Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing För mycket tryck på bakre foten – hur trimma?

  • jester

    Medlem
    22 augusti, 2014 vid 21:02

    För mycket uthal, kanske? Lägg gärna upp bilder på riggat segel…

  • canoya

    Medlem
    22 augusti, 2014 vid 21:12

    Jag får fota nästa gång jag är ute. Kanske i morgon. (Hoppas)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

  • the_novice

    Medlem
    22 augusti, 2014 vid 23:33

    Testa mera nedhal och mastfoten längre bakåt, och alla fotstroppar så långt bak det bara går, ta lite i taget, och allt går enkelt att ändra på vattnet förutom fotstropparna….

    Att framfoten vill åka ut tycker jag tyder på att nosen på brädan är för “tung”, du behöver alltså få mera lyft av nosen för att faktiskt kunna ha tryck på framfoten, det är i alla fall så som jag själv upplever det. Den värsta brädan jag har sett på detta är nog hypersonicen, ett tag var jag inne på att laborera med själva mastfotskenan för att få bak mastfoten lite till…. På andra brädor så har jag istället gjort en custom infästning på fotstroppen för att få bak framfoten lite mera och då kunna ha tryck på den.

  • canoya

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 12:20

    Blev ju inte tillräcklig vind här i helgen för att segla Falcon, så jag har inte kunnat testa tipsen. Fick köra formulan med 9,9 istället och försökte testa ändringar på den. Testade olika nedhal och kände nog inte någon större skillnad i tryck på framfoten mellan de olika nedhalsspänningarna. Däremot hade jag lite problem med den lägre spänningen med att jag blev nedtryckt mot vattnet i vindbyarna, typ att jag inte orkade hålla inskotat. Jag antar att detta beror på att akterliket är för tight och inte släpper ut överskottskraft.

    Bilderna visar ungefär den lägre nedhalsspänningen (inte tagen vid detta tillfälle, men ungefär samma riggning). Vid den högre spänningen börjar även den 5:e lattan uppifrån att falla ner mot marken i bakkant.

  • glader

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 14:08

    I mina ögon ser det ut att vara för lite nedhal i det seglet. Vad det har för inverkan för trycket på framfoten låter jag dock vara osagt.

    Jag har ibland samma problem. Det som hjälper mest för mig är att sänka bommen och/eller flytta mastfoten framåt. Tyvärr gör det att det går långsammare för mig, så det är en avvägning. (Just nu verkar det vara en trend att surfa med låg bom, så jag ligger lite efter i det att det går långsammare för mig att sänka bommen :smirk: )

    Om det är platt / mindre vind lever jag ofta med lite tryck på framfoten till förmån för fart. I orolig sjö / mer vind och jag känner oro för att foten skall glida ur flyttar jag fram mastfot och/eller ner bommen lite för bättre kontroll och mer tryck på framfoten. Generellt går det som sagt långsammare för mig att göra detta, men seglar jag alltför obekvämt går det inte fort heller, så det är en avvägning.

    Det är så många som är snabbare och duktigare än jag så ta mina råd för vad de är, men testa bomhöjd och mastfot. Jag tror att du kommer att märka stor skillnad på några få cm.

  • khedman

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 14:10

    Halloj!

    Hade samma problem med min falcon 121 2011. Men tror att jag fått bukt på problemet efter en massa testande av att ändra bomhöjd, mastfot, nedhal och hänseletampar. Blev bättre först när jag sänkte bommen och sen försvann det helt när jag flyttade tillbaka främre och bakre fotstroppar ett hål.

  • surfan

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 15:17

    det ska släppa ganska mycket efter tredje lattan men inte mera !!!

  • surfan

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 15:38
  • sailortrash

    Medlem
    25 augusti, 2014 vid 18:16

    Att du ställer dig på bakfoten på kryssen tycker jag låter som att brädan är lovgirig och vill gå högt i vind. Det kan ju bero på tusen saker…tyvärr. Jag upplever att man ställer sig på bakfoten när man tvingas upp i vind i för starka byar…vilket går att parera på olika sätt.

    Man kan vara överriggad…då hjälper mer nedhal så man får mer prassel, men på mina äldre segel måste man även vara försiktig med uthalet. Löst uthal ger mindre vindfång, trots det normala att man skotar in på kryssen…

    Sitter även tamparna för långt bak nu så blir det väldigt svårt att parera lovgirighet…

    Jag brukar även “hoppa fram” med kroppen när jag är lite överriggad, så att du hänger framåt neråt liksom. Om/när du provar, flytta in överkroppen utan flytta höften och bry dig inte om resten. Detta hjälper även lite mot halvdant placerade linor tycker jag…

    Men som sagt, man får labba runt lite därute….det tar ju ett tag att få in trimmet på grejerna

  • swingout

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 10:46

    Ah, känner igen det där med för mycket tryck på bak foten. Hos mej löste det sej när jag flyttade ner bommen och masten längre bak. Trodde först att ju större segel desto längre fram måste masten sitta. Men nu när jag vågade flytta masten till bakre halvan av kasetten så har trycket på bak foten minskat betydligt.
    En vidare orsak kann också vara en för stor fena. Testa med en mindre fena och kolla om det blir bättre.

  • canoya

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 12:49

    Många bra tips, bara att hoppas på vind så jag kan testa. Återkommer med hur det går.

  • glader

    Medlem
    26 augusti, 2014 vid 22:41

    Observera alltså att jag och Swingout ger motsatta råd om mastfoten. Det inget tal om att fram med masten ökar trycket på framfoten för mig, men alltså tvärtom för Swingout. Du får testa och se vilket råd som passade dig.

  • jester

    Medlem
    27 augusti, 2014 vid 07:13

    Jag tycker det ser ut som det är på tok för lite nedhal på bilderna… Har du rätt mast i seglet?

  • canoya

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 06:59

    Jag kör med rekommenderad Simmer SC-10 520, men värt att notera är att det är ett prototyp/förseriesegel med handskriven lapp med måtten på. Segelsiffror F73 screentryckt(?) i seglet så jag antar att nån teamseglare haft seglet från början. Jag tror att det är 2008 års modell, storleken är 9,9 m2:

    Jämfört med min SCR 8,6 2011 så blir 9,9 seglet mycket planare (mindre buk) om jag drar så att det släpper lika mycket i akterliket, men det kanske inte gör så mycket.

  • glader

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 08:06

    Testade lite när jag var ute igår och jag glömde oven en parameter som hade stor inverkan:
    placering av hängelsetamparna.

    Flyttar jag bak tamparna får jag större tryck i framfoten. Om jag skall spekulera vilt gissar jag att ett ökat tryck i framhanden fortplantar sig till framfoten.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing För mycket tryck på bakre foten – hur trimma?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.