Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

  • sailortrash

    Medlem
    27 juni, 2020 vid 09:07

    Jag tror inte heller på 2400 cm framvinge, men jag tror man kan gå större än 1600/1700 om man satsar på den verkligt lätta vinden och är ganska tung

    En vanlig vinge kring 1100/1200 tror jag är ett dålig köp för de flesta. Dels kräver de ganska mkt vind innan man lärt sig tekniken, säkerligen 6-7 m/s i grundvind

    Sen har heller inte riktigt lika bra ”stall speed” eller stabilitet som de större långsammare vingarna. Man får alltså en ganska svår vinge utan riktiga lättvindsegenskaper. När jag jämför min np glide small (1100) med large (1600) är det tydligt att large vingen är 10 ggr bättre för inlärning än smallvingen i alla aspekter

  • sailortrash

    Medlem
    27 juni, 2020 vid 09:11

    Därtill: med en stor vinge kan du gå ner till väldigt små segel, vilket underlättar inlärning av gippar. 5.7 är inge problem i 6 m/s med np glide L. Ligger grunden uppåt 7/8 kan man gå direkt ner till 4.7. Så länge vinden fyller seglet kan man fotpumpa igång foilen.

  • feg

    Medlem
    27 juni, 2020 vid 09:45

    Ok, siktar på nog på en supercruiser.
    Som det varit hittills upplever jag att jag måste ha “vanligplaningsfart” innan det blir lyft från vingen. Min gammaldags bräda har heller ingen bärighet i aktern. All bredd vid mastfot och framåt och sen är den ju en ubåt pga för låg volym.

    Stallfarten är ju problem som ni säger. En bit in i vindhål sjunker jag bara igenom liksom.

    Snowboard i puder liknelsen är en önskvärd upplevelse.

    Den höga farten med 800-vingen in i gipp är läskig och det är lätt att kanta lite för mkt och tappa all bärighet. På videos ser low aspect vingarna snällare ut.

    • Detta svar ändrades 3 år, 9 månader sedan av  feg.
  • mrquality

    Medlem
    27 juni, 2020 vid 10:23

    Brukar oftast avsluta foilpassen med att köra med vanliga fenan. Var ute idag i 6-8 m/s, kanon med foilen. Innan jag bytte körde jag ett par vändor fullplan med foilen nere. Måste ha mycket vikt bak för att den ska lyfta, står jag normalt så går den inte upp, hovrar kanske 5-10 cm upp. Trodde att det skulle gå fortare efter byte till vanliga fenan eftersom det är mindre motstånd i vattnet. Till min förvåning gick det långsammare. Mindre stabilt och kunde inte ta samma höjd. Medger att det är lite annorlunda att köra freeride med en foil.

    Jag har kört min JP hydrofoil med fena enligt JP rekommendation dvs 60cm fena för slalom. Det går att köra och går att plana men jag upplevde helt annat känsla än vindsurfing. Nu har jag kört 3 dagar vindsurf pp Fituna i vecka och vill satsa på att köra foil idag och imorgon, någon som kör? Vart i så fall?

  • mrquality

    Medlem
    28 juni, 2020 vid 22:24

    Hej! Jag har kört min 4:e session med foil idag på Fituna. Har haft längst flyg tur äver. Vinden var inte så stark då fick jag pumpa en del. Nu har igna problem att flyga med båda fötter i stroppar, igna problem att förstår när foil börja komma för högt, den endast problem som jag har är att ibland landar jag på sidan, ser ut som en spin out på foil men vet jag inte varför. Brädan blir vinkelrätt vatten och jag hamnar i vatten. Vet ej om den är pga jag har båda fötter in stroppar och vinden precis då droppa ner eller annat. Jag spänner mig mycket fortfarande när jag flyger och blir trött mycket snabbar än vanligt vindsurfing. Men iaf är supernöjd kunna flyga fram och tillbaka

  • Stefan_Foil

    Medlem
    29 juni, 2020 vid 14:08

    Grattis! Kul att du börjar komma igång med foilandet nu! Provade du att ändra vinkeln på bakvingen? Att brädan viker ner på kanten när då står i stropparna?, om det är det du menar, så kan det bero på att du släpper ut vind i seglet samtidigt som du lutar utåt för mycket. Prova att stå mer upprätt, skota in seglet max om vinden droppar och tom luta in över brädan med tryck på tårna istället för på hälen temporärt för att undvika kantring, eventuellt kan man på denna typ av foil med stor vinge behöva sätta bakfoten mellan bakstropparna, iaf i början. Jag gjorde inte så men använde i början en smal bräda med enkel bakstropp ihop med np gliden.

    Ja foil är ganska jobbigt men på ett annat sätt, väldigt statiskt för ben och höft med små rörelser för att balansera, Jag blir stel i ryggen och måste strecha och träna eller gå mycket för det ska bli bättre. Men mest i början, med tiden har jag lärt mig hitta olika sätt att spara energi om man kör länge, tex jag har börjat köra med nästan helt raka ben och hänga ut mer med hängselen iaf mot vinden, slör tycker jag är jobbigt då det ofta går för snabbt och jag spänner kroppen och har böjda ben som i jägarställning. Det har oxå hänt att jag kört 4 dar i sträck ibland men det är bra då utvecklas man snabbare.

    Ses på vattnet😀

  • feg

    Medlem
    4 juli, 2020 vid 22:44

    Nya undringar.
    Har varit ute i varierade förhållanden nu igen med SB F-Type 138 (gammal kort freride) med SB foil fwing800/bwing255/mast95/fuse115.

    Va ute med freerace 9.0 segel i väldigt marginella förhållanden lyckades pumpa till full planingsfart i vindbyar men fick inte lyftet av vingen. Mastfot och fotstroppar längst bak men gissar tuttleboxen sitter lite långt bak. Boxens framskruv är bara just framför bakstropparnas bakskruv.

    Va ute med freestyle 7.1 segel i powered up förhållanden då jag knappt behövde pumpa. Mastfoten i mitten gav lagom balans och kontroll.

    Nu till undringarna.

    Hur styr jag brädan pitch bäst?
    Trycka med bakfoten lyfter men även skota ut lyfter. Detta ger mig bergodalbana i byiga förhållanden med en lätt onaturlig känsla att skota inseglet i vindby för att hålla ner nosen.

    Hur svänger jag brädan in i gipp tight nog för att hinna gippa medan jag flyger men utan att luta så mkt att lyftet bara upphör? Windsurfandes så kantar jag ju brädan för sväng men på foil dör lyftet då. Styra med seglet ger viiiida svängar där farten dör.

    Kanske är jag bara för trubbig i mina input på brädan och få för stora effekter. Märker att jag flyger babordsben bättre än styrbordsben så mer träning kanske.

  • robertj

    Medlem
    5 juli, 2020 vid 20:11

    En fundering. Personligen byter jag till vanlig fena vid ca 8 m/s men vilken är den kraftigaste vinden ni andra har foilat i?

  • sailortrash

    Medlem
    5 juli, 2020 vid 21:56

    Jag har nog kört i byvind uppåt 10, men inte värre än så än…

  • irieman

    Medlem
    6 juli, 2020 vid 00:07

    Var ute i extrembyiga förhållanden för ett antal veckor sen med 7.0 och Starboard GTR foil, blåste nog allt mellan 6-13 typ, funkade ok men var ju inte direkt avslappnat. Var ute för nån vecka sen i 7-10 med 6.0 och Starboard Race foil, funkade klockrent, riktigt rolig session!

  • sailortrash

    Medlem
    19 juli, 2020 vid 17:49

    Jag har märkt att jag skotar in och ut mkt mer när jag foilar än vanligt. Jag tycker Cambrade segel kan va riktigt tröga när man ”micro” skotar för att parera byar t.ex. å andra sidan är de grymma för att komma igång.

    Har ni funderat över segel ngt? Jag testade ett hot sails (superfreak) tror jag tidigare i vår. Det var superflexigt, helt utan Monofilm, bara dacron. Det blev helt platt när det inte var vind i det, kan tänka mig att det är en grym egenskap med foil. Lite tungt bara..

    ?

  • irieman

    Medlem
    20 juli, 2020 vid 10:00

    Jag har märkt att jag skotar in och ut mkt mer när jag foilar än vanligt. Jag tycker Cambrade segel kan va riktigt tröga när man ”micro” skotar för att parera byar t.ex. å andra sidan är de grymma för att komma igång.

    Har ni funderat över segel ngt? Jag testade ett hot sails (superfreak) tror jag tidigare i vår. Det var superflexigt, helt utan Monofilm, bara dacron. Det blev helt platt när det inte var vind i det, kan tänka mig att det är en grym egenskap med foil. Lite tungt bara..

    ?

    Tycker inte att jag skotar in och ut så mycket faktiskt. Har ett riktigt bra nytt segel, Severne Foil Glide 7.0 med två cambers och sen kör jag ett vågsegel 6.0 när det blåser mer. 7.0:an kommer jag igång med runt 4-5 m/s och kan hålla det bra till 9-10 ungefär.

    • Detta svar ändrades 3 år, 8 månader sedan av  irieman.
  • Stefan_Foil

    Medlem
    20 juli, 2020 vid 13:01

    Foilsegel är bra men absolut inte prio och tycker foilbräda och givetvis själva foilen kommer flrst. Jag kör med mina gamla segel som är snabbriggade men köpte i våras ett lätt begagnat foilsegel 6,8 duotone f type med 2 cambers som funkar riktigt bra med foil och är super lätt (och oxå lättriggat) men troligen helt kass med fena då det är väldigt mjukt, cambersarna är mest till för att hålla ut profilen i lättvind inte tvärtom som vanliga segel tror jag. Sen kör jag vanliga freeride eller vågsegel i mindre storlekar. Har oxå ett foilrace 7,8 men använder det sällan även om det egentligen är det bästa seglet jag har för foil, tyvärr jobbigt att rigga och föredrar lite mindre segel just nu men tänkte börja köra mer med det när jag blir lite bättre.

    Jag försöker att inte skota in/ut så mycke när jag foilar blir lätt lite berg och dalbana då men små rörelser hit och dit blir det men försöker minimera dessa och istället flytta kroppsvikten, händerna på bommen och använda benen/fötterna istället och hålla seglet konstant inskotat.

  • sailortrash

    Medlem
    20 juli, 2020 vid 13:23

    Jag försöker tänka på att låta kroppen/selen ta all kraft och hålla seglet så öppet som möjligt. Typ bara ha fingrarna på bommen. Jag har märkt att foilandet reagerar snabbt om man överskotar (drar in bakhanden) för mkt. I va lig vindsurf tycker jag man kommer undan med dålig skotteknik (även om det märks även där), men på foil kan för mkt skot va skillnaden mellan flyga eller dimpa ner.

    Jag har stropparna max inåt och står rätt upprätt över foilen. Det kanske bidrar till att jag skotar in/ut rätt mkt, man har inte samma moment mot byar mm som när man står mer på kanten.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    20 juli, 2020 vid 23:21

    Jag filmade mig själv med go pro kameran på bommen när jag foilade igår. Blåste ca 6-8, ovanligt jämn vind för att vara mälaren. Glide foilen med large vingen är verkligen bra för att träna gippar.

    https://youtu.be/aYK85FHp3co

Sida 6 av 25

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.