Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fomulautrustningar

  • erolwi

    Medlem
    27 juni, 2011 vid 20:46

    Tänker införskaffa beg formulaprylar nu i höst/vinter och har lite funderingar. Planen är att kunna koma igång och köra lite tävlingar på skoj så grejerna måste funka till det:

    Har läst på guiden så en bräda och en ~11m^2 rigg är nog vad jag bör skaffa först. Är relativt lätt på 75kg så jag behöver nog inte 12 kvadrat till att börja med. Kör på Mälaren så inte för litet heller.

    Så frågan är vad bör jag leta efter? Vilken årgång, vilka märken och hur mycket pengar för ett komplett pakke med en bräda, fena och en rigg? (kanske tänkt mig en ca 20′, vad bör jag få för det?)

    Har förrått att det mesta från det senaste åren funkar ok men är det något man bör undvika? Kollar man på nya segel/master så skiljer det en hel del i pris. Jämför man tex Neil Pryde mot Point-7 så är ju pryde riggarna nästan dubbelt så dyra men pryde seglen riggas alla storlekar på 530 mast medan de svarta kräver flera master så det blir inte så stor skillnad om man skaffar fler segel. Är ju fint om man kan köpa en bra mast och sen fler segel efterssom. *Kan man blanda segel och master från olika år (samma märke)? Ibland verkar en tillverkare ha ex 540 mast ett år och året efter 530 mast, funkar båda på ett segel med ex 545?

    Vad är bra att veta ang fenor, verkar kunna vara hur dyra som helst? Hur väl står sig “standardfenor” typ select mot debochiet(?) och andra dyra grejer eller är det inget en nybörjare behöver ens fundera på?

    Finns inte mycket här på k&s men en hel del på danska boards.dk, kanske är värt att ta en tripp söderut.

    Alla övriga tips för oss som går i shopingtankar uppskattas.

  • swe-496

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 06:12
  • nor110

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 13:21

    Har to rigger til salgs, en 2007 NeilPryde RSR 11,8 og en MauiSails TR6XT 11,0. Begge selges med mast og kan tas med på Nordisk Mesterskap tile helga hvis det er interesse

  • erolwi

    Medlem
    17 augusti, 2011 vid 13:27

    Är på jakt efter billigt formulakit, helst komplett med ~11 kvadrat rigg. Även separat bräda eller separat rigg är av intresse.

    Prisklass 10-15 tusen för komplett pakke.

  • erolwi

    Medlem
    14 september, 2011 vid 06:45


    Köpt allt utom bom så nu söker jag en formula bom om någon har något till salu?

  • swe-496

    Medlem
    14 september, 2011 vid 07:56
  • erolwi

    Medlem
    14 september, 2011 vid 09:39

    Har sett den annonsen och har sett att den har smalt bakstycke medan alla “nya” bommar som säljs har breda bakstycken, har det stor betydelse?

  • svenne

    Medlem
    14 september, 2011 vid 11:29

    Jag har en Starboard (Tufskin, det är en -07 eller -08:a) liggandes som är körd tre gånger. Med bag och Drake-glaspinne.

  • swe-496

    Medlem
    14 september, 2011 vid 13:53

    Nja i början när man kör formula så gör inte det någon större skillnad.

  • fox

    Medlem
    14 september, 2011 vid 14:48

    Formulasegel, NP RS5 9,8
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=33433&title=np-9-2c8-rs5-formula&cat=13
    Har även ett NP RS3 12,5 förhållandevis gammalt men helt & rent, med mycket kvar att ge! – Kom med ett bud?

    070-746 52 90

  • alken

    Medlem
    14 september, 2011 vid 15:31

    Hur gammalt är RS3an? Finns mast också?

  • christian22

    Medlem
    15 september, 2011 vid 13:22

    Jag är på jakt efter en NP MXT-förlängare med mastfot och boardbag till min fanatic formula.
    Hör gärna av er om ni har något av det:)
    Mvh
    Christian (0707925959)

  • swe-496

    Medlem
    15 september, 2011 vid 14:57

    Det lönar sig i längden att köpa ny förlängare och allra helst ny mastfot. Gummijointen är färskvara.

  • glader

    Medlem
    15 september, 2011 vid 15:15

    Jointen kan köpas lös för 150 kr

  • swe-496

    Medlem
    15 september, 2011 vid 18:08

    Sant, men jag skulle känna mig säkrare ute på vattnet med helt ny förlängare och mastfot…

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fomulautrustningar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.