod mellan sa, wa eller Filippinerna om ni skulle välja? Är ute efter bra miljö för att förbättra min urkokade åkning…

  • mjersen

    Medlem
    16 november, 2011 vid 08:11

    lätt WA!! du kommer ha garanterad vind för 9a och 7a varje dag. har iofs inte nån koll alls på philipinerna.
    dock kostar wa biljetten typ dubbelt så mycket som till SA.

    sen tycker jag att SA har sjuukt mucket mer att erbjuda utanför kiteingen, roligare landskap och mer att åka o titta på.

  • svinet

    Medlem
    16 november, 2011 vid 16:47

    Kanon Martin! Tack för detta. Då skall man bara bestämma sig.

  • maui-mange

    Medlem
    17 november, 2011 vid 14:02

    WA : Grymma spots, allt från snälla till grymma vågor plus smörigt plattvatten. Sköna road trips. Dyrt och inte mycket nightlife.

    SA : Har inte kitat där men vindsurfat. Mest grymma vågor och vinden kan vara byig. Bra plattvaten i Langebaans lagun. Grymma turer runt Kapet. Billigt. Bor som en kung och dining and wining är världsklass. Bra nightlife.

    FP Boracay : Bra plattvatten spot. Grymt vid lågvatten. Inga vågor. 8-10 m kite. Vindsäkert. Inga road trips. Hyfsat nightlife.

    Här kan du hitta mer info http://need2kite.com/

  • svinet

    Medlem
    17 november, 2011 vid 21:38

    Stort tack grym glad över era svar!!

  • johanw

    Medlem
    20 november, 2011 vid 08:07

    bästaplattvatten kiteingen i WA och bara boardies.. mer variation och mer o göra i SA.. åk till båda vilken du än väljer missar du något 🙂

  • svinet

    Medlem
    20 november, 2011 vid 20:44

    Tackar 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Erfarenhet av SA

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.