Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil windsurfing

  • sailortrash

    Medlem
    25 april, 2020 vid 13:54

    Det är som med segel, man behöver olika storlek. Jag tror att en kombination av framvingar på ca 1100 och 1500/1600 kan vara bra. Jag har ju small vingen på 1100 till glide. Visst, det går att få igång sen i 3 m/s men den behöver en by på 5-6 och tappar lätt fart när vinden droppar. Även där kan man pumpa förbi vindhål, men jag tänker köpa large vingen för jag tror att den kommer ge lite bättre flyt och inte falla lika snabbt.

    Når jag köpte glidewind var small vingen på 1100 standard, och NP rekommenderade absolut inte större. Men sen dess har alla tillverkare släppt en vinge i st 1500-1600 och np säljer nu mediumvingen som standardval till np glidewind. Så jag tror att man ska se en vingen kring 1100 som hårdvindsstorlek, och är man över 90 kg ska man absolut kolla främst på vingar kring 1500/1600.

    Själv väger jag ca 80 kg och borde absolut gått på magkänsla o h köpt en mediumvinge istället för att lyssnat på np och köpt en small (np utvecklar ju inte direkt grejerna på trälhavet sär jag brukar köra…)

  • mrquality

    Medlem
    26 april, 2020 vid 10:59

    Så jag köpte en JP hydrofoil 135lt som är inte så stor som 150 ny och inte så lite som en freerace/Freeride bräda på tail. Såg i deras specifikation att kan användas även so. en våning bräda i super light wind med Full Har hon fena 60 cm som jag har från mi RS:x. Även om är mest inriktat för foil vill testa köra med vanligt fena pga är nyfiken. Ska låna och testa en Starboard freeride 1100 till bräda så vi få se hur det går. Jag vill helst köra i lätt vind så kommer att testa Foila i början med 5.5 eller 6.3 men i framtiden vill använda min 7.7 med 2 mini cambers. Jag väger 92 kg och är 192 lång. Vill helst ha en foil som klarar större segel och motstånd samt vill ha lift. I början kanske en 1100 kan vara bra med tiden kanske behöver jag 1200 eller mer. Borde finnas foil som kommer med 2 eller 3 vingar eller hur? Jag såg dem om jag minns det bra

    Attachment Image
  • sailortrash

    Medlem
    26 april, 2020 vid 11:26

    Även om du vill köra i lätt vind, så testa först i ganska bra vind, typ 6-9. Det är lättare i början

  • mrquality

    Medlem
    26 april, 2020 vid 13:20

    Hur är det att flippa segel som har cambers? Vad händer när ska rotera dem? Kommer bräda att blir lite instabil precis då? Hur mörker man med en foil att man är överriggad????

  • mrquality

    Medlem
    26 april, 2020 vid 17:37

    Såg lite video mes Balz Muller och andra plus hittade den här artikel om min bräda med RS:Flight foil. Jag tycker att den här foil var en av första NP lanserade och kanske är inte super performant men samtidigt kan köpa nytt idag för 5.000kr. Vad tycker ni om den?
    http://www.windsurfingukmag.co.uk/stable-composure-neilpryde-rsflight-al-2018-windfoil-review/

  • mrquality

    Medlem
    27 april, 2020 vid 09:15

    Läste att i början kan man använda en 70 cm lång mast men risken är att när vinden öka eller vattrn är choppigt foil åker ur från vatten dvs att kommer sluta fungera och bromsa plötslig. Så kanske bättre ha minst 85 cm lång mast pga min tänke är att spela inte så stora roll om man skulle få kastfall från 70 cm eller 85 cm. Vill helst behålla planing hela tiden och inte köpa en foil som kanske fungera bara i korta sträckar typ flyga 200 mt sen börja om. Vad tycker ni om Fanatic Flow H9?

  • Stefan_Foil

    Medlem
    27 april, 2020 vid 12:29

    Cambersegel är ett måste vid större storlekar då man foilar. Anledningen enligt min mening är att foil är mycket känsligare för förändringar i profilen. Det finns även specifika foilsegel med mindre free leach. Men sätta flygande gippar med stora cambersegel är inte lätt och kommer kanske ta åratal att lära sig om man inte först börjar med lite mindre segel. Jag har 7,8 RS flight som största segel, ett väldigt styvt foilrace segel som jag inte får att rotera självmant i de lättare vindar jag oftast kör i. Det blir ofta då att sätta ner brädan och göra en stagvändning istället för att satsa på foilgipp. Så jag la undan 7,8an och kör nu med 6,8 freeride segel som största storlek men med större foil istället. Mycket roligare och smidigare på alla sätt, lätt att dra rigg, gippa mm.

    Generellt tror jag kunskaperna i foil är väldigt varierande hos många surfshopar. Ibland känns det som de bara vill sälja vad de har på lager. Leveranstider är också extrema, kan ta ett halvår att ta hem en extra framvinge som inte finns på lager. Köpte först en lätt beg. RS4f racing foil med 2 framvingar 700 och 500cm2 för väldigt bra pris förra vintern. Visst den är snabb men behöver väldigt mycket vind alternativt stort segel, alltså inte något att komma igång på i de lätta vindar vi har i Stockholm. Och det blir korta flygturer, så fort vindbyn passerat ramlar den ner. Men som hårdvindsfoil funkar den fint om man inte kör vanlig vindsurfing då. Men som sagt, jag skulle ändå rekomendera Glide wind medium. Har kört den med jp 150 och funkar bättre än väntat, hade bara kört den på smal freestyle bräda förra året men skaffade en tuttlebox adapter och nu är det den enda jag kör på, går att pressa hårt mot vinden med 150an och sedan superhärligt att surfa tillbaka downwind utan segeltryck om det är lite vågor (även om det känns som 60 liter för mycket volym och halvmeter för bred då). Den korta masten är inget jätteproblem. Slår man i vågtopparna stänker det lite bara men man saktar inte ner nämnvärt.

    Det är oundvikligt att komma för högt på foilen i början, hur lång mast man än har. Brädan blir superkänslig och i början gör man för stora rörelser. Att ramla ner från 85cm eller 65cm är inte jättestor skillnad kan tyckas men i början kan det göra skillnad. Kanske har det med vinkeln på brädan att göra när nosen kommer ner först. Det man ofta gör fel i början är att man lutar sig för mycket bakåt och med en lång mast straffar sig detta mer tycker jag. Med längre mast blir det alltså fler och allvarligare krascher i början enligt min erfarenhet. Själv gav jag nästan upp efter en vurpa när det kändes som skenbenet gått av efter att ha landat på foilvingen. Kan oxå rekommendera benskydd typ enklare kampsports skydd, även impactwest och hjälm kan va bra att ha. Jag är ingen nybörjare har vindsurfat mycket, tävlat i funboard som junior, surfar, vågseglar, åker snowboard, skatar osv, men trots detta så gav jag nästan upp foiling innan jag köpte Glide wind foilen. Man kan säga att jag underskattade det. Så gör inte samma misstag, det är ju dyra grejer så inte kul om man köper fel.

    Vet inget om fanatic flow men skulle rekommendera att satsa på foil och bräda från samma tillverkare så man vet att de funkar tillsammans. Jp och np är samma företag tror jag, åtminstone passar deras grejer ihop. Går självklart med andra tillverkare men då kanske inte fotstroppsplaceringen stämmer etc. Tror starboard supercruiser med 1700cm framvinge är ett bra alternativ, de har också precis som NP ett modulsystem så man kan byta vingar, mixa mellan olika modeller etc.

  • mrquality

    Medlem
    27 april, 2020 vid 13:09

    100 cm fuselage skulle ge för mycket power? Har en kompis som använder bara BUG fin och tycker att de är grymma. De har även foil men såg att här lång fuselage. Jag vill inte egentligen köpa en foil och sen efter ett år uppgradera till en längre eller köpa en 100%kol. Kanske bättre ha från början en bra foil som kan använda i längden och kan sälja utan att tappar för mycket värde eller?
    http://www.bugfins.com/windfoils/

  • sailortrash

    Medlem
    27 april, 2020 vid 20:22

    Haka inte upp dig på massa detaljer och tech som fuselagelängd, material mm. Att börja foila är helt annorlunda, du kommer behöva hela säsongen för att flyga kontrollerat fram och tillbaka. Köp ngt som är enkelt att komma igång på. Jag tror np glide är bra. 70 cm mast är inga problem första säsongen, högt nog skulle jag säga. Vill du köpa mer ”framtidssäkert” så kör på Slingshot, då kan du köpa till olika vingar för allt från paddelsurf till + 30 knop, flera olika masthöjder mm.

    Jag vet inte hur det är att lära sig på foilspecifika grejer, men en vanlig bräda funkar fint och en lång bräda räddar dig också från de värsta fallen framåt.

    Det är i två huvudsak olika stilar som finns nu:
    Den ena är våg/freeridehållet, typ np glide. Stora foils som man seglat med små segel i svag vind. Kräver ganska stor förändring av seglingsteknik, och även helt annorlunda brädor. Man står mer rakt över foilen och bör ha mastfoten närmare sig själv. Man pumpar med fötterna i stropparna mm

    Sen racestilen, där man har smala high aspect vingar. Dessa ger inte lika mkt lyft och set kompenseras med större kraftigare segel. Dessa är mer likt va lig vindsurfing, det ser man på hur folk seglar dessa.

    Båda går nog att lära sig på. Kanske freerace är enklare egentligen, då man inte måste ändra teknik lika mkt. Jag tror dock att man har mer lättvindspotential med freeridefoilarna, och man behöver mindre grejer (både st och antal).

    Köp INTE för liten foil, då är du inte igång förrän 7-10 m/s. Det tar ett tag innan man kör i 5 m/s

  • vindsokaren

    Medlem
    27 april, 2020 vid 23:27

    Sen är ju foil världen lite upp o ner då
    Det går alldeles utmärkt att köra Racefoil, 165lit bräda o 5.2 vågsegel.

    En race foil lyfter väldigt tidigt.
    Den AFS R1000 jag har motsvarar SB race med 1000cm franvinge.
    Men de klart att svänga upp o ner på dyningar eller vågor med 100lit bräda, stor foil o 5.4 är ju rätt trevligt.
    Har nu fått köra 3 sessions med 9.0 foilsegel
    Allt mellan 3 o 10ms funkar.
    Varför stort? Kryssvinklar och läns och varierande vind under race.
    Alltså kan man i samma vindar använda 6.4
    Vilket jag körde med innan jag fick tag i 9.0
    Man tycker också att ett 9.0 borde bromsa men hittills kunnat köra 24knop.

  • sailortrash

    Medlem
    28 april, 2020 vid 07:04

    Sen är ju foil världen lite upp o ner då

    Det går alldeles utmärkt att köra Racefoil, 165lit bräda o 5.2 vågsegel.

    En race foil lyfter väldigt tidigt.

    Den AFS R1000 jag har motsvarar SB race med 1000cm franvinge.

    Men de klart att svänga upp o ner på dyningar eller vågor med 100lit bräda, stor foil o 5.4 är ju rätt trevligt.

    Har nu fått köra 3 sessions med 9.0 foilsegel

    Allt mellan 3 o 10ms funkar.

    Varför stort? Kryssvinklar och läns och varierande vind under race.

    Alltså kan man i samma vindar använda 6.4

    Vilket jag körde med innan jag fick tag i 9.0

    Man tycker också att ett 9.0 borde bromsa men hittills kunnat köra 24knop.

    Men kanske inte allt det där första säsongen?

    Jag tror man ska låta det växa fram lite. Testa först och se hur man får till det. Raciga foilar är vingliga i låg fart har jag läst mig till, och hög mast kanske funkar, men gör set knappast enklare när man lär sig.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    28 april, 2020 vid 07:28

    Sen är ju foil världen lite upp o ner då

    Det går alldeles utmärkt att köra Racefoil, 165lit bräda o 5.2 vågsegel.

    En race foil lyfter väldigt tidigt.

    Den AFS R1000 jag har motsvarar SB race med 1000cm franvinge.

    Men de klart att svänga upp o ner på dyningar eller vågor med 100lit bräda, stor foil o 5.4 är ju rätt trevligt.

    Har nu fått köra 3 sessions med 9.0 foilsegel

    Allt mellan 3 o 10ms funkar.

    Varför stort? Kryssvinklar och läns och varierande vind under race.

    Alltså kan man i samma vindar använda 6.4

    Vilket jag körde med innan jag fick tag i 9.0

    Man tycker också att ett 9.0 borde bromsa men hittills kunnat köra 24knop.

    Hur funkar det i gipparna med 9,0, jag tänker att så stora och tunga segel påverkar balansen i rotationen?

    I djupa slörar uppåt 10m/s med 9,0, skotar du in fullt eller öppnar du upp och spiller vind då? Jag tycker det är svårare att foila medvind då det inte går att spilla vind och samtidigt ha en effektiv vinkel på seglet för att köra fort. Eller kör man tillräckligt snabbt bara och skapar skenbar vind? Jag tänker att en hård vindby när man redan är kraftigt överriggad då skulle resultera i ett kastfall eller går det att parera på nåt sätt? När man vindsurfar lutar man sig bara bakåt men går ju inte när man foilar.

  • sailortrash

    Medlem
    28 april, 2020 vid 09:13

    Precis, när man vindsurfar kan man luta sig bakåt (eller utåt kanske snarare tycker jag) men i foil upplever jag det precis tvärtom – man ska luta sig framåt när det brallar i, så man kan parera lyftet från foilen.

  • mrquality

    Medlem
    28 april, 2020 vid 13:03

    Haka inte upp dig på massa detaljer och tech som fuselagelängd, material mm. Att börja foila är helt annorlunda, du kommer behöva hela säsongen för att flyga kontrollerat fram och tillbaka. Köp ngt som är enkelt att komma igång på. Jag tror np glide är bra. 70 cm mast är inga problem första säsongen, högt nog skulle jag säga. Vill du köpa mer ”framtidssäkert” så kör på Slingshot, då kan du köpa till olika vingar för allt från paddelsurf till + 30 knop, flera olika masthöjder mm.

    Jag vet inte hur det är att lära sig på foilspecifika grejer, men en vanlig bräda funkar fint och en lång bräda räddar dig också från de värsta fallen framåt.

    Det är i två huvudsak olika stilar som finns nu:

    Den ena är våg/freeridehållet, typ np glide. Stora foils som man seglat med små segel i svag vind. Kräver ganska stor förändring av seglingsteknik, och även helt annorlunda brädor. Man står mer rakt över foilen och bör ha mastfoten närmare sig själv. Man pumpar med fötterna i stropparna mm

    Sen racestilen, där man har smala high aspect vingar. Dessa ger inte lika mkt lyft och set kompenseras med större kraftigare segel. Dessa är mer likt va lig vindsurfing, det ser man på hur folk seglar dessa.

    Båda går nog att lära sig på. Kanske freerace är enklare egentligen, då man inte måste ändra teknik lika mkt. Jag tror dock att man har mer lättvindspotential med freeridefoilarna, och man behöver mindre grejer (både st och antal).

    Köp INTE för liten foil, då är du inte igång förrän 7-10 m/s. Det tar ett tag innan man kör i 5 m/s

    Det ar faktiskt sant, jag funderade mycket och ställde mig lite frågor.
    Varför vill jag börja Foila? För att vill glida lite fram och bak när det blåser ignenting och få mera dagar på vatten samt när vinden droppar och kan inte vindsurfa kan fortsätta med foil.
    Hur mycket väger jag? 92 kg
    Vart tänker jag Foila? Stockholm område
    Är viktig att Foila snabb för mig (race foil)? Nej jag vill köra snabb med vindsurfing och vill fortsätta utveckla i den, första foil kommer att lära mig Foila. Vad vill jag göra efter att här börjat Foila lite längre sträcka? Vill helst jippa men är inte lätt alls även för dem duktiga foilare att lyckas en full foil jipp med en race foil. Så mina beslut är att kanske är bra i början köpa en SB Supercruiser AL eller NP Glide AL och sen se i framtiden. NP är billigare men SB är lite längre mast. Vi får se

  • mrquality

    Medlem
    28 april, 2020 vid 13:53

    Haka inte upp dig på massa detaljer och tech som fuselagelängd, material mm. Att börja foila är helt annorlunda, du kommer behöva hela säsongen för att flyga kontrollerat fram och tillbaka. Köp ngt som är enkelt att komma igång på. Jag tror np glide är bra. 70 cm mast är inga problem första säsongen, högt nog skulle jag säga. Vill du köpa mer ”framtidssäkert” så kör på Slingshot, då kan du köpa till olika vingar för allt från paddelsurf till + 30 knop, flera olika masthöjder mm.

    Jag vet inte hur det är att lära sig på foilspecifika grejer, men en vanlig bräda funkar fint och en lång bräda räddar dig också från de värsta fallen framåt.

    Det är i två huvudsak olika stilar som finns nu:

    Den ena är våg/freeridehållet, typ np glide. Stora foils som man seglat med små segel i svag vind. Kräver ganska stor förändring av seglingsteknik, och även helt annorlunda brädor. Man står mer rakt över foilen och bör ha mastfoten närmare sig själv. Man pumpar med fötterna i stropparna mm

    Sen racestilen, där man har smala high aspect vingar. Dessa ger inte lika mkt lyft och set kompenseras med större kraftigare segel. Dessa är mer likt va lig vindsurfing, det ser man på hur folk seglar dessa.

    Båda går nog att lära sig på. Kanske freerace är enklare egentligen, då man inte måste ändra teknik lika mkt. Jag tror dock att man har mer lättvindspotential med freeridefoilarna, och man behöver mindre grejer (både st och antal).

    Köp INTE för liten foil, då är du inte igång förrän 7-10 m/s. Det tar ett tag innan man kör i 5 m/s

    Det ar faktiskt sant, jag funderade mycket sista dagarna och ställde mig lite frågor.
    Varför vill jag börja Foila? För att vill glida lite fram och bak när det blåser ignenting och få mera dagar på vatten samt när vinden droppar och kan inte vindsurfa längre kan fortsätta surfa med foil.
    Hur mycket väger jag? 92 kg, så kanske behöver en lite större foil.
    Vart tänker jag Foila? Stockholm område, platt, chopp vatten.
    Är viktig att Foila snabb för mig (race foil)? Nej jag vill köra snabb med vindsurfing och vill fortsätta utveckla i den, första foil är för att lära mig Foila och kör i lätt vind. Vad vill jag göra efter att här börjat Foila lite längre sträckor ? Vill helst jippa men är inte lätt alls även för dem duktiga foilare att lyckas en full foil jipp med en race foil. Så mina beslut är att kanske är bra i början köpa en NP Glide eller SB Supercruiser. NP är billigare och SB är lite längre mast och 1700 foil fena. Så vi för se hur kommer att utvecklas mitt beslut.

Sida 5 av 12

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil windsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.