Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Skate. Enda Freestyle brädan med dubbla stroppar bak?!

  • Fanatic Skate. Enda Freestyle brädan med dubbla stroppar bak?!

    Publicerad av klas-tss på 6 augusti, 2010 vid 11:49

    Tjena,
    Vad är bäst (rent teoretiskt eller enligt eran erfarenhet):
    – Att köra en Freestyle bräda, 100 liter, som freeride bräda med större fena och segel.
    – Eller en ca 100/105 liter FreeWave bräda som freestyle.
    Jag menar, vad förlorar/tjänar man mest på..

    Dagar med lite mindre vind är det sjysst att ha bredden på freestylen (65cm) och sätta på en stor fena och större segel (6,9kvm).. Medans en Freewave ligger runt 62/63cm bredd..

    Kör idag Starboard Flare 99liter, helt OK bräda för det mesta, men när jag kör större fena och segel för lite Burn&Turn åkning kryper fötter längre och längre ut på railen. Går bra tills det är choppigt vatten och man tappar allt fäste..
    Fanatic Skate verkar vara enda Freestyle brädan med dubbla och yttre stroppar?? Någon som testan den som freeride bräda. Yttre läget skapar helt klart skönare åkning och bättre tryck på fenan.

    //Klas

    nachoman svarade 13 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • culing

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 12:03

    Har själv en skate 100 -10 som faktiskt funkar bra som freeride, snabb och planar ruskigt tidigt.
    Dubbelstroppen är nog mest för tyskagubbar som vill vara freestylers men inte är det.
    Jag prövade med en select Freeslam 32 och ett Matrix 7,0, funkade hur bra som hellst.
    Kunde kanske inte hänga på slalombrädorna men inte långt ifrån.

  • dr-masse

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 12:05

    Om du vill köra tryck på fena – stor fsw, helt klart. På senare år har de flesta dessutom blivit mer freestyle/manöverorienterade.

    I tyska Surf:s senaste test ansåg de att bl a Fanatic FreeWave 105 var såpass bra för ren freestyle att den skulle ge de flesta renodlade freestylebrädor en match… (förövrigt en storbräda som jag själv är mycket sugen på). Flera andra stora fsw fick liknande omdömen.

    Men Skate är ju en grymt allorund fs bräda, finns väl ett par-tre till.

  • eastenhill

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 13:18

    Jag funderar också i dom banorna. Freeride eller freestylewave runt 105 l. jag väger ca 85 och har 5.8 som störst.
    Skate 110 verkar lockande ?

  • dr-masse

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 14:07

    alltså, jag tycker det är svårt. En stor freestyle är ju bara ett så bra lättvindsredskap, det tidigaste man kan plana med utan att köra typ 85+ breda brädor och över nio kvadrat – och kul! Fast nu verkar ju moderna, större fsw bjuda på rätt intressanta egenskaper…

    Saknar en lätt- medelvindsbräda för plattvatten och mindre vågor mer än jag trodde… snyft!

  • emil_h

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 14:17

    Många freestylebrädor är väl inte särskilt bekväma att åka på som freeridebräda på grund av just stropparnas placering som är ganska centrerad. Tror en freestylewave är skönare att “bara åka på” i så fall. Men visst, en freestylebräda planar ju fruktansvärt tidigt. Men de är ju till för att hoppa och tricksa med i första hand…

  • nachoman

    Medlem
    6 augusti, 2010 vid 15:19

    Kör själv en JP FS 109 (med dubbelstropp där bak ibland). Det är en fantastisk planingsmaskin. Nu kan jag bara tala för den lättare versionen (Pro). Extremt livlig bräda och planar väldigt tidigt. Blir rätt så stökig när det blir mycket chop bara. Som största segel kör jag 6.5 Expression och kickar nog igång redan vid 6 m/s. Har inte provat nån annan bräda som är lika tidig upp från vattnet.
    Funkar alldeles utmärkt att bara köra som freeride.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Skate. Enda Freestyle brädan med dubbla stroppar bak?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.