Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil windsurfing

  • sailortrash

    Medlem
    30 april, 2020 vid 16:27

    Man kan absolut ha båda fötterna i stropparna med glide. Faktum är att det känns rätt naturligt, man vill liksom hänga ut från kanten som vanligt. Att stå mer upprätt däremot känns mkt mer onaturligt (tycker jag)

    En annan sak jag tänkt på är att fötterna trycks mkt mer in stropparna än de brukar, som om filmandet liksom pressar in dom hårdare

  • sailortrash

    Medlem
    30 april, 2020 vid 16:46

    Om du har en PB bräda kan du ju testa min foil ngn gång, om du tar sig till Brevik/Åkersberga

  • mrquality

    Medlem
    1 maj, 2020 vid 19:47

    Om du har en PB bräda kan du ju testa min foil ngn gång, om du tar sig till Brevik/Åkersberga

    På min bräda har DTT men tack att du frågade!. En sak som jag funder nu är, finns det något form av säkerhet snöre för att undvika tappa foil om man krascha mot ett sten på vatten? Såg en kille som tappade hans foil i vatten när jag bodde på Teneriffa, så kan hända.

  • sailortrash

    Medlem
    1 maj, 2020 vid 20:56

    Om du har en PB bräda kan du ju testa min foil ngn gång, om du tar sig till Brevik/Åkersberga

    På min bräda har DTT men tack att du frågade!. En sak som jag funder nu är, finns det något form av säkerhet snöre för att undvika tappa foil om man krascha mot ett sten på vatten? Såg en kille som tappade hans foil i vatten när jag bodde på Teneriffa, så kan hända.

    Jag har knutit en gammal kitelina runt en fotstropp just för att undvika detta, har inte hänt ngt allvarligt än dock. Men PB fästet har liksom en platta mot brädan. På en DT foil vet jag inte riktig, då glider ju repet av Ol det lossnar.

    Har även sett flera andra köra med ett sånt rep, surt att tappa foilen

  • vindsokaren

    Medlem
    2 maj, 2020 vid 10:06

    Vindarna var lite upp o ner på Kappis igår.
    Hade med mig vågisen men blev foil istället med 5.4 o 4.0.
    Bäst blåste det på slutet.

  • sailortrash

    Medlem
    2 maj, 2020 vid 10:57

    Kallt och regningt oxå…långt att åka. Bra jobbat!

  • mrquality

    Medlem
    3 maj, 2020 vid 09:46

    Jag kunde inte åka till Kappis hade inte tillräcklig med tid för att åka så långt. Igår var på Surfspot kollade Supercruiser, Glide, Flight och andra foil men tror att blir Supercruiser. Tyvärr måste jag vänta 2-3 veckor innan de få nästa leverans pga covid men ser fram emot testa på brädan 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    3 maj, 2020 vid 10:07

    Det blir nog väldigt bra!

  • Stefan_Foil

    Medlem
    3 maj, 2020 vid 10:56

    Bra val!

  • Stefan_Foil

    Medlem
    4 maj, 2020 vid 10:24

    Nu har jag lite mer erfarenhet av Glide medium och Jp 150 foil brädan. Skrev tidigare att det inte va så stor skillnad men måste nog ändra mig. Glide foil medium vingen har sjukt mycket mer lyft, man hinner knappt komma i fotstropparna innan den lyfter, faktum är att man redan lyfter med fötterna längre fram. Är väldigt kul att segla nästan plattläns eller djupa slörar och då väldigt lätt att gippa. Ramlar inte lika ofta i foilgipparna utan flyger ofta hela vägen igenom. Kör stora radier och plattlänsar mig igenom gipparna men inga problem att hamna långt ner, kryssar sedan supereffektivt med 45graders vinkel. Detta skulle inte gått med gamla freestyle brädan, bredden i tailen på 150an möjliggör extrem höjdtagning. Enda tråkiga är den korta masten på 70cm gör att det skvätter när man slår i vågtopparna, (men går att uppgradera till 80cm) och att den feta framvingen inte gillar hög fart, pressar man den för hårt, framförallt på halvvind/slör händer det ofta att den inte vill stanna under vattnet. Ramlar då inte ner som RS foilen utan stannar kvar och glider på ytan ett tag och man fortsätter sedan foila. Påminner lite om min twinfin vågis, lätt att få spinnout men lätt att återfå greppet också.

    MEN skulle ändå INTE rekomendera Glide foilen till en bred windfoilbräda , ok som nybörjare eller för att träna gippar , eller som jag använda den primärt till smal vindsurgingbräda och till Wing/surffoil. skulle jag köpa en ny foil idag till en renodlad windfoil bräda så skulle jag nog satsa på en tunnare high aspect vinge men relativt stor typ 1000 – 1100cm2. Och lite högre mast typ 85 till 95 cm. Np har ju en racing variant med en sådan vinge nu men extremt dyr, möjligtvis kan man köpa endast en framvinge och sätta på gamla rsf4, går kanske också att specialbeställa från f4 i USA. Ska fråga om pris osv, återkommer här isf om någon är intresserad.

    Surf Keppler säljer nu ut 2018 års rsf4 med två framvingar för 999 euro, vilket var vad jag betalade förra året så borde gå att få ner i pris ytterligare om man frågar. Lite för kort fuselage för racing numera men är snabbare än allt annat i samma prisklass och jag har inga problem med stabiliteten med den korta fuselage, och den svänger väldigt bra. (Men klart i tävling så är kryssegenskaperna viktigare än toppfart och svängar.) Hela foilen är i 100% prepeg kolfiber, ej ihålig eller skumfylld utan massiv och med mast och fuselage i ett stycke, ca 60lager kolfiber. https://www.surfkeppler.de/RS-Flight-F4-Carbon-Foil_1

  • sailortrash

    Medlem
    4 maj, 2020 vid 10:32

    Jag försöker själv bena ut vilken typ av foilbräda som är relevant att investera i. Jag tror glide/surfstilen kräver att man står ganska rakt upp för att ha bra kontroll på foilen. De går ju bra att ställa sig på kanten när man har tryck, men jag tänker att det viktiga med dessa foils är att kunna pumpa dem, och då ska man nog stå som en supare rakt på centerlinjen och gärna lite extra långt bak med bakfoten. Jag tror dessa foils inte direkt kräver ngn bredd alls i brädan, utan snarare förutsättningar för pump.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    4 maj, 2020 vid 12:26

    Jag försöker själv bena ut vilken typ av foilbräda som är relevant att investera i. Jag tror glide/surfstilen kräver att man står ganska rakt upp för att ha bra kontroll på foilen. De går ju bra att ställa sig på kanten när man har tryck, men jag tänker att det viktiga med dessa foils är att kunna pumpa dem, och då ska man nog stå som en supare rakt på centerlinjen och gärna lite extra långt bak med bakfoten. Jag tror dessa foils inte direkt kräver ngn bredd alls i brädan, utan snarare förutsättningar för pump.

    Jag gillar min jp 150, fast den är lite stor kanske och svår att bära, mer som en båt än en surfbräda. Tycker 100 liter borde räcka egentligen. Men känns väldigt välutvecklad och står bekvämt, bra balans osv. Har ägt och testat många brädor genom åren, och fastnade tidigt för f2 och Jp av någon anledning. Lite off topic…Kom just på att Werner Gnigler shapat de flesta av alla brädor jag haft sedan början av 90 talet då han tidigare jobbade för F2 innan han flyttade till JP, många är nu klassiker som tex F2 Sunset slalom. Har inte så mycket erfarenhet av starboard men deras lilla Foil X verkar superintressant. Kombibrädor typ hypernut, jp sup och brädor som slingshot freestyle med enkel bakstropp tror jag man ledsnar på snabbt. (Avråder oxå från RRD PR enligt ovan). Man vill ändå kunna kryssa bra så man behöver en bräda med bred tail och fotstropparna långt ute, även med mer upprätt segelstil för att kunna foila effektivt, tycker jag iaf.

  • sailortrash

    Medlem
    4 maj, 2020 vid 13:45

    Fick precis min np glide large vinge. Helt vansinnigt stor vinge, närmre 4 cm tjock. Verkar dock välanvänd för windfoil, verkar finnas mkt erfarenhet av denna vinge på seabreeze och helt ärligt verkar inte jättemånga köra på smallvingen. Ska bli kul att testa. 4 m/s med 5.7?

    Ang kryssvinklar, jag kör ju på en fanatic gecko som är kanske 75 bred på mitten, kanske kring 50 i häcken. Tycker det räcker bra, sist jag kryssade så bra var med formula. Tror inte man behöver gå upp i bred mer än 75 för dessa freeridefoilar. Går man ännu högre aspect kan jag tänka mig att man måste gå bredare för att få kontroll. Men för surfliknande foilar som np tror jag det är viktigare att kunna pumpa rätt, iallafall om man kör litet segel

    Jag har också testat pocket rocket, tyckte den var mkt svår. Jag har svårt att se vad som skiljer den från starboard x?

  • Stefan_Foil

    Medlem
    4 maj, 2020 vid 15:27

    Då har du nog en tillräckligt bred bräda skulle jag säga👍Jag har bara kört på min goya x1 med enkel bakstropp förutom 150an. RRD PR gillade jag inte pga andra saker, storleksmässigt tycker jag den var lagom däremot. Gick att dra rigg, stagvända. onödigt med för stor bräda.

    Lycka till med nya foilen, körde mycket med large vingen i somras med freestyle brädan. På Mälaren, brukade köra med vågsegel, 6,6 eller 5,7 och utan våtdräckt och hängsele. Blåser oftast någon form av bris under varma sommardagar, svårt att uppskatta hur mycket det blåste men stack ut när jag såg lite krusningar på vattnet.

  • sailortrash

    Medlem
    4 maj, 2020 vid 15:50

    Då har du nog en tillräckligt bred bräda skulle jag säga👍Jag har bara kört på min goya x1 med enkel bakstropp förutom 150an. RRD PR gillade jag inte pga andra saker, storleksmässigt tycker jag den var lagom däremot. Gick att dra rigg, stagvända. onödigt med för stor bräda.

    Lycka till med nya foilen, körde mycket med large vingen i somras med freestyle brädan. På Mälaren, brukade köra med vågsegel, 6,6 eller 5,7 och utan våtdräckt och hängsele. Blåser oftast någon form av bris under varma sommardagar, svårt att uppskatta hur mycket det blåste men stack ut när jag såg lite krusningar på vattnet.

    Ja 75 bred funkar bra.

    Krusningar på vattnet låter som 3-7 m/s…det funkar faktiskt redan med small vingen.

    Jag tyckte pocket rocket var riktigt svår att få tillräcklig fart för att få igång foilen med. Även mes stort segel var det svårt. Mkt lättare på gecko, antar att det beror på vattenlinjen.

Sida 7 av 12

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil windsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.