Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil windsurfing

  • bicless

    Medlem
    11 oktober, 2017 vid 20:47

    Starboard släpper sin 4in1 nu. Sup, supfoil, Windsurf, windsurffoil.

  • nikke

    Medlem
    11 oktober, 2017 vid 22:09

    Trevligt! Släpps brädan i dagarna?

  • bicless

    Medlem
    11 oktober, 2017 vid 22:36

    Den går i produktion i November som jag förstått.

    Mattias

  • nikke

    Medlem
    12 oktober, 2017 vid 11:38

    Tack för infon! 🙂

  • nikke

    Medlem
    28 juli, 2018 vid 17:57

    Vad tror ni om detta? En skruv och metallplatta för foil till powebox låter nästan lite svagt. Riktigt smidigt om det håller!

    https://surfers.se/vindsurfing/foil-vindsurfing/rrd-foil-wh-hydrofoil-85

    • Detta svar ändrades 5 år, 8 månader sedan av  nikke.
    • Detta svar ändrades 5 år, 8 månader sedan av  nikke.
  • jomensaatt

    Medlem
    15 augusti, 2018 vid 14:46

    Min största bräda är en Starboard Aero 117 med tuttlebox.
    Kan man som tung surfare köra lättvindsfoil på den utan att boxen knäcks tro? Om ens modellen i övrigt är lämplig?
    Verkar finnar någo modell för tuttlebox med en extra förstärkningsplatta under brädan och kanske kompletterar med en platta ovanför boxen också som man skruvar fast mellan stroppskruvarna?

    Har haft några år utan surf och inte hållit mig uppdaterad och såg bilder på en kompis när han foilade och tänkte det vore roligt att köra vid lättvind (det blåser ju allt för sällan i Karlstad… och man kan inte åka ner till Varberg när prognosen är bra som när man var student…) men en foil och 7,5 som jag har som största segel verkar ju funka tidigt, och ser ut att kunna göra lättvind lite roligt!

    Någon som foilar i Karlstad?

  • mrquality

    Medlem
    23 april, 2020 vid 07:18

    Ni som har börjat Foila sen 2017 vad tycker ni om JP hydrofoil ES 135 jämför Patrik freerace 150(2019)? Jag aldrig foilat men tänker mig börja och använda den bara i lätt vind annars över 8 m/s vill bara utveckla vanligt vindsurfing. Jag såg att formen med tiden har ändrat och mera och mera tillverkare använder foil box till freeride, slalom, freerace brädor. Jag som har inte någon erfarhenhet tror att kanke är bättre en bräda som är brädare bak en en bräda som har freerace form , typ en hydrofoil man kanske i dags läget fungerar alla som är foil redo.
    Så den som jag söker är :
    I lätt vind när man guppa men en väldigt vindsurfing bräda glida fram och tillbaka med foil. Jag söker inte fart/hastighet men bara lätt flyga och maxa antal dagar i vatten i Stockholm område. I början hade jag tänkt köpa en 12 mt segel för lätt vind men tycker att i dags läget är mycket bättre köra foil.
    tack

  • irieman

    Medlem
    23 april, 2020 vid 09:38

    Har bara testat JP Hydrofoil ES 135 lite kort men upplevde den lättplanad vilket gör att det är ganska lätt att komma upp på foilen. Alla foilbrädor är inte så. JP:n är tillräckligt bred för segel upp till 7-8 kvadrat också kändes det som. Går säkert att ha större också. Prova foil, jäkligt roligt! Inte helt lätt dock. För mig så ersätter inte foil vanlig vindsurfing utan är mer ytterligare en grej för att komma ut på vattnet, känns ganska olika på vattnet. Man kan använda vindsurfing-tekniken mycket fast det är också en hel del saker som skiljer dom åt.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    23 april, 2020 vid 10:08

    Tjena, jag har bara kört jp 150 men var inne på 135an först. Men sen jag köpte np Glide foilen har allt jag tidigare trott jag kunnat om foil ändrats, nu kommer jag igång tidigare med den på en 100 liters freestyle bräda än 150 liters jp foil. Men med bredare bräda och framförallt i tailen så går det att köra med mycket mer tryck i seglet och köra mycket brantare kryssvinklar. Så foilvärlden är lite upp och ner😁, glöm allt du kan om vindsurfing och tänk nytt, stor bräda i hårdare vind och med stora segel med mycket tryck i, tänk race segel med Cambers över 7m2. Kör du med mindre segel och i lättvind behövs inte någon bred bräda, volymen är egentligen ointressant, enda som räknas är bredden i tailen. Du står mer upprätt när du foilar så enda sättet att öka trycket på foilen och köra snabbare är att flytta ut fötterna på en bredare tail. Men för att lära sig och för freeride foil rekomenderar jag minsta möjliga bräda du kan dra rigg på (för mig ca 100 liter) och ett 6,5 till 7,0 freeride segel för 3 till 7m/s och ett 5,5 till 6,0 vid ca 5-8 m/s och np Glide wind med medium framvinge. Jag väger 85 kg.

    Foiling är så nytt och utvecklingen går så snabbt så tillverkarna hinner inte med riktigt tycker jag. Ser ingen anledning att en genomsnittlig vindsurfare ska behöva större bräda än 100-120 liter och större än 6,8 segel med de nya typerna av medium aspect foil som tex np Glide wind. Mindre brädor kommer upp tidigare då de suger inte fast och är lättare att pumpa.

    Skulle jag köpa ny utrustning idag så skulle jag satsa på följande kit:
    Ca 70cm bred foil bräda tex Jp foil 105 eller 120. Eller Starboard x foil.
    Np Glide foil medium
    Freeride segel med 2 softcam ca 6,8 m2
    Freeride segel No cams, 6lattor, ca 5,8m2
    En fördel om seglet har en styv profil då det påverkar balansen på foilen men man vill samtidigt ha ett lätt segel. Duotone f type är ett intressant alternativ men vet oxå att NP testteam använder deras V8.

    Med denna utrustning har man täckt upp 90% av förhållanderna i Stockholm.

    Då som sagt tillverkarna inte riktigt hinner med så tror jag ändå JP/NP, Starboard, och möjligen Naish är säkra kort
    Testade rrd PR i somras över en helg, tack Skidsport men den video jag laddade upp på Youtube verkar ha blivit viral och enligt ett Australiensiskt forum bidragit till att de nu ändrat fotstroppsplaceringen 😂…https://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/Foiling/RRD-Pocket-Rocket?page=1

  • mrquality

    Medlem
    23 april, 2020 vid 10:08

    Har bara testat JP Hydrofoil ES 135 lite kort men upplevde den lättplanad vilket gör att det är ganska lätt att komma upp på foilen. Alla foilbrädor är inte så. JP:n är tillräckligt bred för segel upp till 7-8 kvadrat också kändes det som. Går säkert att ha större också. Prova foil, jäkligt roligt! Inte helt lätt dock. För mig så ersätter inte foil vanlig vindsurfing utan är mer ytterligare en grej för att komma ut på vattnet, känns ganska olika på vattnet. Man kan använda vindsurfing-tekniken mycket fast det är också en hel del saker som skiljer dom åt.

    Tack för svaret. Hört flera som är nöjd med JP hydrofoil som nybörjare foil bräda. Hur brukar man tänka med själva foil vingar, längden på foil mast osv. Jag kommer så klart prata med en butik som säljar foil men vill hitta lite info här också.

  • irieman

    Medlem
    23 april, 2020 vid 10:32

    Har bara testat JP Hydrofoil ES 135 lite kort men upplevde den lättplanad vilket gör att det är ganska lätt att komma upp på foilen. Alla foilbrädor är inte så. JP:n är tillräckligt bred för segel upp till 7-8 kvadrat också kändes det som. Går säkert att ha större också. Prova foil, jäkligt roligt! Inte helt lätt dock. För mig så ersätter inte foil vanlig vindsurfing utan är mer ytterligare en grej för att komma ut på vattnet, känns ganska olika på vattnet. Man kan använda vindsurfing-tekniken mycket fast det är också en hel del saker som skiljer dom åt.

    Tack för svaret. Hört flera som är nöjd med JP hydrofoil som nybörjare foil bräda. Hur brukar man tänka med själva foil vingar, längden på foil mast osv. Jag kommer så klart prata med en butik som säljar foil men vill hitta lite info här också.

    Har testat några olika, Starboard GT, Starboard GTR och AFS 105 (väldigt kort bara). Låter som att Starboard GTR är en bra match för JP:n, 95 cm fuselage, 800 cm2 front vinge, 330 cm2 bakvinge, 85 cm mast. Sen kan man ju komplettera med 1100-vinge fram t ex eller ett längre fuselage och testa olika kombinationer.

  • bicless

    Medlem
    23 april, 2020 vid 19:34

    Renodlad foilbräda eller kombibräda beror väldigt mycket på vilken foil man kör. Starboard supercruiser ovh np glide funkar exempelvis bra på kombibrädor. Men foil med långa stag som afs 105, Starboard race mfl behöver brädor med bred tail för att fungera bra. Så lite olika koncept.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    23 april, 2020 vid 20:59

    Har bara testat JP Hydrofoil ES 135 lite kort men upplevde den lättplanad vilket gör att det är ganska lätt att komma upp på foilen. Alla foilbrädor är inte så. JP:n är tillräckligt bred för segel upp till 7-8 kvadrat också kändes det som. Går säkert att ha större också. Prova foil, jäkligt roligt! Inte helt lätt dock. För mig så ersätter inte foil vanlig vindsurfing utan är mer ytterligare en grej för att komma ut på vattnet, känns ganska olika på vattnet. Man kan använda vindsurfing-tekniken mycket fast det är också en hel del saker som skiljer dom åt.

    Tack för svaret. Hört flera som är nöjd med JP hydrofoil som nybörjare foil bräda. Hur brukar man tänka med själva foil vingar, längden på foil mast osv. Jag kommer så klart prata med en butik som säljar foil men vill hitta lite info här också.

    Jag skulle satsa på en större foil, en så liten foil som 800cm2 kommer du ha tufft att lära dig på om du inte är väldigt lätt eller kör på jättestora cambersegel. Glide wind medium har en framvinge på 1300cm2, large är på 1500cm2, båda funkar bra i lättvind med ca 5-7m2. Längden på masten hänger ihop med vart du vill köra, är det choppigt så är längre mast en fördel och du har oxå mer tid att justera höjden, märker med min Glide foil att vågtopparna ofta slår i brädan. Kortare mast kan dock va en fördel då man kommer för högt så blir fallhöjden mindre och det eventuella kastfallet mindre dramatiskt😁…längden på fuselage har med stabiliteten att göra, kortare fuselage är mer manöverbar och går att svänga bättre med, längre fuselage är stabilare.

  • sailortrash

    Medlem
    24 april, 2020 vid 16:05

    Jag har bara testat np glide, men den foilen är nog en bra första foil. Den är typisk för foils där man står upprätt och inte behöver en bred bräda. Tittat man på den och jämför med en race/freeracefoil är det uppenbara skillnader:
    Framvingen är curvad och swept back. Leading edge på framvingen är tjock och rund. Bakvingen ”pekar” ner och motverkar framvingens lyft. Fuselage och mast är kortare än på snabbare Foils.

    Mitt tipps är att inte skaffa för kort bräda. I början behöver man ha en bräda som glider bra icke planande, dvs lång och smal. En vanlig freeridebräda duger bra. Jag tror nog man mär sig snabbare på en lång smal bräda än på en jp hydrofoil som är ganska kort, typ 210.

    Köp inte heller för liten foil. Om du köper en liknande np glide ska du ha en vinge uppåt 1500 cm2 tror jag. Iallafall om det är lättvind du är ute efter. Np glide Large eller starboard supercruiser är nog bra val. Jag ska själv köpa large vingen när den kommer in i lager. Slingshot har också en bra system med stora vingar.

    Stor vinge (ca 1500 cm2) och lång bräda så är du i gång i 3 m/s.

    Ang powerbox har jag kört med set sen förra våren, och har inte sett några tecken på slitage eller stress kring boxen

  • Stefan_Foil

    Medlem
    25 april, 2020 vid 08:52

    Kanske måste tillägga att Glide large 1500cm2 inte finns som standard med vindsurfing fuselage och mast. Finns endast komplett för surf foil, med annat fuselage som INTE är passar för windfoil, windsurfing fuselage är längre med framvingen placerad längre fram från foilmasten. Large vingen måste alltså beställas separat om man inte tänkt köra sup foil oxå. Även om stora vingar är bra för windfoil i början så går det att komma upp lika tidigt med tex medium vingen på 1300cm2 med mer erfarenhet, kräver bara lite mer pumpning med både segel och bräda i superlätt vind. 1500cm2 vingen kan ge lite problem i hårdare vind/högre fart då det kan bli för mycket lyft, man planar då uppepå foilen. När man väl börjat foila kommer mn att vilja foila i lite “hårdare” vind uppåt 8m/s. Så en foil med ca 1200 till 1300cm2 rekomenderar jag som enda foil eller om man vill investera i två framvingar då 1100 till 1200cm2 och 1400-1500cm2. Jag väger 85 kg och då är 1500cm2 vingen absolut max storlek för windfoil. Väger man mer eller mindre kan man kanske gå upp/ner ca 100cm2 per 10kg kroppsvikt. Detta gäller alltså för nybörjare, man kan även kompensera mindre foil storlek med större segel/mer fart. Men med segel över ca 6,5 m2 behöver man cambersegel då buken i seglet annars ej är konstant vilket i sin tur gör att det blir svårare att få balans på foilen. Därför kör man med race segel uppåt 7-10m2 även fast man inte kör med så mycket tryck i seglet när man foilar. Personligen gillar jag inte cambersegel, blir svårare att rigga, gippa tex. Men kan förstå att det och är härligt att foila snabbt i lättvind, kryssa effektivt osv.

Sida 4 av 12

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil windsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.