Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Finns det något freestyle 5.8-6.0 som riggas på 400-mast?

  • Finns det något freestyle 5.8-6.0 som riggas på 400-mast?

    Publicerad av dude på 1 juni, 2008 vid 19:03

    Hej!

    Söker förminska quivret och undrar därför om det finns något erkänt bra freestyle runt 5.8-6.0 som riggas på rdm 400-mast (för mig fördelaktigen på GulfTechs hundraprocentare…)

    Det ska va ett segel med drag i men sen om det tutar i mer så byter jag ju ner till mindre storlek.

    Snacket säger ju att sätter man i en mjukare mast i ett segel så kan det plana upp tidigare med det blir också överriggat snabbare.

    I mitt Psyclone 5.9 så funkar inte en 400. Det är ju sytt för 430 och då med en 400 i som är mjukare så blir seglet svampigt – man skulle kunna säga att det blir överriggat på en gång. Det krävs helt enkelt ett segel med mer mastkurva. Men nu undrar jag om det finns ett sådant på marknaden eller om jag bara önsketänker.

    /Niklas

    dude svarade 15 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • oscar

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 06:46

    North, Voodoo och Ice.

  • kamaaina

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 07:36

    Har för mig att Naish Boxer 5.8 från 06 riggade på en 400 mast….men kan ha fel.

  • stinger

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 08:25

    Jag spanade lite på Ezzy och där finns nåt system där man blandar bottendelar med toppdelar. Jag kollade på 5.5-4.7-4.0. Idealt var givetvis tre master 370 400 430 men 2a valet var 370 430 där 4.7:an riggades på 370-botten med 430-topp. Inte bara en mast men…

  • philippos

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 09:12

    @dude 471679 wrote:

    I mitt Psyclone 5.9 så funkar inte en 400. Det är ju sytt för 430 och då med en 400 i som är mjukare så blir seglet svampigt – man skulle kunna säga att det blir överriggat på en gång.

    Hej Niklas,
    jag upplevde att samma Psyclone 5.9 blev bättre på en 400 mast. Helt underbart segel förövrigt. Visst kände man att masten var lite mjukare men framförallt lättare. Tycker att det låter märkligt med att man skulle bli lättare överriggad med mjukare mast.

    Om du vill minska quivern så kan du ju byta 4.7 och 5.3 mot en 5.0. Jag tycker dock att 4.2-4.7-5.3-5.9 är en klockren linje. Själv kommer jag nog fortsätta med den.

    / Filip

  • tim-eriksson

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 10:35
    Oscar;471772 wrote:
    North, Voodoo och Ice.

    Vet att du har haft seglen så du borde veta…

    Men riggas inte ice, voodoo på 400+extender? Dvs en 430 🙂 ?

  • ian

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 12:04

    naish boxer 5.8 -07 riggas på 400. har dessutom ett sådant sprillans nytt till försäljning

  • oscar

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 13:05

    @Tim.Eriksson 471840 wrote:

    Vet att du har haft seglen så du borde veta…

    Men riggas inte ice, voodoo på 400+extender? Dvs en 430 🙂 ?

    Förvisso, 08orna på en cx40. Men betydligt billigare och smidigare än en extra mast.

  • goose

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 16:44

    Simmer XD 6.0

  • tim-eriksson

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 16:49
    Goose;471967 wrote:
    Simmer XD 6.0

    462 i luff enligt surfers :/…

  • dude

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 18:46
    Goose;471967 wrote:
    Simmer XD 6.0

    2007 riggas på 430

  • fjant

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 19:01

    Vad har du för mast?

    Själv tycker jag att mitt Psyclone 5,9 funkar förvånansvärt bra på 400. Då har jag kört Hotrod och Gulftech100 master. Seglet känns mjukare och mer förlåtande, men lite segare svarar inte lika bra på pump.
    Sen kan jag nog hålla med om att det blir lite knixigt när vinden kommer igång, men å andra sidan så går jag ner på 5,3 så fort jag har skapligt drag i 5,9an.

    /Fjant

  • ola-h

    Medlem
    2 juni, 2008 vid 20:33

    Dude, jag har liksom några av de som redan svarat också kört Psyclone mycket med diverse olika 400-master, bland annat Powerex rdm, HotRod och Gulftech needle 100. Precis som de andra tyckte jag det funkade extremt bra.

    Däremot är seglet ganska känsligt för hur det riggas. Som du beskriver seglet låter det faktiskt som du inte riggar det riktigt rätt. Specifikt låter det som du använder lite för lite uthal. Visserligen _går_ det att rigga seglet med ganska lite uthal och resultatet blir ett sjukt bottendrag som kan vara praktisk att plocka fram i vissa nödsituationer. Men i det här trimmet är seglet verkligen känsligt för drag, dvs det blir mjuk och odistink känsla, dålig pumpning ooch helt obalanserat om det bara drar i lite mer an minimum. I själva verkat använde jag i princip aldrig detta trim på 5.9:an (utan det var mer för att ta sig in om med 5.3 om vinden dött, med 5.9 var jag oftast på en lite större bräda så jag kunda ta mig in ändå).

    Med lite mer nedhal ser visserligen seglet på tok för platt ut för att fortfarande ha bra bottendrag, men väl på vattnet med hjälp av bara lite vindfyllning och kanske ett par pumptag är det fortfarande mycket drag kvar. Pumpningen blir extremt mycket bättre i detta trim, liksom förmågan att glida genom vindhål, speciellt om man har en lite snabbare bräda. Manöverkänsla, förmåga att klara mycket vind etc blir också helt annorlunda och jag har svårt att tänka mig att man skulle tycka segelt känns svampigt (om man nu inte är van vid extremhårda segel).

    Man kan iofs tillägga att Psyclone 5.9 i praktiken snarare var 5.75 (efterträdaren Spyclone var korrekt storlek). Det förklarar att seglet är så extremt manövervänligt för en 5.9:a, men också att man inte kan förvänta sig lika mycket drag som i de kraftfullaste seglen runt 6.0.

    Hur som helst, testa lite till med trimmet (om du inte redan gjort det). Lattan över bommen skall kunna roteras för hand utan att ta i masten. Där börjar det “normala” trimregistret och sedan kan man dra 2-3 cm till. Från att lattan inte längre nuddar masten och kanske 1cm med uthal var mitt normala lättvindstrim. Sedan nedhal så att det vara precis lite löst mellan de två översta lattorna. Mer bara om det var tokvind.

    Psyclone 5.9 är ett av de segel jag haft som jag verkligen minns som en fullträff (med 400-mast) så det vore fan om du inte kunde få till det. Men smaken är som baken, så vem vet.

  • s19

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 16:02

    Är det inte så att en styvare mast ger seglet mer buk, medans en mjukare gör att det blir plattare. Således ger en mjukare mast ett segel som planar senare och ett med styvare mast planar tidigare…

  • tim-eriksson

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 16:13

    Är det inte så att med en hårdare mast får man dra lite extra nedhal, och med en mjukare lite mindre..?

    När jag riggar mitt onshore 5.7 med 430 gun sail 75% får jag dra tok mycket nedhal innan segelet får lite drag. medans mitt 6.9 inte vill ha myckte nedhals alls med en 450 45%. Om jag riggar enligt beskrivning så blir seglet helt dött…

  • s19

    Medlem
    3 juni, 2008 vid 16:56

    Om du tänker så blir det ju det jag skrev… lite svårt att kommerntera olika riggar och olika master att jämföra… det med måtten är inte alltid det stämmer dessutom… du skriver ingen styvhet på masterna heller ju dessutom..,.
    Men om tänker att en styvare mast ger mer buk… så ja måste du förmodligen dra mer nedhal för att seglet genererar mer kraft med mer buk… medan om du har en mjukare mast så blir seglet plattare snabbare och du beöver troligen inte dra lika mycket då den mjuka masten dödar seglet snabbare så att säga… sen är det olika från märke till märke hur de reagrerar på master som inte seglet är tillverkat efter…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Finns det något freestyle 5.8-6.0 som riggas på 400-mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.