Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fårö senaste nytt/nostalgia!

  • Fårö senaste nytt/nostalgia!

    Publicerad av jesper-b på 9 juli, 2013 vid 22:03

    Igår bjöd Ekeviken, Fårö vågsurfingsdans, liksom Skala på (våg)surfing, av rena rama old school-karraktären. Pang på onshore Ekeviken och segt att ta sig ut genom alla hyfsat kraftfulla skumvallar. Väl ute bjuder dock Ekeviken på vågor som måsta vara världsklass för att vara platt på on-shore. Rena mjuka sköna sektioner som växte allt eftersom. Loggo mot slutet.

    “Normalt” börjar Skala svänga när Ekeviken går över halv mast. Då brukar det kunna rulla in små perfekta glasiga vänstar på Skala och dessutom hade vågprognosen lovat ökad tillväxt framåt kvällen denna dag. Planen var således ladda bajset med on-shore vågsegling hela dagen, för ett avslutande pass med surf på Skala på kvällen.

    Del ett i planen höll fint, snarare överträffades när 5.2an började kännas lite stor i byarna. Upp med min absoluta favo-4.7a (Firelight, världens lättaste 5-lattade vågsegel) och denna gång premiär för min nya superlätta nya 370 RDM (Ultra, världens lättaste RDM-mast). Fasen vad effektiv den riggen blev. Drag som med 5.2an och rotation och kontroll som en normal 4.3a! Sjuk kul segling och plötsligt kändes ingeting segt överhuvudtaget. Vågorna växte som sagt på bra under dagen och efter rätt många timmars rock-n-roll-segling blev det sen eftermiddagslunch och kaffe i bussen/på stranden. Kul föresten att det var ett så pass stort gäng vindsurfare på plats. Det var nog minst lika många segel som skärmar ute. Det känns lite som vågsegling är på väg tillbaka. Över till Skala.


    Världen lättaste rigg? FL 4.7: 2,7 kg. Ultra 370; 1,2kg. Bom; 1,8 kg

    OK; helt glassy och en perfekt brytande vänster, verkligen perfekt, dvs en extremt stabil peak/take-off spot och en slät lite maskinliknande brytande, hyfsat snabb och ganska lång våg… men… knähög. Eftersom det råkade vara pefekta gubbhöga vågor en 1,5 timme söderut så blev det lite övervägande. Skulle vi vänta in en eventuell tillväxt av denna fantastiska våg på Skala, eller skulle vi dra ner till Fridhem? Jag valde den lite latare vägen och stannade. Kvällspromenad med ungarna runt fyren och lite strandlek. Då dök Daniel (local och surfande arkitekt, prisbelönt för att ha räddat einarskogen från att skövlas av miljöbalkslagbrytande Nordkalk, mm – grymt skön snubbe) med sin ursköna familj upp i deras gamla fina Duett. Daniel hade surfat Fridhem hela dagen men skulle ta ut ungarna i småvågorna på Skala. Jag kollade på en stund, sen kunde jag inte hålla mig. Hjälpte in Eskil (Daniels 9-åriga son) på några vågor och plockade några själv. Löjligt små, men löjligt fina och med min dotters 7’10” var det inge problem att få fina små rides. När alla kids givit upp satt jag och Daniel kvar tills det absolut inte fanns några surfbara vågor kvar. Solen var sedan länge nere och vi kunde bara konstatera: Sååååå mycket bättre än att vara kvar på land!

    I morgon blir det mer surf, i övermorgon blir det ännu mer surf, och i överövermorgon…

    Tack Fårö och Gotland, Sveriges alldeles egna Hawaiiiiiiiiii

    /JB

    challgren svarade 10 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • challgren

    Medlem
    10 juli, 2013 vid 05:54

    Kanske världens lättaste inlägg!! 😉

    Gött att ni fick köra och härlig rapport från öjn.
    Ser ut som om det kan bli surf nästan varje dag kommande vecka!

    Kör hårt!

  • musmagneten

    Medlem
    10 juli, 2013 vid 07:31

    Ons/tors ser ut att bjuda på allt från N-NO. Finns inget på Fårö som kan leverera lite sidvind+vågor vid dessa riktningar?

  • jesper-b

    Medlem
    11 juli, 2013 vid 19:18

    Tja för min del blev det varken surf eller vindsurf de sista dagarna. Fick veta att det går kräksjuka på ett dagis här på Fårö, på ett minst sagt tråkigt vis. Måste varit en extra elak version, jag blev liggande i 30 timmar och är fortfarande rätt skakis.

    Sideshore på Fårö vid NO: Nej tyvärr går det i princip (men i praktiken?) inte att hitta. Nere på Gotland finns dock flera spots.

    /JB

  • svenne

    Medlem
    11 juli, 2013 vid 19:42

    Finns Clas Ollon på Fårö?

    Nu är ju jag inget Fårö-jon på något vis, men vid Sjöräddningsmuseet kan man i alla fall få svänga lite. Side shore är det inte i alla fall, men lite typ cross-on. Eller så, typ.
    Det rullar väl på rätt bra ute på udden vid nordligt, eller?

  • mag

    Medlem
    11 juli, 2013 vid 20:11

    Vad är väl Maui mot ett sommarvackert Gotland!?
    Njut! Särskilt nu när du/ni tillfrisknat igen.
    Magnus

  • Aquario

    Medlem
    12 juli, 2013 vid 09:42

    Åker till Gotland med min FSW om tre veckor, har aldrig ridit vågor förr men är lite sugen på att testa vid rätt förhållanden. Vad bör man tänka på som nybörjare för att inte låta sig stentumlas och flyta upp som en mörad biff i Finland?

    Finns det någon nybörjarguide för vågridning, eller ett begreppslexicon här på forumet? Har försökt ta mig igenom DVD:n Winner2Wavesailor, men somnar alltid av Jem Halls monotona speakerröst.

  • jesper-b

    Medlem
    12 juli, 2013 vid 10:37

    Jora Svenne, det kan bli skitkul vinkel på Ekeviken både på nord med mycket väst och på nord med en hel del ost. Men aldrig vindsurfingbart och ren sida. Dessutom stämmer det att det kan bli ren sidvind på nordost (med mycket ost) på norstauren, väster om fyren. Till det sistnämnda området är det lite bökigare med access, man behöver köra lite sandvägar genom skogen och knalla en liten kort bit, med prylarna. Men vill man ha bra ren sida tycker jag nog ändå de bästa Gotlandsspotsen ligger just på Gotland, dvs en kort drive söder om Fårö.

    /JB

    Som nu mår bra i magen, dock (tillfälligt) hemma i Nacka/Sthlm.

  • challgren

    Medlem
    12 juli, 2013 vid 17:43

    Surt med magsjuka Jesper.
    Påminner mig om en resa till Brandon Bay för några år sedan då jag efter 12h resa och 4h surf med 4.2 (i galet bra förhållanden) knappt kunde gå tillbaka till bilen och rigga ner för att jag var så utmattad. Käkade baklänges hela natten och tre dagar framåt. Var inte speciellt stark och sugen på surf och fick dricka avslagen cola och äta mariekex. Numera äter jag inte fish ‘n chips som jag åt strax innan magsjukan bröt ut…även om det inte var det som var problemet men det jag vill ha sagt är att man är jädrigt ynklig när man är magsjuk. Inte kul!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fårö senaste nytt/nostalgia!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.