Foil windsurfing

This topic has 129 svar, 20 deltagare, and was last updated 1 day, 9 hours sedan by  sailortrash.

• Författare
     canoya 
    Deltagare

Har nu kört två gånger till med Formulan. Ena gången i ungefär samma förhållanden som första, dvs lite mer vind än vad som känns tryggt :). Känns som att brädans storlek gör den trög att ändra höjd på och bredden gör det lite svårt att avgöra hur högt jag är. Dessutom känns det som att all yta tas lite av vinden och detta gör det lite oförutsägbart.

Andra gången va i lite för lite vind i stället (3 -5 m/s), iallafall för 5,9 m2. Kom upp på foilen 2 gånger, men hade för lite tryck efter vindbyn för att kunna fortsätta foila. Vet inte om större segel kanske hade hjälpt, blir ju lite tyngre också. Känns också som att formulan är ganska trög i icke planing och har n väldigt tydlig tröskel innan den får tillräcklig fart. Hade GPSklockan på momentanfart och bedömer att jag kan börja foila vid ca 6 knop (svårt att kolla samtidigt som jag pumpar). mestadels gled jag omkring i ca 3 knop och vinden räkcte bara till för att pumpa upp på foilen i de kraftigaste byarna.

På GoFoils hemsida verkar de ha samma längd på alla fuselages, bara olika masthöjd. Tror att Stefan har rätt att den är i första hand tänkt för SUP-foil. Avståndet mellan mastcentrum och bedömt lyftcentrum på vingen är ca 20 cm. Verkar lite längre än på tde flesta SUP-foilar, men inte så långt som på NP Glide Wind. Jag har måttat lite på min projektbräda och tänker sätta två parallella 10″ US-boxar så att centrum hamnar rakt under främre skruven på bakstroppen. Då får jag justermån på några cm åt båda håll och den vanliga fenboxen blir orörd. Vet inte om “upp i vind- och sidledestendenser” kan motverkas med en fena i den vanliga boxen. Finns i alla fall möjlighet att experimentera. Mastfoten kan då sättas 80-95 cm framför centrum på foilboxarna.

Har beställt en “Tuttle till 90×160”-adapter från Crater Composites och tänkte köra med vanliga chinookboxar.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
     sailortrash 
    Deltagare

ang. chinokboxarna, tänkte du bädda in dem i ngn divinylcell eller liknande? jag tror det är en bra ide..

Bjorn Daniels 
    Deltagare

Det är absolut bra att bädda in boxarna i divinycell, gärna med väv runt boxen och ut på divinycellen.

Crater Composites - Lagning, ombyggnad, nykonstruktion av kompositer

Stefan 
    Deltagare

Det här ska bli intressant att följa!! Jag har funderingar på att göra något liknande med min gamla freestyle bräda. Enda nackdelen som jag ser det med foilen längre fram är att det blir mycket yta bakom boxarna som kanske bromsar när man ska kicka upp den på foilen. De flesta foil supar med foilen längre fram har ganska kraftig tailkick, ibland med en kant för att vattnet ska släppa bättre. Kanske går detta att få till när man ändå håller på?! Har ingen egen erfarenhet av att sätta in fenboxar men har sett hur detta gjordes av CLS förr i tiden. Man ska absolut lägga väv under boxarna och fräsa ut för högdensitetsskum runt om. Oxå bra om man kan brygga över laminatet under boxarna till däcket så inte boxarna kan tryckas in i laminatet, kanske överdrivet men svårt att uppskatta hur mycket man ska förstärka.

Stefan 
    Deltagare
     sailortrash 
    Deltagare

Bra tipps! Har skönt en sådan?

Stefan 
    Deltagare

Köpt menar du? Nä, men kolla filmklippet, bra om man ska göra jobbet själv. Ser enkelt ut men för egen del blir det nog att låta någon annan göra jobbet.

MrQuality-MrStoke 
    Deltagare

Hej! Äntligen har fått min monster SuperCruiser och har testat foila gör första gången tillsammans med en Jp Hydrofoil 135. Första reaktion?
    Efter 30 sekunder i vatten trotte att en stor fisk skulle äta up min fot, då fattade att det var fliken ahahha. Konstigt känsla. Iaf blåste 4/9 kanske och riggade en 6.3 men det var för lite. Jag pumpade och tryckte ner med bak foten för att komma upp och lyckades i byar 3-4 gånger. Jag börja pumpa alltid med fram foten i i strippen och så fort jag kom upp stoppade bak fot in i stroppen också. Den var så tyst och en helt annorlunda känsla men kul. Brädan var aldrig på galler med vatten åkte höger och vänster och om jag försökte gå mot vind tog höjden väldigt fort. En gång upplevt också att mast åkte ut vatten och ramlade baklänges. När man känner att man börja gå för högt hur ska tvinga brädan gå ner i vatten igen? När man är.i foil läge och vill ha mer power pga känner att man tappas fart ska man sköt in som vanligt vindsurfing eller pumpa lite?

Bilagor:

Bilagor:
     sailortrash 
    Deltagare

Kul!

Du ska pumpa med fötterna, inte direkt med seglet. Kolla på video med supfoil eller kitefoil (lättvind) ser du hur man gör man fötterna

Om du känner att brädan är på väg upp så luta dig på framfoten eller mot seglet (vikten fram)

Visar 9 inlägg - 121 till 129 (av 129 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2020 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account