Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil windsurfing

  • sailortrash

    Medlem
    17 februari, 2017 vid 14:59

    Verkar fett

    Måste testas

    Måste vänta tips priser och kvalité stabiliseras

    Perfekt för östkusten

    Lär funka tokbra i ickebrytande vågor vilket är klart intressant

    Antagligen mkt lättare på vindsurf än på kite (och säkrare)

  • vindsokaren

    Medlem
    17 februari, 2017 vid 21:21

    Köpte en foil i våras.
    Behövde ca 5 sessions för att kunna åka avslappnat.
    Kastfallen haglade i början dessutom från hög höjd.
    Har surfat sen jag var 15 men kändes som att börja om från början.
    Men efter några gånger började jag köra med sele och körde med mer stabilitet.
    Sätter nu gippar i luften och kör i upp till 10ms.
    Otroligt nice att köra med 5.7 i 5ms
    Man ställer sig i stropparna och pumpar igång i lättvinden sen foilar man.
    Köpte en något billigare aluminium/glasfiber foil.
    En lättvinds variant som jag bara fått upp i 20knop sen bromsar frontvingen rejält hjälper inte med racesegel.
    Men finns ju andra vingar att sätta dit.
    Den är 90cm hög och det ger utrymme att parera upp och ner.
    Brädan är en Rrd x-fire från 08 på 115lit
    Förstärkte tuttleboxen lite men finns brädor som klarar det utan.
    Finns ingen anledning att ha större
    Volym. och i 2ms så kryssar du bra med 90cm centerbord!
    Kommer aldrig att ersätta surf i 10ms
    Men roligt i lättvind och gjort att jag kunna köra tex på Fituna när vinden inte dök upp.

  • vindsokaren

    Medlem
    17 februari, 2017 vid 21:23

    Kan tillägga att jag väntade ett tag för att prylarna skulle bli bättre så dom som finns idag har ju utvecklas sen jag köpte min.

  • sailortrash

    Medlem
    18 februari, 2017 vid 07:57

    ngt för butikerna att ha som demo…

  • dr-masse

    Medlem
    20 februari, 2017 vid 10:44

    Lite kul video med en vanlig 7.2:a mot ett 5.6 segel med foil…

    https://youtu.be/RlRZHL5KsDc?t=30s

  • vindsokaren

    Medlem
    20 februari, 2017 vid 11:41

    Har kört mot 152lit 52fena och 9.3segel
    Kom lite byar som han planade och fick bra fart men byarna var korta.
    Räckte då med foilen o 5.7 att sväva konstant.

  • kinetic

    Medlem
    20 februari, 2017 vid 22:04

    Ja utvecklingen går framåt, och precis som det sagts så är det långt ifrån säkert att fenboxen håller. Det man kan göra är att montera “förstärkningsplåtar” mellan stropparna som fenskruvarna oxå går igenom… Det finns “billiga” foils där fen-delen är gjord i alu, de ligger runt typ 1000-1100€, vill man ha en helt i kol får man lägga uppåt 1700-1800 eller mer. Sen finns det som sagt varianter med utbytbara/ställbara vingar. Har för mig att Pirates variant med ställbar bakre vinge (och utbytbar??) främre vinge ligger runt knappa 1300€, men då i 100% kolfiber (har för mig att det är runt 50-55 lager kol i fendelen). Som det sagt så är det inte helt enkelt att foila, så det bästa är att bestämma sig att gå “All-in” som Vindsökaren…

  • bicless

    Medlem
    20 februari, 2017 vid 22:56

    Starboard har jobbat stenhårt med att utveckla foil sista åren, först lanserades till SUP och nu även vindsurfing. Bifogar lite info om vindsurfingmodellerna.

  • vindsokaren

    Medlem
    21 februari, 2017 vid 17:38

    Ska bli kul att köra med Bicless i vår!

  • sailortrash

    Medlem
    21 februari, 2017 vid 18:41

    Demo demo demo

    Vem vet man kanske tömmer sparkontot på impuls…

  • bicless

    Medlem
    21 februari, 2017 vid 19:00

    Vi kommer ha testprylar. Men får se hur man kan köra demo på foil på ett säkert sätt för människa och prylar. De som finns sen tidigare ger ju rätt brutala krascher första gången man testar innan man fått in tekniken.

  • kinetic

    Medlem
    21 februari, 2017 vid 21:38

    Det tar tid att lära sig…En demo kommer inte ge så mycket mer än…trasiga prylar i värsta fall. Men visst, klämma o känna på grejerna är en stor fördel, men att lära sig o segla som i filmerna på 20-30 min är jag mycket skeptisk till. Pirate körde “demos” förra året, i praktiken ingen som kom iväg som tänkt, däremot blev det “en del materiella skador” så att säg… Man har därför skippat traditionella demos, däremot kör man nån form av “uppvisning”, o vill nån tvunget testa så…
    Foil är ett gott alternativ till lättvindssegling (jmf Formula), det är bara o bestämma sig vilket man skall satsa på? O som sagt, förstärker man en ordinär bräda med en metallplatta mellan stroppskruvarna/fenskruvarna så brukar det hålla, om det knasar så brukar det vara boxens framkant som “viker sig” har jag för mig.

  • jesper-b

    Medlem
    1 mars, 2017 vid 21:27
  • niklasr

    Medlem
    4 mars, 2017 vid 19:26

    Jag tycker det verkar grymt kul! Absolut säkert svårt i början och man får ta det försiktigt så man inte slår sönder grejerna och sig själv. Om plånboken håller så tänkte jag satsa på en ny bräda, tex JP Hydrofoil 135. Den ska var utvecklad så att man inte kraschar lika våldsamt som på en vanlig bräda men man får väl se ifall det är någon skillnad. Sen kommer Neil Pryde med en foil i aluminium som är billigare och säkert långsammare med en inte lika hög mast så fallen blir inte lika långa. Den är jag sugen på för att lära sig i början. Kul att Starboard kommer med nya grejer också! Annars så verkar Horue vara bland dom mest utvecklade.

    Jag är i alla fall grymt sugen på att prova!

    https://www.kingofwatersports.com/product/jp-hydro-foil-pro-135-windsurf-board-2017/jp-hydro-foil-pro-133-windsurf-board-2017?refpage=search-results&refpageurl=%2Fsearch%2Dresults%3Fsearch%3DJP%20Hydrofoil%20135

    https://www.kingofwatersports.com/product/neilpryde-rs-flight-al-windsurf-foil-2017/neilpryde-rs-flight-al-foil-2017?refpage=search-results&refpageurl=%2Fsearch%2Dresults%3Fsearch%3Dfoil%20neil%20pryde

  • bicless

    Medlem
    8 mars, 2017 vid 22:46

    Starboard kör Horuevingar. Man kan byta lite efter vindregister. AHD kommer också med fler varianter och 3 olika utbytbara vingar för olika vindregister. Både Starboard och AHDs ena version funkar i deeptuttlebox så har man sådan bräda kan man köre en gamal skruttbräda tills man fått in tekniken.

Sida 1 av 12

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil windsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.