Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing FENOR fenor FENOR

Taggad: 

  • FENOR fenor FENOR

    Publicerad av anonym-anvandare på 19 maj, 2005 vid 11:50

    Det är läge att köpa en lättvindsfena, man är för tung och har dålig lättvindsteknik (för klen för att pumpa hela tiden).

    Få se om jag förstått det hela rätt,
    *det viktigaste är att bredden/arean ska vara så stor som möjligt?
    *sen har vi det här med rake-vinkel, vilken vinkel bör en lättvindsfena ha?
    *den ska vara mjuk, eller?
    *har tjockleken/profilen betydelse för tidig planing?

    Köper vilken fena som helst bara jag slipper stå och guppa när andra planar!!!!!

    //Patrik

    soundwave svarade 18 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • swe-496

    Medlem
    19 maj, 2005 vid 14:13

    Tjenare. Jag har en använd Curtis FR17 att sälja. Den är det riktigt stor area på. Den är medium i styvhet.
    Ring mig på 070 646 17 70

  • swe-1

    Medlem
    19 maj, 2005 vid 23:38

    Jag tycker (alltså min personliga uppfattning, andra kanske inte alls håller med) att det viktigaste för tidig planing är, förutsatt att man står på en hyfsat modern formula med minst 11.5 kvm & 70 cm fena:
    1.Tekniken
    2.Min egen vikt
    3.Seglet
    4.Trimmet
    5.Brädan
    6.Fenan

    När jag väl planar och har bra tryck så att jag kan ta höjd (gissningsvis runt 4,5 m/s) så blir prioritetslistan lite annorlunda:
    1.Tekniken
    2.Trimmet
    3.Seglet & Fenan
    4.Brädan
    5.Min egen vikt

    Som du ser Patrik så är inte fenan det viktigaste, speciellt inte när det gäller att bara få upp brädan i planing, i alla fall inte om man jämför olika 70cm fenor. Om du däremot stoppar på en 80 eller 85 fena så blir lite lättare då fenan håller emot mer och man riskerar inte att få spinout lika lätt. Nackdelen med så stora fenor är att de gör större motstånd så om vinden är på gränsen så går det att pumpa upp i planing men så fort man slutar pumpa så tappar man planingen igen och då är det liksom ingen vits.

    Men om vi ska prata fenor (nu blir det krångligt) så är en fena som är förhållandevis bred nertill att föredra för det ger större vridande moment och det är det som lyfter upp lovartskanten som du står på med hela din tyngd. En fena som ger ett stort vridande moment är lättare att hålla planing på för du riskerar inte att trycka ner lovartskanten lika lätt. Vad som alltid händer när man seglar in i ett vindhål och börjar tappa fart är att fenan förlorar lyft (vridande moment) och då sjunker lovartskanten ner djupare i vattnet vilket ger större våt yta på brädan som då skapar större motstånd i vattnet samtidigt som den av vinkeln börja svänga upp mot vinden och med brantare vinklar mot vinden så tappar seglet framåtdrivande kraft osv… Det blir helt enkelt en ond cirkel som slutar med att man oftast tappar planingen.

    Tyvärr är det så att fenorna som vi använder oss av är designade att fungera i ett register mellan 13 till 25 knop eller ännu högre register vilket gör att de inte funkar något vidare just när man pumpar i gång. Väl i planing, dvs. över 12 knop så kan man få en 70 djup fena att ändra karaktär ganska drastiskt beroende på outline, hårdhet, rake och profil. Förutsatt att man har en given profil och outline, tex. en Deboichet R13, så finns det bara två sätt att få ut mer lyft och det är ge den mindre ”rake” dvs. den skall luta mindre och man kan göra den mjukare för att få den att böja sig lite mer och på så sätt ge mer lyft åt lovartskanten alltså större vridmoment. Observera att det lyft vi känner i vristerna inte nödvändigtvis behöver vara samma sak som lyft mot lovartsmärket eller snarare lite avdrift, dock är det väldigt viktigt att ha rätt vridande moment så att vi kan trimma brädan rätt i vattnet så att den gör minimalt motstånd för då ökar farten, och när farten ökar så minskar avdriften som fenan gör genom vattnet eftersom kraften från fenan ökar med kvadraten i förhållande till farten osv… en mycket positiv effekt! En vindsurfing fena har alltså två uppgifter, dels att ta upp sidokraften från seglet och dels att lyfta upp lovartskanten som vi står på. En mjukare fena är bara bra för att lyfta upp lovartskanten (en minst lika viktig funktion), den har alltså inte bättre lyft när vi pratar om att balansera seglets krafter, snarare tvärt om, så kommer den att ha större avdrift.

    Vidare så finns det en mängd olika profiler som är bra på olika saker och som jag kan alldeles för lite om för att gå in djupare på, men generellt gäller det att en tjockare profil ger mer lyft och den får inte lika lätt spinout i låg fart. Nackdelen är att en tjockare fena gör större motstånd i hög fart, men i låg fart kan den faktisk göra mindre motstånd. Framkanten på fenan är också mycket viktig, en rundare framkant fungerar bättre i låg fart men sämre i hög fart…

    Ok, så baserat på allt detta så bör man i lättvind alltså ha en fena som är förhållandevis bred nedtill och den ska inte ha en allt för tunn profil och för vass framkant, samtidigt skall den vara lagom mjuk. Dock kommer inte denna fena göra så att du planar nämnvärt tidigare, det gör bara god pumpteknik, men väl i planing så kanske en sådan hjälper dig att snabbare komma upp till kryssmärket!

    Mitt bästa råd till dig är att jobba på tekniken, jag vet att du redan har en tillräckligt bra fena och i princip det bästa seglet som kan köpas för pengar. Din bräda är ju väldigt kort och då är det extremt viktigt att stå långt bak när du pumpar i gång, stå precis vid stropparna. Sedan måste du hålla brädan plan, du får absolut inte trycka ner lovartskanten i vattnet, tryck med tårna!

    Om du inte tror mig så har jag ett gäng fenor som du kan få testa så slipper du slänga i väg en massa tusenlappar i onödan…

    //JIMMY

  • swefortiofemm

    Medlem
    20 maj, 2005 vid 07:59

    Skulle vilja flika in ett annat råd som du kanske inte vill höra men i alla fall… Jag vet EXAKT vad du menar med att stå still medans alla andra planar. Jag har själv varit i samma båt.
    Vet inte om du kör Starboard, chansen är ju relativt stor. Isåfall:

    Byt bräda.

    Jag är (var) själv en tungviktare och planade alltid senare än alla andra. Jag har kört Starboard i 5 år, allt från 155-147, bytte bräda varje år. Segel bytte jag också varje år.
    Förra året bytte jag brädmärke till AHD och resultatet:

    TOKTIDIG PLANING!

    Istället för att plana sist av alla planade jag nu lika tidigt eller tidigare än i stort sett alla lättvindsräkor. Vilken känsla! Tre pumptag och FULL PLANING! ALLTID!

    Jag menar inte att du måste byta till just AHD. Det finns ju många märken med ralativt lång, rak vattenlinje, jämfört med Starboard. Fanatic har jag provat och den planade också väldigt tidigt. F2 tror jag har samma upplägg. Det finns säkert andra på Forumet som har bättre koll på brädor, du kanske får fler svar.

    Alltså mitt råd: Istället för att lägga ett antal tusenlappar på en massa olika fenor. Byt till en Fanatic max 3 år gammal. De är lätta att få tag på. Det kommer inte att kosta dig många tusenlappar.

    Visst, Jimmys lista är riktig men den är baserad på att han alltid kört på en bräda som planar tidigt. Min lista har brädan på första plats följt av tekniken beroende på att jag själv känns en sådan OTROLIG skillnad i planingströskel när jag bytte bräda.!

    SWE-45 Staffan… grin.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 maj, 2005 vid 10:17

    Otroligt uttömmande svar, tack pojkar…..

    Som jag innerst inne viste… det finns inga genvägar

    1.Typiskt att det alltid ska visa sig att det i första hand är tekniken man måste förbättra, faan att det inte kan vara enklare, måste du vara så ärlig Jimmy 🙂
    2.Vikten kan jag ju inte göra nåt åt, måste behålla mina 93kg så det åtminstonde ligger lite muskelfibrer utanpå benen,
    3.Mina nya segel(RS4) är ett klart lyft,
    4.Trimmet måste jag bolla mer med, måste våga testa olika trimm,
    5.Nya brädan är också ett lyft(har nu SB-158, jfr. med SB-186’an jag hade tidigare), dock kanske det finns en genväg här(tack Staffan)… I like, Haha… men att köpa ny bräda får nog vänta till nästa år,
    6.Fenan… jaa, jag är i alla fall sugen på att testa en med större area och som är mjukare än den orginal Drake jag har nu.

    PS. allt blir så mycket enklare bara det blåser lite lite mer

    //Patrik

  • swe-496

    Medlem
    20 maj, 2005 vid 14:46

    Patrik.Om du kommer till Erstaviken imorgon på speedtävlingen så är du välkommen att pröva min Curtis FR17. Om du känner att du vill ha den efter att ha testat den så diskuterar vi pris då. Vill inte göra det här.

  • swe-1

    Medlem
    20 maj, 2005 vid 15:27

    Jag håller inte riktigt med dig Staffan när du säger att det är stor skillnad mellan brädorna beträffande planingströskel.

    Visserligen har jag seglat på Fanatic de senaste fyra åren men jag har faktiskt testat Starboard ett flertal gånger och innan Fanatic så hade jag själv en Starboard och innan det en Lorch som var rak 45 cm (!!!) och jag planade inte senare på den. Både Jona och Boström seglade Starboard förra året och de planade lika tidigt som jag. Jag vill påstå att en Starboard kräver en annan teknik då den har ett kraftigare scoop. Står man bara lite för långt fram så bromsar det kraftig, en Fanatic eller vilken bräda som helst som är längre är mer förlåtande, den går att få upp i planing även om man står tio cm framför fotstropparna. Vissa proffs ställer sig i stropparna först och pumpar sedan upp sin Starboard i planing. Det viktigaste för tidig planing ÄR tekniken! wink.gif

    //JIMMY

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 maj, 2005 vid 17:22

    Nu när fakta proffsen är här undrar jag bara.
    Är det skillnad på spinnout mellan Falcon och SB
    har hört Falcon ägare säga “vadå spinnout har aldrig hänt
    på min Falcon”
    Min gamla SB 175 spann väldigt lätt, tror inte proffs
    i Jimmy`s klass har problem, men en gubb seglare som jag är bekväm och kämpar med det i lätt vind.
    Är det Speed tävling på Ersta och brädbytardag på Görväln
    21,5 när jag seglar Ornö runt, faaan också !
    Hitta en beggad Falcon är inte så lätt…
    Det lär bli bra i morgon SO 10 m/s

    Per

  • swe-1

    Medlem
    20 maj, 2005 vid 18:35

    Ja, det är skillnad på hur lätt man får spinout med olika brädor och Falcon brädorna är faktiskt inte alls benägna att få spinout. Den första som var 100cm bred med grön akter var lite känsligare än efterföljarna. Starboard 175 var det många som hade problem med, jag var en av dem. Anledningen till att vissa brädor är känsligare beror på att avståndet mellan fenans bakkant och aktern på brädan är ganska litet. Vad som händer är att när man överbelastar fenan så släpper vattnet från dess sugsida (lovartssidan), man säger att fenan stallar och det blir en fåra med vakuum efter fenan (vak). När denna vak blir så pass stor att den når bakom aktern på brädan så fylls den med luft från ytan och när detta inträffar så sprids vaken blixtsnabbt ner längst hela fenbladet och då tappar fenan helt greppet, spinouten är ett faktum.

    Ett lätt och mycket effektivt sätt att bli av med problemen är att montera en AVS (Anti ventilation skirt) eller flapp som vi brukar kalla det för i Sverige. Jag brukar ta en bit neopren ca 10x10cm och skära till så att den passar på aktern och sedan superlimma dit den precis kant i kant med botten. Då hindrar man vaken från att fyllas med luft från ytan och man slipper spinout som kostar dyrbara höjdmetrar på kryssen. Efter en halv säsong så brukar flappen lossna men det kostiga är att jag inte brukar ha problem med spinouter längre, vilket faktiskt påvisar att tekniken blir bättre en bit in på säsongen!

    Fenor med liten eller ingen rake dvs. som är helt lodräta, är också mindre benägna att få spinout. Har man hack eller repor på fenan så är detta ofta en orsak till spinout.

    //JIMMY

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 maj, 2005 vid 20:52

    Tror det nog att hemligheten ligger varken i segel, bräda eller fena. Det är segelnumret som är det mest avgörande, Jimmy :-). Ett byte av segelnummer var allt som behövdes för att nå toppen.

    Grattis förresten till segern i Öregrund.

    Mvh
    Peter SWE 119 (känns hopplöst efter)

  • swe-1

    Medlem
    20 maj, 2005 vid 22:28

    Kanske är det så enkelt! smirk.gif
    Tack Peter! smile.gif

    //JIMMY

  • rasmus_w

    Medlem
    21 maj, 2005 vid 23:21

    Det viktigaste för att undvika spinout är väl snarast att man belastar fenan jämnt, och det är väl orsaken till att det funkar även efter att flappen släppt. Är belastningen bara jämn brukar det funka utmärkt att ta i för kung och fosterland med bakfoten utan spinoutrisk.

    Ojämn belastning (typ i början på säsongen när man är lite osäker och ringrostig) innebär ofta belastningstoppar som garanterat leder till spinout.

    Ett klassiskt trick är ju att peka på nånting (t.ex. en boj eller nåt sånt) och säga till personen med spinoutproblem “Jag vill att du får en spinout precis där”. Antagligen kommer personen att pressa bakfoten i sidled allt vad h*n har, vilket gör belastningen jämn och fenan kommer vägra att släppa taget, antagligen kommer den dessutom att få lite extra fart just där.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 maj, 2005 vid 19:00

    Hej. Du har inte funderat på att sammanställa dina väl uttömliga svar till en formula/vindsurfing bok. De är helt enkelt grymma smile.gif.

    /björn

  • essfortiofemm

    Medlem
    23 maj, 2005 vid 08:34

    Ja jo, visst är tekniken viktig. Helt rätt.

    Men:

    Om du listar alla Formulabrädor med avseende på hur lätt de är att få upp i planing för en snubbe som väger över 95 pannor, så hamnar inte Starboarden högt.

    Jag ville bara, från en tungviktare till en annan, göra alla uppmärksamma på att det kan vara vettigare att lägga tusenlapparna på att byta bräda istället för att köpa dyr fena. Det är ju planingen man vill åt!

    SWE-45 Staffan…

  • swe313

    Medlem
    23 maj, 2005 vid 10:57

    Hej
    Om du är intresserad så kränger jag en Deboichet R13 70 Soft

    peter.red@spray.se
    0708-536313

  • jahsoldier

    Medlem
    23 maj, 2005 vid 16:55

    Har det någonting med fenan att göra om det när man precis kommer i planing känns som att brädan balanserar på en kula å far hit å dit, eller beror det bara på att jag suger :O)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing FENOR fenor FENOR

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.