Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Ultra boa

Taggad: ,

  • Fanatic Ultra boa

    Publicerad av e-hansson på 19 juni, 2011 vid 12:36

    Någon som vet någon om fanatic ultra boa, har fått en gammal sån men har ingen aning om årsmodell eller volym. skulle gissa att den är från 90talet någon gång och runt 100 l men det är rena gissningar.
    testade den och den funkade kanon att segla med .

    vore kul att få lite info om den =)

    //Erik

    svensson61 svarade 10 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • Kjello

    Gäst
    19 juni, 2011 vid 17:47

    Jag har en ultra boa och en ultra mamba, köpt då när dom va nya, jag åker mest med boan, suverän bräda,
    (kan till och med dra 6,6kvm speedrigg på den (när inte vinden räcker för vattenstart) om jag rycker upp riggen snabbt, hinner ofta sjunka till under knäna, men brukar gå att pressa upp till ytan, om jag snabbt får lite tryck i seglet),
    mamban måste ha en defekt för konkaviteterna är väldigt djupa, men den funkar i storm, då boan ibland känns lite stampig, mamban är smalare och 10cm kortare.

    Det speciella med ultra va att det va enda Fanatic-modellen då som aldrig fenboxarna lossnade på, förutom den mindre vikten, annan tillverkning.

    Det enda jag tycker lite sämre på boan ( jämfört med mamban) är det ej släta däcket vid stropparna , hände en gång att jag fick hälsporre av att misshandla fotsulan mot en kant för mycket, kanske ska limma på mjukt padmaterial, men vill inte förstöra mitt superhalkskydd, som jag fixade till med avrivningsväv och härdlack.

  • e-hansson

    Medlem
    19 juni, 2011 vid 19:07

    jag tyckte boan var riktigt kul att segla på, seglade med 7.0 north natural funkade grymt. När köpte du din? så får jag en uppfattning om hur gammal den är. och vet du hur stor den är? eller om den tillverkades i olika volymer.

    blir att fortsätta segla på den tills pengarna räcker till något nytt.

  • Kjello

    Gäst
    20 juni, 2011 vid 08:23

    Kommer inte ihåg när jag köpte mina, köpt av Artho Kantojärven,
    efter han kom hem med dom från tävling på Hawaii, länge sen.
    Men boan är drygt 170cm lång, mamban (spegelvänd decor, udda), mer vet jag inte nu.
    Och jag kommer inte köpa nytt, alltid helt nöjd med dessa. har så många superfenor till.
    Har fixat lite själv på dom, ren pärlemor på botten upp på kanterna, suveränt släpp.
    Flyttar till landet för surf snart, kanske jag vet mer då.

  • e-hansson

    Medlem
    20 juni, 2011 vid 20:03

    Okej . var ute en sväng idag men det var lite dåligt med vind, skulle vela komplettera med något bredare lite större mer lättplanat.

  • Kjello

    Gäst
    21 juni, 2011 vid 04:48

    Jag har sett dom breda paddorna, jag skulle aldrig köpa en sån.
    Boan är väldigt lättplanande, vid minsta byvind skuter den iväg obegränsat snabbt, alltid med full kontroll.
    Gissar en padda, planar så man får problem att styra.
    Med boan tar jag mej hem även vid vindpunka, lite kul att balansera när vinden är tvärslut, och vänta, en liten vindpust så sticker jag direkt iväg, med godkänd fart, allra lättast när man ska kryssa i småbyar, för hela brädan är i princip under vattnet, då vinklar jag den,, funkar som man åker på ett stort centerbord, otroligt man driver inget.
    Kul bräda, finns inget roligare att plana med, nästa steg är brädsegling på en pråm.
    Bara vid hård kuling och storm, då går den så snabbt så man flyger, kan studsa ur kontroll, är mamban bättre, smalare, går mjukare, skär genom vågtopparna bättre,
    studsar inte ur kontroll, smidigare gippar, enklare vattenstart (trycker ner den under vattnet).

  • jester

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 06:42
    Quote:
    Jag har sett dom breda paddorna, jag skulle aldrig köpa en sån.
    Boan är väldigt lättplanande, vid minsta byvind skuter den iväg obegränsat snabbt, alltid med full kontroll.

    Du vet mao inte vad du pratar om… 🙂 Dagens brädor är överlägsna dessa gamla reliker på alla punkter, och det med råge dessutom.

  • Kjello

    Gäst
    21 juni, 2011 vid 07:00

    Prövade en ny Starboard på Jibes i MuiNe 2009, men hatade skiten, för mycket volym i bak så det va lite bökigare i vattenstarten, och monsterlång fena, som jag sparkade sönder foten mot i vågbrytet när jag la av.
    Nej mycket roligare med det man känner till, jag vet hur man optimalt belastar, min oftast använda c;a 20cm raka kolfena på boan (mamban kör jag mindre fenor på), utan spinout.
    Och har jättekul med mina smala tunna snabba brädor, bästa kantgreppet, sköna gippar mm, mm.

  • tbsurf

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 07:16

    annorlunda läsning.. 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 07:25

    Kanske prova en lite mindre modern bräda? Visst, jag vet hur lätt man sänker tailen på en gammal häck som har all volym i nosen och numer sitter volymen mitt på brädan, fast prova en modern bräda på 70-90 liter så är den minst lika enkel att vattenstarta och fenlängden kommer vara ungefär samma. Problemet löst!

  • Kjello

    Gäst
    21 juni, 2011 vid 07:39

    Men jag har inget problem att lösa, volymen på mina brädor är mest på mitten, helt logiskt fördelat.
    Faktiskt nästan omöjligt att dra rigg, men jag har lärt mej tricket, stå mitt på brädan med framfoten en bit bakom mastfoten, att vicka seglet i vattnet tills akterliket är rakt ner mot djupet, sen med framhanden rycka upp, snabbt, funkar utmärkt.
    Funkar även när brädan dyker till midjan ibland (när 6,6 speedseglet och lite framflyttad mastfot), jag trycker upp den snabbt till ytan med lite press i seglet.
    Då är jag glad att det är så lite volym i bak, så jag snabbt kan tycka ner häcken.
    Så gör jag när vinden plötsligt mojnat, och känns lättare än att vänta simmande på tillräcklig byvind för vattenstart.
    för när jag står på brädan ser jag byvinden komma lättare, och är mer förberedd att ta den direkt när den kommer.

  • hakuna

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 07:49

    Volym på mitten är väl jättebra, för att dra rigg. Annars vet jag inte…

    Niclas – fortfarande stokad efter att premiärkört min slalomraket igår (Fanatic Falcon 111)

  • nachoman

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 07:59

    Har klurat på det här länge men nu kanske den börjar bli klar

    (1/Ålder)x(1/bredden)x(1/volym)=surfupplevelse

  • hawkeye

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 08:44

    Ålder på bräda eller ålder på surfare?

  • Kjello

    Gäst
    21 juni, 2011 vid 09:16

    Här är allt gammalt, men som nytt, för jag åker som vanligt till sjötomten snart, och riggar Gaastra Flow 6,6 och Gaastra Wave 5 på fiberspar 90% master och bommar, RDM på Waven.
    Sen hänger dom uppspända, färdigt att åka, i garagetaket när dom inte används,
    hela sommaren tills i höst när vattentempen går väl under 14g, då först riggar jag av.
    Om inte storm kommer, då jag snabbt riggar av 5-an, för 3,7 eller 2,8 för tillfället.

    Lite frusen efter alla tropic-resor, varning för att bli bortskämd av sådant, vegan med !.

    Och varför boan sjunker när jag rycker speed 6,6, är för all tyngd hamnar plötsligt på foten bakom masten, och speed-mastfickan slukar en del, som forsar bort snabbt. annars Wavesegel är lätt att rycka upp,
    om inte, med Wave 5.0 på mamban, då får jag göra samma sjunk/vinkla pressa upp brädan till ytan trick.
    Men oftast åker jag ut utan upphalningslina. det bästa (hatar snodden). om jag inte simmar (vindpunka) släpande riggen över huvudet hem, det händer.

  • swe-496

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 09:23

    Rolig sommarläsning det här… Skulle ju platsa i tråden “blocket superstars” egentligen…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Ultra boa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.