Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Förklara foil vs tube för mig. Noob

  • Förklara foil vs tube för mig. Noob

    Publicerad av linkinpark på 14 augusti, 2019 vid 16:56

    Hej!

    Första inlägget här. Jag är helt ny och är intresserad av att börja kitesurfa men vet ingenting. Jag ska snart gå på introduktion för kite men tänkte fråga även här för att få lite mer svar.

    Jag har läst en del om foil och tub kites. Förstår vad skillnaden är att, foil “blåses” upp av luften och har antingen stängda eller öppna celler. Vad jag har sett och läst så verkar foil-drake vara mer praktiskt när man ska resa och packa ner m.m. Det jag inte riktigt har fått grepp om är, går det att köra en foil i högre vindhastigheter eller enbart i lite lägre. Jag menar då vanliga tub-kitar som är ute och åker här i södra Skåne när det blåser på vanligt. Anledningen att jag funderar på en foil är även att det skulle vara nice att kunna åka när det är dåligt med vind.

    Så frågan till er är om man kan åka med en foil i vanlig-stark vind och inte flyga iväg och dö? Vad är för och nackdel gällande tub och foil? Håller någon av dem längre avseende drak-crashar?

    Är det svårare att börja med en foil-drake än en tub? Jag vill inte ha något totalt nybörjare kit (om det nu finns något sånt?), utan vill ha något som man ska kunna åka bra med i även i framtiden när man blir bra. Vilken drake ska man då köpa som är rätt bra för Sverige/Skåne kuster, tub/foil.

    Min vikt är runt 80 kg.

    sailortrash svarade 4 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    14 augusti, 2019 vid 19:47

    Hej

    Du ska inte börja med en foilkite för vattenbruk. På land (typ snowboard/skidor) är det ett bra val. De är svårare att relauncha än tubkites. De har också mer kraft och är snabbare generellt, Därmed inte så optimala att börja med.

    Bland kites finns det egentligen inga nybörjargrejer (som i vindsurfing). Det finns olika modeller som är bra på olika saker. Köp en deltaformad kite som är ”all terrain”. Alla märken har en sån. Sen kan den vara antingen freestyle eller raceinspirerad (mer åt C- kite hållet eller mer åt Blekinge). Du kan också köpa en vågkite, de är bra nybörjarkites.

  • sailortrash

    Medlem
    14 augusti, 2019 vid 19:49

    Inte mer åt Blekinge

    Mer åt bowkite hållet..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Förklara foil vs tube för mig. Noob

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.