Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic FreeWave 98 -06 testad

  • rasmus_w

    Medlem
    9 oktober, 2005 vid 22:25

    Utan att veta nåt om FW78:an så gissa jag att Tigan är minst tre kilo tyngre. Det betyder inte bara att 78:an planar tidigare, den har betydligt bättre flytförmåga och kommer kännas betydligt stadigare och större än Tigan. Att den är 56 cm bred gör också sitt till, men även om man gjorde en exakt kopia av Tigan men med FW78:ans konstruktion, skulle den kännas som en btydligt större bräda.

  • koa

    Medlem
    10 oktober, 2005 vid 06:45

    Svar till:


    Fråga till Koa:
    Svårt att svara på men hur stor skillnad är det på FW 78 och FW 86?
    Det jag undrar är om jag som väger ~74kg kan köra på 78:an som enda bräda i stället för 86/88.
    Har idag en Tiga VR254 som är 54 bred och har 74 liter.
    Inbillar mig att en FW78 ändå går igång ganska mycket tidigare än Tigan och även behåller planingen bättre?
    Givetvis blir det skillnad på hur tidigt de går igång, frågan är bara hur stor skillnad och om jag gör bort mig om jag tar den lilla?
    Har nämnt i en annan tråd att jag hellre står på land i tveksam vind och är ute och kör när det blåser pung, som idag: 4,3 = stooort!
    Givetvis får jag segla fler gånger om jag köper en riktigt stor bräda men där ligger inte mitt intresse.

    För att förtydliga frågan: Har du någon uppfattning om hur mycket trögare 78:an är än 86:an?

    [/ QUOTE ]

    Angående Fanatic Freewave 78 / 88:

    Freewave brädan kommer vara som en raket jämfört med Tigan tror jag, både när det gäller acc och fart.
    Om du vill ha en bräda för mycket vind gå på 78:an 5,8-4,0 passar perfekt.
    Däremot om du vill ha en bräda för lite tidigare planing så är det 88:an som gäller.
    Låt oss säga så här; Fanatics Internationella Team, som är så oändligt mycket bättre än mig; använde både 78:an och 88:an på
    Pozo och Landzarote tävlingen och det gav riktigt bra resultat…dom är stokade och super nöjda
    med brädorna…

    Här har du lite matnyttiga tips av det Internationella teamet som verkligen vet vad dom pratar om:
    Fanatic forum om FW 88:an
    Fanatic team om brädorna
    Fler International Team tips
    Freewave teaser film wink.gif Klicka på Video teaser!
    Lycka till, rippa järnet och ha kul!

    / Calle Nyberg
    ( 78:an är grym…och en 88:a är på ingång wink.gif )

  • bill

    Medlem
    10 oktober, 2005 vid 11:52

    Man tackar!
    Vill ju ha så liten bräda som möjligt, men tänkte hålla mig till en bräda och då får man inte överdriva…

  • koa

    Medlem
    11 oktober, 2005 vid 08:00

    Själv har jag kört Freewave 78:an och Newwave 69:an som enda brädor i sensommras och nu i höst.
    Grym kombination! ( 3,5-5,8 segling – 70 kg )

    Lycka till /

    Calle Nyberg

  • bill

    Medlem
    11 oktober, 2005 vid 08:13

    Låter bra!
    Är iofs 4kg tyngre men tjänar kanske inte så jättemycket på de extra på 86/88 om vinden skulle vara gränsfall?
    Blir lite extra svårt att bestämma sig då jag aldrig har provat brädorna eller någon liknande bräda, finns inte så många surfbutiker i norrland (0)…
    78:an lär i vilket fall som helst vara ganska mycket mer villig wink.gif än min tunga smala Tiga.

  • koa

    Medlem
    11 oktober, 2005 vid 08:43

    Mätte lite på 86:an 2005 och 78:an 2006;
    det var enbart 1 cm mer i bredd och 0,5 cm mer i OFO i häcken på 86:an,
    78:an är tunnare och har lite lägre skoop.

    86:an var jag kanonnöjd med också!

    Lycka till /

    Calle N

  • mtuh

    Medlem
    26 november, 2005 vid 09:52

    Hej,

    Väger 70 kg och funderar på en freewave 98 -06. Vill ha en bräda som är optimal till 6.2 men att den även skall funka riktigt bra till 5.4.

    Den skall kombineras med en EVO 74 för 5.4 och nedåt.

    Är 98:an rätt storlek eller skall jag gå på en mindre?

    Martin

  • dr-masse

    Medlem
    26 november, 2005 vid 10:40

    Trots att jag inte är Koa gör jag ett försök till svar…

    Optimal med 6.2 är ju defintivt 98:an. Själv tycker jag den är riktigt bra med 5.7. Även med rejält tryck i 5.7 är det inga problem alls, så 5.4 borde funka.

    Dock väger du lite mindre, så 88an kan vara helrätt för dig. Två saker som talar för 88an är om du vill köra den mer i vågor och om du inte kommer att köra större än 6.2 på den.

    Båda brädorna ser jag som ett utmärkt komplement till din EVO. 98 kommer att ge mer segling eftersom den helt enkelt planar tidigare, men 88an kan mycket väl vara det perfekta komplementet om vågåkning är det som gäller.

    Liten röst för 88an från min sida, förutsatt att det a: är vågsegling som gäller i första hand och b: du inte har några planer på att köra större än 6.2 och c: du tycker det är OK att missa den lättvindssegling som 98an kan bjuda på.

    Lycka till! En fin-fin kombo kommer det att bli.

  • clemens

    Medlem
    26 november, 2005 vid 10:54

    Hmm, när jag jämförde brädorna(86:an och 98:an) var det jusst 6.2 jag körde. Där va skillnaden i tidigare planing jättestor för mig(85kg och dålig teknik)
    Bara ett inlägg i debatten…

  • dr-masse

    Medlem
    28 november, 2005 vid 07:25

    Jo, skillnaden är nog rättså stor.

    Avgörande för valet är vilket användningsområde man tänkt sig. Lite mer allroundåkning, bättre i lättvind och fortfarande bra i vågor – 98an.

    Nästan enbart vågor, aldrig större än 6.2 – 88an.

    Jag har själv valt 98an för att kunna köra med 6.7 på plattvatten vilket funkar helbra. Kör inte större än 5.7 när det är vågor (för närvarande, bäst att lägga till…).

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 november, 2005 vid 22:09

    Vilken bra tråd! Tack, precis vad jag behöver. Har ett lyxproblem men ack så besvärligt ändå!

    Jag är nu helt inne på en FSW till nästa säsong. Efter era goda ord om Freewaven så är det ett hett alternativ.

    Hur skulle ni göra? Väger 86-88kg. Kör 4,5-5,0-5,7-6,7

    Har en Guerilla på 85 liter till 4,5-5,7. Tycker den känns liten till 5,7. Kör “svenska vågor” med detta kitt.

    Har en Skate 112 till plattvatten freeride/freestyle och 6,7

    Hur är planingströskeln mellan en Freewave 98 och en skate 112 (2002)?

    Skulle ni sälja Guerillan och köra Freewave 88 till 4,5-5,7 samt Skaten till 6,7

    eller

    Skulle ni behålla guerillan och komplettera med Freewave 98 till 5,7 vågor samt 6,7 freestyle/freeride?

    Tror ni man missar mkt seglingsdagar om man gör bytet Skate 112 till freewave 98?

    Hur funkar freewave 98 med en 5,7a?

    Jag är ingen superfreestyledude. Nått trix då och då men gillar vågorna och småsegel och stillar sen mest abstinensen på plattvattnet med 6.7.

    Supertacksam för lite vägledning

  • dr-masse

    Medlem
    29 november, 2005 vid 08:29

    Din situation påminner väldigt mycket om min, och jag har valt bort en freestyle i 100-110 liters klassen till förmån för min FW98. Ångrar inte det alls (nu är väl bäst att lägga till… :-).

    Du kommer att tappa några seglingsdagar om du väljer 98an som största bräda istället för Skate 112. Men om du ändå inte kör större än 6.7 kan det vara värt en funderare. Dock väger du 10-12 kilo mer än mig, vilket gör att jag kanske tycker att 98an är lite liten som största bräda. Men som sagt, vill du ha en bräda som funkar helbra på plattvatten med 6.7 och som är riktigt bra med 5.7 är ju FW98 riktigt bra. Min bedöming är att Skate 112 går igång snäppet tidigare, men att FW98 inte ligger långt efter.

    Det som kanske bekymrar mig lite är att du kommer att få mindre felmarginal i lättvind med FW98, något som talar för en lite bredare bräda med mer volym.

    Men jag är samtidigt lite förvånad över att Guerillan är “för liten” med 5.7? Det kanske beror på att du har lite svårt att komma igång och behålla fart, månne?

    Jag lutar nog åt att behålla Skaten och komplettera med FW88, för din del. Just för folk som väger lite mer och samtidigt vill ha fart och kontroll i vågor tror jag att FW88 kan vara en riktig hit. Känner folk i din viktklass som har brädan, och de är mycket nöjda med den för just den typ av segling som du verkar vara ute efter. Som komplement till en Skate 112 tycker i alla fall jag att en FW88 borde funka helbra.

    Lycka till!

  • soulandradical

    Medlem
    29 november, 2005 vid 09:10

    Det var jag som ställde frågan ovan. Jag var inte inloggad igår.

    Inget lätt beslut att fatta smile.gif

    Guerillan känns väldigt bra med pungdrag i 4,5 och 5,0. Den känns dock mindre än sina 85 liter och med tanke på min vikt, och div seglingsbrister, så blir det mycket on/off the plane, särskilt i 5,7 väder. Det är ju lite jobbigt att göra sig av med den efter bara en säsong. Känner inte riktigt att jag lärt känna den.

    Frågan är hur stor skillnaden skulle bli mellan Freewave 88 och WaveGuerilla 85. Blir det en märkbar skillnad i bättre planing och mer FLOW i seglingen. Med tanke på min vikt så tror jag knappast att jag kommer att känna att 88 blir för stor, de få gånger det händer så kan jag leva med det.

    Jag har ingen anledning att byta ut Skaten egentligen. Den funkar bra till det jag har den till platt + 6,7. Däremot skulle ju en Freewave 98 kunna funka bra även med 5,7, det är anledningen till ett ev byte från Skate till Freewave 98.

    Måste väl erkänna, även om det känns overkill med så många brädor, att jag även har ett lättvindskitt som går finfint i 7,5-9,5 så det registret är täck men detta är ju mer för att bränna runt i shortsen i sommarbrisen och på det kittet tränar man inga direkta moves som sedan kan tillämpas på vågisen.

    Jag känner dock att jag måste göra mig av med lite prylar, för att stilla samvetet, så “One has to go” – frågan är bara vilken smile.gif

  • dr-masse

    Medlem
    29 november, 2005 vid 09:38

    Hmmm. Inte helt lätt, som sagt.

    Men jo, jag tror att det blir skillnad mellan Guerillan och en FW88. Just för den typ av segling du beskriver med 5.7 tror jag att en freestylewave är riktigt bra för en seglare i din viktklass. Den kommer inte att plana sådär supermycket tidigare, men kommer med stor sannolikhet att vara lättare att hålla fart med.

    Samtidigt håller jag med dig – du kanske skall lära känna din bräda lite bättre. Det allra bästa vore såklart om du kunde testa en freestylewavebräda i 85-liters klassen och se om du tycker att det är skillnad. Jag tror i och för sig det, men det är alltid upp till varje seglare att förstå och känna vad man är ute efter.

    Jag tror att en FW88 funkar smärtfritt ner mot 4.2-4.0 för en seglare i din viktklass.

    Fast när du nämner att du har ett lättvindskit så måste jag säga att FW98 blir aktuell. Igen.

    Spontant känns kombinationen

    Lättvind, ??, 7.5 – 8.5
    Medelvind, FW98, 6.7 – 5.7
    Hårdvind, Guerilla 5.7 – 4.0

    som värsta drömkombinationen! Du kan dessutom nöja dig med två brädor de allra flesta dagar du far iväg. Ser det ut som en mellanvindsdag = lätt och medelvindskitet. Ser det ut att blåsa mer = medelvind och hårdvind.

    FW98 funkar bra med 5.0, så du kommer att ha ett lagom “överlapp” mellan brädorna.

    Oj, rolig diskussion detta!

    Surfa På!

  • soulandradical

    Medlem
    29 november, 2005 vid 10:11

    Jo, life is tough, men i jakten på kittet så är det ju värt lite slit, dessutom har man ju rätt kul på vägen smile.gif

    Den stora frågan är ju då om Freewave 98 verkligen känns helt ok bland den typen av “vågor” som levereras här hemma. Jag kör i 97% av fallen på Falsterbonäset, framförallt i Skanör och Kämpinge.

    Precis som du säger vill jag inte släpa runt på för mkt prylar. Är redan nu för lat för att ta med mer än två brädor när jag ska ut. Skulle man kunna skära ner ännu mer vore det ännu bättre.

    Känns då Freewave 98 helt ok för en 5,0 för din vikt så borde den ju inte bli för stor för mig på ca 87 kg före julskinkan??

    Kan man då dessutom behålla Guerillan så har man täckt in det mesta. Är det marginella förhållanden så hoppar man på lättvindskittet direkt även om det nog egentligen är lite roligare att köra Skate.

    Tack för input!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic FreeWave 98 -06 testad

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.