Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing F2-problem med ekonomin? (tysk artikel)

  • tobhed

    Medlem
    27 april, 2008 vid 20:54

    Det har varit rykten om detta heöa året på tyska & holländska forum – teamriders ska ha fått sluta mm. Tror dock inte att det är såååå farligt, dock står de på egna ben i år (ej boards & more längre) vilket säkert har inneburit en del problem.

    Jag kan inte tyska eller holländska, men mer skvaller/rykten/lögner finns att läsa här (använd babelfish):
    http://forum.surfspullen.nl/viewtopic.php?f=16&t=13846870&sid=95c4b880188d0954ee42d75db330989a

    http://www.surf-forum.com/showthread.php?t=1007

    F2 gör fina brädor och här i Sverige tycker jag Wallén & Co. gör ett kanon jobb med tävlingar etc. så jag hoppas att det går bra för dem…

  • kinetic

    Medlem
    27 april, 2008 vid 21:03

    Oj…de står på randen till KK…men vad jag förstår så finns det en “lösning”, dock så måste de kapa kostnaderna (reklam mm)…Ser ut att bli ett tufft år för F2…

  • oaxen

    Medlem
    28 april, 2008 vid 05:39

    Varför sålde B and More F2?

    Kan det vara så att de trodde minst på F2?

    Förmodligen.

    Det märket framför allt tappar är de inarbetade försäljnings och ditributionskanalerna. DET bygger man inte upp över en natt igen!

  • surferboy

    Medlem
    28 april, 2008 vid 07:02

    Jag kan berätta fakta i ärendet istället för spekulation. B & M har försökt sälja ett av sina tre brädmärken Fanatic, F2 och Mistral då konkurrensen mellan brädmärkena blivit ett problem inom B & M.
    Helst ville B & M sälja Mistral men de hittade ingen köpare. Då utlyste de även F2 och Fanatic till försäljning och F2 var det som enklast gick att sälja.
    Att F2 skulle vara närstående en konkurs har jag mycket svårt att tro. Den nya ägaren sitter inte precis på bar backe. När det gäller distributionskanalerna så har inget förändrats. Samtliga distributörer fortsätter precis som vanligt.

    Mvh,
    Gustav

    @Oåxen 461417 wrote:

    Varför sålde B and More F2?

    Kan det vara så att de trodde minst på F2?

    Förmodligen.

    Det märket framför allt tappar är de inarbetade försäljnings och ditributionskanalerna. DET bygger man inte upp över en natt igen!

  • dr-masse

    Medlem
    28 april, 2008 vid 07:53

    Ähum, bara för att man har en rik ägare så betyder inte det per automatik att man har ett stabilt företag. Även rika ägare tröttnar på förlustverksamhet förr eller senare… (därmed inte sagt att F2 går med förlust, men den där artikeln, som publicerats i en av Österrikes största finansiella tidskrifter, pekar ju på både årliga förluster samt att en bit över 5 miljoner € skall fram, vilket även för en mycket rik man/ägare är en ansenlig summa pengar).

    Det lär nog krävas en offentlig kommentar/dementi av det där från F2 för att lugna distributörer/kunder/leverantörer, tror jag. De verkar ju redan ha gått med på någon form av konkurs?

    Det är väl inte någon jättehemlighet att branschen har en överetablering av varumärken, och marknaden växer inte i samma takt helt enkelt. Välkända märken, med bra produkter!, verkar onekligen få kämpa hårt på olika sätt (AHD, HiFly, Bic, Mistral etc…). Ibland med inslag av viss “finansiell kreativitet”, ähum.

    Har Proof lagt ner, förresten? Någon som vet?

    Märket F2 lär säkerligen finnas kvar på något sätt, är ju väldigt etablerat!

  • oaxen

    Medlem
    28 april, 2008 vid 08:33

    Det var ju bra med ett klarläggande. Man kan ju anta att priset för de olika varumärkena varierat vid försäljningsförsöken.

    Skulle väl tro att Fanatic var det märke som var dyrast. Min bild är att det är B & M:s mest välmående brädmärke.

  • rrd

    Medlem
    28 april, 2008 vid 08:49

    Instämmer helt i dr Masses mycket fina ekonomiska analys, dr i ek?

    Tyvärr kan läget vara ännu sämre att ha en stor rik ägare som bara gör sig av med verksamheter som inte snabbt ger den tänkta avkastningen. Eller snabbt efter ett uppköp gick att sälja vidare som vilken handelsvara som helst. Hårt arbetande mindre ägare med en god känsla för branschen och fina framtidsvisioner är nog bättre för märkets utveckling.

    Nu kom posten med nya Surf och Boards med DVD…äntligen!!!

  • dr-masse

    Medlem
    28 april, 2008 vid 11:05

    Ha, det enda jag är “doktor” i är “för mycket tid på steffo, för lite tid på vattnet”.

    Men det ligger nog mycket i att ha mindre och mer engarade ägare.

  • tobhed

    Medlem
    28 april, 2008 vid 15:36
  • svenne

    Medlem
    28 april, 2008 vid 15:39

    Se där. Å så börjar vi om på ny kula utan skulder. Klart å bettart.

  • andersbq

    Medlem
    28 april, 2008 vid 16:23

    Trist, konkurser är aldrig roliga. Kan inte Gustav och Hans lägga ett bud på varumärket och rätten till formarna!

  • surfjohan

    Medlem
    28 april, 2008 vid 18:38

    Så går det när man gör brädor med mönster baserat på sofföverdrag från gamla tyska porrfilmsinspelningar.

  • henryk

    Medlem
    28 april, 2008 vid 18:54

    Attans också, jag som precis beställt en f2 sx från herr keppler, det blir kanske som att köra rover -ett bilmärke som inte finns – nåja, sx ser ju inte ut som en porrfilm, även om den är rätt ful – limited finish -den här fejknerslipade lacken (skitful trend förresten) ihop med orange stripes var ju inte så vackert — men billigt var det!

  • svenne

    Medlem
    28 april, 2008 vid 18:54
    Surfjohan;461603 wrote:
    Så går det när man gör brädor med mönster baserat på sofföverdrag från gamla tyska porrfilmsinspelningar.

    Du, nu snackar vi om F2. Inte RRD.

  • surfjohan

    Medlem
    29 april, 2008 vid 11:39

    i rest my case..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing F2-problem med ekonomin? (tysk artikel)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.