Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenheter av Firemove, Atomiq och Gekko!

  • Erfarenheter av Firemove, Atomiq och Gekko!

    Publicerad av herr-pelegrin på 5 augusti, 2016 vid 08:55

    Inledningsvis vill jag bara säga att det säkert finns fler motsvarande brädor än de som nämns i rubriken men jag har sett dessa tre brädor in action och tycker det vore dags med en tråd där de som testat kan dela med sig av sina erfarenheter. Nämn gärna vad Ni väger och antal liter på brädan! Vad jag förstår är de extremt lätta att få upp i planing och dessutom håller de planingen bra mellan byarna.

    herr-pelegrin svarade 7 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • john1

    Medlem
    5 augusti, 2016 vid 14:04

    Jag (76 kg) har en Atomic 110 liters carbon. Brädan och säkert andra brädor som Firemove etc. är inte extremt lätta att få upp i planing, något som många tror. Derimot, om du faller av och pumpar med seglet så kommer du igång, men inte snabbare än gamla brädor som har längre vattenyta innan den planar.
    Men jag är inte missnöjd med brädan, den är 74 cm bräd och överträffar mina förväntningar när onshoresegling med choppigt vatten. Tror nog jag kan anbefala den och andra av samma typ som RRD Firemove.
    JJ

  • jakob_s

    Medlem
    5 augusti, 2016 vid 19:13

    Har en Atom IQ 100 2015 som största bräda och väger ~93 kg. Jag kör den med en 25cm Freestylefena från en Naish playmate 116 från 2006 (ser ut som fsw fena) bred i basen och därmed mycket yta har kört mest KA Kult 7.0m2 men också lite med Simmer iron 6.2m2 har även kört icon 5.3m2 och även det var hur härligt som helst. Jag tar höjd som ingenting annat jag använt!
    Från början trodde jag inte det stämde och att jag bara lyckades få positiva vindvrid varje repa men insåg att det inte var så utan att Brädan tar väldigt bra höjd när du har bra tryck,
    Brädan är väldigt lättdriven och tidiga i planing men kräver ju lite aktivt arbete för att komma upp då dom är så korta. Jag anser mig plana mycket tidigare och håller planingen igenom vindhål väldigt mycket bättre än vad jag gjort med typiska störstafreestylebrädor (senast flare 111) och stora Freemove brädor Quatro freemove 120, Naish Vector 114.
    Den är klart snabbaste brädan jag använt.
    Magisk bräda skulle jag säga! Tyckte dock inte att orginal fenan var något att ha så länge det inte är taskig 7m2 Sätt istället på en Snabb stor FSW fena.
    Jag kanske behöver lite mer volym men vill inte ha nån formulabred sak så får se om det kanske blir en bräda jag behåller länge.
    Kör mittstropp bak och inre fram. drar ut fötterna lite när jag vill höjda extra speciellt den bakre.

  • irieman

    Medlem
    5 augusti, 2016 vid 21:17

    Håller med föregående. Har en RRD Firemove LTD 110 och är väldigt nöjd. Har använt den med allt från 5.3 till 8.2 och använt olika fenor. Den svänger grymt bra och går t o m att vågrida lite grann med.

  • tigerflash

    Medlem
    6 augusti, 2016 vid 06:44

    Hallå . Jag kör på en atomiq 110 carbon sedan ett tag tillbaka . Väger runt 78 kg. Vad jag förstått så har dessa brädor du nämner liknande egenskaper med lite mer bredd och “kortare”. Atmiqen måste du falla av lite precis som det beskrivs tidigare i tråden för att komma igång men inget som stör mig alls. Väl uppe i planing tycker jag den “äter” chop väldigt bra och är lätt att hantera. Jag kör 5,3 till 7,9 på min. Den ska ta 5,5-8,5 enl rekommendationen.
    Har en kompis som väger 90-95 som kör 110 liter också och han kan dra rigg på den om vinden skulle dö ut.
    Har testat rrd firemove 122 … Lite större men den är riktigt lättplanad och tar chop väldigt bra. Kanske inte är så stor skillnad på rrd 122 till runt 110!!.
    / Erik

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • irieman

    Medlem
    6 augusti, 2016 vid 07:15

    Nu finns det dessutom en ny bräda från Fanatic ute, en annan typ dock, Blast heter den med mer parallella kanter och utvecklad efter Stubbykonceptet. Dock kanske inte lika svängvillig som Firemove, Gecko, Atomiq m fl.

  • _frippe_

    Medlem
    6 augusti, 2016 vid 16:05

    Jag väger ca 92 kg och äger en Firemove 110. Jag kör ett twin cam 7.1, 5.7 vågsegel och ibland även 5.0 på den.

    Jag bytte ut min RRD fsw 109 för att få en snabbare bräda med tidigare planing och bättre höjdtagning, ffa med 7.1. Och det fick jag, jag tycker den planar tidigt, men något riktigt planingsmonster är den inte för mig.

    Den är snabb jämfört med fswn, 2 knop snabbare redan första rundan med den. Men det som förvånade mig mest är hur lugnt den går och hur lätthanterlig den är, även med bra tryck i 5.0 är det inga som helst problem att kontrollera den och gipparna går mjukt och lätt.

    Men det baksidan av det är nog lite av min besvikelse, den är otroligt lugn och sävlig, inte livlig och rolig att segla tycker jag. Och jag tycker den är otroligt svårhoppad, Jag har problem att få luft under den på chophopp, vet inte om det har med bredd och stropplacering att göra eller om det är något annat….

    Jag funderar faktiskt på att byta ut min mot någon livligare bräda som fortfarande funkar med 7.1:an…

  • bopung

    Medlem
    6 augusti, 2016 vid 18:12

    Gecko ltd 105 L sedan förra hösten. Väger 76 kg och gillade verkligen 105 L efte att ha testat både 105 och 115 (eller var det 120?) innan köp. Snabb, lätt och tar bra höjd med originalena 36 cm som är den enda jag testat hittills. Större storlekar kanske planar tidigare men manöverbarheten hos 105 L var viktigare för mig.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    15 augusti, 2016 vid 20:06

    Jag testade Atomiq 130 l med 7.5 i dag i 4-5 timmar och blev väldigt positivt överraskad. Jag har nog inte kört en så lättseglad bräda. Den går rätt högt med fören och det känns mer som den “glider” genom choppen än att dunka mot vågorna. Dem känns snabb och lättgippad samtidigt som den är väldigt bekväm. Förhållandevis lite energi går åt att “tvinga” brädan gå dit man vill. Är man van vid en slalombräda så är ju denna betydligt enklare att segla. Åkställningen är dock helt annorlunda mot slalombrädan, eftersom man inte kan pressa lika mycket på bakfoten. Det fungerade dock bra med båda benen rätt raka och inte för korta tampar. Jag väger 77 kg och fick igång den i planing med 7.5 vid ungefär 6 m/s. Med lite teknik kan man sedan hålla planingen om man faller av mellan byarna. Det enda minuset var nog fenan. Jag skulle gärna testa med en slalomfena för att kunna trycka på lite mer.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenheter av Firemove, Atomiq och Gekko!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.