Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fällbart framsäte…

  • Fällbart framsäte…

    Publicerad av erik_f på 14 maj, 2010 vid 18:52

    …vill man ju ha för att få in sina prylar i bilen (om man inte kör surfbuss eller har prylarna på taket). Dvs. att man kan fälla främre passagerarsätet och få tillräcklig lastlängd för att kunna langa in 1-3 brädor + rigg inne i bilen.

    Jag är grymt nöjd med min Saab 9-3 SportCombi med fällbart säte fram, men vilka andra bilar fixar detta? Vet att detta har varit uppe tidigare men är intresserad vad Ni kan rekommendera, nya som gamla bilar.

    Själv kan jag rekommendera Saab 9-3 (som sagt) med fällbart pass. säte fram (tillval), samt volvo v70N (-97) där man med 2 krokar i nederkant/bakkant av främre pass. säte fäller hela sätet framåt.

    Mvh
    Erik

    dberg svarade 13 år, 10 månader sedan 15 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • oscar

    Medlem
    15 maj, 2010 vid 05:23

    Volvo och Vw har detta.

  • jester

    Medlem
    15 maj, 2010 vid 05:35

    Ny Renault Megane Kombi har det oxå. Och naturligtvis även Scenic-varianterna.

  • janne_b

    Medlem
    16 maj, 2010 vid 09:42

    Hehe, jag har en beemer coupé och kan faktiskt få med prylarna i bilen…

  • warolin

    Medlem
    16 maj, 2010 vid 10:48

    Min V40 -00 och tjejens S40 -05 går de fint att fälla framsätena på 🙂 Det tog ett bra tag innan jag fick reda på att jag kunde det på min bil! Men vad glad jag blev när jag fick reda på det 🙂

  • piotr

    Medlem
    16 maj, 2010 vid 12:07

    Hej,

    Fungerar inte de flesta bilar att fälla säten fram och bak egentligen? Hade en Ford Fiesta för ett antal år sedan och i den gick brädor in fint trots sin lilla storlek. Har därefter mest kört opel Astra och de är ju fina att lasta i (ialla fall kombin) och går dels att fälla baksäten i 1/3 eller 2/3 eller båda sätena (ifall någon ska åka med i baksätet kanske) samt det främre sätet så du får in två brädor och så många riggar du behöver. Är dock bäst med segel under 7kvm om man inte vill få grejer för högt så man inte ser ut genom sidofönstret…
    Peder

  • jester

    Medlem
    16 maj, 2010 vid 18:12

    Det som skiljer Volvo, Renault mfl är att du fäller framsätet framåt så det blir mer eller mindre plats. På så sätt får man in mer prylar. Jag fick tex in 6 race-segel (upp till 8.6 kvm), 3 master (upp till 490), 2 bommar och en bräda (241cm lång), och kunde fortfarande se ut i höger backspegel. Perfekt!

  • erik_f

    Medlem
    16 maj, 2010 vid 18:28
    Jester;612017 wrote:
    Det som skiljer Volvo, Renault mfl är att du fäller framsätet framåt så det blir mer eller mindre plats. På så sätt får man in mer prylar. Jag fick tex in 6 race-segel (upp till 8.6 kvm), 3 master (upp till 490), 2 bommar och en bräda (241cm lång), och kunde fortfarande se ut i höger backspegel. Perfekt!

    Det är ju precis så man vill ha det. Funkar antagligen bra att sova en natt eller två där också. Undrar hur det är på VW modeller, kan man fälla hela stolsryggen framåt där också?

    /E

  • oscar

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 06:09
    Erik_F;612021 wrote:
    Det är ju precis så man vill ha det. Funkar antagligen bra att sova en natt eller två där också. Undrar hur det är på VW modeller, kan man fälla hela stolsryggen framåt där också?

    /E

    Ja om du inte väljer sportstolar så går det.

  • jester

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 06:36

    Tänk på att det inte är dumt med en bil som är hyggligt lång oxå. För är bilen för kort/eller prylarna för långa så hamnar dom på instrumentbrädan. Min planka hamnade faktiskt bakom linjen mellan mina ögon och höger backspegel i min Megane kombi.

  • fastforward

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 09:23

    Tänk på att ni kan plocka bort nackstöden på era Volvo-bilar också, det är det många som missar:

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=50933&highlight=nackst%F6d+volvo

  • jester

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 09:38

    Enligt expert på Volvo kan man få framsätet plant på en V50 om man först höjer sätet.. Då går nackstödet inte i instrumentpanelen.

  • erik_f

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 15:37
    Oscar;612083 wrote:
    Ja om du inte väljer sportstolar så går det.

    Aha, det kruxet alltså. Precis som Saab 9-3.

    /E

  • oscar

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 19:30
    Jester;612127 wrote:
    Enligt expert på Volvo kan man få framsätet plant på en V50 om man först höjer sätet.. Då går nackstödet inte i instrumentpanelen.

    Fäll bak ryggstödet en bit först, sen fäll framåt med spakarna.

  • joe_

    Medlem
    18 maj, 2010 vid 06:36

    I Subaru Outback och Legacy kan man fälla ryggstödet(plocka bort nackstödet) så att det hamnar i nivå med sitsen i baksätet. En tremetersbräda går då in.

  • lars_k

    Medlem
    18 maj, 2010 vid 07:05
    Oscar;612247 wrote:
    Fäll bak ryggstödet en bit först, sen fäll framåt med spakarna.

    Precis. Jag har en V50 och kör ofta med fällt framsäte och 3st brädor på höjd på pass-sidan. Man måste skjuta bak stolen helt och vinkla bak ryggstödet lite med vredet innan man går på och fäller med spakarna. Då tar nackskyddet inte i i-brädan vid fällning. Efter fällning kan man skjuta fram stolen under i-brädan så man får ett bra utrymme att packa grejor i mellan fram och baksäte.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fällbart framsäte…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.