Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenhet avPro Limit Session bag ?

  • Erfarenhet avPro Limit Session bag ?

    Publicerad av pajas på 15 april, 2007 vid 17:45

    någon som har erfarenhet av en sån, jag har köpt ny bil och det är nog slut på att ha blöta och sandiga prylar i bilen …. så blir att ha allt på taket utom våtdräkt och småprylar

    fastforward svarade 16 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • gurra1978

    Medlem
    15 april, 2007 vid 17:52

    Jag har en sån och tänkte exakt på samma sätt som dig. Tyvärr blev det att man lastade in så mycket att den blev så tung och otymplig. Nu ligger den bara i källaren och samlar damm. Kvaliten på den verkar bra och du får plats med mycket och har ordning.

    Nu har jag haft allt inne i bilen och det har resulterat i rostlagning av baksäte och omlackering. Kanske borde rota fram bagen ändå : )

  • Oregistrerade

    Gäst
    15 april, 2007 vid 17:53

    @Pajas 376466 wrote:

    någon som har erfarenhet av en sån, jag har köpt ny bil och det är nog slut på att ha blöta och sandiga prylar i bilen …. så blir att ha allt på taket utom våtdräkt och småprylar

    Jag vet inte hur pro limit sessionbag ser ut men är det samma typ som NP streamlinebag (eller vad den heter), så finns det två stora nackdelar med dom som jag ser det. 1, dom blir jäkligt tunga! 2. Riktigt jobbigt att få fast dom på takräcket. Jag hade en fin tanke om det där också och köpte en NP bag, men det blev för jobbigt att spännafast den och lyfta den så grejerna hamnade i bilen ändå tillslut. Jag tror en takbox är bättre alternativ

  • ola_p

    Medlem
    15 april, 2007 vid 19:01

    Jag såg en liten smart pryl häromdagen som borde funka i detta sammanhanget också.

    Nämligen en takräckesförlängare, helt enkelt en pinne som hakas på och förlänger takräcket en knapp halvmeter. Tänkt till kajaker, men den borde funka för en sessionbag också. Man lyfter alltså upp ena änden på pinnen först, sedan tar man den andra änden å lyfter upp direkt på takräcket. Sen skjuter man in den på takräcket och plockar av pinnen.MYCKET lättare än att försöka hiva upp hela bagen med en gång…

  • waterman

    Medlem
    15 april, 2007 vid 19:33

    Ett alternativ är att köpa gummimatta (metervara) som täcker hela utrymmet i bilen.

    Har en på dryga 2m, då når den upp mot ryggstödet i framsätet. Använder enbart ena sidan för segel, bommar mm då kan den vinklas upp på sidorna och bli som en “balja” därmed inget vatten/smuts som förstör bilen.

    Köpte den på en bildelsfirma för många år sen, men liknande finns på Jula, sök på gummimatta alt prodnr 375003.

    /Waterman

  • filipl

    Medlem
    15 april, 2007 vid 19:53

    Jag har en Pro-limit session-bag.

    Den har en smart anordning som gör att det går fort att fästa den på takträcket (flera öglor undertill, som man kan trä spännband genom).

    Min variant (Freeride) rymmer tre master, fyra segel och två-tre bommar.

    Den är praktisk för långresor, om man vill ta mycket saker på taket, men skall jag bara åka en kort sväng, blir den lite för otymplig, så då lägger jag grejerna i bilen istället.

    Enda nackdelen med den är att mastfacken inte är vadderade, så jag skulle nog inte lägga några dyrbara master där, risken är att masterna stöter emot bommarna.

    Filip

  • ola-h

    Medlem
    15 april, 2007 vid 20:12

    Håller med Gurra och post#3. Det verkar smart men om man inte har väldigt lite prylar blir det för tungt för att vara hanterbart. Jag har en trippel brädbag och det är en barnlek att hiva upp den på taket (med tre brädor i då…) jämfört med att hantera en fullpackad sessionbag.

    Kör med takbox nu.

  • pajas

    Medlem
    15 april, 2007 vid 21:53

    ok…. jag kom just att tänka på att jag faktiskt äger en takbox …. den finns hos mina föröldrar och den hade jag helt glömt bort.
    Men det är bara en smal box den kanske är 50-60 cm bred …det kanske inte funkar så bra eller?

  • ola-h

    Medlem
    15 april, 2007 vid 22:06

    Vet inte, min box är 90, men då har jag en buss och därmed rätt breda takräcken. Det är ju praktiskt om man kan lägga brädor vid sidan av boxen på taket.

    I min 90-box går det in 6-7 segel, två bommar, 4-5 master och lite småplock. Har man inte så svullen rigggarderob funkar nog en 50-box. Möjligen blir det svårt med bommarna. De flesta boxar tar inte heller längre master än 400 (och en del inte ens det).

  • rasmus_w

    Medlem
    15 april, 2007 vid 23:57

    Ett annat problem jag har märkt är att många moderna brädor är såpass breda att det kan vara rätt svårt att få plats med både brädor och sessionbag på taket. Min stora Bic är 75 bred och det är på gränsen att det får plats.

  • fastforward

    Medlem
    16 april, 2007 vid 11:29

    En sådan här PL Aero (lite mindre än vanliga session-bagen) har jag som ligger i källaren och samlar damm:
    shopimage_288.jpg

    Förut hade jag den ovanpå boardbagen på biltaket men sedan kom jag på att jag faktiskt fick plats med allt i bilen. Nu använder jag den till de tillfällen man har mer än en passagerare i bilen. Det har iofs inte hänt ännu så jag använder den inte alls egentligen…

    Angående blöta prylar i bilen så köpte jag 2st mekar-skydd på biltema som är vattentäta och skyddar bilklädseln.

  • basse

    Medlem
    16 april, 2007 vid 11:57

    Ett annat sätt att skydda sin bil invändigt är helt enkelt en “lätt” presenning som köps in för en billig peng på biltema.

  • canoya

    Medlem
    16 april, 2007 vid 13:29

    Är det inte bra att lägga in hela bagen i bilen så fixar man både skydd av inredning och får lite ordning på prylarna?

  • fastforward

    Medlem
    16 april, 2007 vid 13:49

    @canoya 376691 wrote:

    Är det inte bra att lägga in hela bagen i bilen så fixar man både skydd av inredning och får lite ordning på prylarna?

    Jag har tänkt på det men tyvärr så måste iaf jag lägga prylarna väldigt exakt för att de ska få plats (min 490-mast har ca 1cm till godo till bakrutan) så det funnkar inte att lägga in allt i en bag innan. Dessutom har jag nu lite för mycket prylar för att allt ska få plats i bagen (undrar hur det blev så…:D)

  • ola-h

    Medlem
    16 april, 2007 vid 14:27

    @canoya 376691 wrote:

    Är det inte bra att lägga in hela bagen i bilen så fixar man både skydd av inredning och får lite ordning på prylarna?

    Då är vi liksom tillbaka till att en fullpackad bag är väldigt tung och svårhanterlig, men packar man den lite lätt så är det giveetvis en möjlighet.

  • rasmus_w

    Medlem
    16 april, 2007 vid 14:35

    Har man en tung grunka att släpa på så finns för den delen alltid möjligheten att lösa problemet genom att bli stark, men som jag ser det är den stora fördelen med en bag att man håller alla prylar på plats och om man t.ex. förvarar grejorna i en container så har det sina fördelar, risken är annars att man får leta runt i hela containern efter alla förlängare, rdm-shims (tänk om det fanns bommar som inte behövde…), vevar, fenor och annat smått och gott som har en tendens att driva iväg.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenhet avPro Limit Session bag ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.