• Publicerad av mrquality på 14 april, 2019 vid 07:04

    Hej!
    Jag undrar om är det svårt att börja med formula. En vindsufare som kör formula är en vindsurfare med flera år erfarenhet av vanligt våg/freeride/slalom segling eller är bara ett annat disciplin. Jag vet att formula brädor är ömtåliga och kräver mer tid för att rigga en 12.5mt men jag är ändå nyfiken. Möjlighet att kunna köra även ner vinder är svag gör att jag tänker då och få att skaffa också en beg. formula bräda. Vad tycker ni om formula. Jag vet att idag kan man foila istället men jag tycker om kontakt med vatten än så längre.

    sailortrash svarade 4 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    14 april, 2019 vid 07:41

    Hej

    Kan du plana kontrollerat, kroka i/ur och köra i stroppar kan du börja med formula. Man utvecklas mkt av att segla formula, men bara till en viss gräns. Gippar/slag, vattenstart, hård vind går bort, du blir inte bättre på dessa genom formula.

    Sen får du en foil du kan sätta på din vanliga bräda för samma pengar du behöver lägga (antagligen för ett helt kit), och då kan du segla i samma vindar (och slipper bygga nytt förråd…)

  • mrquality

    Medlem
    14 april, 2019 vid 19:08

    Hej

    Kan du plana kontrollerat, kroka i/ur och köra i stroppar kan du börja med formula. Man utvecklas mkt av att segla formula, men bara till en viss gräns. Gippar/slag, vattenstart, hård vind går bort, du blir inte bättre på dessa genom formula.

    Sen får du en foil du kan sätta på din vanliga bräda för samma pengar du behöver lägga (antagligen för ett helt kit), och då kan du segla i samma vindar (och slipper bygga nytt förråd…)

    Var lite nyfiken pga såg flera som säljer formula beg. kit, och också pga måste alltid vänta “ner vinden kommer”. Med formula kanske man kan köra på sommar eftermiddag varje dag utan att vänta på helgen “om det blåser”. Du har helt rätt, nackdelar är att behövs en stor förråd jämför en foil. Foil är kanske svårare att börja jämför en formula och kanske behöver olika typer av foil för olika typer av vi d styrka? I så fall ska man ha en bräda med foil slot redan inbyggt dvs brädor från 2018 tror jag.

  • sailortrash

    Medlem
    14 april, 2019 vid 19:16

    Det är klart, foil är nog inte alls likt vindsurfing som man är van vid det. Formula kräver mkt kraft, man bygger mkt muskler och får en väldigt bra “vindsurfingfysik” av det anser jag. Man blir en jävel på att pumpa, och även om man är halvdan så går det alltid att plana lite grann i 4-7 – de som är grymma planar konstant i 4-7 m/s. Så det är ju ingen dålig investering, men jag tröttnade iallafall, eftersom jag inte utvecklades i de manövrar jag behövde öva på – gipp, slag på liten bräda, duckgibe, vågsegling mm

    När jag sålde formulan gick jag från typ 30 dgr per år på vattnet till typ15 – och det blev man ju knappast bättre av…
    nu har jag köpt en foil som funkar till en 120 l PB bräda, så jag hoppas den ska ge mig mer tid på vattnet att öva slag och gipp mm

    tror också det kommer vara helt omöjligt att bli av med formula grejer om 2-3 år nu när foils har kommit mer i pris och man kan använda all befintlig utrustning man har. Rent ekonomiskt är det nog en katastrofinvestering..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.