Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

  • foil, erfarenhetsåterföring..

    Publicerad av sailortrash på 24 juni, 2019 vid 08:51

    Hej

    Jag tänkte bjuda på lite erfarenheter av “freeride foiling”. Foilinging verkar väcka “nästan” samma reaktioner som kite gjorde när det började stjäla medlemmar från vindsurfingsamhället. Vissa verkar tycka det är aplöjligt, andra är frälsta. Oavsett, eftersom konfen är lite sömnigt är det nog ingen som tar illa upp..

    Bakgrunden är det eviga letandet efter att få mer tid på vattnet. Jag bor vid spotarna Österskärs havsbad och Brevisk havsbad, norr om sthlm. Det är även ok att åka till Näsa äng eller Resarå på nord. Dessa ställen har svag vind, ofta dramatiskt byig. 100 l och 5.3 händer inte mer än 1 gång per år, ofta i sjukt byig vind. Däröver har jag 2 kids och kåk att ta hand om…heltidsjobb..
    Jag har nog testa allt vid detta laget för att hålla surfande vid liv. både enorma freeridebrädor och formulautrustning, stora kites, små kites (och respektive stora och små kitebrädor). Ett slag var jag inne på att koncentrera surfet till långresor till vinden (typ öland, gotland, västkusten). Sen bara resor på säkra prognoser inom sthlm, typ Dalarö, Kapellskär, Torö. Men det räcker inte. Detr blir för få dagar. Det som funkar bra är formula. Men formula är helt enkelt dyrt och känns inte som riktig vindsurfing. När det var dags att förnya utrustningen fanns inte investeringsviljan.

    Kite löste inte heller problemet. I lättvind är det för riskfyllt att klanta sig, tappa draken i vattnet och sen inte få upp den på ett par timmar..

    Sen dök detta med windfoil upp. Personligen tycker jag foil ser coolt ut, både på kite och vind (ser lite coolare ut på kite faktiskt..). Men de raciga foilarnas feta prislappar lockar inte. Inte heller det faktum att du ändå måste köpa förstärkt bräda, i princip lika stor som en formula, men specialgjord för foil OCH andå köra med segel mellan 7 och 10. Men sen släppte NeilPryde en fiol utvecklad för små fsw-brädor och freeridebrädor mellan ca 100 och 130 l (googla NP glidewind). Den körs med segel mellan 3.x till 7.x, alla typer funkar. Den kommer med powerboxmontering. Enlit utsago (och film) funkar 4.7 i 3-8 m/s…Efter förra årets katastrofsommar med typ 10 dgr på vattnet mellan april och november så ´förbeställde jag denna foil hos skidsport. Nu har jag hunnit testa den 4-5 gånger. JAg har vart ute i både svag och hård vind, och här kommer lite intryck, från denna foil på en fanatic geckor 130 l och mestadels vågsegel.

    – I lågfart/deplacementsfart märks foilen genom att brädan blir trög och stabil. den vrider sig mkt långsamt (som en katamaran om ngn testat det). Men kryssar bra, som med en centerbordsbräda. Brädan blir också väldigt tung därbak, och kan kantra om man inte aktar sig.

    – Foil är svårt. Det handlar om en helt annan typ av balans, och i grunden annan position. Man ställer sig långre bak, och framför allt längre in mot brädans centerlinje. Kroppen ska helst vara centrerad över foilens framvinge, och det är denna balans man behöver justera under färd, mellan framfots och bakfotstryck. Men INTE oavsiktligt tryck på rail.
    Man måste också jobba med riggen. lägger man tryck på bakbenet stiger foilen och då kan man behöva kompensera med att lova upp. Tappar vinden i tryck måste man släppa ut seglet, eventuellt falla av, men behålla bakfotstrycket. Det är svårt, och marginalerna är små

    – NPs foil är ändå långsam. Den har en inbyggd “tröghet” som hjälper vid snesteg, men den är även långsam på raklinje. Det går klart fortare att korsa viken med en vanlig freeride set up.

    – Foil är inte för klena gubbar. Bomtrycket på underarmar är klart lägre vid stabil flight, men du kommer ändå vilja kroka i. Du måste pumpa ihålligt för att få igång den, även om denna foil vid hårdare vind går att passivt plana upp (men lite riskfyllt tycker jag). Tekniken är ganska lik hur man pumpar igång en freestylebräda med liten fena. EFtersom man måste jobba med segelt lova/falla får armar och axlar jobba hårt (kanske blir bättre med tiden). Med denna foil står man väldigt rakt upp, så man kan inte bara hänga i och “commit to the harness”. Hittills kräver det mer av mig än att köra freeride med större segel, rent muskel/energimässigt.

    – Med rätt teknik lyfter foilen fantastiskt tidigt, med osannolikt små segel. Filmen och reklamen är sann – det går att segla i osegelbara förhållanden. Jag har själv varit ute med 5.3 i 4-8 vind, och då har jag 5 ggr på foilen!! får man bara upp paketet i luften får man ett fantastiskt flyt, som ingen vanlig vindsurfingbräda eller formula kan matcha. med rätt justering mellan fram- bakfoten kan man glida i princip 0 vind om man väl är uppe. Jag tror att med de kortare foilbrädor som är på gång, så blir det lättare att lyfta och segling i 3-7 prognser kommer vara vardag. Foil = vindsurfing on demand. detta kommer garanterat ge mer tid på vattnet än vad formula gav.

    Gipp – denna manöver är ungefär som på vindsurfing, men svårare att gå ur på et snyggt sätt. Det är helt möjligt att carva runt i gippen i full fart även i skitvind (vilket är omöjligt med vanlig vindsurf) men eftersom brädan är så känslig för var man sätter fötterna är det lätt att brädan får för mkt tryck fram och dyker.

    slag – som på vanlig vindsurf fast trögare

    höjdtagning – osannolikt bra

    krasch – jobbigt. Man krashar hårt. stor risk för pajjad bräda. kroka ur om det börjar lib sketchy. kroka inte i för tidigt, gärna båda stroppar i. bär hjälm.

    sammanfattningsvis – foiling (iallafall denna foil) känns betydligt mer likt vindsurfing än vad formula är tycker jag. bra komplement till hårdvindsdagarna, för att hålla armar och teknik igång. Med tanke på att det går att köpa foilen och sen använda all annan befintlig utrustning tycker jag det är mkt lyckat. KAnske vill man ha en snabbare foil och foil specifik bräda någon dag, men det kommer ta många år innan man seglar ifrån denna foil.
    Jag kan rekommendera alla inbitna att skaffa en sådan här och lära er. Bättre investering i tid på vattnet tror jag inte går att hitta för tillfället.

    Jag seglar oftast vid brevik/trälhavet. Om vi cs på stranden och ni har en PB-bräda så går det att testa enligt “you brake you pay” principen.

    cs på vattnet

    niklasn svarade 6 månader, 2 veckor sedan 30 Medlemmar · 374 Svar
  • 374 Svar
  • irieman

    Medlem
    24 juni, 2019 vid 10:35

    Bra sammanfattning!

  • vindsokaren

    Medlem
    26 juni, 2019 vid 22:44

    Ja iår är det lätt att rekommendera dessa freeride foilar som första foil.
    Vettigt pris för att börja och se om det här med foil är din grej i lättvind.
    För inte är det roligt att ploga fram annars i 4-5ms. med en 120 liters bräda
    Windsup glider fint i vattnet i lättvind men är kanske bäst som familje grej tycker jag.
    Det jag tycker är extra kul är att med den bra kryssen kan man åka på upptäcktsfärd med fika.
    Har kvar en freeride foil men kör mest racefpol
    Just nu.
    Har vid flera tillfällen fått prova NP glide small
    och liknande foils från andra märken.
    En riktig skolfoil för att lätt kunna lyfta.
    Det man märker är i början så kan 7ms vara bra.
    Med bättre teknik senare så kan 5ms.

  • fjant

    Medlem
    27 juni, 2019 vid 15:31

    Grymt bra inlägg, stort tack!
    Blir ju väldigt sugen!

    Hur upplever du att brädans storlek påverkar när man “flyger”, blir en stor bräda ett problem för “vindfånget”?
    Har en 250×75 140L som lättvindsbräda idag, men seglar ändå sällan över 7.1m2. Tänker mig att en sådan foil på den brädan med mitt lätta 7.1 kan vara kul i byiga mälar-förhållandena i hemmaviken.

    /Mackan

  • sailortrash

    Medlem
    27 juni, 2019 vid 20:05

    Hej Mackan

    jag tycker storleken märks genom att det är ganska mkt som ska lyftas upp ur vattnet, alltså mkt yta som “klibbar” fast..sen märker man också ett visst moment i alla riktningar (upp, ner, sidorna) som jag föreställer mig är mindre med en kortare bräda. Men en bra grej med en lång bräda är att det dämpar när man dyker ner från 70 cm. Alltså nosen parerar liksom tvärstopp eftersom den når vattnet rätt direkt när man börjar dippa

    Kan inte riktigt säga om vikten. själva foilen är ju blytung bara den med alla delar i aluminium. Vikt verkar inte vara en superviktig faktor direkt

    Tror det kommer funka bra i byiga sjöar (det är typ som en sjö där jag seglar..), men byvind underlättat knappast att lära sig. mkt pumpa blir det ju..

  • irieman

    Medlem
    28 juni, 2019 vid 11:14

    Håller med!

    Körde förra året med en Starboard Alu GT och min Falcon slalombräda. I o m att brädan releasar snabbt från vattnet så var det ganska lätt att komma upp på foilen. Väl uppe så står man ganska upprätt då brädan är smalare än vad dedikerade foilbrädor är. Kör med en foilbräda nu som är 81 cm bred och den är bra mycket svårare att få upp ur vattnet, den liksom klibbar fast som sägs ovan, men när den väl är uppe så kan man ha en mer normal stans i hängsele och fotstroppar. Mycket pumpa blir det i marginella vindar. Är man en duktig foilare som är bra på att pumpa så är inte detta så stort problem dock. Jag kommer att jobba vidare på foilandet i sommar för som det är nu så kommer jag igång tidigare på min Firemove 110 liters än vad jag gör på foilbrädan.

    • Detta svar ändrades 4 år, 10 månader sedan av  irieman.
  • sailortrash

    Medlem
    10 augusti, 2019 vid 22:36

    Hej
    Lite mer foilerfarenheter:

    Idag var jag ute förhållanden som kan beskrivas som osegelbara. Stadiga 3 i grund, 4-6 byar. Sydostvind på trälhavet. Detta trodde jag inte skulle gå att foila i, speciellt inte med mina endast 5 försök innan. Men det gjorde det!! Med 7.1 simmer 2 xc (twincam). Detta är faktiskt helt otroligt.

    Nu var det ju inte konstant planing. Men en by 5-6 räcker för att få upp brädan. Dock hade jag svårt att få tillräckligt med kraft även foilande. Foilen jag har är inte så snabb, och denna vind var det svårt att gå högre än halvvind. När jag lovar upp och går högre vill foilen ner. Jag tror en snabbare foil skulle fixa detta, för högre fart skapar mer fartvind/appareant wind. Eller om jag har ett större segel som fyller mer, typ 8.5 eller 9.0.

    Oavsett hade jag inte några seriösa förhoppningar om att foila innan jag gick ut, ville mest testa var gränsen går i det lägre registret. Och tydligen är tröskeln väldigt låg. Lägre än formula.

  • sailortrash

    Medlem
    25 augusti, 2019 vid 07:48

    Jag har vart ute ett par ggr nu, börjar närma mig 10 tillfällen, men i lite hårdare vind. Nu har jag flyttat bakstropparna ut, men har kvar framstropparna in. Då sitter de lite mer i linje med varandra och det ger mer kontroll när det trycker på (fortfarande vind under tio ms). Men jag tycker mig märka mer subtila problem med min bräda. Det är ffa mkt bräda att lyfta upp ur vattnet, och det är mkt ”swing” väl foilande.

    Så nu ska jag testa en radikalt foilanpassad bräda som jag fick låna av skidsport för en vecka (tack!). RRD Pocket Rocket. En bild på de två brädorna säger det mesta, men även att mäta upp den ger lite ledtrådar:

    PR är tyngre (9 kg) än min Fanatic (7.5 kg) – ska bli intressant och se om det betyder ngt

    Avstånd fena mastfot är 25 cm kortare på PR

    Avstånd mastfot framstropp är 20 cm kortare på PR

    Avstånd mellan stropparna är 30 cm längre på PR

    bakstroppen är mer centrerad rakt över foilenboxen jämfört med Fanatic, där boxen sitter lite längre bak

    PR har 0 rocker och 0 V i botten

    Framföralllt hoppas jag denna bräda lyfter tidigare/enklare, och är stabilare i flight. Återkommer med rapport.

    Attachment Image
  • sailortrash

    Medlem
    25 augusti, 2019 vid 19:46

    Kort rapport:

    Vinden va ok (inte stark), rätt säker på att jag hade foilat med Gecko. Mem jag kom inte upp med pocket rocket. Inte alls på 2.5 h. Möjliga felkällor är många, men klart är att jag inte fick hjälp av brädan

    Jag tror två saker spelar in, båda har att göra med längden:

    Fart- det är svårt att få fart på brädan. Utan fart lyfter inte foilen.

    Lyft- normalt när man pumpar seglet lyfter man också brädan. På denna kändes det som om moment helt saknades. Oklart varför, kanske för att man står för nära masten?

    Jag har också insett en fördel med långa brädor. När man är på gång att foila är det viktigt att inte tappa fart. När denna korta bräda går ner i vattnet stannar den direkt. Geckon mjuklandar liksom och tappar inte fart på samma sätt.

    Hade inga stroppar på brädan, det kan ha haft stor (negativ) effekt. Ska försöka testa en gång till i lite mer vind i veckan.

  • irieman

    Medlem
    25 augusti, 2019 vid 20:03

    Kort rapport:

    Vinden va ok (inte stark), rätt säker på att jag hade foilat med Gecko. Mem jag kom inte upp med pocket rocket. Inte alls på 2.5 h. Möjliga felkällor är många, men klart är att jag inte fick hjälp av brädan

    Jag tror två saker spelar in, båda har att göra med längden:

    Fart- det är svårt att få fart på brädan. Utan fart lyfter inte foilen.

    Lyft- normalt när man pumpar seglet lyfter man också brädan. På denna kändes det som om moment helt saknades. Oklart varför, kanske för att man står för nära masten?

    Jag har också insett en fördel med långa brädor. När man är på gång att foila är det viktigt att inte tappa fart. När denna korta bräda går ner i vattnet stannar den direkt. Geckon mjuklandar liksom och tappar inte fart på samma sätt.

    Hade inga stroppar på brädan, det kan ha haft stor (negativ) effekt. Ska försöka testa en gång till i lite mer vind i veckan.

    Det är precis detta som ofta händer tycker jag med foilspecifika brädor. Dom är inte designade för att ha bra ”släpp” i vattnet utan mer för när man väl är uppe och när man gör touch-downs (då kan dom var väldigt förlåtande). Har haft/har samma problem med min Exocet RF 81, den släpper definitivt inte tidigt från vattnet utan man behöver pumpa rejält i marginella vindar. När man väl är uppe är den underbar. Har lärt mig den mer och mer och nu kommer jag igång hyfsat tidigt på den ändå. Men jag började foila med en 110-liters slalombräda (Fanatic Falcon) och den var ju uppe direkt med foilen men väl uppe inte alls lika stabil. Jag förstår att du kommer upp lättare med Geckon än med Pocket Rocketen.

    • Detta svar ändrades 4 år, 8 månader sedan av  irieman.
  • sailortrash

    Medlem
    25 augusti, 2019 vid 20:15

    Kul med lite andra erfarenheter!

    Denna bräda är ju kanske extrem. Man var även tvungen att falla av ”för mkt”. Jag erkänner att jag inte fått till det där med att släppa ut seglet jättebra. Men när jag fick den att resa sig var jag i djup slör (sen kraschade jag). Och några gånger när jag börjat få stil på lyftet tappade den bara fart och sjönk ner.

    Lite osäker på hur jag ska gå vidare. Provade både med 7.1 och 5.3. En gång stod jag för långt bak tydligen, väl upp var det bara fortsatt uppåt. Känner mig ärligt lite lost pga av detta, hade inte väntat mig att den skulle vara mer krävande än en helt vanlig freeride

  • svartgrund

    Medlem
    28 augusti, 2019 vid 16:37

    Hej,

    Superkul och intressant läsning. Jag är i stort sett i samma sits som du Sailor. Nåja – ett till barn, en hund men annars lika.. Och håller med helt när det gäller surfingförhållandena (som östkustbo..).

    Jag har börjat kika på vad man kan tänkas köpa och ser att utvecklingen går rätt snabbt framåt, såg att StarBoard plötsligt hade en “Ocean Surf” foil i sin portfölj. Den fanns inte där för någon månad sedan.

    Det skulle vara kul att höra från fler som har börjat testa olika foilar. Personligen har jag också en budget och är sugen på att försöka köpa en foil som jag använder både till vindsurf och SUP (man blev ju rätt sugen när man såg denna video: https://www.youtube.com/watch?v=1doug0ZGI_s&feature=youtu.be).

    Att använda en bättre surfbräda och kunna köra med enbart fena när det blåser lite mer är ju också en målsättning.

    Jag uppdaterar själv om/när något händer!

    Mvh Mats

  • sailortrash

    Medlem
    28 augusti, 2019 vid 20:57

    Hej Mats
    Kul video. I den visas nyckel till framgång för lättvindsfoiling. Detta har jag lärt mig nu..återkommer till det

    Slutrapport Pocket Rocket:

    Idag var jag ute igen, denna gång i bättre vind (för mig). grund på 5, kanske uppåt 8-9 i byarna. Denna gång fick jag känna lite mer på brädan. dels på hur den faktiskt går att pumpa igång i ca 5 m/s. Dock klarade jag det endast åt ena hållet och det var riktigt riktigt svårt. Sen fick jag även känna på den längre sträckor foilande.

    Och helt ärligt, den är på tok för svår för mig. Det är oändligt mycket enklare på en vanlig freeridebräda, både vad gäller tidig foil, och vad gäller kontroll i hårdvind. Ska dock medge att jag inte hade stroppar på, med sådana hade det vart enklare. Men ändock, en klart svårare bräda oavsett.

    Det har oavsett vart upplysande. Det är klart nu att rätt pumpteknik är helt centralt, och den består av 3 steg (konstigt nog har jag inte kunnat läsa mig till detta ngnstans, men jag är helt säker):

    1. skapa glid i så hög fart som det går – föreställ dig att du pumpar/rycker i seglet
    2. kom in i “taxi-fasen”, alltså när foilen genererar lyft och därför ökar farten ännu mer – i denna fas pumpar du och trycker lätt med foten rakt över fenboxen
    3. foilen börjar lyfta och du har drag i segelt hel tiden. I denna fast håller du seglet still, och pumpar kraftigt med bakfoten – så som snubben gör i videon Mats la upp. Slingshot kallar det “dolphin pump”. Inte nog med att du måste sluta rycka i seglet och gå över till dolphin pump, du måste också göra det “up wind”, alltså delfinpumpa dig i kryssvinkel. Om du delfinpumpar dig mot slör kommer foilen att stanna upp och falla ner.

    Åright, detta är bra mkt enklare sagt än gjort, och steg 2 och 3 liknar inget i vindsurfing. Möjligen kan steg 2 likna vid hur man pumpar en freestylebräda med liten fena (äkta freestylefena alltså). Detta är så oändligt mkt svårare på en så kort bräda som pocket rocket, än på en freeridebräda, och konstigt nog i alla 3 steg. Det är svårare att få den att glida fort nog för att komma in i taxisteget. Marginalerna är obefintliga, minsta dålig tajming och man tappar glidet. Kräver rejäla vindbyarn som kompenserar. Väl inne i taxi är den fasen nästan obefintlig. Medan en vanlig freeride kan ligga i taxifasen hur länge som helst egentligen, så tappar du taxi direkt om du gör fel med bakfoten, typ trycker för hårt för tidigt. Klara man glid och taxifasen reser sig brädan i ganska djup halvvind, nästan slör. Det är lätta att börja delfinpumpa åt fel håll. Och pumpar du för nära kryss så drar den rakt upp i vindöga och kantrar på railen. Väldigt oförlåtande.

    ok, väl uppe då..för det lyckades jag trots allt med när vinden blev lite hårdare och mer jämn. Då accar den snabbt. Men, den tappar också fart snabb om man gör fel. Extremt känslig för var man sätter fötterna. Det kändes som första gångerna jag överhuvudtaget testade min foil (alltså ramla åt alla möjliga håll). I detta läge insåg jag att en lång bräda med mkt swing köper dig mkt tid och marginal att göra fel.

    Sammanfattningsvis: denna bräda var för svår för mig just nu. faktum är att jag är lite osäker på vilken målgrupp rrd tänkt på. Den ser ut som en nybörjarbräda, men heltäckande pads, bärhandtag och E-tech konstruktion. Men det är definitivt ingen nybörjarbräda. Jag tvivlar på att någon kan lära sig foila på denna som första bräda. Någon lättvindsbräda är det definitivt inte. Även om duktiga foilare KAN få upp den i 4 m/s, så kan jag som inte är en duktig foilare få upp en vanlig freeridebräda i 3 m/s. Jag har dessutom sett andra amatörer pumpa igång kring 3 m/s på olika typer av brädor. Och jag ser inte hur ngn har glädje, även med grym teknik, av det dåliga glidet och de små marginalerna man har för att få upp allt i luften. Kanske är brädan grym för freestyle eller våg. Det är ju helt klart obefintligt swing, och direkt respons när man väl är uppe. man kan ju också köra strapless uppenbarligen, och även om den var snällare mot benen i delfinpumpen, tycker jag en längre nos faktiskt hjälper till med att lägga tryck på “vägen ner” (men man får mjölksyra på vägen upp).

    Men, jag tycker ju trots allt att min freeridebräda har vissa brister. Stroppar sitter fel, masten för långt fram, lite mkt swing uppe i luften. Så vägen framåt ligger nog i en halvlång foilspecifik bräda. Kanske kring 210-230, så man får det där glidet. och andra anpassningar som gör att den släpper lättare från vattnet när man pumpar, typ cut outs, ingen tailrocker och annat.

    Om du läser detta och inte testat foil än, så kan jag nu säga att det inte är så dumt att lära sig på sin vanliga freeridebräda. Det kommer också kräva att du lär om vad gäller pumpteknik, men du behöver kanske 10% av den teknik som krävs av en så här kort och bred bräda. Om du ändå går all in tror jag man ska välja en foilspecifik bräda som är ganska lång, och där justeringar framförallt har gjorts bland fotstroppar och mastposition – de stora skillnaderna. Annars finns risk att man inte alls kommer igång i 4/5 m/s, utan snarare i 7/8 , vilket åtminstone för mig är vanligt freerideväder.

    nu ska brädan tillbaka till skidsport, och vi får se vad det blir. kommer köra vidare på fanatic gecko säsongen ut verkar det som

  • robertj

    Medlem
    29 augusti, 2019 vid 06:19

    Har en exocet s6 med foil. Den är uppe i halvplan med lite vind men sedan är det trögt upp till helplaning. Suger liksom fast. Gäller även med fena. Vid fullplan har den dessutom tendens att överplana så att nosen fastnar på vågtopparna. Har en freeride som är 2dm smalare och 2,5 dm längre och den skjuter iväg betydligt bättre i fullplan. Är iofs nybörjare på foil men tycker skillnaden även märks med fena.

  • sailortrash

    Medlem
    29 augusti, 2019 vid 08:07

    Det är när du halvplanar som du ska göra delfinkicken. egentligen räcker det inte med att bara trycka bak på foilen, utan man måste även aktivt trycka ner foilen också, så det blir som att brädan gör en vågrörelse när man landar fler kickar efter varandra. Till slut går det så fort att man har bra fart helt foilande (om man inte hamnat för djupt i slör). Du måste också sluta pumpa, och bara ha drag i seglet.

    Man kan kolla på kitare och sup foilare hur de gör, det syns mkt bättre än på videos med windfoil. Jag försökte detta även innan jag testade pocket rocket, men med en så kort bräda blev det uppenbart att jag inte gjorde det tillräckligt bra

    • Detta svar ändrades 4 år, 7 månader sedan av  sailortrash.
  • irieman

    Medlem
    29 augusti, 2019 vid 09:10

    Sailortrash, jäkligt bra sammanfattning, precis så där är det med korta och breda foilspecifika brädor. Desto roligare är det då när man väl får till det och får upp brädan i foilläge i lätta vindar. När brädan väl foilar så tycker jag att det går ganska bra att fortsätta tills man behöver vända, snarare att man nästan blir överriggad ganska ofta i foilläge. Jag tror, utan att ha provat, att om man vill ha den enklaste vägen in i foilvärlden så behöver man ha en lite smalare och längre bräda och en foil med stora vingar, typ Starboard Supercruiser eller några av Slingshots eller Naish foilar. Dessa är nog ganska snabbt uppe men till bekostnad av lägre fart än andra foilar.

    Problemet med ej foilspecifika brädor är som du säger att stropparna ofta sitter på fel plats. På min Fanatic Falcon så satt de främre stropparna i helt ok position men de bakre var helt off, det slutade med att jag tog av dom helt. Dessutom så behövde jag på den brädan flytta den bakre foten en hel del för att få rätt tryck på foilen i olika lägen. På min Exocet RF 81 (foilspecifik) så tycker jag att stropplaceringarna är mycket bättre och man behöver inte hålla på att flytta runt den bakre foten så mycket eller inte alls när man får till det perfekt.

    Det är också viktigt att brädan, seglet och foilen passar ihop. Vill man köra små segel, typ 4.0-6.0 kvadrat så behöver man stora vingar och förmodligen en smalare bräda. Är man mer åt freerace/freeride – hållet så kan man ha en bredare bräda och större segel (gärna med cambers), typ 6.0-8.0 kvadrat, mindre vingar och längre fuselage och mast. Vill man köra full race så behövs de bredaste tillåtna brädorna (91 cm) och segel mellan 8.0-10.0 kvadrat, ännu längre fuselage och mast. Har provat lite olika foilar och brädor men en del av ovanstående har jag bara läst mig till så någon får gärna rätta mig ifall jag har fel.

    Jag har varit ute ganska mycket på sistone men det har bara varit vindsurf då det har blåst på ganska bra, så jag återkommer med mer av mina erfarenheter efter nästa foilsessions.

    • Detta svar ändrades 4 år, 7 månader sedan av  irieman.
    • Detta svar ändrades 4 år, 7 månader sedan av  irieman.
Sida 1 av 25

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.