Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Skate 110

  • Fanatic Skate 110

    Publicerad av maverick på 6 mars, 2018 vid 11:16

    Jag funderar på en Fanatic skate 110 som min lättvindsbräda för Kappelskär.
    Är det någon som kan bekräfta att Skate 110 BGS har varit samma shape 2013 till 2017, och att det är samma som 2011 TE?

    Jag har en Freewave 116 nu, och har aldrig seglat en freestyle bräda. Vilka egenskaper tror ni kommer bli bättre och sämre?

    Jag väntar på plusgrader……..

    Henrik

    klas-tss svarade 6 år sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • jmn

    Medlem
    6 mars, 2018 vid 17:14

    Jag funderar på en Fanatic skate 110 som min lättvindsbräda för Kappelskär.
    Är det någon som kan bekräfta att Skate 110 BGS har varit samma shape 2013 till 2017, och att det är samma som 2011 TE?

    Jag har en Freewave 116 nu, och har aldrig seglat en freestyle bräda. Vilka egenskaper tror ni kommer bli bättre och sämre?

    Jag väntar på plusgrader……..

    Henrik

    Jag hade en Fanatic Skate 110 BGS till och med 2015, och innan dess en RRD Freewave 116.
    Skaten planade betydligt tidigare än min Freewave. Minns knappt hur freewaven kändes men har för mig att jag gillade den lite bättre än Skaten trots allt. Vart aldrig riktigt förtjust i skaten, ska tilläggas att jag inte utövar några avancerade freestyletrick utan ville bara ha nåt som planade tidigt. Och det gjorde den verkligen.
    Har nu en Fanatic freewave 105 som största bräda och den är roligare på alla sätt och vis.

    Så planingen kommer bli tidigare men gippar och svängar, nja inte speciellt upphetsande vad jag upplevde åtminstone.

  • surfing_is_great

    Medlem
    6 mars, 2018 vid 17:46

    Har haft en 110l BGS och den är grym på alla sätt! Dock så finns det bekvämare brädor, tex freewave att bränna runt på!

    Skillnaden mot din freewave tror jag du upplever främst sämre i choppigt vatten samt så fick jag ialf så jäkla ont i vaderna för att kunna hålla brädan plan, detta pga att du har en bred bräda där du kör mittenstroppar.

    Jag tycker att en kombo med en 110l freestyle och och 95-85l freewave i mumma

  • dr-masse

    Medlem
    6 mars, 2018 vid 22:37

    För lättvindslek med typ 5.5 – 6.0 är en stor freestyle svårslagen. Den går igång riktigt tidigt.

    Sedan blir det lite mer att hålla reda på i mer vind, fast då kanske du har en mindre bräda? Men som sommarbräda utan att ge sig på typ 8 kvadrat+ prylar är det ett kul kit där du kan använda kortare mast och bom som funkar för vågprylar. Om det är intressant.

    Fanatic Skate “classic” är ju rätt allround och svänger bra. Hade Skate 100 i olika upplagor själv under många år, gillade den verkligen för min superbasic freestylenivå (360, segelsnurr, någon plattvattensloop).

  • maverick

    Medlem
    7 mars, 2018 vid 10:37

    Hej och tack för era åsikter.

    Det är just förhållanden med 6.0 på plattvatten som jag vill få ut mer av. Det blir ju många dagar i sisådär förhållanden och jag har lust att prova en freestyle för att veta vad den kan ge dom dagarna.

    Är det någon som har en att sälja?….

    Henrik

  • pedersen

    Medlem
    8 mars, 2018 vid 20:50

    Min sammanfattning av ägt både Skate och lite större FSW: Skate är bra på plattvatten, vågor inte ok (alls) 😉

  • klas-tss

    Medlem
    1 april, 2018 vid 20:38

    Henrik, jag tänker sälja min 110 skate från 2011, inte en skråma på den, finskörd. Men finns i Skåne…
    Använt på samma sätt som du beskriver, men 5.9/6.4 som lättplanad extrabräda. Men även kört Np Fusion 7.2 (som du säljer ..) och bara lite större fena.
    /Klas

  • maverick

    Medlem
    2 april, 2018 vid 14:28

    Hej Klas.

    Kontakta mig med PM eller ring/sms:a på 0762 048564

    Henrik

  • styret

    Medlem
    12 april, 2018 vid 21:03

    Klas! Köpte Maverick brädan? Annars är jag spekulant!

  • klas-tss

    Medlem
    14 april, 2018 vid 08:34

    Styret, den är kvar. Tur nog hittade Maverick en lite närmare hemma, litta långt att åka till Skåne för att hämta/kolla..

    Hör av dig på 0707466472!

    /Klas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Skate 110

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.