Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Familjebräda/storsegelbräda – många val!

  • oscar

    Medlem
    22 april, 2008 vid 13:46

    @wilund 460086 wrote:

    SNÄLLA JOACHIM KÖP ANNONSPLATTS OM DU SKA SÄLJA BRÄDOR HÄR . DET ÄR ÄKLIGT ATT DU INTE KAN LÅTA FOLK UNDERSÖKA VAD DE SKA HA FÖR SAKER UTAN ATT DU SKA PRACKA PÅ DOM KONA! LÅT FORUMET VARA I FRED.

    Han är ju faktiskt inte ensam om detta….men som alla handlare färgad av vad de säljer…så lyssna på MINA åsikter om Konan iställer 😀

  • clocknose

    Medlem
    22 april, 2008 vid 13:53

    @HTN 460075 wrote:

    Är också på jakt efter en familjebräda och kollat lite på JP:s Funster 145 (ska användas vid sommarställe, ostkusten. Användare i första hand är fru, 60kg (seglat en del på äldre pråmar) samt barn, 8-år).
    Egenskaper jämfört med Vipern?
    /Henrik T.

    Hej Henrik!
    Funstern är helt ny och inte testad men jag förväntar mig att den blir nästa steg för frun som börjat komma i stropparna och hängselen. Barnen är 10 och 12 och de har testat utomlands samma storlek och den är perfeklt för dem. Funsrtern ska dessutom vara kul att segla även om man hållt på ett tag så jag tror den blir kanon. Suverän fena och stroppar med så det ser bra ut. Vipern är dock stabilare med längden och mer volym, men jag tror ändå att man kan börja på en funster om man inte är alltför tung och det inte är för mycket vågor som ställer till det där man ska köra. Om mycket vågor har man nytta av den extra volymen som Vipern ger.

    / Joacim

  • irieman

    Medlem
    22 april, 2008 vid 14:30

    @Clocknose 460098 wrote:

    Hej Henrik!
    Funstern är helt ny och inte testad men jag förväntar mig att den blir nästa steg för frun som börjat komma i stropparna och hängselen. Barnen är 10 och 12 och de har testat utomlands samma storlek och den är perfeklt för dem. Funsrtern ska dessutom vara kul att segla även om man hållt på ett tag så jag tror den blir kanon. Suverän fena och stroppar med så det ser bra ut. Vipern är dock stabilare med längden och mer volym, men jag tror ändå att man kan börja på en funster om man inte är alltför tung och det inte är för mycket vågor som ställer till det där man ska köra. Om mycket vågor har man nytta av den extra volymen som Vipern ger.

    / Joacim

    Klart intressant, om barnen ska segla själva efter ett tag så tror jag Vipern blir för stor helt enkelt, Funster låter som ett bra alternativ.

    Irie Man

  • htn

    Medlem
    22 april, 2008 vid 14:33
    Clocknose;460098 wrote:
    Hej Henrik!
    Funstern är helt ny och inte testad men jag förväntar mig att den blir nästa steg för frun som börjat komma i stropparna och hängselen. Barnen är 10 och 12 och de har testat utomlands samma storlek och den är perfeklt för dem. Funsrtern ska dessutom vara kul att segla även om man hållt på ett tag så jag tror den blir kanon. Suverän fena och stroppar med så det ser bra ut. Vipern är dock stabilare med längden och mer volym, men jag tror ändå att man kan börja på en funster om man inte är alltför tung och det inte är för mycket vågor som ställer till det där man ska köra. Om mycket vågor har man nytta av den extra volymen som Vipern ger.

    / Joacim

    Hej Joacim!
    Tack för ett snabbt svar.
    Får bege mig till affären för att klämma lite.
    / Henrik T.

  • irieman

    Medlem
    22 april, 2008 vid 14:42

    @Joachim_Larsson 460065 wrote:

    IreMan,

    Varför Kona ONE fungerar är just att flera i familjen hokkar på flera kan testa och att Kona ONE går att utvecklas på, helt enkelt tillfredställa ett stort behov, sedan gör det inget att andrahandsmarknaden är stor p.g.a det just är ONE design. Eftersom du förmodligen finns i Stockholm så finns nog det stora möjligheter att segla med många flera Kona ONE seglare vilket inte är negativt och kanske ta med flera i familjen att komma igång…

    Du nämer det själv man lär sig i lättvind och i lättvind är det inte kul med kort vattenlinje, endast kul när man planar vilket så få kommer igång.

    Läs denna artikel: http://www.konanordic.com/WebPageNews.aspx?id=52 den handlar om kort/lång bräda.

    lycka till!

    KonaPastorn
    http://www.konanordic.com

    Jag förstår fördelarna, kan säkert vara skoj att vara ett helt gäng som surfar på samma typ av bräda. Men jag är mer ute efter att få folk att känna på planingssensationen, det är det som jag kallar vindsurfing, det andra är mer brädsegling och det är inte huvudsyftet med det här brädköpet. Skulle aldrig t ex köpa en longboard om det bara var jag som skulle använda brädan, jag har redan en slalombräda (Fanatic Falcon 110) som tar väldigt stora segel, dock är den väldigt bökig att ha å göra med när vinden droppar så mycket att det inte går att vattenstarta. Därför tänkte jag att den nya brädan skulle fylla rollen även som planande lättvindsfreeride, som har en karaktär som påminner mer om en vanlig freeride och inte en longboard. Men nu ska jag inte säga mer om longboards då jag inte har så mycket erfarenhet av dessa, får väl prova en Kona och uttala mig mer se’n.

    Irie Man

  • swe-496

    Medlem
    22 april, 2008 vid 16:43

    @Joachim_Larsson 460010 wrote:

    I denna vinden blir man förvånad hur snabb brädan är! Och Kona ONE är inte bäst i 2-6 m/s men den fungera lång mycket bättre än de flesta brädorna på marknaden i denna vind men när man seglar den utan centerbord fungerar den väldigt likt en Formula men mycket mera riktningstabil och förlåtande.

    IreMan lita på mig jag har seglat Kona mycket och sett utrycken i ansiktet på folk när dom blir fast i just denna vind, dom blir förvånade.

    KonaPastorn
    http://www.konanordic.com

    För ända in i H-VETE. Joachim Vet du vad pratar om ens? Formula planar i 4m/s och är riktigt riktningsstabil i de vindarna. Håll dig iaf till en sanning i din marknadsföring. I mina ögon börjar det likna FALSK marknadsföring i vissa avseenden.
    Tycker som wilund här. KÖP en annonsplats här om du ska sälja brädor. Tror nog att det går att ordna plats. De banners som finns här ändrar sig med sidbyten oftast. Börjar ärligen bli trött på maknadsföringen av KONA. Visst det finns några handlare till som inte har annonsplats och kör lite reklam i inläggen. Men jag måste ju säga det att ordet KONA och sälja/pröva tillsammans dyker upp ofta som sjutton.

  • trasurfarn

    Medlem
    22 april, 2008 vid 16:53

    Välkommna Kona One-surfare samt andra centerbord-surfare till Konfen!
    Härligt att läsa era inlägg och kul att det finns fler vindsurfare än jag som kan uppskatta lättvindsurf och stöttar centerbordssurfande kvinnor och familjemedlemmar.
    Jag vill inte blåsa liv i en gammal het debatt utan är endast ute efter en förbrbrödring av vindsurfare på konfen där man vidgar vindsurfingperspektivet.
    Träsurfarn

  • Knatte

    Gäst
    22 april, 2008 vid 17:02

    @wilund 460086 wrote:

    SNÄLLA JOACHIM KÖP ANNONSPLATTS OM DU SKA SÄLJA BRÄDOR HÄR . DET ÄR ÄKLIGT ATT DU INTE KAN LÅTA FOLK UNDERSÖKA VAD DE SKA HA FÖR SAKER UTAN ATT DU SKA PRACKA PÅ DOM KONA! LÅT FORUMET VARA I FRED.

    De har redan annonsplats här… Men jag kan hålla med om att de pratar lite för hårt för Konabrädan:blush:

  • Oregistrerad

    Gäst
    22 april, 2008 vid 17:02

    @SWE 496 460141 wrote:

    För ända in i H-VETE. Joachim Vet du vad pratar om ens? Formula planar i 4m/s och är riktigt riktningsstabil i de vindarna. Håll dig iaf till en sanning i din marknadsföring. I mina ögon börjar det likna FALSK marknadsföring i vissa avseenden.
    Tycker som wilund här. KÖP en annonsplats här om du ska sälja brädor. Tror nog att det går att ordna plats. De banners som finns här ändrar sig med sidbyten oftast. Börjar ärligen bli trött på maknadsföringen av KONA. Visst det finns några handlare till som inte har annonsplats och kör lite reklam i inläggen. Men jag måste ju säga det att ordet KONA och sälja/pröva tillsammans dyker upp ofta som sjutton.

    Har du testat Kona ONE?

    Sedan är faktiskt Kona ONE världens mest sålda bräda 2007 och även Sveriges mest sålda bräda 2007, då förkommer Kona ONE ofta.

    Ska i övrigt inte bemöta dina inlägg, ber om ursäkt om jag tycker en sak och du tycker en annan.

    Jocke
    http://www.konanordic.com

  • perrapops

    Medlem
    22 april, 2008 vid 17:10

    Finns annars bra priser på start/familjebrädor på surspot.

    Skull säkert komma undan med minst 2/3 av kostnaden om man köper där.

  • svenne

    Medlem
    22 april, 2008 vid 17:47
    Perrapops;460159 wrote:
    Finns annars bra priser på start/familjebrädor på surspot.

    Skull säkert komma undan med minst 2/3 av kostnaden om man köper där.

    For Irieman, money is not an issue. 😉

  • swe-496

    Medlem
    22 april, 2008 vid 17:59

    @Oregistrerad 460157 wrote:

    Har du testat Kona ONE?

    Sedan är faktiskt Kona ONE världens mest sålda bräda 2007 och även Sveriges mest sålda bräda 2007, då förkommer Kona ONE ofta.

    Ska i övrigt inte bemöta dina inlägg, ber om ursäkt om jag tycker en sak och du tycker en annan.

    Jocke
    http://www.konanordic.com

    Ber om ursäkt. Missade att Kona har en banner här nu. Kan mycket väl tänka mig att det är en av de mest sålda brädorna under 2007.
    Men hävdar ändå att en Formula är minst lika riktningsstabil som en KONA One utan centerbord, har väldigt svårt att tro att Konan skulle vara “mycket mer riktningstabil” än Formula i vindar 4-6m/s

  • Oregistrerad

    Gäst
    22 april, 2008 vid 18:40

    @SWE 496 460179 wrote:

    Ber om ursäkt. Missade att Kona har en banner här nu. Kan mycket väl tänka mig att det är en av de mest sålda brädorna under 2007.
    Men hävdar ändå att en Formula är minst lika riktningsstabil som en KONA One utan centerbord, har väldigt svårt att tro att Konan skulle vara “mycket mer riktningstabil” än Formula i vindar 4-6m/s

    Mycket tyckande och det är just vad ett forum är, men skit samma kör du din Formula helt okey för mig….

    Ha det!
    Pastorn
    http://www.konanordic.com

  • Oregistrerad

    Gäst
    22 april, 2008 vid 19:01

    @Oregistrerad 460157 wrote:

    Har du testat Kona ONE?
    Jocke

    Frågan är väl om du har testat en formula?

    “utan centerbord fungerar den väldigt likt en Formula” stämmer ju verkligen inte.

    Båda planar men var ligger annars likheten? Formulan seglar på mindre yta och känns betydligt livligare och ger en direkt känsla upp genom bräda och fötter. Kona håller en längre vattenlinje, en mjukare och snällare gång men “tvättar” samtidigt bort lite av den där livliga krispiga känslan som infinner sig när man seglar på en kort bräda.

    En stor fördel med konan, och andra longboards, är att de fortsätter nästan i samma fart även när man tappar planingen. En “funboard” är rolig så länge man planer men tappar du planingen så stannar du nästan helt och tuggar fram. Vad som är roligast är väl en smaksak och beror på hur och var man seglar. Båda har sina fördelar men att säga att kona är lik formulan är ju helt felaktigt.

    Som familjebräda skulle jag välja en kona före en formula men samtidigt har jag vindsurfat allt för länge för att vara helt nöjd med en kompromiss, även om den uppenbarligen fungerar riktigt bra. Kommer alltid föredra att ha en bräda som fungerar optimalt för varje tillfälle. Visst, det gör att jag får släpa runt tre brädor på taket men samtidigt är jag lycklig och får en kick varje gång jag seglar!

    Ser verkligen att kona har en marknad för surfskolor, återfallssurfare som vill introducera familjen eller bara glida runt under soliga sommar dagar. Tror dock aldrig att den kommer frälsa de redan frälsta.

    Varför segla en express bara för att hela hela familjen kan använda den? En express blir aldrig en 49:er bara för att båda kan segla med spinnaker….

    Du kan ha grymt kul med båda brädtyper men adrenalinet är så mycket kraftigare med en “short board” jämfört med longboard! Sedan kan du absolut få en annan typ av adrenalin när du stångas på startlinjen eller pumpar dig över mållinjen men det är inte riktigt samma sak….

  • irieman

    Medlem
    22 april, 2008 vid 19:12

    @Svenne 460177 wrote:

    For Irieman, money is not an issue. 😉

    Om det vore så väl, då skulle jag bo på Maui feb-apr och i nå’t skidåkningsmecca i Schweiz månaderna innan det 😉

    Irie Man

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Familjebräda/storsegelbräda – många val!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.