Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenheter från multipla knäskador?

  • docloop

    Medlem
    13 maj, 2014 vid 19:12

    Planing båda funkar säkert bra. Men Donjoy är state of the art och kan användas med fördel vid vattensporter. I vanliga fall kan man be ortopeden skriva en remiss till OTC, isf får du ortosen utan kostnad.

  • svenne

    Medlem
    13 maj, 2014 vid 19:24

    En gammal kollega till mig var crossproffs i Holland och hans karriär slutade när han missade en landning och stompade hojen så fjädring bottnade. Problem var att båda knäna “låste” sig bakåt och det stack ut benbitar ur crossbyxorna efter smällen.

    Jag tror att det var DonJoy han använde på båda knäna. Vi spelade squash ihop.

  • billie

    Medlem
    13 maj, 2014 vid 20:19

    Bra att få lite uppdaterad information av docloop

  • s19

    Medlem
    13 maj, 2014 vid 21:14

    Hej Docloop!
    Tack för ditt svar! Jag har nyss fyllt 37. Är lite det jag tänker med att man blir ju inte yngre… Kanske bättre att göra det nu istället för att dra ut på det ännu mer än de snart fem år som har gått.. med tanke på läkning osv..

    Tror inte det är kroniskt instabilt men det händer ju då och då att det viker sig. Har fått lära mig att leva med det och anpassar mig ganska bra i idrotten (vindsurfing och tex innebandy).
    Under åren är det både glidningar och smärta som orsakat problem. Nu är det ett tag sen jag hade en rejäl give away. Men smärtproblematiken har ökat efter varje gång vågar jag nog påstå. Slarvar jag med rehaben/benträningen en till två veckor så ökar problemen (smärtan i en viss vinkel) direkt. Kör oftast mellan två och ibland upp till fyra pass i veckan. Känner nästan mer av det i det vardagliga livet än när jag idrottar… Tex gå i uppförsbacke, ibland så måste jag tänka till när jag kommer till en kant och väljer då numera oftast det friska benet. Blir lite “stelt” och inte naturligt vid tex uppgång för en trottoarkant..

    Har slitit ut två ortoser under dessa åren och den jag har borde bytts för ett år sen men de segar sig och glömmer remissen… Och fick tips om en som liknar den ni pratade om. Jag har betalat 300/st och vårdcentralen står för resten.
    Informationen angående broskskadan var mycket bra! SKa ta med det i vidare diskussioner!
    Med helt glapp… Hur menar du då?! Är det det som ni bedömer i ett två och tre (Plus?)

    Hur stor är sannolikheten för tex en infektion under/efter operation?

  • docloop

    Medlem
    13 maj, 2014 vid 21:59

    Hej
    Inga problem, bara trevligt att kunna ge lite info.
    Infektionsrisken är väldigt liten vid korsbandrekonstruktioner, och eftersom man inte använder något främmande material i form av skruvar mm i knäet brukar de läka ut med antibiotika o spolningar om man nu råkar ut för det.

    Helt glapp för sidoligamentet innebär att det inte finns något stopp, Typ 3+ Om det är lätt uttänjt brukar man inte göra något.

    Smärtan som du upplever kan ju komma från din avsaknad av korsband. Då instabiliten i sig kan skapa smärta. Dock har ju också din meniskskda och broskskadan.

    Jag är också 37, och skadade mitt korsband för 3 år sedan. För mig var det självklart att gå vidare med operation och är väldigt nöjd att jag gjorde det då jag hade svåra instabilitetsbevär. Knäet är inte som för men jag är smärtfri och det funkar för alla sporter som jag älskar.

  • tws

    Medlem
    14 maj, 2014 vid 13:14

    har transplantert fremre sene på kneet med benbiter (mittre del) til korsbånd og fjernet all menisk i begge knærne. Ingen muskler rundt kneet (kompensert med mye muskel oppe ved hoften). Gjør vondt etter to dagers trening, men holder til PWA seiling, inline hockey og 3 divisjons hockey. Operer kneet ditt så det ikke blir verre senere pga slark og; take the pain. Gi GASS.

    PS: Sei lfreestyle så du begynner å lære grunnprinsipper innen seiling. Bare ved å bli bedre til å seile unngår du flere skader. Du blir ikke bedre teknisk av å freeride som holder igjen idretten vår.

  • timor

    Medlem
    15 maj, 2014 vid 13:37

    Har själv liknande erfarenheter av knäskada, med give away och smärta typ instucken kniv i leden.
    Började göra Feldenkraisövningar och har inga problem i dagsläget. Kan låta lite hokus pokus när man läser om det, men det funkade för mig.

    Lästips: Medvetenhet genom rörelse Moshe Feldenkrais. Det finns övningar beskrivna i boken.

    Du har även en hel del feldenkraispedagoger i Malmö:
    http://www.feldenkraismetoden.org/hitta-larare/

  • timor

    Medlem
    15 maj, 2014 vid 14:54

    Glömde youtube, se:
    http://www.youtube.com/watch?v=IL8qbfn4BUw
    don´t knock it till you try it

  • planing

    Medlem
    15 maj, 2014 vid 16:48

    Skulle vara kul om någon kunnig kunde berätta hur den närmsta framtiden ser ut inom knäkirurgin. Kommer man inom fem år kunna spruta in en spruta med stamceller som reparerar allt som finns därinne? T.ex. halvtrasiga korsband, och utslitna ledytor.

    Om stamceller kan lösa problem inom en femårsperiod så ska man kanske ta in det i beräkningen om man funderar på att operera sig.

    Ja, som säkert framgår av denna post så är jag inte nån expert på stamceller :santa:

  • s19

    Medlem
    18 maj, 2014 vid 12:04

    Hej Timo! ska kika på det där och se vad det är. Har försöka koppla bort detta några dagar….
    Tws… var har du sett att jag kör freeride?! Har genom åren gjort det mesta… förr tävlade jag i slalom, courseracing (IFCA och även formula), wave och sen även freestyle.. Sen knäskadan för en del år sen blir det mest vågsegling. Så nää… jag kör inte freeride även om det absolut inte är nåt fel med det! Det viktigaste är väl att vi har folk som surfar, inte vilken disciplin de förhåller sig till (även om man så klart föredrar “sin egen”). Har satt upp ett mål jag ska nå innan en eventuell operation. När jag nått det så ska jag berätta för Dig! 😉 Och om du hade läst att så ser du att jag skrev att jag inte haft så här bra surfform sen innan jag skadade mig… Fast du är ju norrman… 😉 Och svårt att förstå vad du skriver… så vet egentligen inte varför jag svarar Dig! 😉 Inga benmuskler runt knät låter inte så bra tycker jag…

    Bokade tid med sjukgymnast och Rickard Dahan för rådgivning. Sjukgymnasten ville ha journal från MR och det runt om.. Ringde ortopeden och fick till svar att det tar minsann tre veckor och få hemskickat.. Men jag måste ha det på måndag nästa vecka sa jag… Ja det blir svårt sa hon, Men be vårdcentralen skicka efter så går det på nån dag.. Tog kontakt med en sköterska på vårdcentralen och det tog henne nån timme se hade hon det utskrivet! Bra jobbat! Träffar sjukgymnasten imorgon så får se vad det ger… Men jag själv lutar nog mer åt operation och då förmodligen allt… tyvärr… Fast det svåraste just nu känns det som är att komma fram till ett vettigt beslut…

    Ni som opererat korsband… Kör ni med ortos efteråt med eller kan ni avstå det? Eller ni som kör med har trasigt korsband/ledband?

    Hehe… planing… önska och drömma kan man alltid! Fast… vem vet… det sista som överger människan är hoppet….

  • ola-h

    Medlem
    19 maj, 2014 vid 12:52

    @Planing 723253 wrote:

    Om stamceller kan lösa problem inom en femårsperiod så ska man kanske ta in det i beräkningen om man funderar på att operera sig.

    Antagligen svårt att säga. Men jag vet att min fru är med i en forskagrupp där de skall injicera stamceller (från fett som fettsugits från patienten själv) i hjärtat på patienter som haft stroke för att skynda på läkningen. Det finns bra resultat från en liknande metod för behandling av kroniska sår, tydligen.

    Men till och med i forskningssammanhang är det sjukt lurigt med tillstånd och reglering av detta så det skulle vara extremt förvånande om det blev tillgängligt “för allmänt bruk” inom t ex fem år.

  • planing

    Medlem
    19 maj, 2014 vid 14:48

    Precis, jag hörde det där om hjärtat. Och så har man väl odlat upp en aorta utanför kroppen, som man sedan byter med en trasig. Har för mig att man odlade upp den på strukturen av en grisaorta. Har för mig att jag hört att man har odlat upp brosk på ledytor oxå, men jag kanske minns fel.

    Detta kommer gubbar, så skratta inte åt mig! 🙂

    Men det tar säkert ett tag till, och det var det som var min huvudsakliga fråga. Fast inom tio år tror jag att stort titthål är ute, och spruta är inne. Tänk er, ingen rehabilitering pss som idag (efter att man skurit sönder vävnad i det). Knät blir bara lite starkare dag för dag. Om mitt knä klarar sig fram tills detta är möjligt så vore det inte dumt…

  • maryw

    Medlem
    15 januari, 2015 vid 21:59

    @docloop 723202 wrote:

    Hej
    Inga problem, bara trevligt att kunna ge lite info.
    Infektionsrisken är väldigt liten vid korsbandrekonstruktioner, och eftersom man inte använder något främmande material i form av skruvar mm i knäet brukar de läka ut med antibiotika o spolningar om man nu råkar ut för det.

    Helt glapp för sidoligamentet innebär att det inte finns något stopp, Typ 3+ Om det är lätt uttänjt brukar man inte göra något.

    Smärtan som du upplever kan ju komma från din avsaknad av korsband. Då instabiliten i sig kan skapa smärta. Dock har ju också din meniskskda och broskskadan.

    Jag är också 37, och skadade mitt korsband för 3 år sedan. För mig var det självklart att gå vidare med operation och är väldigt nöjd att jag gjorde det då jag hade svåra instabilitetsbevär. Knäet är inte som för men jag är smärtfri och det funkar för alla sporter som jag älskar.

    Hej
    Hittade den här tråden nu, nästan ett år senare, men eftersom det står så mycket intressant och relevant här så gör jag ett försök att trots allt ställa en fråga. Trasigt knä, sönderslitet i MC-olycka för 14 år sen, bakre korsband av, ett av ledbanden av, minns inte vilket. Ej opererat och har funkat hyfsat för skidåkning, segling, joggning, dans, gympa, men sämre och sämre, mycket broskbildning och ständig svullnad. Nu funkar det inte längre. Letar efter riktigt bra knä-ortoped i Stockholmsområdet. Någon som har förslag?

  • slim_jim

    Medlem
    16 januari, 2015 vid 08:23

    Jag har bra erfarenhet av http://capioartroclinic.se/sv/ Många elitfotbollsspelare som går där så jag gissar att dom har bra anseende i branschen.

    Man måste ha remiss, så du får tjata lite på din vårdcentral för att få komma dit bara

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenheter från multipla knäskador?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.