Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenheter av Mono Hängselelinor ?

  • Erfarenheter av Mono Hängselelinor ?

    Publicerad av vigla på 5 februari, 2013 vid 20:54

    Det vore intressant och höra om någon har några erfarenheter av exempelvis Dakines Mono.

    lättare/ svårare att hitta ideala placeringen på bommen för respektive segelstorlek ?

    Givet att längden på linorna är rätt i förhållande till kroppslängden, vad består skillnaden med dessa i förhållande till vanliga linor.

    Det vore synd att missa något på prylfronten, förutsatt att de utgör mer än enbart vara nyheter.

    mwp svarade 11 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • bicless

    Medlem
    5 februari, 2013 vid 21:35

    Jag har kört dakine mono hela säsongen på mindre segel. Jag vill ofta ha vario på större segel och då funkar ju inte mono. För mig har det bara varit bara positivt. Lättare kroka i och ur, mindre risk att den skruvar sig, mindre risk att fastna, den håller profilen/öglan kanon hela tiden. Känns som det är enklare hitta rätt position på dem med då man har färre variabler labba med. Finns inget att anmärka. Fler och fler kommer köpa mono för varje säsong tror jag. Jag är lite skeptisk till mono på stora segel även för att de kanske är vanligare med tungpunktsförflyttning bakåt vid vindbyar på dessa. Dock bara hypotes och inget jag testat.

  • vigla

    Medlem
    5 februari, 2013 vid 22:06

    Intressant…låter som det kan vara värt att prova. Kan du definera vad du menar med större/mindre segel på ett ungefär.

    Det där med mindre variabler för att snabbare hitta rätt positionering är tilltalande. Man flyttar hela tiden och blir aldrig riktigt nöjd.

  • bicless

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 09:33

    Jag har satt mono på bommarna som går upp till ca 2,1 meter, dvs ca upp till 6,5. kvm.

  • vigla

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 10:49

    Tack…vi ses på vattnet nere på Gålö/Dalarö kanske senare i år. Då får vi göra en gemensam utvärdering.

  • bicless

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 13:37

    Yes….. just nu toksnöar det dock utanför fönstret.

  • hanlar

    Medlem
    6 februari, 2013 vid 16:20

    Jag kör mono 28or upp till 7 kvadrat. Helt fantastiska. Jag brukar köpa ett par varje gång jag är på surfspot. Inte för att dom går sönder utan för att jag är rädd att dom slutar tillverkas 😉 har ett backuplager hemma.
    Det blir en skön nänsla i riggen med mono tycker jag. Kan ju vara inbillning men det gör inget för känslan finns där ändå. En bra sak är också att trimning i planing är lättare mez en fästpunkt. Kroka ur och greppa linfästet med en hand ocy och jinxa en cm vänster eller höger. Kroka i igen. Alltid perfekt balans. Sen håller jag med mattias. Formen håler mkt bättre på dessa. Dessutom ser det coolare ut. Enda nackdelen är att 28 är aningens kort. Skulle varit 29. Men annars helt perfekt.

  • jlhp

    Medlem
    27 februari, 2013 vid 15:14

    Har kört med 24or ett par år nu, känns betydligt kortare, känns faktiskt kortare än mina tidigare “vanliga” 22or. Verkar lite mellan raderna som att hanlars 28or har samma tendens så ett tips kan vara att köpa en storlek längre än normalt. Mina (för korta) är väldigt styva så de pekar alltid i samma vinkel från bommen, inget “gungande”, och det tycker jag ställer till det lite ibland när jag skall kroka i eller ur. Nu är jag för snål för att slänga dom så jag försöker slita ut dom så jag får köpa längre men det verkar gå dåligt, de ser nya ut efter flera säsonger!!! De verkar alltså vara ovanligt slitstarka vilket normalt sett är en bra egenskap, de flesta hängtampar jag kört med tidigare brukar kasta in handduken efter några år sådär… I övrigt är mina erfarenheter positiva, tycker det underlättar justeringen genom att det bara är en fästpunkt (passade kanske mig extra bra då jag redan innan gick över till att placera fästena tätt ihop så mono blev liksom en naturlig utveckling). Möjligen kan det kanske vara en nackdel att belastningen på bommen hamnar i en punkt istället för att spridas på två punkter som med traditionella tampar. Lycka till 🙂

  • mwp

    Medlem
    28 februari, 2013 vid 10:58

    Ohana Har 30 och 32
    /Mwp

  • emilvikingstrand

    Medlem
    1 mars, 2013 vid 13:01

    jag kör mono från ohana. kommer aldrig att köra “stereo” igen.

  • mwp

    Medlem
    3 mars, 2013 vid 08:18

    En till bra grej med mono. Är om man tex hyr utrustning utomlands där linorna ofta är korta så är det lätt att klämma på mono som man har med sig.
    /M

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenheter av Mono Hängselelinor ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.