Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ett steg framåt och Gaastra Pure

  • Ett steg framåt och Gaastra Pure

    Publicerad av dr-masse på 13 oktober, 2011 vid 17:37

    Undvik att läsa det här inlägget om du ogillar prylhyllningar (jag skriver i Skidsports katalog som säljer Gaastra).

    Idag testade jag ett segel som jag varit rättså nyfiken på – Gaastra Pure 5.4 2012. Seglet som i van Bröchhövöns nävar tog honom till en grymt imponerande PWA titel i år. Men eftersom jag är en klasslös freestyleman (jag saknar närmast helt klass inom området) snarare en retrofuskare av stora mått, så kan man ju undra var mitt intresse för denna trasa ligger? Jo, jag hade läst å hört att det skulle vara lika bra drag i denna 5.4 som 6.0 i samma linje, och samtidigt vara stabilt och lätthanterligt. “Öh? Njäeee… sade skeptikern i mig direkt.” Det lät som en oerhört intressant lätt- och medelvindssegel här i Svea.

    Jag kan ärligt säga att jag inte har blivit såhär imponerad av ett segel på ett bra tag. Det går igång minst lika tidigt som mitt Poison 5.8 och känns samtidigt väldigt lätt och balanserat. Det som imponerade mest på mig var att det fungerade så bra i det övre vindregistret, trots att det är fyrlattat. Vill du läsa mer om mina intryck så ta ett besök på Gaastras forum.

    Att det dessutom bjöd mig på min första riktiga framåt på plattvatten var ju inte heller helt fel! (och kan nog färga min bild av seglet en del, ähum…).:santa::santa:

    Nackdel? Det är definitivt inget segel för vågorna, för mycket konstant drag och för lätt konstruktion.

    Jo, jag fick även ta en sväng med ett North Hero 5.3. Även det kändes riktigt bra, skulle väldigt gärna ta ut det i vågorna! Lätt det mest följsamma North segel jag någonsin testat, skönt kompakt och lätthanterligt.

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=119&pictureid=1194[/IMG]

    jesper-b svarade 12 år, 5 månader sedan 15 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • pure

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 18:43

    Gaastra var o kollade i fiskebäck när jag fick kastfall som ingen annan samt en hel del snygga spinnouts. Det var efter den sessionen dom bestämde sig för namnet på seglet. Sa till dom att det var ok för en linje i en säsong och om dom ville använda mitt nickname i framtiden så får dom hosta upp lite mer pengar.

  • callep

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 19:18

    Det är dags att folk inser hur överlägsna gaastra är och har varit sjukt länge (då tänker jag på echo LE som är föregångaren till pure) på freestyle segel. Kolla bara på pwa

  • lillhagen

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 21:14

    Jag instämmer med Masse, har fått köra med både Pure 4.8 och 5.4 ett par gånger nu och är fruktansvärt imponerad. Jag väger ganska mycket och har inte speciellt bra teknik för att plana tidigt men satan vad dessa segel går igång tidigt! Härom kvällen stod de flesta still eller hade halvplaning med segel i samma storlek samtidigt som jag hade fullt tryck i mitt 5.4 Pure. När jag gått ner på mindre storlekar så har jag ofta tappat planing så fort det kommer ett litet vindhål men 4.8an tog mig igenom dessa utan problem. Och som Masse konstaterar även när det brallar i ordentligt så känns seglena fortfarande väldigt stabila och lätta, man känner sig inte överriggad.

    Det tog lite tid att lära sig rigga seglet men som tur är hade man hjälp av Gaastra experten Håkman 🙂 Kör med väldigt lite nedhal jämfört med vad jag varit van vid med andra segel.

    Sen är det som Masse säger, det är absolut inget vågsegel och det känns lite skört. Men som freestylesegel är det oslagbart eller om man vill ha ett lätt freeride segel som planar tidigt.

  • raggarn

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 21:41

    å…då måste ja komma me ett inlägg…. då kanske vi har kommit varvet runt igen….hhmmrr…..hur slappt akterlik har ni på dom däringa..?? ser inte mycket ut på bilden + beskrivning av lite nedhal..??
    då misstänker jag inte mycket
    så då kanske vi har äkta 5,4 kvadrat återigen…istället för 5,4 med slappt akterlik “it öpens like a dööörr” utan att det ens är vind i seglet.!!! = ev 5,4 kvm vid dess allra övre vindgräns knappast vid den nedre iallafall
    så nu kanske man kan damma av -88: orna och säga fan va snabbt dom planar….
    eller vad säger ni.??? 🙂

  • raggarn

    Medlem
    13 oktober, 2011 vid 21:47

    Passar ju bra då eftersom designen liknar Sunshines produkter från de glada 80-talet…. i like it…synd att de e Gaastra!! 🙂

  • poppo

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 06:42

    Grattis till framåtloopen Masse! 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 06:42

    Det är det som förvånade mig allra mest med det här seglet. Trots att det i stort sett helt saknar slappt akterlik så fungerade det otroligt bra även i mer vind. Jag hade nog förväntat mig bra bottendrag (det är ruggigt bra), men att det skulle vara så lätthanterligt och behålla kontrollen även i mer vind var verkligen en stor överraskning. Makalöst stabilt för fyra lattor med det här bottendraget.

    Mycket intressant utveckling, tycker jag. Det är lite som att de har tagit egenskaperna i de nyare “lättvindsseglen” (Gaastra Plasma, NP Helium, Sailloft Traction etc. som iofs bygger på en del av gamla 80-tals segel utan fladder i akterliket) och blandat upp med fyrlattsvågtrasor å sedan slängt en en slev av dedikerat freestylesegel (Echo). Oerhört lyckat, verkar det som.

    Faktum är att det skulle fungera att ha en 100-liters freestyleplanka och ett 5.4 pure för all segling över sex sekundmeter upp till en tolv på plattvatten häromkring för min del. En bräda, ett segel. Inte illa. Man får lägga ner en ganska bra slant på lättvindspryttlar för att slå det här.

  • jesper-b

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 07:27

    Grymt kul med ett fantastisk übersegel från Gaastra till Masse!!!!

    Är det ok om jag skriver en liknande recension på mitt nya Hotsailsmaui?

    /JB

  • dr-masse

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 07:36

    Självklart! Jag skulle mer än gärna läsa några rader från dig om exempelvis “Fire Power”.

    Därav “varningen”. 😉

    På ett lite allvarligare plan så har jag, personligen, inga problem med pimpande på konfen så länge det är tydligt vem som är avsändare och vad det är fråga om. Jag gillar att både skriva, och läsa, om prylar. Skadat? Förmodligen.

    Jag läser gärna om alla märken (kollar exempelvis hyggligt regelbundet superfreak-forumet på hotsailsmaui, trots att jag inte har något själv men det är ett grymt bra forum kring ett mycket intressant segel och andra idéer runt konceptet), och är rätt säker på att alla (hoppas jag) här kan ta mitt inlägg för vad det är – BOP. Bloody Obvious Pimping.

    Och så blev jag så attans glad av det däringa seglet igår. Men kanske var jag bara på ett onödigt bra humör och hade fått en lika vardagsförhöjande upplevelse oavsett plastfilm i nävarna? 🙂

    Men – det kanske är fel att skriva om det här på vanliga konfen, som jag helt håller med om borde domineras ordentligt av upplevelser, tips och sköna erfarenheter snarare än prylmani och fenvinklar. Kanske skall vi ha ett separat “prylforum” där alla, inklusive Jesper, kan skriva om nya prylar utan att det sabbar läsupplevelsen här?

    (och Jesper, faktum är att dina prylerfarenheter och tankar är några av de som genom åren påverkat mig absolut mest, trots att jag vet att du egentligen är emot prylnörderi av det slag som jag, dessvärre, regelbundet bidrar med här… för vadsomhelst som får folk ut på vattnet å ha kul utan krångel och haverier är ju per definition bra!)

  • jesper-b

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 08:25

    Masse,
    Jag säger INTE att det är fel, bara ställer frågan.

    Jag tycker det vore skittrist om det inte fanns en massa pryl-neurdar här inne. Men det handlar väl inte enbart om att till exempel skriva att man medvetet tokpimpar, det handlar väl kanske mer om att man ska vara tydlig om vilka affärsintressen man eventuellt har i saken.

    För visst har du en dekal i seglet och får lite extra bra pris av Gaastraimportören?

    /JB

  • dr-masse

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 08:35

    Det är en mycket bra och relevant fråga och jag gjorde därför en [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=84247″]liten omröstning om det i separat tråd[/ame].

    Japp, jag skriver som sagt emellanåt i Skidsports katalog och får därmed lite bättre pris på deras sortiment. Om det inte framgick av mitt första inlägg så har det härmed förtydligats, vilket alltid är bra. Nu skulle jag nog få lite extra bra pris där alldeles oavsett, eftersom jag handlat regelbundet där sedan 1986 (inklusive vinterartiklar), men flera av våra lokala surfshoppar har fått bidrag från mina hårt förvärade sekiner över åren. Har även korrläst katalog och bidragit med smärre textbidrag till Surfers några gånger.

    Jag är på intet vis någon “teamrider” (valfritt varumärke skulle nog skämmas ögonen ur sig om jag betraktades som det).

  • jesper-b

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 08:49

    “Valfritt varumärke” från en och samma butik antar jag? Det gör dig ju inte direkt mindre “insyltad”.

    Och inte har du ställt fråga i den andra tråden om det är ok med att man skriver upp prylar som man direkt eller indirekt får en bra deal på pga att man arbetar åt den som säljer dem.

    Men ta det lungt Masse, jag bara undrade vad som var ok. För mig och jag tror för de flesta här inne, är ohejdat prylhysteri och positiva omdömen MER än ok, snarare önskvärt. Det är mer det där med att göra reklam för företag man jobbar åt/med/för utan att berätta som jag hakade upp mig lite på, kanske i onödan.

    Nu har du ju berättat att du faktiskt gör jobb åt den butik som säljer dina fantastiska Gaastrasegel så då finns det ju inget att hänga upp sig på, inte ens för mig som kanske är lite överkänslig.

    Den extremt partiska och kommersiellt tänkande och osmygreklammakande Hotsailsmauidistributören:

    JB

  • dr-masse

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 09:03

    Japp, visst är jag insyltad. Det är vi för många som är i den här lilla världen som är vindsurfingsverige. Man blir ju fasiken nästan det per automatik om man håller på tillräckligt länge, brinner för sporten, hänger med rätt (öh, fel?) folk och åker regelbundet till vissa spots både här och utomlands.

    Att “skriver upp prylar som man direkt eller indirekt får en bra deal på pga att man arbetar åt den som säljer dem” tänkte jag skulle täckas av alternativet “Med tydlig avsändare så tycker jag att pryltrådar e helt OK här på konfen.” i min lilla enkät.

    Tycker inte du är ett dugg överskänslig, snarare att det här är en bra diskussion som regelbundet behövs på ett forum som detta. Å ja e lugn som en filbunke här vid tangentbordet, uj vad klurigt det är det här med att läsa in folks reaktioner och tankar ur text.

  • jesper-b

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 09:15

    Coolt, samtidigt kan jag inte låta bli att tolka in en viss känslighet i en tå eller två. Men det kan bero mer på läsaren (dvs jag) än skribenten (dvs Masse).

    Jag vet nämligen att jag ÄR lite överkänslig pga en incident som skedde delvis här inne för ett tag sedan. Läs mitt inlägg i den andra tråden och reagera. Jag vill veta om jag tänkter och känner fel kring hur informationen om Stekhet Afton kastades ut härifrån av en moderator (inte av Masse). Jag kanske har helt uppåtväggarna fel, kanske är jag helt ute och cyklar. Vad tycker ni där ute? /JB

  • raggarn

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 09:24

    “uj vad klurigt det är det här med att läsa in folks reaktioner och tankar ur text.”

    ja eller hur……. jag ska ta mig f–n starta Phonebook.com…där man ringer till varandra och för en diskussion (för undvikande av missförstånd)..
    har annonserat en hel del här och förvånas på sistone över hur svårt många nu har att ringa upp folk…
    finns det nån pancho-telefon me stora knappar som ej kan ta emot mail el sms…!!! . . 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ett steg framåt och Gaastra Pure

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.