• Femte linan?

    Publicerad av kajen på 4 augusti, 2013 vid 18:38

    Jag har hört att om man inte kontrollerar kiten rätt så kan femte linan klyva kiten på mitten. Och undrar hur stor är chansen att detta händer och hur händer detta?
    Är det en bra idé att köpa en fem linors kite om man är nybörjare ?:confused2:

    lima-ko svarade 10 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • lima-ko

    Medlem
    5 augusti, 2013 vid 16:19

    Den risken är nog dock minimal!
    Ja, lika bra idé som att köpa en 4-linors.

  • kajen

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 07:45

    Tack för tipset! Jag tror nog att jag köper en 5 linare. De ska vara säkrare också. 🙂

  • maramas

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 06:54

    Har själv fått båda mina 5-linors kites att invertera flera ggr. Och med resultat att den 5:e linan har hamnat över/runt draken down wind med spända linor, Har sett ut som att det har funnits risk för att linan ska klyva draken – men det har inte hänt. Vet inte hur vanligt det är att det händer… klart att risken finns! Men jag kör på rätt gamla grejer som har varit meed om en del… och dom håller än för inverteringar och 5:e linan som skär in i duken.

    Det byggs bra skit helt enkelt! 😉

  • lima-ko

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 09:02

    @Kajen 713823 wrote:

    Och undrar hur stor är chansen att detta händer och hur händer detta

    Det kan hända om du får för mycket slak i linorna, när du tappar ner kiten i vattnet eller när du löser ut ditt säkerhetssystem (quick release 1) på din chicken loop. Ta för vana att försöka hålla linorna någorlunda spända, efter att du har kraschat din kite, och ta tag i din leash när du löser ut QR1 och gå INTE mot kiten i dessa båda lägen.

    @Kajen 713895 wrote:

    Tack för tipset! Jag tror nog att jag köper en 5 linare. De ska vara säkrare också. 🙂

    Det låter bra, vad blir det för en kite om man får fråga ;)?

    @Maramas 713962 wrote:

    Har själv fått båda mina 5-linors kites att invertera flera ggr. Och med resultat att den 5:e linan har hamnat över/runt draken down wind med spända linor, Har sett ut som att det har funnits risk för att linan ska klyva draken – men det har inte hänt.

    Tror du att den finns risk att den 5:e linan ska klyva draken så lös ut din QR1 direkt så försvinner den risken. Ibland löser sig “trasslet” även då eller så får du bara göra en self rescue, gå upp på land och lösa det där.

  • kajen

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 09:15

    Tack för ännu lite tips! Du som frågade vilken jag ska köpa, det blir nog en liquid force nirvana 7kvm 😉
    När jag väll frågar så, nån med tips på bra brädor? Nybörjar som freestyle.

  • lima-ko

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 09:29

    Sweet, en 7 m, då väger du inte speciellt mycket eller?
    Finns en uppsjö med märken och modeller, är du ute efter nytt eller begagnat, vart bor du?

  • kajen

    Medlem
    8 augusti, 2013 vid 07:50

    En 7:a för att jag väger 65kg och även tänkt köra lite starkare vindar när jag blivit bättre.
    Det där med uppsjön… Förstår inte vad du menar? Den jag tittat på är begagnad sen föra året. Och jag bor/ lär väll åka mest i Kattegatt bukten 😉

  • lima-ko

    Medlem
    8 augusti, 2013 vid 10:45

    Ok, då gäller det att du prickar in bra dagar med stabila 8-10 m/s prognoser för att kunna köra eftersom 4-6 och 6-8 m/s som är mer vanligt förekommande (framförallt under sommaren) kommer det nog tyvärr bli lite tunt med bara en 7a, även om du bara väger 65 kg.

    Men då kan du ju iofs bara komplettera med en 9a eller 10a lite senare, vanligast är dock att börja med den stora kiten, dels för att du får fler dagar på vattnet men även för att det är en lättare storlek att hantera då den inte “straffar dig” på samma sätt som en liten kite gör om du skulle dra lite fel i bommen.

    Jag menade att det finns en väldig massa olika märken och modeller att välja mellan ;), en bra bräda att börja med är ca 130-138 cm lång och 40-42 cm bred allroundbräda med bekväma pads.

    Ok, så du bor i krokarna av Halmstad/Varberg/Göteborg, rätt ställe att bo för kite =).

  • hanness

    Medlem
    8 augusti, 2013 vid 10:52

    Jag är en nybörjare på kite och väger också 65kg. Jag har 12a som jag började köra lite med förra sommaren och sedan den här sommaren har jag lärt mig att ta höjd, vända och hoppa några småhopp.

    Detta har jag gjort på Styrsö utanför gbg. Så på sommaren så tror jag att en 7a känns kite litet men blir väll bättre nu till hösten.

  • maramas

    Medlem
    8 augusti, 2013 vid 11:06

    @Lima-ko 713970 wrote:

    Tror du att den finns risk att den 5:e linan ska klyva draken så lös ut din QR1 direkt så försvinner den risken. Ibland löser sig “trasslet” även då eller så får du bara göra en self rescue, gå upp på land och lösa det där.

    Det tipset tackar jag för!! 😀
    Self rescue är vad jag brukar få göra, men då har jag lindat in 5:e linan runt bommen först, för att få depower, sen lindat på resten och knallat upp på land igen. Har undvikit att dra QR för jag trodde det skulle trassla sig värre då – inte att trasslet ev skulle lösa sig.

    Ska testa nästa gång det händer! Borde inte ta lång tid alls…. 😉

  • lima-ko

    Medlem
    8 augusti, 2013 vid 11:42

    @Maramas 714106 wrote:

    Det tipset tackar jag för!! 😀
    Self rescue är vad jag brukar få göra, men då har jag lindat in 5:e linan runt bommen först, för att få depower, sen lindat på resten och knallat upp på land igen. Har undvikit att dra QR för jag trodde det skulle trassla sig värre då – inte att trasslet ev skulle lösa sig.

    Varsågod, vid minsta risk för att något allvarligt ska hända eller att du känner dig osäker på situationen är det bara att lösa ut QR, det är sällan linorna trasslar sig, oavsett om du kör 5 eller 4 linor. Ta för vana att ta tag i leashen och hålla den sträckt och inte gå mot kiten när du löst QR så undviker du att kiten invertar/rullar in sig i linorna.

    Bra, det är så du ska göra, sen om du krokar ur och släpper bommen eller drar QR spelar ingen roll, det ger ju samma önskvärda effekt, kiten depowrar till 100 %.

  • kajen

    Medlem
    8 augusti, 2013 vid 21:28

    Med “straffa dig” mindre menar du att den inte drar/reagerar lika snabbt? Skulle det enligt er vara en bättre plan att köpa en större kite med kanske 10 kvm nu till hösten?

  • hanness

    Medlem
    8 augusti, 2013 vid 23:04

    @Kajen 714155 wrote:

    Med “straffa dig” mindre menar du att den inte drar/reagerar lika snabbt? Skulle det enligt er vara en bättre plan att köpa en större kite med kanske 10 kvm nu till hösten?

    Jag tror han menar tvärt om. En mindre kite rör sig snabbare vilket kan vara svårt i början då du till exempel vill kunna ha kiten still en stund när du t.ex. tar på dig brädan innan en vattenstart. Om du då har en liten kite är risken att den om du råkar dra i bommen hinner kiten åka iväg väldigt snabbt vilket blir lite jobbigt.

  • kajen

    Medlem
    9 augusti, 2013 vid 11:19

    @HannesS 714158 wrote:

    Jag tror han menar tvärt om. En mindre kite rör sig snabbare vilket kan vara svårt i början då du till exempel vill kunna ha kiten still en stund när du t.ex. tar på dig brädan innan en vattenstart. Om du då har en liten kite är risken att den om du råkar dra i bommen hinner kiten åka iväg väldigt snabbt vilket blir lite jobbigt.

    ja det menade jag. jag har provat en 7:a nu sist jag körde, och vet att de mindre reagerar snabbare än de större. jag hade rätt bra kontroll på den 7:an och kom upp på brädan några gånger. jag har även kört men en 1,9 tränings kite på land ett dussin gång, nästan alla gånger mer än 10 mpsekund. 😉

  • lima-ko

    Medlem
    11 augusti, 2013 vid 20:29

    @Kajen 714187 wrote:

    ja det menade jag. jag har provat en 7:a nu sist jag körde, och vet att de mindre reagerar snabbare än de större. jag hade rätt bra kontroll på den 7:an och kom upp på brädan några gånger. jag har även kört men en 1,9 tränings kite på land ett dussin gång, nästan alla gånger mer än 10 mpsekund. 😉

    Då så, inga problem att köra en 7a om du har bra kontroll, men du behöver rätt mycket vind för att komma igång bara, men det blåser ju överlag mer på hösten så. 7a är en bra storlek och helt klart min favorit i vågor.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.